Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladetid på 16A kurs på helgetur

Startet av Jon65, mandag 04. februar 2019, klokken 11:07

« forrige - neste »

Jon65

Jeg er stadig på tur på ulike fjelldestinasjoner om vinteren. Normalt kan jeg få lading på en 16A kurs.
Høydeforskjell er ca 900m og avstand ca 25 mil (inkl litt kjøring før avreise).
I tillegg blir det fort ca 80-90km kjøring i løpet av helgen (til/fra skibakke osv).

Så hvor mange timer må jeg da regne med at bilen må stå tilkoplet for lading? Vi vil jo gjerne være ute mesteparten av dagen så litt spent på om det er nok timer igjen for lading.

Siden jeg regner med at ladestasjoner ikke vil bygges ut nok til å ta unna de få timene det er maks trykk i helgeutfarten er lading underveis ikke aktuelt unntatt i nødstilfelle.

daktari

Lader du med jordet stikkontakt (schuko) får du 10A x 230V = 2,3 kW. 80 kWt batteri/ 2,3 kW = 35 t lading.
Hvis du derimot får 16A via en ladeboks eller blå CEE-kontakt, får du 3,7 kW effekt, og dermed ned til 21 timer.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Griffel

Sitat fra: daktari på mandag 04. februar 2019, klokken 11:10
Lader du med jordet stikkontakt (schuko) får du 10A x 230V = 2,3 kW. 80 kWt batteri/ 2,3 kW = 35 t lading.
Hvis du derimot får 16A via en ladeboks eller blå CEE-kontakt, får du 3,7 kW effekt, og dermed ned til 21 timer.
Nå er et batteri på 80kWh neppe tomt etter 25 mil og 900 m høyde oppover. Hjemturen har jo da 900m nedover. Så behovet er nok en del mindre enn dette.

Nå kjenner jeg for lite til Audi og dens strømforbruk og kjørevanene til den som kjører. Så dette er et eksempel:
Ønske er ca 5 mil i reserve ved hjemkomst. Total kjørelengde 60mil (50+10) antatt totalforbruk 130kWh
Starter med 80kWh på batteri. Nødvendig etterfylling på fjellet 50kWh. 14-15 timer fra en 16A kontakt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

daktari

Sitat fra: Griffel på mandag 04. februar 2019, klokken 11:33
Sitat fra: daktari på mandag 04. februar 2019, klokken 11:10
Lader du med jordet stikkontakt (schuko) får du 10A x 230V = 2,3 kW. 80 kWt batteri/ 2,3 kW = 35 t lading.
Hvis du derimot får 16A via en ladeboks eller blå CEE-kontakt, får du 3,7 kW effekt, og dermed ned til 21 timer.
Nå er et batteri på 80kWh neppe tomt etter 25 mil og 900 m høyde oppover. Hjemturen har jo da 900m nedover. Så behovet er nok en del mindre enn dette.

Nå kjenner jeg for lite til Audi og dens strømforbruk og kjørevanene til den som kjører. Så dette er et eksempel:
Ønske er ca 5 mil i reserve ved hjemkomst. Total kjørelengde 60mil (50+10) antatt totalforbruk 130kWh
Starter med 80kWh på batteri. Nødvendig etterfylling på fjellet 50kWh. 14-15 timer fra en 16A kontakt.
Det kommer an på veien, farten og føret tenker jeg vi sier. Si 70 kWh da, og trekk fra 3-5 timer... Ikke all strømmen går inn på batteriet - noe brukes på å holde 600 kg litium++ varmt i kulda også. Enig at man bruker mindre nedover, men det er ikke enorme mengder strøm å hente på regenerering, kanskje 2- 5 kWh.

En annen måte å regne på er jo å ta utgangspkt i forbruket. På de fleste av TBs videoer ligger Audien på ca +-3 kWh/mil på motorvei. Man kommer neppe under oppgitt WLTP-forbuk på 2,3 kWh/mil med skiboks.
Uansett er det få problemer med å få ladet opp igjen på en helg, med mindre man bruke mye tid i bilen til småkjøring - er nå min erfaring.

Fra Oslo:
Beitostølen, treg vei 22 mil x 2,5 kWh/mil = 55 kWh brukt + bakkene
Hemsedal, treg vei 20 mil x 2,5 kWh/mil = 50 kWh brukt + bakkene
Sjusjøen, rask vei 18 mil x 3 kWh/mil  = 54 kWh brukt + bakkene
Trysil, rask vei 21 mil x 3 kWh/mil = 63 kWh brukt + bakkene
Hafjell, 20 mil rask vei x 3 kWh/mil = 60 kWh brukt + bakkene
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Lader du på vanlig stikkontakt (dvs 10A pga EVSE som følger bilen, selv om kursen er 16A) må du regne med at de siste 3-6 timene av ladetiden går med kun til å varme opp bilen/batteri før avreise. (3 timer ved nullføre, 6+ timer ved -20, ennå lenger i sprengkulde). Har du tilgang til 11kW ladestasjon, vil du kunne varme opp batteri og bil på en time, selv i -20.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

kodax

Dersom man har hytte på fjellet så vil man jo med e-tron få inn endel KW på veien ned, så ingen krise om batteriet ikke er helt fulladet når man drar.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Sitat fra: kodax på mandag 04. februar 2019, klokken 15:02
Dersom man har hytte på fjellet så vil man jo med e-tron få inn endel KW på veien ned, så ingen krise om batteriet ikke er helt fulladet når man drar.
Enig, lurt å ha litt buffer til å ta opp gratis strøm ned fra hytta til motorveien.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Griffel

Sitat fra: daktari på mandag 04. februar 2019, klokken 13:06
Enig at man bruker mindre nedover, men det er ikke enorme mengder strøm å hente på regenerering, kanskje 2- 5 kWh.
En sparer nesten like mye nedover som det en bruker ekstra oppover. Så for en tur opp og ned er forbruket bare litt større enn tilsvarende lengde på flat mark. (Fortutsatt at en ikke bruker bremser alt for mye, men regenererer eller triller.)
3000kg 1000m høydeforskjell er ca 8kWh som en taper oppover og for det meste gjenvinner nedover (m x g x h)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

#8
Regenerering inkludert lading og nytt uttak fra batteri kan jeg ikke tenke meg har mer effektivitet enn 70-80% uten at jeg har undersøkt dette nøye.
Når det gjelder muligheten til å generere har jeg vært på hytta siste 4 helger. I løpet av 8km ca skal jeg ned 600 meter. Selv om jeg lader før avreise og forvarmer en halvtime klarer jeg ikke få tempen opp såpass at jeg får full regenerering. Må bruke brems i tillegg.
På vei opp bruker jeg ca 10-11%. På vei ned får jeg tilbake inntil 5-6% ved full regen. Med kaldt batteri får jeg tilbake ca 3%.

Med lignende bruksmønster/hyttetur/vinter og Etron ville jeg ladet til 95% og forsøkt å ta resten på regen. Om man ikke klarer ta alt med regen har man i det minste fylt batteriet godt opp før hjemreise.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

#9
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. februar 2019, klokken 11:41
Med lignende bruksmønster/hyttetur/vinter og Etron ville jeg ladet til 95% og forsøkt å ta resten på regen. Om man ikke klarer ta alt med regen har man i det minste fylt batteriet godt opp før hjemreise.

Sier de ved ca. 12 min (eng. tekst tilgjengelig) i denne videoen at man kan regenere noe selv med 100% SOC, som på software begrensede Tesla? Det er jo ikke umulig, med 11-12 kWh buffer.. Har selv hatt en S60D med 70kWh batteri (S75D) som kunne det. https://youtu.be/4H4UPMs2xMM
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: daktari på mandag 04. februar 2019, klokken 11:10
Lader du med jordet stikkontakt (schuko) får du 10A x 230V = 2,3 kW. 80 kWt batteri/ 2,3 kW = 35 t lading.
Hvis du derimot får 16A via en ladeboks eller blå CEE-kontakt, får du 3,7 kW effekt, og dermed ned til 21 timer.

Står det ikke i prislista at medfølgende adapter gir 8A på 230v Schuko? Vet det er 10A som har vært vanlig på andre VAG men..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

De fleste bilmerker har gått ned til 8A på det de leverer med nye biler, da DSB sitt oppsett krever max 10A sikring med Schuko (+jordfeilvern type B), og at en ikke ønsker å stå mange timer med belastning tilsvarende sikringens utløserstrøm. Siden det er 8A i prislisten som du har observert, så er nok slik også hos Audi nå.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Stikkkontakt

Sitat fra: elektro på tirsdag 05. februar 2019, klokken 18:08
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. februar 2019, klokken 11:41
Med lignende bruksmønster/hyttetur/vinter og Etron ville jeg ladet til 95% og forsøkt å ta resten på regen. Om man ikke klarer ta alt med regen har man i det minste fylt batteriet godt opp før hjemreise.

Sier de i denne videoen at man kan regenere noe selv med 100% SOC, som på software begrensede Tesla? Det er jo ikke umulig, med 11-12 kWh buffer.. Har selv hatt en S60D med 70kWh batteri (S75D) som kunne det. https://youtu.be/4H4UPMs2xMM

Det kan man på I-Pace også.
Jeg startet med HELT fullt batteri på hytta og etter noen km unnabakke var forbruk fra start 0,0. Selv da regenererte den med ca 20kw. Bremset inn 0,4kwh etter at forbruket var 0 før jeg var nede på flat vei. Kaldt batteri forresten.

Kåre Knatten

Sitat fra: Orbit på tirsdag 05. februar 2019, klokken 18:52
De fleste bilmerker har gått ned til 8A på det de leverer med nye biler, da DSB sitt oppsett krever max 10A sikring med Schuko (+jordfeilvern type B), og at en ikke ønsker å stå mange timer med belastning tilsvarende sikringens utløserstrøm. Siden det er 8A i prislisten som du har observert, så er nok slik også hos Audi nå.
Det er ikke bare bil-leverandørene som reduserer, ved montering av ladestasjon skal max effekt settes til 80% av sikringsstørrelsen.

Øyvind.h

Hvor står det? Jeg skjønner poenget ift varme sikringer, men kursen skal jo tåle full belastning og vel så det.
80% trodde jeg var en tommelfingerregel fra gamledager.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA