Levering av model 3

Startet av jog, fredag 01. februar 2019, klokken 08:17

« forrige - neste »

las^se

Sitat fra: hawK på torsdag 21. februar 2019, klokken 09:48
Hadde ikke hørt noe mer fra Tesla siden de ringte meg 18/1 for å avtale de vanlige tingene og estimerte levering mars, så i dag ringte jeg dem for status..

Jeg hadde avventet med å søke om finansiering grunnet salg av eksisterende bil, men nå antydet han jeg snakket med at de ikke fikk tildelt bil til meg før jeg hadde ordnet med det. Samtidig som han kunne si at min bil er på båt nr 5 (reserverte og bestilte i desember).
Så da fikk jeg ordnet finansiering (måtte da ta mindre EK grunnet uavklart bilsalg) og da ringte han meg opp igjen for å bekrefte at alt nå var ok.

Jeg fikk uansett estimert levering siste halvdel av mars, men at det også kunne ta kortere tid.

Jeg fikk også lignende svar igår. Ingen info om dette tidligere når de har sagt at alt er ok. Skiftet fra annen finansiering over til Tesla-DNB.
VW e-up! -14

Tunk

Hadde fått mail tidligere om levering i Drammen 1. mars kl. 1000. Ringte i dag da jeg ikke har lyst til å sende av gårde 1/2 mill for en bil som jeg ikke vet hvor er. Fikk da beskjed om ny dato 7. mars kl. 1000 i Lillestrøm. Fikk det også bekrefte på mail nå så vil tiden vise om det stemmer. Model 3 LR autopilot, 18" sommer/vinter, sort interiør. Fikk også vite at bilen var på båt nr. 2 og at den skulle være i Norge. Er fortsatt ikke komfortabel med å sende av gårde penger 7 dager i forveien til en så ustabil organisasjon. Når har dere som har hentet bil betalt?

fonberg

Sitat fra: Tunk på torsdag 21. februar 2019, klokken 11:23
Hadde fått mail tidligere om levering i Drammen 1. mars kl. 1000. Ringte i dag da jeg ikke har lyst til å sende av gårde 1/2 mill for en bil som jeg ikke vet hvor er. Fikk da beskjed om ny dato 7. mars kl. 1000 i Lillestrøm. Fikk det også bekrefte på mail nå så vil tiden vise om det stemmer. Model 3 LR autopilot, 18" sommer/vinter, sort interiør. Fikk også vite at bilen var på båt nr. 2 og at den skulle være i Norge. Er fortsatt ikke komfortabel med å sende av gårde penger 7 dager i forveien til en så ustabil organisasjon. Når har dere som har hentet bil betalt?

Jeg har "sendt av gårde" over en halv mill noen dager før henting de fire gangene jeg har kjøpt ny bil hos Tesla. Er ikke skeptisk til å gjøre det igjen (hvis jeg skal ha ny Tesla, noe jeg sannsynligvis skal etter hvert).
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

GOS

2 dager før pick-up.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

bno

Sitat fra: GOS på torsdag 21. februar 2019, klokken 11:37

2 dager før pick-up.

Innledning
Kommer ikke til å betale en bil usett. Papirene er i orden og det juridske for Tesla er klar OK.

Saken
Da vil jeg se bilen først dernest betale ved at jeg overfør betalingen mens jeg er der. Det er 4 kjøringer pr. dag på Nets/BBS. Det må de faktisk akseptere. Samtidig som jeg er innstilt på det samme.
Har handlet bil i Tyskland i 16 år og gjorde det samme da. Når firma så beløpet på konto via swift (normalt et par timer den gang for 10 år siden) så var det rett i bilen å kjøre hjem. Om bilen var som de beskreve da og det var ikke slik ved flere anledninger.
Nå har jeg handlet flere elbiler fra Tyskland uten å ha sett bilene E-Golf og E-Up og betalt med swift og frakte på døren med stopre biltrailere, men da har jeg et forhold til bedriften det er snakk om og eier av bilene har vært VW dvs. produsenten.

Oppsummert
Lang sak, men jeg stoler ikke på en kjeft til det har jeg opplevd for mye "grums" og hva Tesla eller andre måtte mene om det bryr jeg meg fint lite om. Det skal ikke være bare på Tesla sine premisser dette. Jeg skal sikre at jeg står først i køen om det gjelder forhold ved overtakelsen som ikke stemmer x.vis at bilen ikke er i samsvar med forventningIe ikke sette meg frivilling i en situasjon der jeg må stå med lua i hånden(i mangel av en bedre beskrivelse). Jeg trodde når jeg lånte dem et forskuddsbeløp at jeg skulle få bilen i prio rekkefølge det viser seg at det gir de f*** i og så får andre trekke sine slutninger. Om seriøsiteten til det kan vel diskuteres.

C_B_

Jeg har ikke fått levert noen bil ennå, men ihht. total sum 3 kreditnota og 2 faktura mottatt så langt skylder Tesla meg kr 986 000.

bno

DET er uholdbart. Jeg hadde blitt veldig sær da det kan jeg love. Snille barn fåringen ting. Det er hestene som skriker høyest som få vann først. Sånn er det bare. I det samfunnet vi lever i nå er tillitt mangelvare. Det var ikke slik i min ungdom og det er lenge siden. (Håper ikke kona leser her inne) :D

Zett

Sitat fra: bno på torsdag 21. februar 2019, klokken 13:04
Da vil jeg se bilen først dernest betale ved at jeg overfør betalingen mens jeg er der. Det er 4 kjøringer pr. dag på Nets/BBS. Det må de faktisk akseptere.

Det er jo absolutt din rett å mene dette, men de MÅ jo ikke akseptere det. De står vel i sin fulle rett til å si at det ikke går, og at de etter hvert hever kontrakten og selger bilen til noen andre.

(Har ikke sjekket kontakten nå, men synes å huske at de forbeholdt seg retten til ikke å selge bilen hvis de føler for det.)

bno

Det er en ekslusiv rett tesla har. Nå er deadline satt til 7 dager der andre har betalt noe senere registrerer jeg. Om jeg får se bilen først og deretter betaler og venter 7 dager på bilen er ikke det søkt. Flere også meg ba om å få bilen i mai. Det sa de ja til i to mailer. Men kort tid etter (2 dager) fikke jeg final invoice og VIN. Det er ikke bra! Da har de plutselig ikke en like god sak til å "protestere" på mine vilkår.
Men nå føler prater jeg for mye og grenser til det kverulerende og det var aldeles ikke meningen. De må levere på reservasjonen. Det har de ikke da de har brutt vilkårne om først til mølla. Tror da det går bra. 

kc

Sitat fra: JIB på torsdag 21. februar 2019, klokken 13:15
Jeg har ikke fått levert noen bil ennå, men ihht. total sum 3 kreditnota og 2 faktura mottatt så langt skylder Tesla meg kr 986 000.

Er i samme situasjon. Fikk beskjed om å betale, ettersom levering var 4 dager frem i tid og overførte 530 000. Deretter ble tidspunktet flyttet uten at jeg fikk nytt tidspunkt og jeg har foreløpig ikke hørt et pip. Vurderer rettslige steg for heving av kjøp.

Salvelinus

Jeg betalte 518.000 så snart jeg fikk final invoice og leveringsdato. Pengene ble bekreftet mottatt pr telefon og bekreftet leveringsdato ble plutselig tre uker kortere. Hvis man ikke stoler på Tesla og norsk forbruker rett så la være å betale, tviler på at det framskynder prosessen. Rettslige skritt for kontraktsbrudd for et produkt som ikke er levert eller betalt, ja lykke til. Forbrukertvistutvalget står nok helt sikkert klar til å hoppe på dette...

bno

Det går nok helt fint, men det skal ikke være slik synes jeg. Det er ikke god governance i det hele tatt og drive med slik p front betaling slik de gjør og uten(optimal) "kontroll/ styring."

kc

Sitat fra: Salvelinus på torsdag 21. februar 2019, klokken 14:23
Jeg betalte 518.000 så snart jeg fikk final invoice og leveringsdato. Pengene ble bekreftet mottatt pr telefon og bekreftet leveringsdato ble plutselig tre uker kortere. Hvis man ikke stoler på Tesla og norsk forbruker rett så la være å betale, tviler på at det framskynder prosessen. Rettslige skritt for kontraktsbrudd for et produkt som ikke er levert eller betalt, ja lykke til. Forbrukertvistutvalget står nok helt sikkert klar til å hoppe på dette...

Som jeg skrev er bilen betalt og det er snakk om heving av kjøp, annullering av kontrakt evt.  Istedenfor å sole deg i din egen antatte fortreffelighet og mangel på empati med de av oss som opplever problemer, bør du vurdere å droppe slike nedlatende og flåsete kommentarer.

kc

De fleste opplever forøvrig ikke slike problemer, så ikke meningen å skremme folk. :)

Salvelinus

Sitat fra: kc på torsdag 21. februar 2019, klokken 14:31
Sitat fra: Salvelinus på torsdag 21. februar 2019, klokken 14:23

Som jeg skrev er bilen betalt og det er snakk om heving av kjøp, annullering av kontrakt evt.  Istedenfor å sole deg i din egen antatte fortreffelighet og mangel på empati med de av oss som opplever problemer, bør du vurdere å droppe slike nedlatende og flåsete kommentarer.
Litt klønete formulert, jeg mente ikke dette som en kommentar til det. Var mer generelt på alle som oser av mistillit rundt kravet om betaling minimum 7 dager før. Burde brukt sitatfunksjon, har du prøvd å be om refusjon inntil du får bekreftet levering? Det virker som utgangspunktet til veldig mange her er null tillit til at Tesla ønsker å levere til kunde. Dialog mindre antagelser trumfer ofte jurister.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA