Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Mach-e noen som vet noe nyttig?  (Lest 31308 ganger)

Chimp

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 632
    • Vis profil
Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
« Svar #345 på: Mandag 16. Desember 2019, klokken 11:43 »
Fra kundeservice:
---
Her er dimensjonene til Mustang Mach E: 1881 mm uten speil, 1930mm med innfeldte speil, 2097mm med speil. Bakkeklaringen er 14,7cm.

Ja, de adaptive LED hovedlysene på Mustang Mach-E er blendefrie og står på for fullt, blender ikke ned hele lysstrålen, bare den delen som ville truffet møtende biler.

---

Sistnevnte er for meg Matrix-teknologien beskrevet, men Ford har neppe helt tilsvarende teknologi da jeg ikke har lest noe sted at det kommer med headlight washers som vel er et krav for å ha så sterke lys.

telcontar

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 384
    • Vis profil
Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
« Svar #346 på: Mandag 16. Desember 2019, klokken 13:07 »
Noen som vet om det blir setevarmer bak? Jeg har foreløpig ikke funnet noen info om dette.

HelectriC

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1086
    • Vis profil
Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
« Svar #347 på: Mandag 16. Desember 2019, klokken 16:39 »
Fra kundeservice:
---
Her er dimensjonene til Mustang Mach E: 1881 mm uten speil, 1930mm med innfeldte speil, 2097mm med speil. Bakkeklaringen er 14,7cm.

Ja, de adaptive LED hovedlysene på Mustang Mach-E er blendefrie og står på for fullt, blender ikke ned hele lysstrålen, bare den delen som ville truffet møtende biler.

---

Sistnevnte er for meg Matrix-teknologien beskrevet, men Ford har neppe helt tilsvarende teknologi da jeg ikke har lest noe sted at det kommer med headlight washers som vel er et krav for å ha så sterke lys.

Det er ikke et must å kombinere matrix med spyling av lyktene, det er styrken i watt som er avgjørende. Tesla f.eks. må skru ned lysene til 25W i Europa grunnet at de mangler spyling, mens de i USA har 35W. Du kan jo fint ha matrix eller annen teknologi så lenge de ikke er for sterke.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Electric cars in Norway

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1103
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
« Svar #348 på: Mandag 16. Desember 2019, klokken 21:36 »
Noen som vet om det blir setevarmer bak? Jeg har foreløpig ikke funnet noen info om dette.

Det er ikke setevarmer bak.

Chimp

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 632
    • Vis profil
Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
« Svar #349 på: Mandag 16. Desember 2019, klokken 21:38 »
Hjelper dessverre lite med matrix-teknologi hvis ikke lysene er sterke nok også.

e-Stig

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 159
    • Vis profil
Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
« Svar #350 på: Tirsdag 17. Desember 2019, klokken 00:15 »
Fra kundeservice:
---
Ja, de adaptive LED hovedlysene på Mustang Mach-E er blendefrie og står på for fullt, blender ikke ned hele lysstrålen, bare den delen som ville truffet møtende biler.
---

Syns dette var interessant informasjon. Har googlet litt rundt om, men ikke funnet noe som beskriver frontlysene på Mustangen. I Europa har vi vært gjennom flere generasjoner med blending. Først de som slår helt av langlysene, og deretter kom de som senker langlysene. Nå har mange modeller dynamiske LED-frontlys og laserlys, og så hører vi at intelligente LED-matrix er på vei. Håper Mustangen får noe av det siste innen lysteknologi. Vi får vente på tester av den.
e-Golf 2018

Electric cars in Norway

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1103
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
« Svar #351 på: Tirsdag 17. Desember 2019, klokken 19:43 »
e-Stig :+1: :+1: enig. Jeg håper det lyser godt og det tror jeg at den gjør :+1:

Electric cars in Norway

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1103
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
« Svar #352 på: Tirsdag 17. Desember 2019, klokken 22:40 »
Fant nettopp denne nyheten inne på en internasjonale Mach-e Facbook gruppen (Mustang Mach E Nation) - den er fra 15.des den nyheten. Veldig interessant om bilen.... :+1: :+1:

Mustang Mach-Es ankomst stiller krav til Ford-forhandlerbutikker i USA men der er jo alt så digert. Her blir det jo slik at Ford Norge styrer hvem som kan reparere på bilen og dermed blir sertifisert.

December 15, 2019 08:00 PM UPDATED 5 HOURS AGO
Mustang Mach-E's arrival places demands on Ford dealership shops
Alysha Webb
Fixed Ops Journal

Kopi fra nyheten:

The new Ford Mustang Mach-E is the first electric vehicle Ford Motor Co. expects to sell in large numbers. To service the SUV, Ford dealers are installing charging stations, buying new tools and assigning technicians to specialized training. Ford says the Mach-E's redesigned battery will make that service easier, safer and faster.

https://www.autonews.com/fixed-ops-journal/mustang-mach-es-arrival-places-demands-ford-dealership-shops?fbclid=IwAR2OTzMlc3g95kqXVfM6qlBiEckZwuSJBiFuxglMtmRsP2vtngO1aMn2C5k
« Siste redigering: Tirsdag 17. Desember 2019, klokken 22:45 av Electric cars in Norway »

Måkemannen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 582
    • Vis profil
Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
« Svar #353 på: Torsdag 26. Desember 2019, klokken 12:18 »
Fra kundeservice:
---
Her er dimensjonene til Mustang Mach E: 1881 mm uten speil, 1930mm med innfeldte speil, 2097mm med speil. Bakkeklaringen er 14,7cm.

Ja, de adaptive LED hovedlysene på Mustang Mach-E er blendefrie og står på for fullt, blender ikke ned hele lysstrålen, bare den delen som ville truffet møtende biler.

---

Sistnevnte er for meg Matrix-teknologien beskrevet, men Ford har neppe helt tilsvarende teknologi da jeg ikke har lest noe sted at det kommer med headlight washers som vel er et krav for å ha så sterke lys.

Det er ikke et must å kombinere matrix med spyling av lyktene, det er styrken i watt som er avgjørende. Tesla f.eks. må skru ned lysene til 25W i Europa grunnet at de mangler spyling, mens de i USA har 35W. Du kan jo fint ha matrix eller annen teknologi så lenge de ikke er for sterke.
At de begrenser på antall watt gjør at lovverket fort blir litt utdatert. LEDs blir stadig mer effektive, og leverer mer lumen pr watt.

HelectriC

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1086
    • Vis profil
Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
« Svar #354 på: Torsdag 26. Desember 2019, klokken 13:09 »
Fra kundeservice:
---
Her er dimensjonene til Mustang Mach E: 1881 mm uten speil, 1930mm med innfeldte speil, 2097mm med speil. Bakkeklaringen er 14,7cm.

Ja, de adaptive LED hovedlysene på Mustang Mach-E er blendefrie og står på for fullt, blender ikke ned hele lysstrålen, bare den delen som ville truffet møtende biler.

---

Sistnevnte er for meg Matrix-teknologien beskrevet, men Ford har neppe helt tilsvarende teknologi da jeg ikke har lest noe sted at det kommer med headlight washers som vel er et krav for å ha så sterke lys.

Det er ikke et must å kombinere matrix med spyling av lyktene, det er styrken i watt som er avgjørende. Tesla f.eks. må skru ned lysene til 25W i Europa grunnet at de mangler spyling, mens de i USA har 35W. Du kan jo fint ha matrix eller annen teknologi så lenge de ikke er for sterke.
At de begrenser på antall watt gjør at lovverket fort blir litt utdatert. LEDs blir stadig mer effektive, og leverer mer lumen pr watt.

Som vanlig, lovverket henger ikke med teknologien!
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14083
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
« Svar #355 på: Torsdag 26. Desember 2019, klokken 13:28 »
Fra kundeservice:
---
Her er dimensjonene til Mustang Mach E: 1881 mm uten speil, 1930mm med innfeldte speil, 2097mm med speil. Bakkeklaringen er 14,7cm.

Ja, de adaptive LED hovedlysene på Mustang Mach-E er blendefrie og står på for fullt, blender ikke ned hele lysstrålen, bare den delen som ville truffet møtende biler.

---

Sistnevnte er for meg Matrix-teknologien beskrevet, men Ford har neppe helt tilsvarende teknologi da jeg ikke har lest noe sted at det kommer med headlight washers som vel er et krav for å ha så sterke lys.

Det er ikke et must å kombinere matrix med spyling av lyktene, det er styrken i watt som er avgjørende. Tesla f.eks. må skru ned lysene til 25W i Europa grunnet at de mangler spyling, mens de i USA har 35W. Du kan jo fint ha matrix eller annen teknologi så lenge de ikke er for sterke.
At de begrenser på antall watt gjør at lovverket fort blir litt utdatert. LEDs blir stadig mer effektive, og leverer mer lumen pr watt.

Som vanlig, lovverket henger ikke med teknologien!

Begrensningen går på 2000 lumen, ikke på watt. Tesla måtte ned i 25W på Model S for å komme under 2000 lumens-grensa.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Måkemannen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 582
    • Vis profil
Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
« Svar #356 på: Torsdag 26. Desember 2019, klokken 16:26 »


Fra kundeservice:
---
Her er dimensjonene til Mustang Mach E: 1881 mm uten speil, 1930mm med innfeldte speil, 2097mm med speil. Bakkeklaringen er 14,7cm.

Ja, de adaptive LED hovedlysene på Mustang Mach-E er blendefrie og står på for fullt, blender ikke ned hele lysstrålen, bare den delen som ville truffet møtende biler.

---

Sistnevnte er for meg Matrix-teknologien beskrevet, men Ford har neppe helt tilsvarende teknologi da jeg ikke har lest noe sted at det kommer med headlight washers som vel er et krav for å ha så sterke lys.

Det er ikke et must å kombinere matrix med spyling av lyktene, det er styrken i watt som er avgjørende. Tesla f.eks. må skru ned lysene til 25W i Europa grunnet at de mangler spyling, mens de i USA har 35W. Du kan jo fint ha matrix eller annen teknologi så lenge de ikke er for sterke.
At de begrenser på antall watt gjør at lovverket fort blir litt utdatert. LEDs blir stadig mer effektive, og leverer mer lumen pr watt.

Som vanlig, lovverket henger ikke med teknologien!

Begrensningen går på 2000 lumen, ikke på watt. Tesla måtte ned i 25W på Model S for å komme under 2000 lumens-grensa.

Ok, da er det litt fornuft i reglene.

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6036
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
« Svar #357 på: Torsdag 26. Desember 2019, klokken 16:44 »
Hjelper dessverre lite med matrix-teknologi hvis ikke lysene er sterke nok også.
I3 har ikke viskere på lyktene, men har adaptive leds med fire blendesoner som er veldig bra. 2000 lumen er vel kun en begrensning på nærlys?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)