Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mini på strøm

Startet av Caspar, søndag 20. november 2011, klokken 17:38

« forrige - neste »

El rayo

#165
Sitat fra: Caspar på mandag 12. november 2012, klokken 18:16
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 12. november 2012, klokken 08:10
Den originale bms i Think overvåker spenning på 12 v batteriet. Dersom dette er lavt går det et signal til dcdc om å lade i low power modus (13,8v) Dette er inngangen du peker på..
Betyr det at DC/DC skal ha 12V spenning inn på pinne 2, og at det er der den senser spenningen ?
Nei, pinne 2 legges til jord for å starte DC/DC i low power mode (13,8V). DC/DC går i denne mode ved lading.

Enig med Arne Magnus i at det er BMS som sjekker spenningen på 12V batteriet. Ettersom du ikke har den  originale BMS-en er det naturlig at funksjonen med 12V batterilading mens bilen står ikke er tilstede.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Caspar på søndag 11. november 2012, klokken 19:49
Jeg sliter med at bilen går tom for 12V når den står noen dager. Jeg har ikke fått sett hvor mye som trekker når bilen står
Jeg har målt strømtrekket fra 12V batteriet i min med alarm og radio og det er ca 0,1A. Synes det er unormalt mye, så jeg sjekket hver enkelt komponenet på det løse drivverket. Det er BMS som trekker mesteparten. Ettersom du har fjernet den så må det være noe annet som tapper batteriet i løpet av et par dager.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Caspar

Da kom vinteren og det er på tide med litt garasjetid igjen. Jeg droppet varmeapparat i sommer fordi jeg ikke ville bruke noe tid på det. Jeg gjorde klart alle koblinger slik at det bare var selve registeret som var utfordringen. Registeret fra thinken er for stort for miniapparatet både i lengde og bredde så jeg lurte lenge på å bygge en ny kasse tilpasset registeret. Denne planen ble forkastet og ny plan nå er å "modde" thinkregisteret slik at det passer inn i minivarmeapparatet. Hvis noen lurer på hvor mange deler selve registeret består av så er det ca. 100 Jeg hadde alt utover benken, men ble så stresset at jeg glemte å ta bilde. Registeret består av 5x2 rader som er paralellkoblet pluss en rad som ikke er i bruk til annet enn avstandstykke. De to radene som henger sammen er forbundet med motstander på 380 ohm som jeg har forstått endrer motstand når temp.øker. Jeg måtte fjerne et par med rader for å få plass til registeret og da måtte endestykkene kortes inn tilsvarende. De er ca 0,5 mm i godset så sveiseapparatet må stilles inn riktig.


Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Caspar


Da er varmeapparatet ferdig. Det ble svært trangt, gasspedalen fra Thinken er jo en god del større en den i Minien, så jeg måtte flytte hele apparatet 5 cm.til høyre. Jeg måtte også lage en utsparring i selve varmeapparathuset for å gå klar av pedaloverføringen. Selve elementet fra Thinken måtte jo også kortes inn men nå er alt på plass. Jeg bygget også inn en microbryter i mekanismen som styrer retningen på luften, slik at det ikke går ann å slå på strømen hvis luften står på "off". Jeg har brukt en lysbryter til å styre apparatet slik at det ikke er mulig å slå på varme uten vifte. (Trinn 1 vifte, trinn 2 vifte og varme)

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Det gav meg lyst til å orsøke det samme på C1 EV'ie en min.

Mye bedre enn å gå via vann.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PerBear

Sitat fra: Caspar på lørdag 09. mars 2013, klokken 22:43
Jeg har brukt en lysbryter til å styre apparatet slik at det ikke er mulig å slå på varme uten vifte. (Trinn 1 vifte, trinn 2 vifte og varme)

Bryter du DC strømmen til varmeelementetene ved full effekt med reléet/mykstarten i kontaktorboksen eller bruker du mekanisk bryter til det?
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Caspar

Jeg bruker reelet i kontaktorboksen på samme måte som orginalt. Som bryter bruker jeg en lysbryter fra Polo som ved første trinn gir spenning til vifta (parklystrinnet) og neste trinn gir signal til kontaktorboksen som da aktiviserer varmeelementet. (Fulltlys) Jeg har også bygget inn en microbryter i varmeapparatreguleringen som stopper alt hvis luftspjeldet står i stengt posisjon
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

PerBear

Sitat fra: Caspar på mandag 18. mars 2013, klokken 18:31
...Jeg har også bygget inn en microbryter i varmeapparatreguleringen som stopper alt hvis luftspjeldet står i stengt posisjon
Smart tenkt, du imponerer stadig!  :)
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Caspar

#173
En fyr på et Australsk Elbilforum lurte på om jeg hadde noen levende bilder av Minien min. Jeg fant frem noen filmklipp tatt med telefonen og spurte Anders som er sammen med datteren min om han kunne hjelpe meg med å sette de sammen. Han så på de, og svarte høflig: Jeg tror jeg lager noe nytt. Utrolig hva ungdommen får til !!


http://m.youtube.com/watch?v=8uG2PQk0OGM
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Videoen er laget med samme flid som bilen.

Kjekt å se den "live".

Og interessant at du har beholdt Think sin gir velger intakt. Tenker nemlig å gjøre det samme i C1
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PerBear

Anders/din datter må være like kompetent på video som du er på elbilbygging - knallbra!  ;D
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Caspar

God kollega lagde logo til meg.

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

#177
Genialt.

Er det fritt fram å bruke den på andre biler med Think inside? 

Tenker da på en Michelak, Citroen C4 Pikasso, Citroen Saxo, og snart Citroen C1 ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Jeg kunne trengt en slik en på garasjen min, der Think'en "Lillebilen" har stått alt for lenge. Håper å få liv i den igjen om ikke alt for lenge nå.  :-\

Forøvrig en herlig video! Skjønner ikke hvordan jeg har klart å gå glipp av den helt fram til nå!  :o
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Caspar

#179
Ja denne bør selvsagt brukes på alt som inneholder Think, regner med at Svein med 2CVen også vil ha den.

Hva ikke sett videoen ????? Skandale, den hadde fin fart på Youtube men flatet litt ut etter å ha passert 2000 visninger. Men når desembernummeret av MiniWorld kommer så er vi på ballen igjen.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA