Tesla kjøper batteriprodusent - Maxwell Technologies

Startet av OhmPaPa, man 04. feb 2019, kl. 17:05

« forrige - neste »

bno

"with large capacitance values and higher voltage ratings, the energy density of ultracapacitors can be very large making them ideal as energy storage devices."

In fact, ultracapacitors with ratings into the thousands of farads and hundreds of volts are now being used in hybrid electric vehicles (including Formula 1) as solid state energy storage devices for regenerative braking systems as they can quickly giving out and receiving energy during braking and accelerating afterwards. Ultra and super-capacitors are also used in renewable energy systems to replace lead acid batteries.

Kilde: https://www.electronics-tutorials.ws/capacitor/ultracapacitors.html

jlan

Ultrakondensatorer er sikkert en god ide som et bufferbatteri. Spesielt i kaldt vær er det jo greit å kunne få litt mer regenerering, og også litt mer akselerasjon med lavt batteri. Jeg ser i en av Teslabjørns videoer at Audi etron har en boost buffer, kan det være noe slikt?
https://youtu.be/zZmpWA-zUKM?t=1486
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

olavxxx

Sitat fra: jlan på man 04. feb 2019, kl. 21:22
Ultrakondensatorer er sikkert en god ide som et bufferbatteri. Spesielt i kaldt vær er det jo greit å kunne få litt mer regenerering, og også litt mer akselerasjon med lavt batteri. Jeg ser i en av Teslabjørns videoer at Audi etron har en boost buffer, kan det være noe slikt?
https://youtu.be/zZmpWA-zUKM?t=1486
eTron har nok ikke ultrakondensatorer, her er det nok andre årsaker for at de har begrenset effekten til et kort tidsrom.

olavxxx

Tesla har batteriingeniører på laget fra før og de kjøper nå seg opp i patenter og teknologi som gjør at de kan i teorien fristille seg fra Panasonic. Jeg vil tro det har en enorm verdi særlig for markeder som Kina, hvis Tesla selv kan fristille seg fra andre aktører.

I tillegg er det jo faststoffbatterier og mye annen batteriteknologi. Jeg tror nok man vil se superkondensatorer i neste Roadster.

Burger

Dersom de har noe produksjonsklart som kan konkurrere med prisen på Lithium batteri, så synes jeg 218m usd er for lite. Det tallet blir kanskje annerledes dersom de har noe produksjonsklart og antar Tesla klarer å kapitalisere på det og 218m usd i Tesla aksjer stiger noe enormt.

Håper jeg tar feil, og knall teknologi settes i en bil til salgs i sommeren. :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Amoss

Sitat fra: olavxxx på man 04. feb 2019, kl. 22:12
... og de kjøper nå seg opp i patenter og teknologi som gjør at de kan i teorien fristille seg fra Panasonic.

Det tviler jeg på. Som andre her har vært inne på så er så vidt jeg kan se Maxwell ikke noen batteriprodusent slik overskriften påstår, men kun produsent av super-kondensatorer. Dette er ett område Elon har vist interesse for - og studert før han droppet studiene om jeg ikke har missforstått noe. Men han har innsett at dette dessverre ikke er godt nok til å erstatte batterier. Bl.a. på grunn av energitettheten i kondensatorer vs. batterier, og selvutladning.

Derfor er jeg svært usikker på hva Tesla ønsker å oppnå med dette? Joda, man kan nok putte inn noen super-kondensatorer som buffer på batteriene for kraftigere regen og ekstra boost på akselerasjon, men forsvarer det å kjøpe hele firmaet? Eller har firmaet jobbet i det skjulte med faststoff-batterier? Batteri-kondensator hybrider?

Tenkte ellers også i samme baner som deg da jeg leste artikkelen, frem til jeg så at de ikke var noen batteriprodusent likevel. Spesielt med den ferske nyheten om at Toyota går inn som en majoritetseier av Panasonic.
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Det Maxwell har er en prosess for å lage tynne sjikt med anodemateriale/katodemateriale på metallfilm, uten bruk av løsemidler. Denne teknologien kan benyttes i produksjonen av li-ion, superkondensatorer og solid state.

Det er en rekke fordeler. Batteriproduksjonen trenger som sagt ikke løsemidler, noe som fjerner masse prosessering av disse, og avdunsting av løsemidler er ikke bra for verken arbeidere eller miljø. Man sparer også mye strøm når man slipper å ha store ovner for å bake ut løsemidlene.

Det skal visstnok også ha positive påvirkninger på batteriene. Det skal forbedre energitetthet og levetid, og kan fint kombineres med dagens NCA og NMC katodemateriale og karbon/silisium anodemateriale.

(Når Tesla har gått til oppkjøp av selskapet er det veldig sannsynlig at Tesla har verifisert at de får de ønskede forbedringene med teknologien. Som Musk har sagt til alle batteriselskapene med revolusjonerende teknologi - ikke send oss en powerpoint, send oss en fungerende celle.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tir 05. feb 2019, kl. 10:45
Det Maxwell har er en prosess for å lage tynne sjikt med anodemateriale/katodemateriale på metallfilm, uten bruk av løsemidler. Denne teknologien kan benyttes i produksjonen av li-ion, superkondensatorer og solid state.

Aha!  Det hadde ikke jeg fått med meg. Takker for oppklaringen :)
Model S 85D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA