Levering av model 3

Startet av jog, fredag 01. februar 2019, klokken 08:17

« forrige - neste »

JorEl

Det er bedre å være fornøyd med bilen, enn overleveringen!
Tar man i mot bil, så få Tesla til å skrive ned det du ikke er fornøyd med, så fikser de det i etterkant. :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

hELgenen

Enig der. Men KUN dersom Tesla forplikter seg til å rette det innen en gitt dato. Og listen må være veldig konkret om hvordan/hva som skal rettes. Så lenge Tesla lover skriftlig å rette feil og innrømmer feil burde det være ok.
Men frist med dato og at kjøpet kan heves dersom feil ilke rettes innen angitt frist ville jeg nok krevd

bno

Tenkte at jeg skulle bare glemme denne tråden.
Men jeg er for opptatt av å forsøke å gjøre andre gode (Vil ikke bli tatt for å være pompøs) og at andre prøver å gjøre meg god. . Det er mange som ikke greier å forstå viktigheten av negativ rapportering til et kollegium som dette. De som ikke verdsetter dette virkelig har lite og ingen ting forstått av hva som er viktig om man vil bli bedre.
Man lærer da ingen ting som helst av historier som har gått bra satt på spissen. (noe som jeg selvsagt er glade for at utleveringer har gått bra...) Jo mer omtale av reelle negative ting der ting med substans fremmes desto bedre vil vi kunne gjøre Tesla. Desto bedre blir vi i stand til å møte opp med egen og andres erfaring som ballast mot mektige kapital krefter. (Vi kan ikke underslå dette faktum karer)
Beklager selvsagt om noen velger å kategorisere slike innlegg som spy. Dere kan tenke dere om litt om hvilke innlegg som har mest verdi generisk. Det man kan lære noe av (konstruktive fremlegg godt dokumentert) og kunne trekke veksler på, eller der man kun får servert at alt var såre vel?
Jeg respektere de innleggene også, men de gir da vel ingen merverdi slik jeg ser det. Det er de innleggende man kan trekke veksler på i forhold til egen gjøre og laden nå å i fremtiden og at man vekter dem hhv. som bidrar med økt fokus going forward. Motpoler er greit, men negativer karakteristikker er mye mer ødeleggende for alle også Tesla (om vi mener at vi kan bidra til å forbedre dem noe som trengs)

https://www.facebook.com/tsla3/photos/a.845017459003058/915811425256994/?type=3&theater

Jeg er damn sikker på at de negative erfaringer bringer oss bedre biler og styrker hele Tesla from A to Z. Jeg vet det for jeg har jobbet med disse tingene i hele mitt liv. Ser allerede kimen til en annen holding lokalt enn det var i går. Å ja jeg har hatt møter, mail og samtaler med Tesla og de har vært veldig konstruktive og givende.

Men jeg vil selvsagt holde meg borte herfra da jeg har mye annet å foreta meg. Det har gått mye av fritiden min til både å skrive og dokumentere og belegge innleggene- Jeg har forsøkt å bidra til relasjoner der 1+1 er større enn 2 ikke mindre enn 1. Lykke til.
En lille digresjon:
Jeg er 66 å gleder meg som en unge til slutten av måneden da jeg kan ta min ZX6R banesykkel ut på tur.
Dette som en motpol til det elektriske og man fjerner seg fra alt dodfjottet og blir alene jeg og sykkelen. En deilig frihetsfølelse. Jeg er glad i konstruktiv kritikk da skjerper jeg meg å tar del i andre sin erfaring. Læring heter det. Deilig gjør det alltid å lære noe nytt. Take care karer det går mot vår og sommer...

18650

Sitat fra: HermanGatevold på torsdag 07. mars 2019, klokken 14:48
En ting å fortelle om negativ utlevering. En annen ting er å spy utover hele badet når man kunne holdt seg til å spy i vasken/toalettet.

Helt uenig. Syns de aller fleste her inne med negative opplevelser får mesteparten av oppkastet innenfor åpningen på spyposen.

Både nybilkjøp og gammeldagse internettforum er noe voksne folk driver med. Hvis man syns det er mye substansløs kritikk her, er man lite rundt på andre sosiale plattformer. Eller ute i verden generelt.

Hvis man ikke liker å høre negativ omtale, er det ytterst viktig å skille faktiske kunder som har faktiske negative opplevelser (A), og negative oppgulp uten substans (B) som:

«Om jeg blir nektet ettermontering av hengerfeste, skal jeg ta Tesla til høyesterett.»
«Ringte igår og snakket med en håpløs svensk jentunge som ikke engang kunne bekrefte for meg om min VIN var ombord Glovis Cameltoe som jeg VET ligger utenfor Elfenbenskysten med 7.4m drought. Det er katastrofe!»

Autowinder

Sitat fra: geirci2 på torsdag 07. mars 2019, klokken 14:53
Sitat fra: HermanGatevold på torsdag 07. mars 2019, klokken 14:48
En ting å fortelle om negativ utlevering. En annen ting er å spy utover hele badet når man kunne holdt seg til å spy i vasken/toalettet.

:+1: Igjen 100% enig. Det er flere brukere her inne som spyr utover hele leiligheten også (samme syteinnlegg i mange emner). Blir litt lei...

Har noen vært for krasse i omtalen av «Gullbilen» ?
Kom ned på jorda og aksepter at Tesla ikke er et glansbilde, hverken som Konsern eller produkt. Det er mye bra, men når det er så ekstremt dårlige saker enkelte ganger, så er det bare å akseptere at det kommer til overflaten og flagges. Alle merker har sine svakheter, og jeg er 100% enig med bno i hans kritikk, og hadde gjort akkurat det samme i en slik situasjon. Få det frem i lyset så det blir noe håndfast selskapet kan ta tak i og rette på. Ingen har noe å tape på det i et lengre perspektiv. Vil dere ikke høre negative saker koster det ikke én kalori å bare bla videre i forumet, kontra å slenge sure kommentarer.

TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

DagfinnN

Du er fornuftig BNO. Gi oss en lyd når du får en bil da og hvilken løsning det ble. Så lukker vil dette kapittelet.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Jeppe

Eg har satt veldig stor pris på dine erfaringar, bno!
For ein som meg som er relativt ung og "veik" i møte med store markedskrefter så gir det meg inspirasjon å lese andre sine dårlige erfaringar hvis eg skulle stå i same situasjon sjølv. Eg veit godt med meg sjølv at dersom min bil har riper og skeivt tak, og utleveringrepresantanten hadde sagt "Dette er helt innenfor Tesla sin krav", så hadde eg hatt fryktelig lett for å bare godta mykje grums med eit "Åja... ok da".
Spesielt etter å ha tatt buss i fire timar for å hente kjerra.

Eg håpar me får høre slutten på korleis det løyser seg for deg.

hemi

Jeg er ikke heeeeelt ung lenger, har nok hatt 40-50? biler, mange av de nye og jeg forventer rett og slett at den kommer uten riper og lakkstøv.

Lakkstøv og fiks på panser er potensielt komplisert og 5-10-15k jobb minimum avhengig av hva løsning blir ripe bak er 5k, skifte vinge er noen tusen. Dette er tap *jeg* må ta når selger bil og kjøpern ser det og pruter.

Skeivt tak har jeg sett på flesteparten av bilene, så usikker på om jeg gidder gjøre noe der, det kan jeg ved salg refere til bare og si "de er sånn" for... majoriteten er sånn :p

Erik232

Fikk nettopp final invoice. Der står det oppført oppgradert autopilot og ikke FSD som jeg skal få kostnadsfritt i følge SMS jeg har fått. Skal man bare regne med at alt er i skjønneste orden? Det leveres vel ikke ut oppgradert autopilot lengre?

NorBil

Reserverte 010416. Bestilt 05.12.18. Fikk FI og etterhvert VIN 206xxx.  (samme nr hele tiden). Grå farge. Dato for utlevering har holdt seg stabil. Kjøpte EAP, fikk sms om oppgradering til FSD på fredag. Reg nr kom 060319. Levering 070319. Noen timer før levering kom det mulighet for å signere for overdragelse på tesla konto. Bilen dukket opp i Tesla app som fungerte fint. De hadde ikke pakke fra elbilforeningen.

Ble møtt av en hyggelig ung mann som kom 10 min før avtalt ventetid. Rakk å drikke kaffe, men ikke spise boller før utlevering. Gjennomgang av bil viste ingen opplagte feil, men la merke til at de blanke listene på fremdør og bakdør ikke flukter helt (så det i speilet på vei hjem). Alle kabler på plass. Navigasjon satt til hjemmeadressen min. Bilen hadde 20 km på teller og 247 km rekkevidde ved levering. Hjemtur gikk fint, ingen merkbar vindstøy, hørte dekken (18, R3 piggfri). Fikk melding om lavt dekktrykk i to dekk.
Ladet hjemme på TWC, 3-fas 32V IT nett, 230 V - Ga 43 km/t og vekslet mellom 18 og 19 A. Maks jeg kunne sette på var 19A.  Spotify fungerte bra. Kan ikke se noe sted at FSD er registrert på tesla konto eller i bilen, men på appen har jeg mulighet til å velge summon. Programvareversjon 2019.5.25. Kamera lagret film på 32GB USB pinne. Ikke den høyeste oppløsning. Hele familien veldig fornøyd. Mye prompeputeaktivitet. Dette tror jeg blir bra. Har planlagt flere langturer i løpet av de neste måneder så får virkelig funnet ut av dette med elbil og lading, må bare lære meg hvordan jeg kan få låst bilen uten å gå inn i appen.

Tilføyelse: Brukte kode ved bestilling, har melding om "Gratis Supercharging er for tiden aktivert" på nettsiden til tesla

magnetic

skeivt tak var innenfor toleransene (tesla operer vel med større toleranser på panelgap og slikt)   sa service mannen ved levering. da jeg ikke var helt fornøyd. med jevn kant med frontrute og bakrute på ene siden, mens på andre siden så manglet det nesten en halv cm på å matche bredden på front og bak rute. Etter 200k produserte biler så burde de vel kunne endre bredden på glass taket, over fører

hELgenen

Hadde bedt om å få dokumentert toleransekravene. Om service mann henviser til dem må det være greit å få en skriftlig kopi slik at vi alle ble litt mer opplyst

1000kwh

Sitat fra: NorBil på torsdag 07. mars 2019, klokken 20:40
Reserverte 010416. Bestilt 05.12.18. Fikk FI og etterhvert VIN 206xxx.  (samme nr hele tiden). Grå farge. Dato for utlevering har holdt seg stabil. Kjøpte EAP, fikk sms om oppgradering til FSD på fredag. Reg nr kom 060319. Levering 070319. Noen timer før levering kom det mulighet for å signere for overdragelse på tesla konto. Bilen dukket opp i Tesla app som fungerte fint. De hadde ikke pakke fra elbilforeningen.

Ble møtt av en hyggelig ung mann som kom 10 min før avtalt ventetid. Rakk å drikke kaffe, men ikke spise boller før utlevering. Gjennomgang av bil viste ingen opplagte feil, men la merke til at de blanke listene på fremdør og bakdør ikke flukter helt (så det i speilet på vei hjem). Alle kabler på plass. Navigasjon satt til hjemmeadressen min. Bilen hadde 20 km på teller og 247 km rekkevidde ved levering. Hjemtur gikk fint, ingen merkbar vindstøy, hørte dekken (18, R3 piggfri). Fikk melding om lavt dekktrykk i to dekk.
Ladet hjemme på TWC, 3-fas 32V IT nett, 230 V - Ga 43 km/t og vekslet mellom 18 og 19 A. Maks jeg kunne sette på var 19A.  Spotify fungerte bra. Kan ikke se noe sted at FSD er registrert på tesla konto eller i bilen, men på appen har jeg mulighet til å velge summon. Programvareversjon 2019.5.25. Kamera lagret film på 32GB USB pinne. Ikke den høyeste oppløsning. Hele familien veldig fornøyd. Mye prompeputeaktivitet. Dette tror jeg blir bra. Har planlagt flere langturer i løpet av de neste måneder så får virkelig funnet ut av dette med elbil og lading, må bare lære meg hvordan jeg kan få låst bilen uten å gå inn i appen.

Tilføyelse: Brukte kode ved bestilling, har melding om "Gratis Supercharging er for tiden aktivert" på nettsiden til tesla
På model S så kan vinduet dra den lista litt opp. Særlig om vinteren. Den sitter ikke limt fast eller noe. Ser ut til at døra er som den skal.

jkirkebo

Ladet hjemme på TWC, 3-fas 32V IT nett, 230 V - Ga 43 km/t og vekslet mellom 18 og 19 A. Maks jeg kunne sette på var 19A. 

Takk for denne infoen. 18-19A og 43km/t betyr antageligvis at bilen ikke klarer mer enn 7,4kW på 230V 3-fase. Litt merkelig at den ikke går høyere på 3x32A når den tydeligvis klarer 6,2kW på 3x16A. Ting tyder på at bilen dermed ikke kan utnytte mer en noe under 20A på 230V 3-fase (3x20A gir egentlig 8kW).

Er det noen som har fått 11kW på 3x16A 400V nå? Mener jeg så at en ikke klarte mer enn 7,4kW der også, i så fall kan det jo være en midlertidig sw-begrensning. Jeg hadde håpet den skulle klare 11kW på 3x32A 230V.

EDIT: Ser mange nå rapporterer om 11kW fra 3x32A på 230V, så dette går tydeligvis også bra :)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

ladov

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 07. mars 2019, klokken 21:30
Ladet hjemme på TWC, 3-fas 32V IT nett, 230 V - Ga 43 km/t og vekslet mellom 18 og 19 A. Maks jeg kunne sette på var 19A. 

Takk for denne infoen. 18-19A og 43km/t betyr antageligvis at bilen ikke klarer mer enn 7,4kW på 230V 3-fase. Litt merkelig at den ikke går høyere på 3x32A når den tydeligvis klarer 6,2kW på 3x16A. Ting tyder på at bilen dermed ikke kan utnytte mer en noe under 20A på 230V 3-fase (3x20A gir egentlig 8kW).

Er det noen som har fått 11kW på 3x16A 400V nå? Mener jeg så at en ikke klarte mer enn 7,4kW der også, i så fall kan det jo være en midlertidig sw-begrensning. Jeg hadde håpet den skulle klare 11kW på 3x32A 230V.
Skyldes ikke dette at det er 3-fas IT-nett og at du da i stedet for trefas-lading får en slags tofas-bastard?

Har 11kW ladepunkt hjemme og får bil i morra så jeg får sjekket det andre punktet da.. :D
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA