Levering av model 3

Startet av jog, fredag 01. februar 2019, klokken 08:17

« forrige - neste »

GL1

Sitat fra: Toalmar på onsdag 13. mars 2019, klokken 22:57
Sitat fra: GL1 på onsdag 13. mars 2019, klokken 22:47
Fikk i dag levert bilen ved Lillestrøm. Ikke veldig imponerende å måtte vente nesten 4(!) timer fra vår avtale kl. 16:00....
Det var jammen lenge, fikk du noen begrunnelse?
skal selv hente bil der på fredag.

Et tips er å ikke drøye for lenge med "å mase" på om det snart er din tur. I vårt tilfelle ble det oppdaget veldig sent at vi ikke lå i systemet, til tross for at vi registrerte oss som ankommet da vi møtte opp 5 min før avtalen.
Fikk beskjed om at vi hadde gjort alt riktig, og at de hadde skylden. Men ingen forklaring på hva/hvorfor det skjedde.
Deretter ble vi holdt løpende oppdatert; -Nå skal vi "bare kjøre den frem", og "bare sette på vinterdekk" osv. Men tilsammen tok disse "bare'ne" omtrent 1,5 time etter feilen ble oppdaget. Så kunne nok kortet ned ventetiden om jeg ikke hadde vært så tålmodig i starten...
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

ElTor

Byttet leveringsdato 3 ganger på 4 dager...

Jeppe

Eg skal hente bil i morgo hvis alt går etter planen, men eg har fortsatt ikkje betalt noko utenom 25.000,- for reservasjon og bestilling.

Ventar fortsatt på ny FI etter at eg fekk fjerna mitt "off-menu FSD" tilvalg slik at eg skulle få "EAP FSD" som alle andre til den reduserte prisen.

Går det greit å møte opp utan å ha betalt noko meire på forhånd? Eg skal betale 35% EK, skal eg bare reikne ut dette sjølv og betale eller vil eg få ein eigen faktura med min EK på? Blir mine 25.000 trekt frå EK eller totalsummen på bilen?

Det er fyrste gong eg kjøper bil til over 20.000,- (ja, fire nullar) så alt dette er litt nytt for meg!

Handyman

Sitat fra: Jeppe på torsdag 14. mars 2019, klokken 06:48
Eg skal hente bil i morgo hvis alt går etter planen, men eg har fortsatt ikkje betalt noko utenom 25.000,- for reservasjon og bestilling.

Ventar fortsatt på ny FI etter at eg fekk fjerna mitt "off-menu FSD" tilvalg slik at eg skulle få "EAP FSD" som alle andre til den reduserte prisen.

Går det greit å møte opp utan å ha betalt noko meire på forhånd? Eg skal betale 35% EK, skal eg bare reikne ut dette sjølv og betale eller vil eg få ein eigen faktura med min EK på? Blir mine 25.000 trekt frå EK eller totalsummen på bilen?

Det er fyrste gong eg kjøper bil til over 20.000,- (ja, fire nullar) så alt dette er litt nytt for meg!
Du får nok ikke ut bilen før den er betalt, og Tesla støtter ikke straksbetaling.
Bankoverføring tar fra noen timer til dager.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kTesla

Man kan fint benytte straksbetaling fra de fleste banker, til andre banker. Tesla er ikke noe annerledes enn andre og benytter helt vanlig bank de også. Mener de bruker DNB. Har du DNB-konto selv går det vel enda mer smertefritt. Jeg betalte med straksbetaling fra en annen bank til DNB i går og pengene dukket opp på sekundet.

Etter alt jeg har lest her, og også opplevd selv med plutselig utsatt levering 2 dager før avtalt tid (som ble dobbelbekreftet 1 time tidligere da de ba om betaling og aktivering av forsikring), så kommer jeg aldri til å betale noe som helst til Tesla på forskudd. No har de utsatt leveringen min i 3-4 uker. Tenk så kjekt om jeg hadde betalt dette på forhånd.

Jeppe

Jepp, har alt i DNB. Pengar og lån.

Verius

Angående bestilling og levering , ser at det fortsatt står estimert levering i Mars når man konfigurerer ny bil på nettet. Vurderer å legge inn bestilling før prisen øker den 18.
Hvor realistisk er det levering estimatet per nå vil folk tro ?

turfsurf

Sitat fra: Handyman på torsdag 14. mars 2019, klokken 07:52
Du får nok ikke ut bilen før den er betalt, og Tesla støtter ikke straksbetaling.
Bankoverføring tar ikke dager, det er faktisk ikke lovlig. Tesla trenger kun en bekreftelse på overføring. Dette kan man få fra banken pr tlf, og med straksbetaling kan man hente ut kvittering.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Inop

Sitat fra: Verius på torsdag 14. mars 2019, klokken 08:25
Angående bestilling og levering , ser at det fortsatt står estimert levering i Mars når man konfigurerer ny bil på nettet. Vurderer å legge inn bestilling før prisen øker den 18.
Har lurt på det samme selv.

Ser at leveringsdatoene kryper opp mot slutten av mars for de som har fått final invoice og leveringsdato så jeg tenker vel det skal holde hardt å bestille bil i dag og få den i Mars :)
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Handyman

Sitat fra: turfsurf på torsdag 14. mars 2019, klokken 08:32
Sitat fra: Handyman på torsdag 14. mars 2019, klokken 07:52
Bankoverføring tar ikke dager, det er faktisk ikke lovlig. Tesla trenger kun en bekreftelse på overføring. Dette kan man få fra banken pr tlf, og med straksbetaling kan man hente ut kvittering.
Sikkert riktig, men da jeg spurte min bank (Gjensidige) så sa de at mottaker måtte støtte straksbetaling for at dette skulle funke. Da jeg spurte Tesla om dette, så skjønte de ikke hva det var snakk om, antok derfor at de ikke støttet det, men det er vel mer sannsynlig at det bare var uvitenhet, som så ofte med Teslas ansatte.
Om det er ulovlig vet jeg ikke, men Gjensidige kunne ikke garantere at det ikke tok dager fra en bank til en annen før det var synlig hos mottager.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Øyvind.h

Alle norske banker er pålagt å kunne motta straksbetaling. Men det er ikke alle som tilbyr å sende. DnB tilbyr eksempelvis ikke dette. Det DnB kaller straksbetaling er noe annet som ikke går på sekundet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

AAB26

Jeg bestilte 6/3. Jeg har ikke fått noe på mytesla om bil eller FI, men jeg var og prøvekjørte bilen denne uken, og da fant selgeren ut at jeg har en bil som visstnok stod i Zeebrugge, fikk VIN-nummeret av han. Han sa jeg mest sannsynlig hadde bilen i denne mnd. Hvis dette stemmer for meg, så kan det ikke være umulig for deg heller. De båtene bruker jo ikke mange dagene fra Belgia. Ser det er flere båtanløp til Drammen denne mnd.

kristtorp

Sitat fra: AAB26 på torsdag 14. mars 2019, klokken 09:13

Jeg bestilte 6/3. Jeg har ikke fått noe på mytesla om bil eller FI, men jeg var og prøvekjørte bilen denne uken, og da fant selgeren ut at jeg har en bil som visstnok stod i Zeebrugge, fikk VIN-nummeret av han. Han sa jeg mest sannsynlig hadde bilen i denne mnd. Hvis dette stemmer for meg, så kan det ikke være umulig for deg heller. De båtene bruker jo ikke mange dagene fra Belgia. Ser det er flere båtanløp til Drammen denne mnd.

Det er en båt på vei til Oslo nå, skal visstnok være rundt 1800 teslaer ombord. Regner med at mesteparten er Model 3.

Inop

For de som skal betale fra DNB er det greit å vite at det i nettbanken er to instillinger under "Betalingsinnstillinger":

- Forfallsbetaling - hvis denne er aktivert blir ikke beløpet trukket før midnatt og er da tidligst på mottakers konto neste dag
- Straksbetaling - som ikke er ordentlig straksbetaling, men beløp blir trukket med en og er sannsynligvis inne på mottakers konto samme dag (litt avhengig av når på døgnet man betaler)

Tror Forfallsbetaling er det som ligger inne hvis man ikke velger noe annet (ikke helt sikker på det).
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Nickelilltroll

Sitat fra: Inop på torsdag 14. mars 2019, klokken 09:16
For de som skal betale fra DNB er det greit å vite at det i nettbanken er to instillinger under "Betalingsinnstillinger":

- Forfallsbetaling - hvis denne er aktivert blir ikke beløpet trukket før midnatt og er da tidligst på mottakers konto neste dag
- Straksbetaling - som ikke er ordentlig straksbetaling, men beløp blir trukket med en og er sannsynligvis inne på mottakers konto samme dag (litt avhengig av når på døgnet man betaler)

Tror Forfallsbetaling er det som ligger inne hvis man ikke velger noe annet (ikke helt sikker på det).

Sist gang jeg snakket med dem på DNB, så er alle betalinger registrert FØR kl 11 garantert at fullføres før kl 16 samme dag.
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA