Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første Elbiltur - Tur på 120 mil (Oslo - Bodø)

Startet av Rs2-GTi, søndag 03. februar 2019, klokken 19:05

« forrige - neste »

Rs2-GTi

Da ser det endelig ut til at Elbiljakten er over, et forskudd på en 2014 VW E-Up er betalt, og den hentes vel om en ukes tid. Driver eget firma, og dette er rolig periode, så jeg kan fint stikke av noen dager, og da tenker jeg faktisk å kjøre bilen i fra Oslo til Bodø.

Det første jeg lurer på, hvilke ting er greit å huske på i en E-Up for å få best mulig rekkevidde. Tenker kanskje på varme, lademønster m.m. Har jo lest myyye om elbil før jeg kjøpte, men er jo likevel åpen for input.

Tenker å kjøre strekket i tre etapper, siden jeg har folk jeg skal besøke underveis, og har lagt opp til lading ca hver 6-7 mil. Etappene er som følger;

Oslo - Øyer: Minnesund (57 km), Brummundal (66 km) + 62 km siste etappe.

Øyer - Trondheim: Kvam (75 km), Dombås (66 km), Oppdal (79 km, mulighet for påfyll på Hjerkinn siden jeg skal over Dovre her), Støren (68 km) + 53 km siste etappe

Trondheim - Bodø: Levanger (74 km), Steinkjer (46 km), Medjå (81 km, mulighet for å toppe litt på Snåsakroa ved behov), Namskogan (71 km), Tofors (80 km, mulighet til å toppe ved Majavatn ved behov), Mosjøen (42 km), Mo i Rana (88 km, mulighet for å toppe i Korgen), Krokstrand (62 km), Storjord (53 km), Fauske (63 km) + 53 km rest inn til Bodø

epifant

- sørg for å aktivere forvarming av kupeen så den er varm når du skal dra.
- still inn lading av batteriet så det er toppladet og varmt når du skal dra.
- bruk varmetråder i frontrute og setevarme og ha det heller litt kaldere i kupeen.
- e-Up hurtiglader raskt, men lurt å ha en god buffer i bunn i tilfelle ladekø, lader ute av drift, køkjøring osv.

Og ha engangs håndvarmere og termodress i bilen. e-Up reduserer varmen i kupeen når batteriet nærmer seg tomt (klimaanlegget vil derimot prøve å overbevise deg om at aaalt er heeeelt som før...)
Edison's electric light did not come about from the continuous improvement of the candle

Rs2-GTi

Tar med meg slalomklær to be safe :) Har det mye å si om man har 12 vs 20 grader i bilen, eller må det være 2 vs 20 før det monner? Er avstandene jeg har tenkt til å kjøre "edruelige"? Om jeg kjører på eco og holder 12-15 grader i bilen, gode forhold ute og kanskje ligger i mellom 0 og -5 grader - holder den da 9-10 mil?

Har kjørt langtransport i 10+ år, så godt vant med å kjøre økonomisk, om det har noe å si.

jonrb

Tre faktorer for rekkevidde: Fart, Vær og Topografi. Fart over 80 km/t drar betydelig mer strøm, vann i veibanen eller motvind tar mer strøm, og nedoverbakker går mye lettere enn oppover. F.eks fra Hjerinn mot Oppdal/Trondheim går veldig billig.
God tur, du finner fort ut av hvor lange strekk du kan kjøre.
VW e-up! 2014
VW e-Golf FL 2017
Venter på ID BUZZ

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA