Ikke kjøp Elbil??

Startet av Boikott My Ass, søn 03. feb 2019, kl. 02:08

« forrige - neste »

Motorwatt

Skikkelig entusiast som har eid det meste: :D

Til alt hell kjørte jeg Opel Ampera-e .....

På vei hjem fra skitur i sprengkulda med Jaguar I-Pace.....

Noen dager senere ligger jeg an til å ha 17 kilometer rekkevidde til Teslas vannhull i Lier.......

Ingeniøren

Den gadd jeg ikke leste...etter å ha lest noen linjer  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Dampmaskin

Jeg syns ikke innlegget var så verst, selv om han overdriver litt vel mye.

Først og fremst kritiserer han lade-infrastrukturen i landet. Den kritikken syns jeg er betimelig. Og så kritiserer han innkjøpsprisen på elbiler. Mer subjektivt kanskje, men heller ikke 100% bomskudd.

Kan hende jeg er partisk siden jeg har opplevd "gleden" av å bo i leilighet uten lademulighet på kroppen, og selv nå som jeg bor i enebolig så hender det at jeg sliter med lading de dagene bakken opp til huset er så glatt at jeg må parkere nede.

Kan også hende jeg blir partisk av at jeg ennå ikke har funnet en elbil som jeg føler at jeg har den magiske kombinasjonen av lyst og råd til å bytte til. Det er ikke umulig at den som har dobbeltgarasje på flatmark og elbil i 750 000-kronersklassen lett kan finne stykket både irrelevant og irriterende, men der er altså ikke jeg.

fredag

Overskriften skulle selvsagt være: "Ikke kjøp elbil hvis du ikke har lademuligheter hjemme"

Det er forsåvidt riktig.

Du kan selvsagt få til et liv med elbil uten lademulighet på egen biloppstillingsplass, men det er ikke noe jeg vil anbefale. Da bør du være blodfan og ha tenkt grundig gjennom hvordan du skal få det til. Da trenger du kanskje å lese et par slike artikler først.

Jeg tror elbil-saken har best av at folk som skaffer seg elbil ikke blir skikkelig misfornøyde og frustrerte.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

olavxxx

Det er mulig å eie elbil uten lademulighet hjemme, så lenge man kan lade mens man er på jobb.
Men klart det er mest praktisk og mest digg å være always connected hjemme.

Det gjelder jo da særlig hvis man kommer hjem fra en langtur og skal ut igjen neste morgen.
Men fremdeles ville jeg ikke kjøpt ny fossil i 2019, så hvis man ikke kan eie elbil i dag, ville jeg kjøpt en brukt fossil ventebil. Å kjøpe en ny fossilbil når politikerne vil ha slutt på fossilsalg i 2025, er jo som å kjøpe noe man vet skal fases ut om få år.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA