Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forskjeller på 2015 og 2016 e-golf?

Startet av S.S, mandag 04. februar 2019, klokken 11:07

« forrige - neste »

S.S

Jeg vurderer å kjøpe 24 kWh e-Golf, og lurer da på hva som er forskjellene mellom -15 og -16 modellene, og evt hvordan man lett identifiserer hvilken bil man ser på.
Budsjett er maks 200.
Viktig for oss er:
ACC (Adaptiv Cruise), varmepumpe, mulighet for å styre varme i bilen via app.
Evt Spotify er flott, navigasjon på en bil som kun skal brukes som nr. 2 bil, ikke viktig.
Jeg har søkt på forumet, og ikke funnet gode svar på dette.

(Har kjørt elbil i årevis, så eneste jeg her lurer på er hva som spesifikt er forskjellene mellom disse 2 årsmodellene...)
Takk!

offpist

Meg bekjent er det ingen forskjell på disse to årstallene.

Du vil også finne glede i keyless system, og så klart ryggekamera.
Selv syns jeg skinnseter er pent, men det er en smaksak.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

S.S

#2
Ja, selvfølgelig ryggekamera!
Og DAB...
Keyless er ikke viktig for meg, litt i tvil om bakdeler oppveier for fordeler. Må jo uansett ha med nøkkelen, og må du bruke den for start, vet du iallefall hvor den er...

Enig ang. skinnseter, men prisen fyker opp til mer kresen jeg er, og når jeg i tillegg ikke vil ha en bil som har gått mer enn 50-60k, får jeg akseptere stoff.

Hvordan finner en ut hvilke options bilene har?  Fant ikke noen sticker på bilen jeg så på i dag.

Takk!

geear

Hvis du kjøper en norsksolgt bil kan du gjøre litt mindre forarbeid. Da er ting som navi, DAB, ledlys rundt hele, hurtiglading mm. standard. Anbefaler i tillegg keyless som må ha, for å sitte og vri rundt en gammeldags nøkkel passer bare ikke i en elbil. Regnsensor og ryggekamera er også favoritter her i gården.
Vurderer du import bør du være sikker på forarbeidet, for det er mye rart der ute. Altså til og med uten hurtiglading.

jonste

16 mod kom med lyktespylere og litt oppgradert navi-enhet om jeg ikke husker helt feil.

Håvar

#5
Keyless er behagelig, men nytteverdien er ikke så stor. Det mest behagelige med keyless er å slippe å finne frem nøkkel for å låse opp/igjen bilen.

Stoffsetene har litt mindre justeringsmuligheter enn skinn. I tillegg blir stoffet ekstremt lett flekkete. Selv regndråper på jakke/bukse vil sette flekker i det grå stoffet. Så dersom du finner skinn innenfor budsjett bør du gå for det. På en annen side er stoff mindre klamt om sommeren og mindre kaldt idet du setter deg inn om vinteren.

Ryggekameraet er kjekt, men jeg synes det gir for lite presisjon og oversikt ut mot sidene så jeg rygger fortsatt ved hjelp av speil. Kameraet er dog veldig kjekt for å se hvor nærme du kan rygge en vegg og fortsatt få opp bakluken.

OBS: Skal du har varme-/ladestyring via app/nett må du ha carnet-abonnement som koster omkring 8-900,- pr år, husker ikke nøyaktig pris. Det er veldig behagelig å kunne starte forvarming etter byturer etc uavhengig av forhåndsinnstilte tider så jeg velger å betale for det. Men lite interessant om sommeren for annet enn å følge med på ladestatus.

Hvis du får fatt i en norsk bil er det enklest i forhold til detektivarbeid. Da er blant annet LED, ACC, setevarme og hurtiglading alltid med.

EDIT: Hvis du vil kontrollere årsmodell: VIN-nummer finner du i frontruten nede på venstre side. 2015 modeller vil ha VIN som starter på WVWZZZAUZF. 2016 har WVWZZZAUZG
Dersom du ser på biler på nett kan du legge inn regnr. på vegvesenets sider og finne VIN under fanen "Registreringsdata"
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

S.S

Takk for svar!
Er en jungel med masse forskjellige biler ute, til og med en registrert i Juni -15 averteres som -16-modell! 
Grunnet fabrikkgaranti og lik pris, blir det definitivt en norsksolgt bil.
Så- Har alle -16-modeller lyktespylere?  Evt når i -15 startet produksjon av disse?  Vil tro som på andre at i alle fall ikke før juli. 

Håvar

VAG bytter modellår rundt uke 22, dermed vil alle biler produsert etter dette i 2015 være 2016-modeller :)

Hvis du lurer på om bilen har lyktespyler eller ikke, se etter "firkanten" (parallellogram) i støtfangeren mellom C-lykter og hovedlykt
Med (2016): https://images.finncdn.no/dynamic/1600w/2019/2/vertical-3/04/2/139/610/452_1622319848.jpg

Uten (2015): https://images.finncdn.no/dynamic/1600w/2019/2/vertical-3/05/8/139/671/788_688824257.jpg
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

S.S

#8
Ja, fikk dette bekreftet på Møller, de selger og en bil registrert i juni -15 som -16-modell.  Tvilsom markedsføring.
Men som jeg kan finne, ser det ut for at kun biler produsert i 16, med lyspakke, har lyktespylerene.

Takk til medlem her som tipset om en flott -16-modell, det ble kjøp.  Manglet bare skinn, men hyggelige folk, og grei pris for en bil med 30.000 km. Og 2+ år igjen på garantien.

Som prisene er nå, ser jeg på det som bortkastet å importere selv, eller kjøpe bruktimport, siden man da får en dårligere bil, uten garanti.

1000 eGolf på finn...

geear

Sitat fra: Håvar på onsdag 06. februar 2019, klokken 11:15
Stoffsetene har litt mindre justeringsmuligheter enn skinn. I tillegg blir stoffet ekstremt lett flekkete. Selv regndråper på jakke/bukse vil sette flekker i det grå stoffet.
Dette har jeg sett skrevet rundt helt siden før vi kjøpte vår e-Golf, med stoff, og vi _bruker_ bilen, madammen har alltid bilen full av dritt, konstant våte unger og bikkje inn og ut, barnehagedresser, stall, hesteklær, etc. Interiøret er like pent nå som for 2,5 år siden. Hadde ikke nølt med å kjøpe samme stoffsetene igjen.

Håvar

Jeg burde kanskje nevnt at flekkene lett lar seg fjerne igjen  :)
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

stein84

Om du ikke vil forske så hardt på utstyr, har jeg en 15/16-mod til salgs i oryx hvit, med absolutt alt av stash

geear

Kom ikke MIB2 med carplay sommeren 2016 forresten? Det vil jo i så fall si modellår 2017, men de vil være reg. fra midten av 2016.

matsbue

Sitat fra: gr på fredag 08. februar 2019, klokken 10:01
Kom ikke MIB2 med carplay sommeren 2016 forresten? Det vil jo i så fall si modellår 2017, men de vil være reg. fra midten av 2016.
Vår 2016-modell førstegangsregistrert november 2015 har dette - trodde egentlig det gjaldt alle 2016-modeller?

S.S

Har allerede kjøpt, men skal muligens ha en til om en stund.

Kjøpers marked nå, ser det ut for, med over 1000 stk på Finn.

Men er kresen på farge, skal ha en mørk en...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA