Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fargeforskjell i lakk

Startet av navyelsen, torsdag 31. januar 2019, klokken 12:51

« forrige - neste »

navyelsen

Dette har vært tatt opp før, litt off-topic i en annen tråd. Men jeg syns temaet fortjener sin egen tråd.

På de hvite og sølvfargete bilene er det tydelig fargeforskjell i lakken mellom støtfangerne og resten av bilen. Sannsynligvis pga. ulike materialvalg (plast). jeg la ikke merke til det med en gang, men etter at det ble poengtert her på forumet så klarer jeg ikke å la være å se det. De mørke bilene (grå, svart) har så vidt jeg kan se ikke dette problemet.

Beklager til dere som har bestilt bil i hvit eller sølv, men nå når du først legger merke til det, kommer du alltid til å ergre deg over dette.

Hva synes andre om dette? Er det akeptabelt med fargeforskjell i lakken på en helt ny bil?
Er det bare jeg som overreagerer, eller ser andre den samme fargeforskjellen?
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

tuono

Kan du fortelle litt om grunnlaget for bedømming av nyanseforskjeller? Er dette biler du har sett eller er dette basert på foto eller video?

Om det er fysiske biler du har stått ved siden av og studert er det noe som ikke bør aksepteres.

Ser at det er noen som er ganske bastante angående saken på forumet, men det er verdt å merke seg at fotolys kan gi endel "rare" utslag på forskjellige overflater selv om de har samme farge.

Registrerte akkurat det samme med Hyundai Kona. Her var det noen som var voldsomt (i kursiv og med strek under) kritiske til allverdens nyanser da diverse bilder ble lansert. Men.....da bilene kom til forhandler og videre ut til kundene var temaet dødt. Fullstendig. Problematikken var rett og slett ikke relevant i det virkelige liv.
 

navyelsen

Det ble først tatt opp i denne tråden hvor det ligger flere eksempelbilder: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=43468.0

Har sett det på flere bilder på nett, av ulike biler. Det gjelder utelukkende hvit og sølv.
Hadde også en hvit demobil på utlån i helga, og forskjellen var også tilstede på denne.
Kanskje ikke så tydelig i virkeligheten som på bilder, og er usikker på om jeg hadde lagt merke til det hvis jeg ikke var oppmerksom på det på forhånd. Men når jeg først vet om det, er det umulig å ikke se det...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Trond.m

Hadde e-Niro vært et smykke av en bil i millionklassen, så ville jeg kanskje ergret meg over en så liten fargenyanse. For en billig bruksbil som jeg stort sett ser mest innefra førersetet, så klarer jeg ikke å irritere meg over det. Det betyr heller ikke noe i forhold til bruks- eller annenhåndsverdien.

trykkertor

Sitat fra: TM på torsdag 31. januar 2019, klokken 16:15
Hadde e-Niro vært et smykke av en bil i millionklassen, så ville jeg kanskje ergret meg over en så liten fargenyanse. For en billig bruksbil som jeg stort sett ser mest innefra førersetet, så klarer jeg ikke å irritere meg over det. Det betyr heller ikke noe i forhold til bruks- eller annenhåndsverdien.
Jeg skjønner standpunktet ditt.
Men når jeg kjøper en fabrikkny bil, så driter jeg i om den koster 150.000,- eller 1.000.000,- når det gjelder ønsket om at bilen faktisk skal se NY ut.
Og hvis bilen leveres som om frontfangere var etterlakkert i en litt avvikende nyanse, er det med på å ta bort nybilfølelsen for meg og andre.
Vi har rett og slett forskjellige prioriteringer ønsker om hvordan en nybil skal se ut. Uansett prisklasse.
Tidligere var det ikke urimelig å forvente at en nybil hadde samme farge hele veien rundt den dagen bilen ble hentet.
Hvis vi nå er der at biler til noe under en halv million er dette akseptabelt på, så har vi for mye penger og for lite krav.

Cral

Er en som har fått levert sin hvite eniro i Bergen nå.

Bildene på face viser ikke samme fargeforskjell
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

navyelsen

vet ikke om du trenger briller eller må justere farge/lys/kontrast på skjermen din?
Men mine øyne ser tydelig forskjell på frontfangeren på den hvite bilen fra fb-gruppa:

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

trykkertor

Jepp. Det det på telefonen min også.

geear

Det der var eksempel på ille, ser ut som gulstikk i fargen på fangeren.

MEN, da jeg skrev kontrakt på min platinum graphite eller hva den heter, så stod det en slik inne i butikklokalet. Den hadde også fargeforskjell, om enn mindre merkbart enn på de lyse. Mener fangeren var klart mørkere enn resten.

Cral

Godt mulig jeg må justere monitoren, men, jeg tok utgangspunkt der hvor man har samme vinkel på flatene mot fotograf, og der er det ikke mye endring i fargene.

Buen over plasten i hjulbuen, under lykten og over lykten. De andre flatene har forskjellige vinkler, og vil derfor reflektere lys anderledes.

Forhåpentligvis bare en måned igjen til jeg får min, i blått, så får vi se hvordan den blir.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

navyelsen

Er nok skjerminstillinger. På mobiltelefonen med nokså ny og moderne OLED skjerm ser jeg tydelig fargeforskjell.
Samme bildet på nåværende eldre laptop med LCD-skjerm og forskjellen er nesten usynlig...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

daktari

Har dere sett forskjellen på Electrek sin testbil?!
Den er ganske heftig... Dette må vel skyldes at de har lakket karosseri på et annet sted enn støtfangeren?
https://electrek.co/2019/01/31/kia-niro-ev-first-drive-review/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Fyttigrisen..

Blir stadig mer sikker på at dette gjelder alle bilene. Ganske utrolig.

tugit

Sitat fra: navyelsen på fredag 01. februar 2019, klokken 09:48
Er nok skjerminstillinger. På mobiltelefonen med nokså ny og moderne OLED skjerm ser jeg tydelig fargeforskjell.
Samme bildet på nåværende eldre laptop med LCD-skjerm og forskjellen er nesten usynlig...

På min iMac kalibrert for grafisk ferdiggjøring ser jeg ingen nevneverdig forskjell i farge, annet enn det som naturlig forklares av at lyset reflekteres forskjellig i forskjellige vinkler fra karosseri/fanger. Derav også fargeforskjeller på høyre og venstre side av panseret f.eks.

Samtidig er de fleste av bildene det refereres til i denne tråden kraftig komprimerte jpg-filer som ikke egner spesielt godt til å gjengi korrekte farger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA