Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny pris på Model 3?

Startet av hELgenen, onsdag 06. februar 2019, klokken 07:23

« forrige - neste »

erikho

Forventer priskutt ogsaa i Norge. Det er ingen toll eller mva av elbilimport, saa ny pris for AWD boer bli rundt 435k. Mid-range pris boer forventes rundt 375,000. Tror de lanserer mid range innen mars.

Handyman

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 06. februar 2019, klokken 09:48
Sitat fra: Imagine på onsdag 06. februar 2019, klokken 09:17
Kundehenvisningsprogrammet gjorde at bilene ble for kostbare.
https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2019/02/Kutter-prisene-paa-Tesla-for-2.-gang
I Norge selger den nok bra uansett.

Ja,men markedet er vel mettet etter 2-3 ukers produksjon ::)
Tror Tesla vil se en ny bølge av bestillinger når bilene begynner å rulle rundt om i landet og flere får bedre kjennskap til bilen.
Det er mange som ikke tør kjøpe før de har fått anbefalinger av andre eiere, og sett bilen i virkeligheten.
Det er mange som ikke aktivt oppsøker SC for prøvetur mm.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

HvemPrompa

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 06. februar 2019, klokken 09:48
Sitat fra: Imagine på onsdag 06. februar 2019, klokken 09:17
Kundehenvisningsprogrammet gjorde at bilene ble for kostbare.
https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2019/02/Kutter-prisene-paa-Tesla-for-2.-gang
I Norge selger den nok bra uansett.

Ja,men markedet er vel mettet etter 2-3 ukers produksjon ::)

Tror kanskje at etterspørselen vil kunne øke på et eller annet tidspunkt, når alle andre som har satt seg på liste hos en eller annen complience-produsent innser at de må vente veldig lenge på bilen sin. Tesla er per i dag den eneste produsenten av langdistanse-elbil der man ikke er nødt til å vente i et år...Ja, jeg vet Leaf 64kWh kommer snart, men de vil ikke være i stand til å produsere nok av dem - da alt av drivlinje/batteri er styrt av LG Chem og SK Innovation (som leverer til alle andre bilmerker også). Når dette går opp for folk flest, og politikerne i Norge allerede snuser på idéen om å gradvis innføre mer avgifter på elbiler (foruten bomavgift), så vil panikken slå inn og etterspørselen etter det eneste reelle og fornuftige prisede langdistansealternativet øke. Model 3 har egentlig ingen konkurrenter, de utkonkurrerer de aller fleste på de punktene folk mener er kritiske ift. elektrifiserte kjøretøy...E-tron er for rike mennesker, har kortere rekkevidde enn E-niro...og muligens dyrere i drift...ellers fin - men ikke noe banebrytende design.

Amoss

Sitat fra: Dani3l på onsdag 06. februar 2019, klokken 09:55
Er myndighetene i USA nå fornøyd med elektrifiseringen av bilparken, eller tenker de at den fortsetter av seg selv når de fjerner insentivene? Skjønner ikke dette. Er jo fortsatt bare en promille av bilparken som kjører elektrisk.

De har ikke fjernet eller endret noe som helst. Men akkurat som vi i Norge i sin tid satte en begrensing på 50.000 biler, hadde USA en grense på 200.000 biler pr. produsent. Denne grensen passerte Tesla i Juli, og skattekreditten på 7.500USD ble derfor fra nyttår halvert for Tesla. Fra 1. Juli i år blir den igjen halvert, og utgår så helt fra og med 1. januar neste år.

Andre produsenter som ikke har "brukt opp kvoten" enda har fortsatt full skattekreditt å lokke med.

Det har vært forslag om å endre denne politikken da de produsentene som har gjort mest for å oppfylle myndighetenes ønsker om mest mulig elektrifisering av bilparken blir diskriminert ettersom kvotene blir brukt opp.

I tillegg har en del stater egne støtteordninger utover det føderale initiativet nevnt over.
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amoss på onsdag 06. februar 2019, klokken 12:14De har ikke fjernet eller endret noe som helst. Men akkurat som vi i Norge i sin tid satte en begrensing på 50.000 biler, hadde USA en grense på 200.000 biler pr. produsent. Denne grensen passerte Tesla i Juli, og skattekreditten på 7.500USD ble derfor fra nyttår halvert for Tesla. Fra 1. Juli i år blir den igjen halvert, og utgår så helt fra og med 1. januar neste år.

Andre produsenter som ikke har "brukt opp kvoten" enda har fortsatt full skattekreditt å lokke med.

Det har vært forslag om å endre denne politikken da de produsentene som har gjort mest for å oppfylle myndighetenes ønsker om mest mulig elektrifisering av bilparken blir diskriminert ettersom kvotene blir brukt opp.
GM mister det fulle fradraget fra og med 1. april. Så da vil man få situasjonen at de amerikanske bilprodusentene Tesla og GM ikke blir subsidiert, mens Hyundai, Nissan, Toyota, osv vil fortsatt subsidieres. Trump kan ikke akkurat like det - noe som gjør at jeg har tro på at systemet vil endres i løpet av året.

Vi får se om hele ordningen avvikles, eller om den forlenges for alle frem til en gitt dato, eller hva.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 06. februar 2019, klokken 12:21
Vi får se om hele ordningen avvikles, eller om den forlenges for alle frem til en gitt dato, eller hva.

Mye som kan skje ja :)  Nå er jo partiene i intense forhandlinger om budsjettet, så ikke helt utenkelig at Trump'en legger ved en slik gulrot for å prøve å sukre grensemur-pillen for demokratene :) Ikke minst da den kan være spiselig selv for ham med tanke på forholdet mellom disse to amerikanske produsentene vs. utenlandske produsenter.
Model S 85D

kaiat

Sitat fra: HvemPrompa på onsdag 06. februar 2019, klokken 11:04
Ja, jeg vet Leaf 64kWh kommer snart, men de vil ikke være i stand til å produsere nok av dem - da alt av drivlinje/batteri er styrt av LG Chem og SK Innovation (som leverer til alle andre bilmerker også).

Nissan produserer alt slikt selv, også på 64kWh-versjonen. Det gikk mye rykter om LG Chem, men det ble det ikke noe av. SK Innovation er heller ikke inne i bildet.

HvemPrompa

Sitat fra: kaiat på onsdag 06. februar 2019, klokken 15:53
Sitat fra: HvemPrompa på onsdag 06. februar 2019, klokken 11:04
Ja, jeg vet Leaf 64kWh kommer snart, men de vil ikke være i stand til å produsere nok av dem - da alt av drivlinje/batteri er styrt av LG Chem og SK Innovation (som leverer til alle andre bilmerker også).

Nissan produserer alt slikt selv, også på 64kWh-versjonen. Det gikk mye rykter om LG Chem, men det ble det ikke noe av. SK Innovation er heller ikke inne i bildet.

Ok...da får vi se hvor godt Leaf e+ blir tatt imot, for den kommer til å ligge i prissjiktet til kona/e-niro...tror likevel ikke at det blir de store volumene som vi ser på TM3. Spennende blir det uansett :)

Counterpointer

Sitat fra: kaiat på onsdag 06. februar 2019, klokken 15:53
Sitat fra: HvemPrompa på onsdag 06. februar 2019, klokken 11:04
Ja, jeg vet Leaf 64kWh kommer snart, men de vil ikke være i stand til å produsere nok av dem - da alt av drivlinje/batteri er styrt av LG Chem og SK Innovation (som leverer til alle andre bilmerker også).

Nissan produserer alt slikt selv, også på 64kWh-versjonen. Det gikk mye rykter om LG Chem, men det ble det ikke noe av. SK Innovation er heller ikke inne i bildet.
Det er blitt sagt at det kommer 5 k totalt av 62!! kWh Leaf til hele Europa.....
Nissan har dårligere avanse enn Tesla på batterier og vil derfor heller selge 40 kWh. Nå som Goshen er i fengsel så spøker det for hele elbilsatsningen til Nissan. Han hadde sine svakheter (grådighet tydeligvis) men han var en kraftig motor i elektrifiseringen.

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 06. februar 2019, klokken 12:21
GM mister det fulle fradraget fra og med 1. april. Så da vil man få situasjonen at de amerikanske bilprodusentene Tesla og GM ikke blir subsidiert, mens Hyundai, Nissan, Toyota, osv vil fortsatt subsidieres. Trump kan ikke akkurat like det - noe som gjør at jeg har tro på at systemet vil endres i løpet av året.

Vi får se om hele ordningen avvikles, eller om den forlenges for alle frem til en gitt dato, eller hva.
Tror du har et godt poeng her. Amerikansk proteksjonisme er sterk i denne administrasjonen.

Med tanke på hvordan Donald opererer så tror jeg at det er mest sannsynlig at han avvikler hele ordningen for alle, med mindre GM gir et stort hemmelig bidrag til hans neste presidentkampanje, da videreføres ordningen for de US baserte.

Musk vil foretrekke at ordningen droppes helt. Det har han ment lenge.

18650

Tror ikke det blir noe forskjell i incentivene bare fordi de amerikanske selskapene ikke har «fyllt opp kvota» enda. Husk at de aller aller fleste modellene fra både Toyota, Hyundai og Nissan som selges i USA også er produsert i USA. Og dermed representerer mange arbeidsplasser der. De erkeamerikanske merkene derimot, har mange av sine produksjonsanlegg i lavkostland. Men da havner også profitten hos amerikanske eiere.  ;)

Tesla er således en av bilfabrikantene som - foreløpig - har både amerikanske eiere og bare assembly plant i hjemlandet.

kc

Sitat fra: 18650 på onsdag 06. februar 2019, klokken 19:53
Tror ikke det blir noe forskjell i incentivene bare fordi de amerikanske selskapene ikke har «fyllt opp kvota» enda. Husk at de aller aller fleste modellene fra både Toyota, Hyundai og Nissan som selges i USA også er produsert i USA. Og dermed representerer mange arbeidsplasser der. De erkeamerikanske merkene derimot, har mange av sine produksjonsanlegg i lavkostland. Men da havner også profitten hos amerikanske eiere.  ;)

Tesla er således en av bilfabrikantene som - foreløpig - har både amerikanske eiere og bare assembly plant i hjemlandet.

Feil, Tesla har assembly plant i Tilburg i Nederland.
https://www.tesla.com/no_NO/blog/tesla-motors-opens-assembly-plant-tilburg-netherlands?redirect=no

Counterpointer

Sitat fra: kc på torsdag 07. februar 2019, klokken 06:16
Sitat fra: 18650 på onsdag 06. februar 2019, klokken 19:53
Tror ikke det blir noe forskjell i incentivene bare fordi de amerikanske selskapene ikke har «fyllt opp kvota» enda. Husk at de aller aller fleste modellene fra både Toyota, Hyundai og Nissan som selges i USA også er produsert i USA. Og dermed representerer mange arbeidsplasser der. De erkeamerikanske merkene derimot, har mange av sine produksjonsanlegg i lavkostland. Men da havner også profitten hos amerikanske eiere.  ;)

Tesla er således en av bilfabrikantene som - foreløpig - har både amerikanske eiere og bare assembly plant i hjemlandet.

Feil, Tesla har assembly plant i Tilburg i Nederland.
https://www.tesla.com/no_NO/blog/tesla-motors-opens-assembly-plant-tilburg-netherlands?redirect=no
Og er bare uker unna å ha Gigafactory i Kina

https://www.dn.no/handel/elon-musk/efraim-levy/tommy-xie/tesla-apner-gigantfabrikk-i-kina/2-1-376919

18650

Sitat fra: kc på torsdag 07. februar 2019, klokken 06:16
Sitat fra: 18650 på onsdag 06. februar 2019, klokken 19:53
Tror ikke det blir noe forskjell i incentivene bare fordi de amerikanske selskapene ikke har «fyllt opp kvota» enda. Husk at de aller aller fleste modellene fra både Toyota, Hyundai og Nissan som selges i USA også er produsert i USA. Og dermed representerer mange arbeidsplasser der. De erkeamerikanske merkene derimot, har mange av sine produksjonsanlegg i lavkostland. Men da havner også profitten hos amerikanske eiere.  ;)

Tesla er således en av bilfabrikantene som - foreløpig - har både amerikanske eiere og bare assembly plant i hjemlandet.

Feil, Tesla har assembly plant i Tilburg i Nederland.
https://www.tesla.com/no_NO/blog/tesla-motors-opens-assembly-plant-tilburg-netherlands?redirect=no

Er ikke det anlegget i Tilburg mer en slags akrobatisk øvelse for å senke/eliminere importavgift til EU. Hva gjøres der egentlig?

sjokomelk

Sitat fra: 18650 på torsdag 07. februar 2019, klokken 20:41
Er ikke det anlegget i Tilburg mer en slags akrobatisk øvelse for å senke/eliminere importavgift til EU. Hva gjøres der egentlig?
Det er det. "Final assembly" i Europa gjør at man slipper 10% importavgift på bilen i EU. De monterer batteripakka i bilen... Så det er bare en øvelse i å være mest mulig blåruss og finne de enkleste hullene i regelverket
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA