Viktigst; God superchargerdekning, eller at Tesla ikke profitterer på SuC?

Startet av creal, søn 03. feb 2019, kl. 21:42

« forrige - neste »

creal

Tesla har lovet at superladerne ikke skal være en profittkilde for dem. Er det viktigst for deg at Tesla holder dette løftet, eller er det bedre om Tesla tjener penger på superladerne, og dermed kan tilby enda bedre dekning?

samotholt

Er det en motsetning?
(Jeg foretrekker dog dekning - pris er så og si underordnet).
Xpeng G9, Polestar 2, A8 3.0 Tdi

fredag

Det er viktig at Tesla tjener litt penger på superchargerne. Da har de et incentiv til å oppretteholde tjenesten, tjenestekvaliteten og videreutvikle tjenesten.

Man bør passe seg for tjenester som leverandøren ikke tjener penger på.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Håvar

Som fredag skriver tror jeg det er i alles interesse at Tesla tjener penger på SuC.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

zbk

De kan gjerne tjene penger på superlader-nettverket, men ser helst at dette brukes til å utvide superlader-nettverket :-). Dvs at nettverket er selvbærende økonomisk.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Klykken

Dekning, helt klart. Og nok staller på pressområder.

Jeg betaler gjerne for SuC, selv om dette pdd. er inkludert med bilen. Hadde heller ikke blitt forbannet om den fordelen forsvant.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Vesel

Sitat fra: fredag på man 04. feb 2019, kl. 09:16
Det er viktig at Tesla tjener litt penger på superchargerne. Da har de et incentiv til å oppretteholde tjenesten, tjenestekvaliteten og videreutvikle tjenesten.
Det har de allerede. Superchargerne selger dem biler. Rask og rimelig lading i hele Vest-Europa er noe av det som gjør Teslas elbiler attraktive og som skiller dem fra andre merker. Blir supercharging like dyrt som Grønn kontakt, Fortum og andre i bransjen så blir med en gang superchargernes attraktivitet redusert, og dermed også deres biler.

Tesla er ikke lenger alene om elbiler med store batterier, men de er fremdeles alene om markedets desidert beste ladenettverk. Da er det dumt om distansen til konkurrentene blir mindre der også.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

daktari

Kjører såpass få langturer at jeg mener prisen bør ligge på bruk, ikke bilkjøpet. Liker ikke tanken på å sponse noen storforbrukere ved dyrere bil.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Torpedo Ted

Jeg synes Tesla burde få på plass superchargere i byene også, men de kan gjerne koste mye mer.

jorgen.jevne

https://www.elbil24.no/tester/ingen-lader-raskere-enn-audi-e-tron/70719639?fbclid=IwAR1a7XjybbPZdQ7mWvq25CMbuD7qxWFUsDzAriohNpq9IS2XrfWFqPcvXl0

Det som egentlig blir veldig spennende nå blir å se SuC v.3 og hvordan Tesla skal imøtekomme dette "presset" fra Audi. Her har jo eksempelvis Jaguar gjort mageplask både med onboard-lader og evne til hurtiglading selv på lynladere.

Det er imponerende å se hva batteripakken til Audi her håndterer mtp lynlading og høy hastighet helt opp til 90% SOC.

Jeg tror vi i stadig større grad vil se dette med #ladehastighet vil ta mer og mer plass for den nå utdøende #rekkeviddeangsten. Foreløpig er jo Tesla klasseledende med tilgjengelighet og omfattende ladenettverk. Blir spennende å se om de også blir klasseledende på hastighet fra 2019-2020.

jorgror

Personlig synest jeg strategien om kostpris er p foretrekke. Da blir det dyrere enn å lade hjemme, men fortsatt svært konkurransedyktig å benytte elbil på bærekraftig ferie fremfor fly. Så lenge det er noe dyrere å lade på SC enn hjemme vil etterspørselen reduseres og utbyggingen av tilstrekkelig kapasitet mindre omfangsrik.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA