Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Eco vs B-drive

Startet av bestorp, torsdag 07. august 2014, klokken 17:46

« forrige - neste »

bestorp

Hvor hissig er denne B-driven kombinert med Eco mode kjøring? Bruker dere B-Drive idet hele tatt? hvor er bra er den osv? :)

Bestorp
Nissan SV 2013 (USA Leaf) - Gått cirka 36000km

Tor med Leifen

Jeg opplever ikke at B, kombinert med Eco, er hissigere enn B uten Eco. Pendler med B, uten Eco. Gir ekstra brems og hjelper fartsholderen å holde valgt fart i nedover-bakker, uten å strupe akselerasjon.

Belloq

#2
jeg kjører stort sett alltid i vanlig eco D, men før et lyskryss eller et sted jeg vet jeg må sakke farten ned så slenger jeg den i eco B for bedre regenerering. Når jeg da begynner og bevege meg igjen så girer jeg tilbake i D eco.
P85 2014

emil

Sitat fra: Belloq på torsdag 07. august 2014, klokken 20:15
jeg kjører stort sett alltid i vanlig eco D, men før et lyskryss eller et sted jeg vet jeg må sakke farten ned så slenger jeg den i eco B for bedre regenerering. Når jeg da begynner og bevege meg igjen så girer jeg tilbake i D eco.

Lett trykk på bremsepedalen gjør jo samme nytten. Men heldigvis ingenting som slites når man "girer" på en elbil :)

Kjell Leaf

Jeg har i senere tid funnet ut at jeg liker best å kjøre i B uten Eco, god regenerering og kjører like billig som i Eco, må bare være følsom på gassen. I Eco blir det for lang vandring på gasspedalen syns jeg, kunne godt vært en mellomting som valg syns jeg.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Jan-Børre Olsen

Har funnet ut at eco og cruise controll ikke utgjør noe nytte. Mesteparten av besparelsen med eco er slappere aks/mindre effekt men når man bruker cruise så er det ecu som holder farten og den overstyrer alt slik at farten er like konstant som uten eco.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Tor med Leifen

Sitat fra: smaug01 på fredag 08. august 2014, klokken 14:38
Har funnet ut at eco og cruise controll ikke utgjør noe nytte. Mesteparten av besparelsen med eco er slappere aks/mindre effekt men når man bruker cruise så er det ecu som holder farten og den overstyrer alt slik at farten er like konstant som uten eco.

Jeg tolker kanskje svaret ditt feil, men for ordens skyld: Fartsholderen bremser ikke når bilen overstiger innstilt fart, for eksempel i nedoverbakke, men Eco og "B" kan begrense utilsiktet fartsøkning. På min daglige jobbrute holder "B" nok igjen til at farten ikke blir for høy i nedover-partier med fartsholderen på.

Jan-Børre Olsen

Ja men b mode gjør dette uavhengig av ECO mode.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Kjell Leaf

Er best uten Eco når jeg bruker cc , spesielt i B-modus fordi det da er lettere om jeg velger å ikke gå rett i regenerering når jeg slår av cc. Da er det vare så vidt jeg trenger berøre gassen litt så får jeg ikke den brå overgangen om jeg ikke har tenkt å regenerere noe særlig. Med Eco på så må jeg jo trø gassen halvveis eller mer for å oppnå det samme, altså vanskeligere å beregne en fin overgang.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Tor med Leifen

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 12. august 2014, klokken 15:08
Er best uten Eco når jeg bruker cc , spesielt i B-modus fordi det da er lettere om jeg velger å ikke gå rett i regenerering når jeg slår av cc. Da er det vare så vidt jeg trenger berøre gassen litt så får jeg ikke den brå overgangen om jeg ikke har tenkt å regenerere noe særlig. Med Eco på så må jeg jo trø gassen halvveis eller mer for å oppnå det samme, altså vanskeligere å beregne en fin overgang.

Slik kjører jeg også  :)

Lykkelinn

Hva er B modus får jeg spørre ?
Stolt eier av svart nissan leaf US 2012

Kjell Leaf

Sitat fra: Lykkelinn på onsdag 13. august 2014, klokken 17:14
Hva er B modus får jeg spørre ?
Da regenererer bilen mer, altså bremser mer når du slipper gassen. Når bilen settes i D gjør man det samme en gang til og da er den i B, setter altså bilen i gir to ganger.
Dette har nok ikke du i din 2012 modell.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Lykkelinn

Akkurat , lærte jeg noe nytt også :) Ja får finne oldis formuen jeg :p
Stolt eier av svart nissan leaf US 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA