Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglading virker ikke

Startet av Øystein77, tirsdag 05. februar 2019, klokken 20:31

« forrige - neste »

Øystein77

Hei!
Begynner å bli rimelig lei nå. Har en 2014 Leaf som er veldif uforutsigbar når jeg prøver å hurtiglade.

Dette gjelder BKK, grønn kontakt og fortum i bergensområdet. Begynte med at den fusket hber gang det var fuktig vær i kombinasjon med hurtgladerene på Danmarksplass. Ved oppringing til bkk ble dat sagt at det må være noe med bilen, ved oppringing til nissan sin forhandler ble det skylt på hurtigladerne som ikke hadde tak over..

Tiden går, og unngår danmarksplass i regnvær de gangen jeg skal lade, men så begynner det å fuske over hele linjen. Fortum sine ladestasjoner får eg ikke ladet på, noen ganger får eg ladet på Abb-laderene til fortum. Så får eg problemer med grønn kontakt sine ladere. Tidvis også de som er INNE i garasjeanlegg.. Og uansett vær.

Har vært 2 ganger inne på nissan sin forhandler i Åsane (A u t o c e n t e r e t) men de klarer ikke finne feil og påstår at det er hurtigladerens sin feil.( ble spurt om de står under tak) de har ikke funne feilmeldinger som kan forklare dette.

Orker snart ikke mer, kam bare stole på treglading hjemme og andre steder, men rekkevidden blir svært begrenset. I fjor sommer  var vi på danmarkstur med leafen og det foregikk helt uten problemer,  noe lenger tur enn 50-60 km fra hjemmet kam eg bare glemme nå, da eg må rekke hjem igjen også.

Er det noen som har tanker rundt dette eller hat dat samme problemet?

Carl Anton Stenling

Noen Nissan-forhandlere har egen hurtiglader. Dersom du greier å gjenskape feilen på forhandlerens egen lader så kan det nok være pedagogisk.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Electrix

Min Leaf fra 2012 har begynt å feile når den skal hurtiglade ca det siste året. De fleste ganger går det bra, men noen ganger må jeg restarte 1 gang, på det verste har jeg måttet starte hurtiglading på nytt 6-7- ganger.

De gangene den feiler får jeg alltid samme feilmelding på hurtigladeren, "bilen må være slått av" og det er alltid i løpet av oppstarten, så jeg venter alltid til jeg ser på displayet på hurtigladeren at levert kW stiger.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Trekkoppbil

#3
Et servicepunkt er å kikke på kontaktflatene om det er fuktskader/korosjon der, men jeg kjenner ikke til hvor relevant det kan være.

Jeg har alltid innbiler meg at man bør holde kontaktene tørre.  Det er ikke alltid så enkelt, når hurtigladerene står værutsatt til. Om man ikke klarer å holde kontakta tørr, kan man åpne dekslene og tørke når man er kommet hjem i garasjen.

lifern

Jeg hadde ofte problem med hurtiglader. Sprayet wd40 inn i kontakten.
Etter det har det aldri vært problem.
SVART EUROLEAF 2013

leafnor

På egen Leaf gitt kontakter en liten dusj WD40. Og oppført seg bra.
På jobbleaf som ingen ser etter har det vært trøbbel, 2014 mod.
Vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men når jeg har trykket på "ladeknapp" før tilkobling har det gått bra. (Den knappen som overstyrer timer for lading)
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Burger

Leafnor: Er det fordi du har ladetimer aktivert at du trykker på overstyr ladetimer knappen eller er det fordi da bare virker det oftere? Sliter med at Leaf-en at ganske stor andel av ladeforsøk på hurtiglader feiler uten at jeg har klart å finne årsak. Trodde en vendig at å ta ut Leafspy dongle gjorde at det virket bedre, men nå ser det ut som bare å forsøke minst 4 ganger før jeg bytter ladestasjon gjør samme nytten.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

leafnor

Burger, nei. Ladetimer er ikke aktivert.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Biltesteren.no

Har du sjekket at 12V batteriet når bilen står parkert, hvor mye V viser denne på 12V batteriet?
Er det lavere enn 12,4V så anbefaler jeg at man bytter ut dette batteriet.
Elbilblogger og fulltime YouTuber

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA