Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mach-e noen som vet noe nyttig?

Startet av Kevz, fredag 08. februar 2019, klokken 19:46

« forrige - neste »

HelectriC

Sitat fra: Chimp på lørdag 16. november 2019, klokken 10:56
Så hvis det blir denne bilen for dere.
Hva står dere mellom basert på info som foreligger så langt?
For min del er AWD en selvfølgelighet. Så er spørsmålet premium eller first edition. Select kunne vært alternativ, men vil ikke vente til 2021

Extended battery er nok et must også, ellers blir det kort rekkevidde.
ioniq 5

Chimp

Ja, men first edition er vel det inkl? Hmm

Counterpointer

Det er temmelig vrient å diskutere nye biler uten å sammenligne dem med konkurenter

Mach E har jo noen åpenbare likhetstrekk med sine egne søsken Mustang (orginalen) og Mondeo samt det ser jo ut som den er bygget på chassiset til Ford Escape (US).

Skal forøvrig på første visning av bilen her i Norge på mandag kl 1330, da blir det hverfall mulig å se selv og få et eget inntrykk.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Chimp på lørdag 16. november 2019, klokken 10:16
Det har jo bare skapt mer interesse

Chimp, ser den. Men tror ikke det var meningen ;) ;) jeg teller ned nå og planlegger sterk kaffe mandag morgen :P

Chimp

Ser ut som man må velge modell i forhåndsreservasjonen (?) så jeg er veldig interessert i å høre deres tanker om hva dere skal reservere og evt hvorfor. Jeg planlegger å reservere first edition. Og så henger jeg meg på her en stund og ser om dette er bilen for meg.

Electric cars in Norway

Chimp: spot on.... har visa kortet klart og betaler  reservasjonsbeløpet på 5' asap👍

Enlace

First Edition med 4x4 har dårlig rekkevidde. Ca 434 km etter Epa måling. Legg til minusgrader og Suv luftmotstand så er maks kjørelengde i 100 km ca. 360 km. Sikkert en velutyrt bil for våre forhold. På kjørelengde med min Ampera. Betydelig mindre km enn min mod 3.

Premium som koster ca kr 81000 mindre i USA har 483 Epa med bakhjulsdrift. Også med 4x4, men med pristillegg.

First Edition som da kommer neste høst mener jeg blir for dårlig i forhold til kjørelengde.

USA prisene er med avgifter. Prisen blir lavere i Norge.

Mitt regnetips er at Premium med 4x4 vil koste NOK. Kr 500 000, uten avgift. Levert i 2021.

Uansett jeg ønsker også hengerfeste på neste el. bil.

Har bestilling på Skoda V. Plass 13xx. som skal komme med h. feste. Litt bedre kjørelengde enn First Edition.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


Tellus

EPA på 434km er da ikke dårlig rekkeviddde (267 miles). Er det korrekte tall du opererer med?

Rosstopher

Sitat fra: Enlace på lørdag 16. november 2019, klokken 22:26
USA prisene er med avgifter. Prisen blir lavere i Norge.
Priser i USA oppgis alltid uten avgifter. Ble være sammenlignbart med norske priser. Bortsett fra på elbiler. Da oppgir noen produsenter priser inkludert skattefradrag, slik at norsk pris blir høyere.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Pingle

Sitat fra: Enlace på lørdag 16. november 2019, klokken 22:26
First Edition med 4x4 har dårlig rekkevidde. Ca 434 km etter Epa måling. Legg til minusgrader og Suv luftmotstand så er maks kjørelengde i 100 km ca. 360 km. Sikkert en velutyrt bil for våre forhold. På kjørelengde med min Ampera. Betydelig mindre km enn min mod 3.
1) Ampera-e har 423 km wltp - som er betydelig mindre enn 434 km EPA (som er mer virkelighetsnært.
2) First edition har 270 mi, mod 3 har 322 mi - altså drøyt 80 km lenger. AKA knapt 20% lenger.
3) Tap av rekkevidde når man gir flat pedal gjelder for alle biltyper. Nå er kanskje rullemotstand en større del av forbruket for Tesla enn for Ford, og luftmotstand tilsvarende viktigere faktor for forbruket for Ford.
Jeg ville bekymret meg mer for saltsørpe og økt rullemotstand mer enn tap av kjørelengde på grunn av høy hastighet på mine trakter.
Alt avhenger av tilgang til lading og kjørerute. Med over 400 km realistisk rekkevidde krever både mavesekk og blære pause før bilen gjør det. Kjører man Autobahn, kan det bli i overkant hyppige pauser.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Chimp

Sitat fra: Enlace på lørdag 16. november 2019, klokken 22:26
First Edition med 4x4 har dårlig rekkevidde. Ca 434 km etter Epa måling. Legg til minusgrader og Suv luftmotstand så er maks kjørelengde i 100 km ca. 360 km. Sikkert en velutyrt bil for våre forhold. På kjørelengde med min Ampera. Betydelig mindre km enn min mod 3.

Premium som koster ca kr 81000 mindre i USA har 483 Epa med bakhjulsdrift. Også med 4x4, men med pristillegg.

First edition og premium har samme targeted EPA med AWD og full batteripakke (som ser ut til å være basic i first edition). 270 miles.
Rekkevidden oppgir de lengst med RWD, noe som makes sense.
Men så har first edition flere HK enn premium, noe som tilsier kortere opplevd rekkevidde pga raskere aksellerasjon.
Ulempen med first edition er feks at man er låst til 3 fargevalg, men har tilgang på grabber blue - som ikke faller i smak for min del selvom den er eksklusiv etc

Dieselgubben

Noen som vet om bilen kommer med hengerfeste?

Chimp

https://www.macheforum.com/site/threads/first-real-life-photos-of-mach-e-exterior-and-interior.62/

Fargen har feil hvitbalanse på bildene. Hvis dere ser side 3 skal dette være rødfarge.

Synes bildene var skuffende. Dørhåndtak mangler, løsningen synes jeg så lite holdbar ut. Ser ut som en trang bil baki, førermiljøet så billig ut.
Og bagasjerommet ser mindre ut enn forventet men der kan det jo hende bildet lyver.
Blir nok ikke vekkerklokke i natt, men legger inn en reservasjon når jeg står opp just in case.

batterimannen

Sitat fra: Chimp på søndag 17. november 2019, klokken 09:32
https://www.macheforum.com/site/threads/first-real-life-photos-of-mach-e-exterior-and-interior.62/

Fargen har feil hvitbalanse på bildene. Hvis dere ser side 3 skal dette være rødfarge.

Synes bildene var skuffende. Dørhåndtak mangler, løsningen synes jeg så lite holdbar ut. Ser ut som en trang bil baki, førermiljøet så billig ut.
Og bagasjerommet ser mindre ut enn forventet men der kan det jo hende bildet lyver.
Blir nok ikke vekkerklokke i natt, men legger inn en reservasjon når jeg står opp just in case.

Begynner nesten å minne litt om en Peugeot e-208?  :P Med størrelse/spesifikasjoner til Model Y.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

batterimannen

#224

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA