Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Anbefalt lader til 12v-batteriet

Startet av kenneho, lørdag 02. februar 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

kenneho

Hei.


Etter at 12v-batteriet nå for tredje gang har gått tomt for strøm, innser jeg at jeg må kjøpe en lader slik at jeg kan lade det helt opp med jevne mellomrom.

Hvilken lader anbefaler andre Soul-eier å gå til innkjøp av?

goev

Jeg har hatt Biltema sin i over et år: https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/starthjelp/kompakt-starthjelppowerpack-2000035586
Den har fungert veldig bra. I en periode måtte jeg bruke den daglig før jeg fikk bilen på service og de fikset problemet.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

knute

Har kjøpt, og brukt, DEFA SmartCharge.

Jeg gikk for billigste / svakeste versjon, 4A. Så lenge den kan lade over natta, så er ikke det noe problem.
https://www.defa.com/product/smartcharge-4a/

Funker knall, er enkel i bruk, og tømmer ikke lommeboka.
Har også brukt den på den gamle dieselvogna uten problemer, som har en del større batteri enn Soul'en.

Kan kjøpes hos f.eks. BilXtra (600kr) og Jula (800kr).
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

kenneho

Sitat fra: goev på lørdag 02. februar 2019, klokken 16:10
Jeg har hatt Biltema sin i over et år: https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/starthjelp/kompakt-starthjelppowerpack-2000035586
Den har fungert veldig bra. I en periode måtte jeg bruke den daglig før jeg fikk bilen på service og de fikset problemet.

Takk for svar. Jeg forstår det som at denne brukes for å starte bilen dersom 12v-batteriet er tomt, men kan ikke brukes for å lade 12v-batteriet. Riktig?

Hva var det verkstedet gjorde for å fikse problemet, forresten - byttet ut det medfølgende batteriet med et bedre et? Mitt kjøremønster består i alle hovedsak av småkjøring, så selv med et bedre 12v-batteri vil jeg vel før eller siden oppleve at det tømmes, i og med at det sjelden eller aldri får ladet seg helt opp under kjøring?

kenneho

Sitat fra: knute på lørdag 02. februar 2019, klokken 16:10
Har kjøpt, og brukt, DEFA SmartCharge.

Jeg gikk for billigste / svakeste versjon, 4A. Så lenge den kan lade over natta, så er ikke det noe problem.
https://www.defa.com/product/smartcharge-4a/

Funker knall, er enkel i bruk, og tømmer ikke lommeboka.
Har også brukt den på den gamle dieselvogna uten problemer, som har en del større batteri enn Soul'en.

Kan kjøpes hos f.eks. BilXtra (600kr) og Jula (800kr).

Takk, denne så veldig bra ut. Hvordan utfører man ladingen i praksis - drar jeg bare en skjøteledning fra vegg-kontakten og ut til denne boksen, og kobler boksen på polene på batteriet? Må panseret stå oppe under lading?

Usikker

Sitat fra: kenneho på lørdag 02. februar 2019, klokken 19:57
Takk, denne så veldig bra ut. Hvordan utfører man ladingen i praksis - drar jeg bare en skjøteledning fra vegg-kontakten og ut til denne boksen, og kobler boksen på polene på batteriet? Må panseret stå oppe under lading?

Plugg den i vegge med sjøteleding om nødvendig og rød på + polen og grå på negativ pol på batteriet, legg panseret forsiktig nedpå, sett den i på ettermiddagen/kvelden og la den lade over natta
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

kenneho

Sitat fra: Usikker på lørdag 02. februar 2019, klokken 21:58
Sitat fra: kenneho på lørdag 02. februar 2019, klokken 19:57
Takk, denne så veldig bra ut. Hvordan utfører man ladingen i praksis - drar jeg bare en skjøteledning fra vegg-kontakten og ut til denne boksen, og kobler boksen på polene på batteriet? Må panseret stå oppe under lading?

Plugg den i vegge med sjøteleding om nødvendig og rød på + polen og grå på negativ pol på batteriet, legg panseret forsiktig nedpå, sett den i på ettermiddagen/kvelden og la den lade over natta

Takk!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA