Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Effektavgift i sameiet

Startet av hpe, torsdag 31. januar 2019, klokken 08:59

« forrige - neste »

Griffel

#45
Effektavgiften er jo styrt av høyeste kWh/h i den enkelte mnd.
I et anlegg med effektstyring har en en mulighet til å bestemme denne selv.

Velger en 1kWh/h per ladestasjon som utgangspunkt for prissetting og har 40 ladestasjoner i jevnlig bruk setter en i et Zaptec system inn 40kW som tak og lastfordelingen vil da basere seg på det.

En gang i løpet av måneden vil en sikkert ha 100% utnyttelse i en time i et hvert fall om en velger et så lavt tall. Gjennomsnittsforbruket er under 10kWh/døgn og med lastdeleing får de som trenger mer bruke av de som trenger mindre slik at gjennomsnittsforbru er relevant. 1kW for hver stasjon er nok et ok tall om antall ladestasjoner er høyt, med bare 17 kan tallet bli så lavt at samtidigheten blir dårlig utnyttet. Det er selvfølgelig også vanskeligere å vurdere gjennomsnitts forbruk for 17 enn for 200. Ellers er jeg enig i at dersom en har effekttariff er dette en mer retferdig måte å dele effekt bidraget på enn å dele totalregningen på antall kWh.

Så problemet er de som trenger mye på kort tid like etter at de fleste har kommet hjem til middag.
Det er da billigere om vedkommende finner vegen til nærmeste hurtiglader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

En får inntrykk av at med effekttariff og smarte ladeuttak i et sameie, så bør en kunne bestille seneste tidspunkt bilen skal være ladet til et visst nivå. Deretter overtar systemet kø og fordeling av ressursene.
Da kunne en også se for seg et varsel/bønn om å redusere behovet noe om du kan, hvis behovet overskrider ressursene.

Lars C. Krogenæs

I den ideelle verden....

Men det er ingen kommunikasjon mellom bilen og ladestasjoner. Dermed er det umulig for ladesystemet å vite hvor mye strøm bilen trenger/skal ha.

Det man kunne hatt, var en "boost" knapp på ladestasjonene. Da kunne man trykke inn denne knappen for å bli prioritert. Så kunne borettslaget sette en egen pris på boosten, slik at man kun brukte knappen når man trengte det.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Ingeniøren

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 04. april 2019, klokken 08:24
I den ideelle verden....

Men det er ingen kommunikasjon mellom bilen og ladestasjoner. Dermed er det umulig for ladesystemet å vite hvor mye strøm bilen trenger/skal ha.

Det man kunne hatt, var en "boost" knapp på ladestasjonene. Da kunne man trykke inn denne knappen for å bli prioritert. Så kunne borettslaget sette en egen pris på boosten, slik at man kun brukte knappen når man trengte det.

Det er vel strengt tatt ikke helt riktig. Bil og lader snakker sammen vha motstander som er satt i ladestansjonen som sier til bilen hvor mye den kan trekke...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

TB

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 05. april 2019, klokken 06:58
Det er vel strengt tatt ikke helt riktig. Bil og lader snakker sammen vha motstander som er satt i ladestansjonen som sier til bilen hvor mye den kan trekke...
Det stemmer, men det er ingen informasjon om hvor mye strøm bilen har "plass" til eller trenger. Ladestasjonen kan da ikke prioritere mellom biler som er nesten tom, eller nesten helt full.

Denne informasjonen kan "læres opp" i programvare, eller bruker angir dette direkte til ladestasjonen via en knapp, app eller nettside - så det er løsbart.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Rav4_EV

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 05. april 2019, klokken 06:58
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 04. april 2019, klokken 08:24
I den ideelle verden....

Men det er ingen kommunikasjon mellom bilen og ladestasjoner. Dermed er det umulig for ladesystemet å vite hvor mye strøm bilen trenger/skal ha.

Det man kunne hatt, var en "boost" knapp på ladestasjonene. Da kunne man trykke inn denne knappen for å bli prioritert. Så kunne borettslaget sette en egen pris på boosten, slik at man kun brukte knappen når man trengte det.

Det er vel strengt tatt ikke helt riktig. Bil og lader snakker sammen vha motstander som er satt i ladestansjonen som sier til bilen hvor mye den kan trekke...

Det er faktisk helt feil. Ladestasjonen produserer et pulsbreddemodulert signal, der bredden på pulsen indikerer hvor mye strøm bilen maksimalt får lov til å trekke.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Rollep

Sitat fra: hpe på lørdag 30. mars 2019, klokken 19:21
Fremover ønsker vi i sameiet å ta betalt månedlig for faste utgifter (fastbeløp strøm og og fastledd) på faktura, samt effektavgift. Tanken er da at hver person som har installert «står for» X antall KW effektavgift, og at vi i Zaptec justerer tilgjengelig strøm i anlegget basert på dette.

Sameiet har Hafslund som leverandør, og om jeg har regnet riktig koster effektavgiften 848,75 kr inkl. MVA/KW for ett år. Spørsmålet er da hvor mange KW effektavgift det er behov for at hver eier dekker. Er 1,5KW passelig? Hos oss har 17 stk. nå installert ladestasjon, så 1,5KW vil gi 25,5KW tilgjengelig kapasitet.

Legger ved et eksempel på en faktura vi har fått fra Hafslund. Gule felter ønsker vi dekket gjennom et fast månedlig beløp, mens rosa felter faktureres sameier etterskuddsvis basert på forbruk.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Ja det var litt av en regning. 3157 kroner for 921 kWh blir jo 3,43 kr/kWh. Blir omtrent like dyrt som å kjøre med dieselbil og langt langt dyrere hvis man tar med kostnad av ladestasjoner og installation av anlegget.

Griffel

#52
Sitat fra: Rollep på lørdag 06. april 2019, klokken 09:40
Ja det var litt av en regning. 3157 kroner for 921 kWh blir jo 3,43 kr/kWh. Blir omtrent like dyrt som å kjøre med dieselbil og langt langt dyrere hvis man tar med kostnad av ladestasjoner og installation av anlegget.
Derfor er det i praksis nesten helt nødvendig med et system for lastdeling i et sameie hvor ladesystemet har fellesmåling. Et regneeksempel basert på Hafslunds priser.

Gjennomsnittlig årsforbruk 2600kWh (ca 1300km) for alle i sameiet.

Lastbegrensning 1kWh/bil gjennomsnittspris nettleie 64 øre/kWh
Lastbegrensning 2kWh/bil gjennomsnittspris nettleie 101 øre/kWh

Da er det tatt hensyn til kWh pris som inngår i nettleie, strømprisen komme som tillegg.
For en privatbolig er jo prisen for nettleie 100kr/mnd + 48 øre/kWh med et årsforbruk på bolig på 12000kWh tilsvarer fastbeløpet 10 øre/kWh. Tilsammen 58øre.

Vil en ned mot et slik beløp må maks last settes til 0,8kWh/pr bil
Strømprisen kommer i tillegg og er vel nå ca 50øre.

For et sameiet hvor en da er enige om å begrense maksimalverdi til 1kW per bil (Normalt vil lading bli adskillig rasker siden ikke alle lader samtidig) blir da kWh prisen på ca. 1,08.

1 kW er trolig ok. i et litt større sameie.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Rollep på lørdag 06. april 2019, klokken 09:40
Ja det var litt av en regning. 3157 kroner for 921 kWh blir jo 3,43 kr/kWh. Blir omtrent like dyrt som å kjøre med dieselbil og langt langt dyrere hvis man tar med kostnad av ladestasjoner og installation av anlegget.

Ja, her har en brukt 1,37kW i snitt og betaler for en topplast på 10kW. Da blir det fort slik. For å lade den nødvendige mengden burde det holde med en topplast på ca. 4kW. Da blir nettleien drastisk redusert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. april 2019, klokken 14:07
Ja, her har en brukt 1,37kW i snitt og betaler for en topplast på 10kW. Da blir det fort slik. For å lade den nødvendige mengden burde det holde med en topplast på ca. 4kW. Da blir nettleien drastisk redusert.
Nå går det vel ikke fram hvor mange biler som jevnlig benyttet anlegget.
Dersom dette er for 5 biler, og vanlig tilkoblingstid er 8 timer blir gjennomsnitts forbruket 0,9kWh/h.
Dersom dette er typisk verdi for 7 biler blir gjennomsnittet 0,6kWh/h
Gjennomsnittlig tilkoblingstid ligger nok over dette, og er spred bedre utover, så dette kan brukes som utgangspunt for det atuelle tilfelle og gi noe reserve.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hpe

Sitat fra: Griffel på lørdag 06. april 2019, klokken 14:34
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. april 2019, klokken 14:07
Ja, her har en brukt 1,37kW i snitt og betaler for en topplast på 10kW. Da blir det fort slik. For å lade den nødvendige mengden burde det holde med en topplast på ca. 4kW. Da blir nettleien drastisk redusert.
Nå går det vel ikke fram hvor mange biler som jevnlig benyttet anlegget.
Dersom dette er for 5 biler, og vanlig tilkoblingstid er 8 timer blir gjennomsnitts forbruket 0,9kWh/h.
Dersom dette er typisk verdi for 7 biler blir gjennomsnittet 0,6kWh/h
Gjennomsnittlig tilkoblingstid ligger nok over dette, og er spred bedre utover, så dette kan brukes som utgangspunt for det atuelle tilfelle og gi noe reserve.

Eksempelfaktura var fra da anlegget hadde 7 ladestasjoner, nå er vi oppe i 17. Vi satser på 1KW/ladestasjon i første omgang, så får vi heller utvide etterhvert om det blir nødvendig. Takk for alle svar!

hpe

Det viser seg at dette ikke var like enkelt som vi hadde håpet. Vårt Zaptec-anlegg har 3 kurser, hvor kursene er tilknyttet hhv 2, 4 og 9 ladestasjoner. Håpet mitt var at hver eier av ladestasjon kunne "stå for" 1kW effektavgift, og at man da med f.eks. 20 brukere hadde 20kW på deling. Dette lar seg visst ikke gjøre.
Spørsmålet er da hvilke løsning man skal gå for som både gir tilnærmet forutsigbare priser, og som vil dekke strømregningen som garasjesameiet mottar?

En av leverandørene av automatisk faktureringsløsning har foreslått å ta 1,50 kr/kW fra april til oktober, 2,50 kr/kW fra november-mars, men basert på fakturahistorikken vår så tror jeg ikke dette dekker regningene vi får inn.

TB

Sitat fra: hpe på søndag 02. juni 2019, klokken 21:03
Det viser seg at dette ikke var like enkelt som vi hadde håpet. Vårt Zaptec-anlegg har 3 kurser, hvor kursene er tilknyttet hhv 2, 4 og 9 ladestasjoner. Håpet mitt var at hver eier av ladestasjon kunne "stå for" 1kW effektavgift, og at man da med f.eks. 20 brukere hadde 20kW på deling. Dette lar seg visst ikke gjøre.
Spørsmålet er da hvilke løsning man skal gå for som både gir tilnærmet forutsigbare priser, og som vil dekke strømregningen som garasjesameiet mottar?

En av leverandørene av automatisk faktureringsløsning har foreslått å ta 1,50 kr/kW fra april til oktober, 2,50 kr/kW fra november-mars, men basert på fakturahistorikken vår så tror jeg ikke dette dekker regningene vi får inn.
Du skriver 3 kurser for anlegget. Tolker da at alle disse er tilknyttet samme hovedsikrin. Hver av disse kan settes til en verdi der summen gjerne kan overstige hovedsikringen. For hele anlegget er det en innstilling som kalles "Vern for ladeanlegg (A)". Sett ned denne verdien, så vil det påvirke alle ladestasjonene.

I stedet for å gjøre strømmen dyrere, legg inn en fast del som dekker effektavgiften. Å gjøre strømmen dyrere vil ikke gi noe intensiv for beboere å lade å redusere effekten.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

pudderjagar

Med så liten last så kan ein bruke husstandsabonement opp til 124A totalt og då slepp ein heile effektavgiften.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

elektrolux

Har dere ikke hørt om Zaptec APM: https://zaptec.com/zaptec-apm/

Da kan dere sette et tak for totalforbruket slik at det i alle fall ikke er lading som forårsaker effekttopper.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA