Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mini på strøm

Startet av Caspar, søndag 20. november 2011, klokken 17:38

« forrige - neste »

Caspar


Når jeg bygde bilen første gangen med bensinmotor monterte jeg en tilrattstamme fra Chevrolet slik at det ble litt bedre plass å komme inn og ut av bilen. Denn erattstammen hadde "rattsleiv" til å betjene automatgirkassen og jeg brukte mye tid på å fjerne den og støpe igjen hullet etter "sleiva". Nå har jeg fått tak i en ny rattstamme og denne gangen skal sleiva bli girvelger igjen. Jeg har plukket ifrahverandre girvelgeren fra Thinken og byggen den inn i rattstammerøre slik at jeg nå "girer" med sleiva. Utfordringen nå er å lage til en løsning som gjør at jeg ser hvilken posisjon velgeren sleiva står i. Elfa har mengder med displayer men hvordan får jeg programmert et slikt display til å vise park, revers, nøytral, og drive på bakgrunn av signalene fra girvelgeren ?

Et display som dette hadde vært flott

Her er kammen fra girvelgeren som nå sitter inne i rattakselrøret

Og her er de 2 microbryterene fra girvelgeren på plass på rattakselrører
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Go-carter

Hva med å bruke et display fra f.eks. MC-verden? Som viser hvilket gir som ligger inne, bør vel fungere relativt likt.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Caspar

Det er vel ikke så mange MC'er som har P,R,N og D ? Og uansett så ville jeg sikkert slite med å få det til å stemme med innputten fra Thinkgirvelgeren ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

jkirkebo

Sitat fra: Caspar på søndag 24. juni 2012, klokken 11:08
Det er vel ikke så mange MC'er som har P,R,N og D ? Og uansett så ville jeg sikkert slite med å få det til å stemme med innputten fra Thinkgirvelgeren ?

Honda GoldWing kanskje ? Mener de har revers, uten at jeg egentlig kan en døyt om MC ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El rayo

#139
Sitat fra: Caspar på lørdag 23. juni 2012, klokken 18:57
Utfordringen nå er å lage til en løsning som gjør at jeg ser hvilken posisjon velgeren sleiva står i.
Hvis du vil ha display foreslår jeg å bruke 7-segment LED display. Det vil se litt rart ut (R vil se ut som A) og N må du vel kalle 0. Liten d for drive.


Det enkleste vil vel være å lage en mekanisk viser på gearshifter-røret og faste bokstaver. Det var slik originalt på mange biler. Eventuellt wiretrekk med returfjør til et mekanisk "display" som er plassert på et passende sted á la 1974 Camaro.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Johnsen

SUPERT innlegg!!!!
RESPECT!!!
hvilken motor har du i minien?
Har trimmet kewet eljet 2 kjørelegnde over 75km
Nissan Leaf 2011
02 Hyundai santa fee
74 nova
60 Volvo krabat
+++++++++

elektrolux

Sitat fra: johnsen bil bilutleie på søndag 22. juli 2012, klokken 14:55
hvilken motor har du i minien?

Foreslår at du leser hele tråden. Så slipper Casper å poste alt på nytt. ;)

Til opplysning har bilen original Think Classic teknikk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

Jeg var veldig fornøyd med meg selv når jeg hadde klart å integrere den nye strømmåleren inn i Thinkens orginale HV boks. Jeg hater løse ledninger og alt som kan bygges inn og gjemmes facinerer meg. Med denne løsning så kom det bare en ekstra ledning ut av HV boksen som gikk rett til BMSen. Fantastisk løsning helt til jeg skulle lade batteriene. Jeg har brukt det orginale Thinkopplegget hvor ladestrømmen går via den grå boksen i motorrommet og bakover til HV boksen. DEt jeg oppdaget nå er jo at ladestrømmen går jo ikke den samme veien som "kjørestrømmen" derved ble ikke ladestrømmen registrert. Nye 2 timer og ut igjen med strømmåleren og inn mellom 2 av batteriene, og nå virker det.  ;D
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Veldig bra!

Var en kjekk liten strømmåler det der. Synd at den ikke fikk med seg ladestrømmen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

SitatHvis du vil ha display foreslår jeg å bruke 7-segment LED display. Det vil se litt rart ut (R vil se ut som A) og N må du vel kalle 0. Liten d for drive.

Liten n for Nøytral. Liten r for reversj.  Ser mye bedre ut.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Xirius

Hei!

Beundret bilen din ved Aker Brygge når det var Oslo Air Show, og jeg var ikke alene!

Vakkert! Flott arbeid :)

Har alltid hatt lyst på Mini El-Morris
Nissan Leaf - 2012
Tesla Model S 85 - 2014
Think City Zebra - 2008 (solgt)

Caspar

Sitat fra: Xirius på tirsdag 04. september 2012, klokken 10:48
Hei!

Beundret bilen din ved Aker Brygge når det var Oslo Air Show, og jeg var ikke alene!

Vakkert! Flott arbeid :)

Har alltid hatt lyst på Mini El-Morris

Takk skal du ha, ja det er vanskelig å nekte for at den drar en del oppmerksomhet. Datteren min på 19 bruker den en del til byen og hun ble "overfalt" av en stortingspolitiker som var fullstendig i ekstase. Jentungen syntes det begynte å bli pinlig når det hopet seg opp med folk som tok bilder





Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

cra

Gearindikasjonen kan vel styres elektronisk -> Mekanisk vha f.eks. en Arduino med et servo-shield. Tipper alt som trengs er å få på e-bay for til sammen 4-500 kroner. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: Caspar på tirsdag 04. september 2012, klokken 12:12
Datteren min på 19 bruker den en del til byen og hun ble "overfalt" av en stortingspolitiker som var fullstendig i ekstase.
Fikk hun med seg hvem ???
Han bør jo virkelig få så mye info som mulig om "myndighetenes" planer om å nekte all konvertering av fossilbiler og bytte av batterier på "gamle" elbiler.

Intern lobbying ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Caspar

Sitat fra: Elmo på tirsdag 04. september 2012, klokken 21:49
Sitat fra: Caspar på tirsdag 04. september 2012, klokken 12:12
Datteren min på 19 bruker den en del til byen og hun ble "overfalt" av en stortingspolitiker som var fullstendig i ekstase.
Fikk hun med seg hvem ???
Han bør jo virkelig få så mye info som mulig om "myndighetenes" planer om å nekte all konvertering av fossilbiler og bytte av batterier på "gamle" elbiler.

Intern lobbying ;)
Hun satt i en eller annen komite som bla.jobbet med hurtigladere, og hun ville ha tlf.nr mitt så jeg får håpe hun hører fra seg
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA