Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varsler avgiftshopp for el-biler. På tide og selge elbilen og kjøpe seg fossil?

Startet av Arthur Morgan, mandag 04. februar 2019, klokken 22:05

« forrige - neste »

bno

@Burger
Ser den.

Siste med å manipulerer med universet er da helt forkastelig. Takk for tips... :) :+1:

Amoss

Sitat fra: bno på torsdag 07. februar 2019, klokken 11:56
Se eksempelvis på de lange slettene over et landskap fra Malaga via Cordoba og Merida opp mot men ikke så langt som til Salamanca.
...
Kanchanaburi Thailand:

Hvorfor dra så langt? Du kan lett se effektene her i Norge. Se på isbreene som smelter og tregrensen som trekker seg lengre og lengre opp på fjellet. Eller innvandring av fremmede arter (nei, jeg snakker ikke her om flyktningkriser eller menneskelig migrasjon) i vår fauna og i havet vårt. Dette har alt med varmere klima å gjøre, og det igjen skyldes menneskelige utslipp av klimagasser (CO² er kun en av disse).

Alle klimagasser er så klart ikke menneskeskapte, men når vi som populasjon slipper ut stadig mer CO² (og andre gasser), og samtidig hugger ned de skogene som ellers normalt skulle brukt CO² og frigjort oksygen som vi trenger, så bør det være klart for alle at vi styrer feil vei.
Model S 85D

bno

@Amoss
Jeg er ikke lengre så sikker på om CO2 biten er så gyldig lengre, men jeg sier ikke annet enn det. For øvrig er jeg enig. Å ja vi styrer i feil retning. Det er pengene som rår og disse folka greier tilsynelatende ikke forstå at de skiter i eget reir.

Amoss

Sitat fra: bno på torsdag 07. februar 2019, klokken 15:34
@Amoss
Jeg er ikke lengre så sikker på om CO2 biten er så gyldig lengre, men jeg sier ikke annet enn det. For øvrig er jeg enig. Å ja vi styrer i feil retning. Det er pengene som rår og disse folka greier tilsynelatende ikke forstå at de skiter i eget reir.

Greit nok, men dersom det ikke er CO² og andre klimagasser som er årsaken, hva mener du da er årsaken til den globale oppvarmingen av klimaet som vi ser?

... og kom ikke med "variasjoner fra sola", sola er nå nede i en periode med lav aktivitet, og vi burde egentlig ha opplevd en global nedkjøling basert på dette. Og det tror jeg vi skal være glad for, for dersom sola hadde bidratt til klimaoppvarmingen så hadde det gått enda raskere opp...
Model S 85D

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

bno

Sitat fra: Amoss på torsdag 07. februar 2019, klokken 16:08
Sitat fra: bno på torsdag 07. februar 2019, klokken 15:34
@Amoss
Jeg er ikke lengre så sikker på om CO2 biten er så gyldig lengre, men jeg sier ikke annet enn det. For øvrig er jeg enig. Å ja vi styrer i feil retning. Det er pengene som rår og disse folka greier tilsynelatende ikke forstå at de skiter i eget reir.

Greit nok, men dersom det ikke er CO² og andre klimagasser som er årsaken, hva mener du da er årsaken til den globale oppvarmingen av klimaet som vi ser?

... og kom ikke med "variasjoner fra sola", sola er nå nede i en periode med lav aktivitet, og vi burde egentlig ha opplevd en global nedkjøling basert på dette. Og det tror jeg vi skal være glad for, for dersom sola hadde bidratt til klimaoppvarmingen så hadde det gått enda raskere opp...
Hvis man ser sjekker opp nobelpris vinner A. Gore sine ulike spådommer i "An Inconvenient Truth"l så kan man starte der og det kan synes som om det hele er "FUD" .

@Arthur
Norge går med rekordstort underskudd - og mer enn hele oljefondet er lovet bort

Her en sak av nyere dato og som viser at vi også her blir ført bak lyset

Vi er i ferd med å få et underskudd av produksjonsenheter etter som disse ikke skapes av eksisterende og et overskudd av forbruksenheter og flere skapes og importeres under dekke av å være produksjonsenheter. Klimasaken er da en fiffig måte å få inn mer skatt på for å finansiere forbruksenhetene.

Nå tror jeg jammen vi er kommet langt ut på viddene, men jeg tro i hvert fall ikke på noen forlengelse av elbil subsidieringen heller at innføringen ikke kan gå raskt nok når vi kommer til grensepunktet.

Amoss

Sitat fra: bno på torsdag 07. februar 2019, klokken 21:12
Hvis man ser sjekker opp nobelpris vinner A. Gore sine ulike spådommer i "An Inconvenient Truth"l så kan man starte der og det kan synes som om det hele er "FUD" .

Ok, så det du mener er at de klimaendringene vi kan selv her hjemme i Norge er bare tull?  At isbreene her i Norge, på Grønnland, på Svalbard, på Sydpolen, i Himalaya, i Alpene smelter og at isen nesten er borte på Nordpolen og at Nordøstpassasjen nå kan taes i bruk - noe som for 100 år siden bare var en fjern våt - og kald - drøm - bare er tull?

At noen tilfeldigvis har funnet på at det er flere og villere stormer/orkaner/tyfoner enn tidligere?  (Det som fremkaller disse orkanene/tyfonene er varmt vann. Jo varmere vannet er i havet, jo flere og villere orkaner/tyfoner kommer det, og jo lengre blir orkansesongene.)

Vel, om du tror mer på tilfeldige bloggere enn hva du selv kan se dersom du ser deg om, så deg om det... Håper virkelig at de aller fleste - også makthavere - i det minste har innsett realitetene bedre enn deg.
Model S 85D

bno

Amoss

jeg er ikke sikker på dette. Men jeg bor flere måneder i Asia og ute på landsbygda. Der sier bøndene at ting ikke var som de var før. Noe har skjedd/skjer. Regnvan kan man ikke heller samle opp for det er ikke lengre drikkende les sur nedbør som vi hadde før her. Så klart menneskeskapt noe, men jeg er ikke sikker på om dette er hovedsaken. Jeg har vært ihuga forkjemper og det har kostet meg mye kronasjer. Men jeg er nå begynt å tvile. En helhetsvurdering gjør at jeg ikke lengre er så bastant / konsekvent lengre. Det er ekstremt mye penger i dette. Legger ved en link her som belyser noe av dette med kronasjer involvert og noe skurrer. det ewr det jeg sier. Mitt personlige tidligere standpunkt er utfordret det er det jeg sier i respekt for det du fremfører og seom jeg lver med sammen med de jeg bor hos ute i den Asiatiske jungel for å si det slik..

Å så for in spe å spore inn på tema til trådstarter igjen, strømmen kommer til å bli mektig dyr frem og over. Dette skyldes grønne skatter. Det vil merkes på ladepriser hjem å ja, men ute oboy...

"Det er milliarder å tjene, og det er staten som gir dem bort via subsidier, gjennom å melke privatpersoner og næringslivet for avgifter og høyere strømpriser. Derfor er «Norge 203040.no» også et paradoks». Hva er det norske næringslivstopper egentlig driver med?"

Kilde: https://www.document.no/2019/02/07/det-gronne-bermudatriangelet-en-skjult-maktstruktur/


arthur

Sitat fra: bno på torsdag 07. februar 2019, klokken 21:12
Sitat fra: Amoss på torsdag 07. februar 2019, klokken 16:08
Sitat fra: bno på torsdag 07. februar 2019, klokken 15:34
@Amoss
Jeg er ikke lengre så sikker på om CO2 biten er så gyldig lengre, men jeg sier ikke annet enn det. For øvrig er jeg enig. Å ja vi styrer i feil retning. Det er pengene som rår og disse folka greier tilsynelatende ikke forstå at de skiter i eget reir.

Greit nok, men dersom det ikke er CO² og andre klimagasser som er årsaken, hva mener du da er årsaken til den globale oppvarmingen av klimaet som vi ser?

... og kom ikke med "variasjoner fra sola", sola er nå nede i en periode med lav aktivitet, og vi burde egentlig ha opplevd en global nedkjøling basert på dette. Og det tror jeg vi skal være glad for, for dersom sola hadde bidratt til klimaoppvarmingen så hadde det gått enda raskere opp...
Hvis man ser sjekker opp nobelpris vinner A. Gore sine ulike spådommer i "An Inconvenient Truth"l så kan man starte der og det kan synes som om det hele er "FUD" .

@Arthur
Norge går med rekordstort underskudd - og mer enn hele oljefondet er lovet bort

Her en sak av nyere dato og som viser at vi også her blir ført bak lyset

Vi er i ferd med å få et underskudd av produksjonsenheter etter som disse ikke skapes av eksisterende og et overskudd av forbruksenheter og flere skapes og importeres under dekke av å være produksjonsenheter. Klimasaken er da en fiffig måte å få inn mer skatt på for å finansiere forbruksenhetene.

Nå tror jeg jammen vi er kommet langt ut på viddene, men jeg tro i hvert fall ikke på noen forlengelse av elbil subsidieringen heller at innføringen ikke kan gå raskt nok når vi kommer til grensepunktet.

Med utgangspunkt i at hvis vi, man eller en, ikke har på konto penger til å møte alle fremtidige utgifter så er man konkurs så har vel intet land noen gang ikke vært "konkurs", en håpløs argumentasjon etter mitt syn. Hvorfor begrense det til pensjon og ikke ta med behov for nye skoler, vedlikehold og bygging av alle fremtidige veier, ja i det hele tatt ta utgangspunkt i at man i fremtiden ikke vil tjene penger, kun forbruke?

Men tråden dreier seg hverken om pensjonsfond eller klima, kun om hva man skal gjøre når, eller hvis, det kommer avgiftshopp for elbiler. Kpommer det på selve bilen så mener jeg man skal kjøpe i dag da verdien neppe vil gå ned, heller opp, etter innføring av avgiftshoppet.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

bno

Tror at elbiler når subsidieringen av produsenten (som det egentlig er) opphører vil synke i verdi. Det er mye enklere å produsere en elbil vs ICE (det vet vi alle).

Når man da når kritisk masse ut fra samlebåndet så vil prisen falle. Videre lengre der fremme så vil behovet for å eie bil falle bort og det vil kun være de rikeste som bevilger seg å eie. Man vil leie i stedet. Ingen grunn til å ha en bil stående på jobb og etter jobb stående i garasjen. Død kapital og om transportutgiftene han reduseres med 90% så er nok det ikke helt urealistisk. Det vet nok bilprodusentene også. Men det er ikke noen vei utenom i fremtiden. Tror jeg, om jeg får oppleve det, kanskje... :D
Men altså i det kortsiktige tror jeg prisene vil falle etter som totale innsatsfaktor i prod. vil falle dramatisk, Prisene nå er kunstig høye av flere grunner.

arthur

Sitat fra: bno på fredag 08. februar 2019, klokken 08:56
Tror at elbiler når subsidieringen av produsenten (som det egentlig er) opphører vil synke i verdi. Det er mye enklere å produsere en elbil vs ICE (det vet vi alle).

Tenker du på momsfritaket som subsidiering eller er det direkte subsidier på produksjonsstedet du har i tankene? Etter hva jeg leser så er mye av grunnen til ay Kia/Hyundai (og andre?) IKKE produserer flere elbiler at de ikke tjener penger på disse i dag, ikke vet jeg, men uansett skjønner jeg ikke hvordan eksempelvis en innføring av moms på elbiler skal føre til verdifall, tvert derimot sier nå jeg. men kanskje vi snakker litt forbi hverandre.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022


bno

Sitat fra: arthur på fredag 08. februar 2019, klokken 09:03
Sitat fra: bno på fredag 08. februar 2019, klokken 08:56
Tror at elbiler når subsidieringen av produsenten (som det egentlig er) opphører vil synke i verdi. Det er mye enklere å produsere en elbil vs ICE (det vet vi alle).

Tenker du på momsfritaket som subsidiering eller er det direkte subsidier på produksjonsstedet du har i tankene? Etter hva jeg leser så er mye av grunnen til ay Kia/Hyundai (og andre?) IKKE produserer flere elbiler at de ikke tjener penger på disse i dag, ikke vet jeg, men uansett skjønner jeg ikke hvordan eksempelvis en innføring av moms på elbiler skal føre til verdifall, tvert derimot sier nå jeg. men kanskje vi snakker litt forbi hverandre.
Når man etter hvert faser ut subsidiene som mva (og engangsavgifter) og man får konkurranse og flere valgmuligheter vil prisene kunne presses. Når man vet at mange kinesiske produsenter er på vei og at det vil kunne komme nye produsenter på banen etter som det ikke er komplisert teknologi (ref. motor, Gir, overførnger etc) så mener jeg at prisen vil bli presset ned. X.vis har VW sagt at de skal kunne lever ID til under 300K eller som de har sagt 280K. Prisene på batterier vil fortsette å falle og Tesla er nærmest kritisk punkt på $100/Kwt

Ad Tesla så har de begynt å sette ned prisene i US etter hvert som incentives bortfaller og det er helt i tråd med mine egen fremskrivninger (tenkt på) tidligere...

bno

Sitat fra: gr på fredag 08. februar 2019, klokken 10:01
bno, sett denne, eller er det for kommersielt? https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2018/KMTE50002518
Har ikke TV lisens så følger ikke med der, men takk skal streame denne.

Amoss

Sitat fra: bno på fredag 08. februar 2019, klokken 07:05
jeg er ikke sikker på dette. Men jeg bor flere måneder i Asia og ute på landsbygda. Der sier bøndene at ting ikke var som de var før. Noe har skjedd/skjer. Regnvan kan man ikke heller samle opp for det er ikke lengre drikkende les sur nedbør som vi hadde før her.

Helt klart menneskeskapte forurensinger, men rett nok ikke klimagasser.

Sitat fra: bno på fredag 08. februar 2019, klokken 07:05
Det er ekstremt mye penger i dette.

Det har du helt rett i. F.eks. de beryktede Koch brødrene tjener milliarder på sitt oljeimperium, og bruker store summer på å spre tvil om de vitenskaplige fakta som vedr. klimaendringene. Og ja, støtter nettopp slike blogger som det du peker til. For skal man ta klimautfordringene på alvor så vil det negativt påvirke deres forretningsimperium.

https://en.wikipedia.org/wiki/Political_activities_of_the_Koch_brothers#Climate_change_and_use_of_fossil_fuels
https://topdocumentaryfilms.com/donald-trump-koch-brothers-war-climate-science/
https://www.greenpeace.org/usa/global-warming/climate-deniers/koch-industries/

... eller google dem selv.

... eller du behøver nok en gang ikke se lengre enn til Norge. Norge jobber aktivt på både miljø- og klima-vern. Men å ta følgene av dette ved å prøve å bremse oljeutvinningen?  Nei, det er ALT for mye penger i det til at man kan få seg til å gjøre det. Få ned karbon-utslippet i Norge, jada, men samtidig eksportere så mye karbon-utslipp som mulig til andre land... Dobbeltmoral?

... og neida, sier ikke at vi brått og brutalt skal droppe all olje- og gass-utvinning, men i det minste stoppe å støtte oljeselskapene til å lete etter mer olje, olje som ikke kan utvinnes dersom vi skal klare målene i Paris-avtalen. Eller frede de mest sårbare områdene i Barentshavet eller frede Lofoten/Vesterålen. De matfatene vi må leve av etter oljen.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA