Levering av model 3

Startet av jog, fredag 01. februar 2019, klokken 08:17

« forrige - neste »

HCO

Sitat fra: ironduke på fredag 08. mars 2019, klokken 10:49
Burde ikke bilene leveres med tilnærmet fullt batteri? 247 km rekkevidde tilsvarte rundt 50 % batteri, da?

Alle vi som venter på bil, eller nettopp har fått, bør vel være ganske fornøyde med at de ikke prioriterer å fylle opp batteriene. Det ville i så fall forsinket utleveringene og/eller ført til kostbar utbygging av ladeinfrastruktur (kostnader som til syvende og sist må dekkes av kundene på et eller annet vis).
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

gruffalo

Henta min i dag, og brukte all tilmålt tid på å sjekke lakk, tak osv. Fant bare småting de polerte bort på stedet. Alt i alt hyggelig opplevelse, og kyndige bilfolk som leverte ut min i Trondheim.

Alt i alt har hele opplevelsen fått knirkefritt for min del, helt fra reservasjon,  oppfølging på telefon, nedgradering fra EAP,  til utlevering.

Nesten sånn at jeg ønsker jeg ikke skulle lest så mye her... ;)
E-tron 55 sportback 2022

paulkristian

Sitat fra: Nickelilltroll på fredag 08. mars 2019, klokken 10:24
Sitat fra: maxorama på fredag 08. mars 2019, klokken 10:20
Jeg har fått final invoice, og ser at det står at jeg må betale innen 7 dager før levering. Stemmer det at jeg MÅ det?

Nei, du MÅ ikke det. For meg f eks så får jeg ikke til det da jeg trenger regnummer før jeg kan få banken min til å betale ut lånet. Det fåes enten et par dager el samme dag som utlevering.

Min bil skal leveres i morgen, men jeg sjekka mine sider på vegvesen.no og den ble registrert på meg allerede igår. Så man burde sjekke der dagene før man har avtalt levering.

Fun fact: bilen min ble registrert hos vegvesenet 7. mars men er enda ikke på lista på https://www.itanywhere.no/E-reg.php?car=Tesla+Model+3&mnd=%25&year=%25
Så tror ikke denne er helt oppdatert

hkaspenberg

Henta bilen på Varemessa på Lillestrøm for en drøy time siden. Veldig spesiell, nesten sakral stemning i hallen hvor flere stort sett middeladrende menn kikket nærvøst på hverandre mens de kikket opp på storskjermen hvor promo-videoene rullet. Rakk en kaffe og en halv bolle før jeg ble ropt opp og geleided langs den røde løperen inn i del aller helligste der bilene stop opplinjert og ventet på sine eiere. Og bilen var perfekt. Ingen defekter i lakk, panelglipper, liming av vinduer, matter, seter. Faktisk ingenting å sette fingeren på. Etter en 5-6 min signerte jeg via mobilen og kjørte ut og hjem. Og for en bil, tight, ingen knirk, nydelig å kjøre. Minner meg om BMW 320 som jeg også har i garasjen. Resten av dagen finner dere meg langs en eller annen vei - til batteriet er kjørt tomt.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

lintho

Sitat fra: hkaspenberg på fredag 08. mars 2019, klokken 13:30
Henta bilen på Varemessa på Lillestrøm for en drøy time siden. Veldig spesiell, nesten sakral stemning i hallen hvor flere stort sett middeladrende menn kikket nærvøst på hverandre mens de kikket opp på storskjermen hvor promo-videoene rullet. Rakk en kaffe og en halv bolle før jeg ble ropt opp og geleided langs den røde løperen inn i del aller helligste der bilene stop opplinjert og ventet på sine eiere. Og bilen var perfekt. Ingen defekter i lakk, panelglipper, liming av vinduer, matter, seter. Faktisk ingenting å sette fingeren på. Etter en 5-6 min signerte jeg via mobilen og kjørte ut og hjem. Og for en bil, tight, ingen knirk, nydelig å kjøre. Minner meg om BMW 320 som jeg også har i garasjen. Resten av dagen finner dere meg langs en eller annen vei - til batteriet er kjørt tomt.

;-D Hans

Fantastisk! Kos deg.

For min del er det 2.5 time igjen med venting. Flatåsen 17.00 i Trondheim.
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

trykkertor

Sitat fra: lintho på fredag 08. mars 2019, klokken 13:35

For min del er det 2.5 time igjen med venting. Flatåsen 17.00 i Trondheim.
Var vel mer 3.5 timer igjen, da du skrev dette.
Regner med de fyller deg med boller og kaffe mens du venter.  :D

lintho

Toalmar

Ettersom det i dag er 7 dager til jeg skal hente min TM3 så foretok jeg innbetaling som avtalen sier. Bilen ble bestilt med EAP, men jeg har valgt å gå for kun AP og har ventet på ny FI uten at den har kommet. Jeg har etterspurt den flere ganger. ca 1 time etter betaling så fikk jeg 2 e-poster og en SMS fra Tesla. første e-post og SMS sa begge at de har flyttet frem min levering til tirsdag 12. mars i istedenfor fredag 15. mars, noe som selvsagt er helt topp så fremt du har mulighet til å komme.
Jeg fikk første gang utlevering torsdag 14. mars, men ettersom jeg er bortreist hele uken  i jobbsammenheng passet ikke dette. Jeg fikk derfor flyttet levering til fredag for da kunne jeg ta tog rett fra Gardermoen for å hente bilen.
Nå har de selvsagt endret dette til tirsdag selv om det er notert hos dem at jeg er bortreist.
sitter nå i telefonkø for å få endret tilbake til fredag.
Den andre e-posten jeg fikk var endret bestillingsavtale, med fjernet EAP og riktig pris. Den ligger også på min Tesla-konto.
Gleder meg selvsagt helt enormt, men jeg må bare si følgende:
SIRKUS TESLA, ny forestilling hver dag........
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

lintho

Hentet bil i dag kl 17i Trondheim. Tok med meg lista til bno, og gikk igjennom alt grundig.

Bilen er perfekt. Fant ingenting å utsette på noe som helst.

Etter 1 times kjøring hørte jeg noe rar susing i AC anlegg. Hører det kun når jeg har luft oppover mot ruta. Noen andre hørt det?

Nå lader jeg 11kw med 16A og 230v på 3 fas. Jeg har egentlig installert 400v, men det trenger den tydeligvis ikke?

ok67

16A og 230 V kan ikkje bli 11 kW, det er fysisk umogeleg. 400 V og 16 A derimot det blir 11 kW 3-fas
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

lintho

Men det står jo både 230v 16a og 11kw.

Lader den faktisk med 11kw eller?

ok67

Dersom du har 400 V TN-nett og dei tre ladarane er kopla i stjerne mot N-ledaren, kan det vere at den måler spenning mellom fase og N-ledar. Den spenninga er 230 V, mellom fasane har du i så fall 400 V.

230 V * 16 A * sqrt(3) =   6374 W
400 V * 16 A * sqrt(3) = 11085 W

Du kan og sjå det på ein annan måte om det er TN nett og du måler spenning mellom fase og N-ledar:
230 V * 16 A * 3 = 11040 W

Må kanskje lage ei tegning og forklare?
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Handyman

Sitat fra: Imagine på torsdag 07. mars 2019, klokken 15:03
Sitat fra: HermanGatevold på torsdag 07. mars 2019, klokken 14:48
En ting å fortelle om negativ utlevering. En annen ting er å spy utover hele badet når man kunne holdt seg til å spy i vasken/toalettet.

Utrolig frekt sagt, synes jeg. Skjul mest mulig.... spyl det fort ned i dass så er det ingen som merker det.

Alle må få fortelle om sin opplevelse ved utlevering av sin nye bil uten at noen skal mene noe om hvor mye man vektlegger ting. Vi ser jo mye rart i denne tråden. Men alle har en mulighet, positiv, negativ osv... la det komme frem så vi som vurderer kjøp kan få et realistisk bilde.
Og alle må få vurdere selv hvor mye salt man bør blande inn i det man leser.
Hvis noen må spy hjemme hos meg så får de pent holde seg til dassen (les: ikke gjør det i alle trådene), jeg vil ikke vite detaljene uansett hvor stusselig personen føler seg (les: ikke bring det inn i alle diskusjoner), jeg oppsøker i så fall trådene selv.
Problemet er jo at når noen i en familie først begynner å spy er det for gjort at noen andre i husstanden også føler seg syke, uten at de faktisk er det (les: det ødelegger gleden mange har av vente på ny bil).
Det finnes mange eksempler på at Tesla har en lang vei å gå når det gjelder å heve kvalitetsfokuset i organisasjonen, både når det gjelder informasjon, kommunikasjon og selve produktet, men NOEN av feilene som det klages over krever helt klart en diagnose for å kunne irritere seg over. Min mening.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Slettet profil

Tok levering på Lillestrøm i ettermiddag. Herlig opplevelse. Kjapt og greit, plettfri bil. Snakk om effektivitet: «Nå er bilen lagt til i appen din». «Nå kan du logge på tesla.com på mobilen og bekrefte «bil mottatt». Var ute igjen etter 15 min. Kjørte via litt lett lading Nebbenes og rett på fjellet. Lading gikk flott, og veldig glad for å kunne lade her på hytta med ledningen fra X'en på 400v 16a med rød industriplugg.

10/10  :+1: :)

bno

Lovet å komme tilbake her med forrtsettelsen og jeg holder hva jeg lover derfor dette innlegget. Utg. pkt. mitt var en AWD med EAP Midnight.

a) Fikk en mail om at de jobber med saken dette etter henstilling fra meg om dokumentasjon.
b) har sagt i direkte møte med dem at jeg var villig til å godta rød farge og å oppgradere til P for å gjøre det lettere
c) I går ble jeg tilbudt en P samme farge og bilen så strøken ut. Pris opp ca. 80000,-
d) Bilen hadde hvitt interiør. Ikke moro å betale for et interiør man absolutt ikke ville ha valgt og kona og sønnen trakk det lengste strået om ikke hvitt. Altså: Hadde bilen hatt sort interiør hadde jeg gått for den.
e) Bilen hadde ikke spoiler montert

Da mener jeg at jeg er løsningsfokusert ut over det Tesla kunne forvente. De lovet meg å ringe før fem i går, men hørte ikke et pip. Det enkleste

Kunne sagt mye om den påfølgende prosessen som ville være lærerikt for alle å tatt del i, men det orker jeg ikke her inne. Men kan si at Tesla ikke har noen prosedyre for hvordan håndtere en avvikssituasjon som dette.Det kan vi også skylde på kundene som godtar for mye. Ellers enig med Handyman og nivå på når man må sette foten ned der sunn fornuft i situasjonen er riktig. For meg var det når halve bilen var omlakkert så håper dere forstår forskjellen. Sånn går dagene uten verken bil eller penger på konto. :D Det siste var et krav fra myndigheten om dagmulkt for at bilen var registrert, men ikke forsikret. Måtte henvende meg til Tesla personlig på SC for ingen svarte meg på telefon eller mail for å fortelle dem at de er i konflikt med myndighetene etter som jeg selvsagt trakk tilbake forsikringen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA