e-tron felger og dekk - dimensjoner etc

Startet av daktari, tor 31. jan 2019, kl. 21:56

« forrige - neste »

Orbit

Pro 20" er vel bare utseende, og litt stivere sidebevegelser ("sportslig", pga lavere sidevegger på dekket) dersom en liker det. Konkret i dette tilfellet også et begredelig utvalg orginalfelger i 19" (kun én......)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Gitzern

Ok, enig i dårlig utvalg, men skjønner ikke de som betaler mer for 20t vinterdekk, mister 3 mils rekkevidde på fullt batteri og samtidig klager over for dårlig rekkevidde. Så mye betyr vel ikke utseende og sportslig kjøring på vinterføre? Personlig syns jeg 19t felgene ser ganske bra ut.

daktari

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: daktari på man 04. feb 2019, kl. 23:52
...og komfort og støy.
Joda, men akkurat det tviler jeg på er den store utfordringen på etron.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Imagine

Sitat fra: turfsurf på tir 05. feb 2019, kl. 08:48
Sitat fra: daktari på man 04. feb 2019, kl. 23:52
...og komfort og støy.
Joda, men akkurat det tviler jeg på er den store utfordringen på etron.

Har kjøpt limited og de er det 21 tommere på sommer. Ser jo meget bra ut. Om man taper 2-3 mil ved hypermiling i forhold til 19 tommere er for meg ikke viktig. Og det er stort sett lett å hurtiglade den på både 50kw ladere og snart en del 175kw ladere rundt omkring om man er «innom et sted» for å kjøpe noe å drikke eller ordne noe småtteri.

Vinterdekk har jeg valgt 20 med piggfrie Nokian hakka R3. Det ser etter min mening mye bedre ut på bilen enn 19. Å velge felger etter forbruk blir for meg litt merkelig. Jeg velger felger etter kjøreegenskaper og utseende. E-tron er laget for 20 og 21 tommere. Og kan leveres med 19. Støydemping og komfort er trolig på topp uansett i e-tron.

Gitzern

Jeg tenker nok litt mye på økonomi/ rekkevidde og ikke utseende og har valgt 19t på begge. Hvor har du det fra at e-tron er laget for 20 og 21, mens kan leveres med 19? Når 19 er standard på grunnversjonen blr vel bilen være 'laget' for dette. Hvis ikke burde vel selger opplyse om dette på kontraktsmøte. Bra vi har forskjellige meninger og mange valg så slipper vi å kjøre rundt i prikk like biler :D

Imagine

Bilen fungerer garantert bra med alle dekkdimmensjonene som selges. Hvis ikke hadde de ikke solgt det. Enig i at det er bare fint at folk er forskjellige og velger ulike biler og utgaver.
Jeg er slik at jeg kjører alle elbiler som om de var bensinbiler med alltid ønsket varme og setevarme der jeg ønsker dette. Og alltid tilsvarende fart og ikke minst de felgene som jeg mener ser best ut på bilene. Så blir rekkevidde og sånt ut fra det og det er det bare å innrette seg etter i forhold til hvor man eventuelt trenger å fylle på litt strøm.

Kjører svært sjelden mer enn 20 mil i en retning (sommerhytte). Og kjører av og til videre nedover sørlandet, men da er det ofte fra hytta. Den lengste turen jeg kan finne på å ta er Oslo-Arendal. Er ikke det 26-27 mil? Det bør gå med 100% batteri, i alle fall sommerstid. Hvis ikke er det superlett å stoppe et sted det er lader og juice opp 20-30 minutter mens man spiser.
Jeg kan også velge den åpne bensinbilen til slike turer om jeg ikke gidder å fylle strøm.

Pedd84

Sitat fra: Gitzern på man 04. feb 2019, kl. 23:14
Ok, enig i dårlig utvalg, men skjønner ikke de som betaler mer for 20t vinterdekk, mister 3 mils rekkevidde på fullt batteri og samtidig klager over for dårlig rekkevidde. Så mye betyr vel ikke utseende og sportslig kjøring på vinterføre? Personlig syns jeg 19t felgene ser ganske bra ut.

Er 3 mil forskjell på 19 og 20 noe man antar, eller er dette testet? På side 1 i denne tråden er det linket til en tabell og en graf som viser betydelig mindre forskjell. 3 mil på vinter virker å være mer i tråd med forskjellen på 19 og 21.

Understreker at jeg ikke vet hva som er riktig, men lurer bare på hvor 3 mils forskjell på 19 og 20 er hentet fra.

Gitzern

Leste ett eller annet sted at en tomme på profilen utgjlr ca 0,2 på kwh pr mil. Det skulle bli ca 3 mil på fullt batteri. Syns det var såpass mye at ihvertfall vinterdekk blir valgt med 19t.

Imagine

Husk at om sommeren er det varmere temperaturer og ikke snø på veiene slik at da har kan plenty med rekkevidde nesten uansett dekkdimmensjon.
Til vinterbruk kan det dermed være lurt å gå ned en dimmensjon for å kompensere for kulde og snø.
Uansett er jo fremkommelighetsegenskaper i snø bedre med smalere dekk også, selv om det er «verdens beste quattro» på e-tron. Skal mye til for å sette seg fast uansett.

Orbit

19" og 20" har samme dekkbredde (255) på e-tron, så det er "bare" høyden på dekksiden, vekt av komplett hjul, og aerodynamikk som endrer seg ved å bytte felgstørrelse. Audi sin egen kalkulator sier 20" spiser ca 3% av rekkevidden i forhold til 19", litt mindre (2%) på en skikkelig kald dag hvor varmeapparatet spiser en stor andel av energien (gitt en kjører med full varme på); litt mer (4%) ved 15-20 grader, dvs når ventilasjonen stort sett kan forsyne kupén med luft direkte utenfra. Det siste tallet er vel den beste indikasjonen på hvor mye felgene i seg selv utgjør.

Med 21" blir rekkeviddetapet det doble, dvs ca 8%, i de situasjonene en trenger lite varme/AC.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

PF

For meg var valget enkelt, kjører med vinterdekk fra nov-april. Det er halve året. Gidder ikke å se kjip ut halvparten av tiden, så 21 sommer som vinter. Så får jeg heller lade litt ekstra, noe man sikkert ender opp med uansett da det er ukomfortabelt å ankomme med 1% i rekkevidde.

AJ82

Sitat fra: PF på tir 05. feb 2019, kl. 15:17
For meg var valget enkelt, kjører med vinterdekk fra nov-april. Det er halve året. Gidder ikke å se kjip ut halvparten av tiden, så 21 sommer som vinter. Så får jeg heller lade litt ekstra, noe man sikkert ender opp med uansett da det er ukomfortabelt å ankomme med 1% i rekkevidde.

Hva slags bredde kjører du på felg og type dekk/størrelse? Dessverre svært lite å velge mellom i den dimensjonen, men jeg vil helst også ha 21" felger.

A.J.
- 2024 Polestar 3
- 2022 Kia EV6
x 2022 Mercedes EQE 43 AMG
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Gitzern

Skal vel litt til å se kjip ut i en ny Audi e-tron til 800t  ;)

PF

Sitat fra: AJ82 på tir 05. feb 2019, kl. 15:45
Sitat fra: PF på tir 05. feb 2019, kl. 15:17

Hva slags bredde kjører du på felg og type dekk/størrelse? Dessverre svært lite å velge mellom i den dimensjonen, men jeg vil helst også ha 21" felger.

A.J.
Setter vinterdekk på felgene som kom med limited, så regner med 265/45/21, uten at jeg har sjekket opp det. Også ble det de fem eka stjernefelga som sommerhjul

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA