Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Felgtråden

Startet av TRM, fredag 08. februar 2019, klokken 23:31

« forrige - neste »

HalvorV

Tesla Model Y Perfomance

thorerik

Lurer veldig på hva som lønner seg mtp felger. Ønsker aerofelgen til vinterbru og den er inkl, men bør en bestille 19" sportsfelgene ved kjøp? Eller er det rimeligere å kjøpe andre tilsvarende felger med dekk andre steder?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


gruffalo

Jeg kjøper noen felger jeg syns er kule + vinterdekk i pakke, og får forhandler til å kryssbytte.  Da blir det aero på vinter, og uoriginale felger og originale dekk på sommer:)

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

E-tron 55 sportback 2022

thorerik

Ja, men aero er 18" mens jeg vil ha 19" sommer. Tenkte også å bytte om, men det går jo ikke da.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


Rsk1

Da kjøper du løse vinterdekk hos nærmeste dekksjappe, som bytter om dekkene på aero-felgene. Selger sommerdekkene på finn.no og kjøper nye 19" felgpakke :+1: Er nok lettere å selge løse sommerdekk kontra dekkene med aero-felger, om du tenker på å kjøpe vinterdekk fra tesla.
Bmw i3 94ah (Solgt)
Model 3 LR

olavxxx

Noen forhandlere gir også pant på nesten nye dekk, jeg vet om en som gir 1000kr/dekket fra 19" fra Model S hvis de ikke er brukt til annet enn å kjøre hjem.

gruffalo

jeg har bestilt Hvit/Hvit non-performance, og er helt hjelpeløs når jeg skal velge felger til den. Det blir 18", og jeg kryssbytter slik at jeg bruker Aero-felgene til vinterdekk.

Kan noen hjelpe meg litt? Jeg var lenge sugen på bola b12, men de blir veldig framtredende, og det ser kanskje litt snålt ut med så framtredende felger, når de er litt små med 18"?

Hva er et fint design i 18", og hvilken farge er bra til hvit bil? Hadde jeg bestilt rød bil hadde det blitt gullfelger, men til hvit har jeg ingen klar favoritt. Hjelp!

Her er litt utvalg i tilgjengelige dimensjoner:

https://tempedekk.no/felger/page/3?rim_diameter=18&rim_depth=8&rim_pcd=5x114.3&brand=JAPAN%20RACING&rim_depth=8.5&brand=BOLA%20WHEELS&rim_et=%3A
E-tron 55 sportback 2022

olavxxx

hva med:
JAPAN RACING JR30 BRONZE
FRA 3.089,-

JAPAN RACING JR5 BRONZE
FRA 2.719,-

JAPAN RACING JR30 HIPER BLACK
FRA 3.169,-

JAPAN RACING JR24 SILVER MACHINED FACE
FRA 2.839,-

JAPAN RACING JR23 GOLD
FRA 3.169,-

JAPAN RACING JR18 GOLD
2.719,-

BOLA WHEELS B1 WHITE
FRA 2.899,-

gruffalo

Sitat fra: olavxxx på fredag 22. februar 2019, klokken 16:15
hva med:
JAPAN RACING JR30 BRONZE
FRA 3.089,-

JAPAN RACING JR5 BRONZE
FRA 2.719,-

JAPAN RACING JR30 HIPER BLACK
FRA 3.169,-

JAPAN RACING JR24 SILVER MACHINED FACE
FRA 2.839,-

JAPAN RACING JR23 GOLD
FRA 3.169,-

JAPAN RACING JR18 GOLD
2.719,-

BOLA WHEELS B1 WHITE
FRA 2.899,-

JR18 og Bola B1 er aktuelle, noen av de andre blir retro på litt feil måte synes jeg. Usikker på om JR18 blir for åpne for de puslete bremsene...

Rial Kibo er at alternativ som er mye billigere, men kjedeligere.
E-tron 55 sportback 2022

18650

Sitat fra: gruffalo på fredag 22. februar 2019, klokken 15:51
jeg har bestilt Hvit/Hvit non-performance, og er helt hjelpeløs når jeg skal velge felger til den. Det blir 18", og jeg kryssbytter slik at jeg bruker Aero-felgene til vinterdekk.

Kan noen hjelpe meg litt? Jeg var lenge sugen på bola b12, men de blir veldig framtredende, og det ser kanskje litt snålt ut med så framtredende felger, når de er litt små med 18"?

Hva er et fint design i 18", og hvilken farge er bra til hvit bil? Hadde jeg bestilt rød bil hadde det blitt gullfelger, men til hvit har jeg ingen klar favoritt. Hjelp!

Her er litt utvalg i tilgjengelige dimensjoner:

https://tempedekk.no/felger/page/3?rim_diameter=18&rim_depth=8&rim_pcd=5x114.3&brand=JAPAN%20RACING&rim_depth=8.5&brand=BOLA%20WHEELS&rim_et=%3A

Et spørsmål som KUN kan generere subjektive svar. Men du ba om hjelp, så her får du rene ord for penga (*spisser blyanten):

Jeg mener at det beste komplimentet man kan gi en felg, er at den ser original ut. Ikke nødvendigvis original til den spesifikke bilen, men at det ser ut som den ble levert originalt fra en bilprodusent (OEM). Hvorfor det? Fordi bilprodusenter har midler og begavede designere. Resultatet er harmoniske og velbalanserte design. Ingen tilfeldigheter eller halvhjertet resirkulering av eksisterende design. Det kan ikke sies om 99.9% av ettermarkedet.

Hvis man ser på en bil og tenker «den var pen», er sannsynligvis også felgene en fulltreffer. Felgene burde komplimentere bilen, ikke overskygge. Enten det er i positiv eller negativ forstand. Man burde derfor - som en tommelfingerregel - velge nøytrale felgdesign. Ikke kjedelige, men lite komplekse i utformingen. Faktum er at jo mindre felg, dess viktigere er dette. Det virker det til at du har innsett, da du snakker om 18-tommere her.

Av utvalget til Tempe, fant jeg en (1!) felg jeg med litt godvilje kunne tatt for å være OEM. Motegi MR133. Tror den kunne vært fin på en hvit Model3 også.





Utover det, tror jeg ikke Bola B12 - som du foreslår - hadde gjort seg helt bort på Model 3 hvis man ønsker å skille seg ut litt. Ja, de er kanskje litt sære for noen, men designet i selv er veldig enkelt. Det gjør nok at de tåler litt bollete 18-toms dekk også.  ;)

Vesel

#25
Sitat fra: 18650 på fredag 22. februar 2019, klokken 23:12
Jeg mener at det beste komplimentet man kan gi en felg, er at den ser original ut. Ikke nødvendigvis original til den spesifikke bilen, men at det ser ut som den ble levert originalt fra en bilprodusent (OEM). Hvorfor det? Fordi bilprodusenter har midler og begavede designere. Resultatet er harmoniske og velbalanserte design. Ingen tilfeldigheter eller halvhjertet resirkulering av eksisterende design. Det kan ikke sies om 99.9% av ettermarkedet.

Hvis man ser på en bil og tenker «den var pen», er sannsynligvis også felgene en fulltreffer. Felgene burde komplimentere bilen, ikke overskygge. Enten det er i positiv eller negativ forstand. Man burde derfor - som en tommelfingerregel - velge nøytrale felgdesign. Ikke kjedelige, men lite komplekse i utformingen. Faktum er at jo mindre felg, dess viktigere er dette. Det virker det til at du har innsett, da du snakker om 18-tommere her.

Av utvalget til Tempe, fant jeg en (1!) felg jeg med litt godvilje kunne tatt for å være OEM. Motegi MR133. Tror den kunne vært fin på en hvit Model3 også.
Enig, men hva synes du om PH Turbine?

Grunnen til at jeg velger nettopp dem er at de ser originale ut. Ser svært bra ut på TM3. Strengt tatt er de vel nettopp kopier av originale felger til Model S, etter hva jeg har skjønt.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

18650

Sitat fra: Vesel på fredag 22. februar 2019, klokken 23:59
Enig, men hva synes du om PH Turbine?

Grunnen til at jeg velger nettopp dem er at de ser originale ut. Ser svært bra ut på TM3. Strengt tatt er de vel nettopp kopier av originale felger til Model S, etter hva jeg har skjønt.

Rett fra levra; jeg er personlig ingen stor fan. Objektivt sett er det jo et turbindesign noe Tesla har brukt på S og X. Men for min del, er turbindesignet veldig mye mer elegant utført fra Tesla sin side. Det er bygget opp som et dobbelt 5-eike design hvor annenhver eike inneholder hjulmutteren i navsenter.

PH turbin har 10 like eiker og et senter som for - for meg - ser mindre helhetlig ut. Som en krysning av Tesla Turbine og Lorinser RS8. Sistnevnte veier opp ved at eikene ikke går rett inn mot senter av felgen, noe som også er tilfellet for bladene i en ekte gassturbin (og Prototypehjulene Tesla viste på avdukingen av Model 3).

Tesla Turbine


PH Turbin 2


Lorinser RS8 (Tysk Mercedes Tuner)


Tesla Prototype Turbin ved avduking


En gassturbin  :P


Jeg hater ikke på noen som velger PH Turbin. Det er mange som går den ruta. Men for meg - personlig - hadde jeg gått for Aero-hjulkapsler dagen lang istedet.  ;)

Lynkjapp

Sitat fra: 18650 på fredag 22. februar 2019, klokken 23:12Fordi bilprodusenter har midler og begavede designere. Resultatet er harmoniske og velbalanserte design. Ingen tilfeldigheter eller halvhjertet resirkulering av eksisterende design. Det kan ikke sies om 99.9% av ettermarkedet.
I hele mitt bilinteresserte liv har jeg hatt akkurat dette som mantra. Men etter å ha sett Aero-kapslene så er jeg veldig i tvil. Jeg klarer ikke å like dem. Jeg klarer ikke å synes at de er den fineste måten å kombinere Model 3 med maksimal aerodynamikk. Det må da finnes mye penere måter å lage en slik hjulside på?

Og selv om man aksepterer formen så er jo fargen fullstendig off. Den får hjulene til å se ut som at de ikke har vært vasket på et år og er fulle av bremsestøv. Mulig at en omlakkering kan hjelpe på inntrykket. Men ikke en slik omlakkering som man har sett på nett, med alt for skarpe kontraster eller, grøss, bilens farge på hjulsiden.

gruffalo



kanske hvite turbinfelger kan bli bra på hvit bil? Eller for mye?

E-tron 55 sportback 2022

Amoss

Sitat fra: Lynkjapp på lørdag 23. februar 2019, klokken 09:27
Mulig at en omlakkering kan hjelpe på inntrykket. Men ikke en slik omlakkering som man har sett på nett, med alt for skarpe kontraster eller, grøss, bilens farge på hjulsiden.

Kontraster kan være fint det :)  Utover det er jeg på lang vei enig med deg. Sitter her selv med noen tanker om å lakkere eller wrappe den matte delen av kapslene med sølv/krom, men beholde de blank-svarte "eikene" i original farge. Jeg *tror* det vil gi dem ett visuelt løft.

Har sett eksempler på noen som har gjort motsatt, og også noen som har farget hele kapselen i sølv, og ingen av de falt helt i min smak. Men fortsatt en forbedring i forhold til originalfargen. Tror at også disse ville blitt bedre med skikkelig krom enn en litt matt sølvfarge.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA