Lademuligheter/-løsninger på strømlys hytte på fjellet

Startet av jorgen.jevne, tir 05. feb 2019, kl. 10:28

« forrige - neste »

jorgen.jevne

Jeg har en hytte i Valdres fra 70-tallet, langt til skogs, ca. 800moh. Denne er strømløs, og jeg ønsker å beholde denne sjarmen med vann fra brønn, solcellepanel og "enkle kår". Vi bruker denne hytten svært mye og kjører i dag en TMS 75D. Rekkevidden i hverdagen er jo null problem, men lakmustesten for en elbil er jo nettopp fullstappet bil med takboks og unger. Dette gjør vi med andre ord ofte. Lader alltid på Nes på vei oppover, men er avhengig av lading forholdsvis ofte der oppe. Foreløpig løst dette med chademoadapter i Vang, Beitostølen eller Filefjell, men det er høyt forbruk på vinter og med vampire drain på natten så syns jeg ofte det kniper mer enn jeg liker.

I forbindelse med utbygging av hytten og oppgradering av solcelleanlegget, ønsker jeg å høre litt om betraktninger for eventuelle lademuligheter på hytten. Er dette noe folk praktiserer og har noen som helst erfaring med?

Alle tanker, tips og betraktninger mottas med takk!

Handyman

Du må ha rimelig mange kvadratmeter med solcellepaneler og dersom du skal kunne lade/varme bilen fra solenergi.
Du vil også trenge en stor batteribank... og sol uten snø på panelene. Men hvis målet kun er å kompensere for vampire drain lar det seg nok gjøre.
Har ikke regnet på det, men det blir nok rimelig kostbart.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

nien

Jeg har 4,6 KW solcellepanel på taket / 20 panel /  I vinterhalvåret leverer disse panelene så lite strøm, at lading av en el-bil fra solstrøm er umulig.
Jeg tror derfor at du må finne en annen løsning på lading av el-bilen i vinterhalvåret.

Med et stort anlegg / hele taket dekket av paneler på begge sider av mønet, kostnad 200.000 ++, vil du kunne klare å delvis lade eller toppe opp batteriet på hytta.......... hvis det er sol.

:-)

Griffel

Løsningen ligger ikke i mange paneler men i en stor batteribank.
Noen billig løsning basert på sol finnes nok ikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Det står langt til skogs. Noe som ikke er optimalt hverken for sol eller vind. Er det et elv med litt høydeforsjell i området?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Magnus Hansen

Blir fort billigere å oppgradere til en TMS 100D enn å prøve å få til noe på alternativ energi..

DeepFu

Aggregat er nok eneste realistiske løsning. Du får 3-fase (6kw) aggregat fra ca 15000,-.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

automat

Det billigste er nok å tenke fossilt. Å kjøpe et aggregat du kan nødlade med.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

AndreasRingdal

Du kan jo også ta det litt fra andre siden. Se hva du kan gjøre or å redusere forbruket til elbilen.
Dieseldrevet kupevarmer?
Lokalisere syndere for vampire drain (Bruker du tibber eller andre tjenester som kobler seg opp til bilen?)
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA