Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva synes vi om Nissan/Santander sitt tilbud om garantert tilbakekjøp?

Startet av Kallagtunet, fredag 18. november 2011, klokken 10:54

« forrige - neste »

Kallagtunet

Link til nyhet: http://www.elbil.no/elbiler/529-elbil-med-garantert-tilbakekjop

"Nissan Finance er en merkevare under Santander Consumer Bank. Ved å etablere et låneforhold hos dem, kan du få en gratis opsjon (noe som er frivillig å benytte) på et tilbakekjøp etter 3 år / 45.000 km. Inkludert i kontrakten er vanlige standardbetingelser vedrørende leveringssted, taksering av skader, følge serviceintervaller, oppfylte låneforpliktelser osv. Vi kjenner ikke til rentebetingelsene, men forventer at de er konkurransedyktige. Ellers blir det lite business. Opsjonen kan ikke benyttes av dem som allerede har salgspant hos andre i LEAFen de har kjøpt.

Nissan Finance garanterer deg 117.045 kr for LEAFen din. Det vil si at du ikke risikerer at bilen blir mindre verdt for deg enn dette beløpet – innenfor betingelsen 3 år / 45. 000 km."

Kjør debatt.

daggad

Som jeg har kommentert i artikkelen så koster Leafen deg da ca 3,80 pr km eller 38,- pr mil bare i verditap. Det er jaggu dyrt..
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

RuneW

Sitat fra: daggad på fredag 18. november 2011, klokken 10:58
Som jeg har kommentert i artikkelen så koster Leafen deg da ca 3,80 pr km eller 38,- pr mil bare i verditap. Det er jaggu dyrt..

Jepp, er jammen ikke sikker på om dette tilbakekjøps-tilbudet er betryggende eller skremmende...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Aspiranten

Dersom Leaf holder noenlunde hva Nissan "lover" batterimessig, og elbilforeningen har rett i at elbilinsentivene i Norge varer til 2020, så er Leaf vesentlig mer verdt enn 113,000 om 3 år...

Etter 3 år vil det fremdeles være opptil 100,000,- å spare de neste 7 årene kun i lavere drivstoffutgifter. Ferger, bompenger etc. kommer i tillegg. Ergo er jo bilen mer enn gratis for neste kjøper. I beste fall kan kjøper kjøpe seg TO nissan Leaf for det beløpet han sparer inn på bare èn. Det tror jeg ingenting på. Sparepotensialet i bilene vil gjenspeiles i bruktbilprisen.

Santanderlån er vel også dobbelt så dyrt som boliglånet vi setter bilen på? De pleier ihvertfall å være det. 5.5% er beste rente. Normalrente var 6.5%? (dette var rentene når vi så på Leafen første gang)
Nissan Leaf

Kallagtunet

Det store spørsmålet er hvilke betingelser som ligger i dette. Dette er som en hybrid mellom lån og leasing? Hva er kriteriene for garantert restverdi. Ikke en liten parkerings skramme fra døren på nabo bilen? Krav til lading på noen spes måte. Flekker i seter etter barn? Etc etc og ikke minst hva er renten på dette lånet?

Hvis du betaler en prosent mer i renter enn uten garanter restverdi så blir det enda dyrere.

Jeg synes også 3 år er lite.

Men nedskrivingen en gjør sier noe om risikoen som er regnet inn og den er tydeligvis rimelig stor.

Tilbudet er ikke aktuellt for oss da vi ikke pleier å låne til nybil men noen som vurderer det kan jo legge ut detaljer om betingelsene.

Og ja jeg mener at dette IKKE er en fomildende omstendighet i forhold til at Leaf ikke har en garantert restkapasitet på batteriet etter 5 år. Men der ovverasker jeg nok ingen.

Mortenmann

Jeg er ikke overrasket over beløpet. Husk at garantibeløpet er satt på et nivå som gjør at de er trygge på å tjene penger på videresalg av din gamle bil. Regner med at de ønsker å sitte igjen med minimum 20% fortjeneste etter at de hatt flere tusen i kost på klargjøring. Dette er bare et godt tilbud til dem som må ha tryggheten frem i tid. Det koster som kjent litt - se på fastrentelån
;D
SølvLeaf

Kallagtunet

Sitat fra: RuneW på fredag 18. november 2011, klokken 11:02
Jepp, er jammen ikke sikker på om dette tilbakekjøps-tilbudet er betryggende eller skremmende...

Det er i alle fall ett tilbud som er gjort etter nøye overveielser og bereginger og er helt klart ett utrykk for den vurderingen av risikoen profesjonelle aktører med trolig innside teknisk info fra Nissan har gjort.

Thomas Parsli

Det er lurt å ta med seg at både Santander og Nissan er internasjonale bedrifter som har profittmaksimalisering som et av hovedmålene. Dette produktet prises derfor ikke etter hva bilen er verd etter 3år/45.000km -men hva forbruker er villig til å betale.

Siden dette produktet består av to deler (lånefinansiering og forsikring mot prisfall) kan man ikke se på prisen på opsjonen isolert.

Hvis dere skal prøve å lese ut noe som helst om Nissan Leaf basert på dette produktet må dere sammenligne det med totalkostnadene over tid sammenlignet med en vanlig bil. Og for å gjøre det trenger vi vel prisene fra Santander?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 18. november 2011, klokken 11:23
Det er i alle fall ett tilbud som er gjort etter nøye overveielser og bereginger og er helt klart ett utrykk for den vurderingen av risikoen profesjonelle aktører med trolig innside teknisk info fra Nissan har gjort.

I dette er jeg helt enig med Kallagtunet!!!

Men husk at prisingen er hensyntatt at alt kan gå galt, dvs verst tenkelig tilfelle, samt at dette er en europeisk minsteverdiprising. Tror nok den ville vært høyere hvis Norge kunne vært vurdert separat. Men slik er det ikke i Nissansystemet.

Forøvrig er det gledelig å se at LEAF allerede har passert 17.000 solgte, Prius fiksa 3.000 første året.

Jeg vil tro at de fleste er solgt uten denne garantien for minsteverdi. Mange brennende entusiaster og idealister blant de første kundene. Men så er det de store nye massene som er de neste til å kjøpe elbil. Som dere sikkert har forstått, jeg er så sær og rar at jeg ikke tilhører disse, og da er det vanskelig for meg å si om dette utløser et skred av salg. Men dette er noe som jeg egentlig forventer at Nissan allerede har undersøkt i de store markedene. Markedsundersøkelser er noe de er glade i.
St.Hanshaugen

mariowing

Jeg tror man skal være forsiktig med å bruke dette som en indikasjon på hva bruktbilprisen vil være om tre år på en Leaf. Som det er påpekt så vil Santander være opptatt av å sette den så lavt som mulig for å ha størst mulig mulighet for å tjene penger på å selge bilen. Det er jo også frivillig å innfri bilen til denne garantere summen så vidt jeg forsto på artikkelen på elbil.no, så dersom du ønsker å selge bilen etter tre år og markedsverdien er høyere enn den garanterte restverdien så selger man den jo selv.

Verdt å merke seg er at et slikt lån vil ha noe lavere månedlig kostnad enn et vanlig lån fordi "avdragsdelen" av lånet kun vil bestå av differansen mellom kjøpsprisen på bilen og den garanterte gjennkjøpsverdien. På et normalt lån betaler man jo som kjent avdrag ned til 0.

Jeg hadde for et par år siden en Toyota Avensis (nypris 350 000) på leasing over tre år, da var restverdien satt til 180 000. To dager etter at jeg leverte inn bilen (og ble fakturert for 8 000,- pga småskader (dvs at forhandleren "betalte" 172 000 for bilen)) så lå den til salgs på Finn.no for 265 000,-. Den ble jo ikke nødvendigvis solgt for den annonserte prisen, men Toyota Oslo fikk uansett en pen fortjeneste på forskjellen mellom restverdi og oppnådd salgspris.

PS For ordens skyld; Jeg jobber faktisk i Santander sin IT avdeling men kjenner overhodet ikke til hvordan markedsavdelingen og RISK avdelingen går frem når de skal finne denne garanterte restverdien. Så det jeg skrev ovenfor er kun min personlige erfaring og mening, basert på leasing av en Toyota gjennom Toyota Finans DS
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Kallagtunet

En ting er sikkert hadde Nissan hatt en garanti på restkapasitet på batteriet hadde restprisen som er garantert helt sikkert vært vurdert som høyere av de profesjonelle aktørene som er ute etter å sikre at de ikke sitter igjen med ett tap men en fornuftig profitt på produktet sitt.

mariowing

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 18. november 2011, klokken 12:41
En ting er sikkert hadde Nissan hatt en garanti på restkapasitet på batteriet hadde restprisen som er garantert helt sikkert vært vurdert som høyere av de profesjonelle aktørene som er ute etter å sikre at de ikke sitter igjen med ett tap men en fornuftig profitt på produktet sitt.

Korrekt. En slik garanti fra Nissan på batteriet ville nærmest eliminert risikoen for at Santander blir sittende med biler som har svært reduserte batterier og dermed er vanskeligere å selge.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Aspiranten

Samtidig kan vi vel tenke at med avanse og kostnader i klargjøring, som påpekt her i tråden, vil sette bruktprisene kanskje rundt 150-160,000,-

Da selger ihvertfall jeg på bruktmarkedet privat heller  :) Sammen med bilen følger da en svært detaljert test av batteriet signert Nissan. Skal ikke ha noe av at privatkunder kommer og krever meg for ett nytt batteri iht. kjøpsloven (jo, vi har reklamasjon på bruktbiler...).
Nissan Leaf

Thomas Parsli

Sitat fra: mariowing på fredag 18. november 2011, klokken 12:31
Jeg hadde for et par år siden en Toyota Avensis (nypris 350 000) på leasing over tre år, da var restverdien satt til 180 000. To dager etter at jeg leverte inn bilen (og ble fakturert for 8 000,- pga småskader (dvs at forhandleren "betalte" 172 000 for bilen)) så lå den til salgs på Finn.no for 265 000,-. Den ble jo ikke nødvendigvis solgt for den annonserte prisen, men Toyota Oslo fikk uansett en pen fortjeneste på forskjellen mellom restverdi og oppnådd salgspris.

Så hvis man først skal drive med "fuzzy math" (det skal man jo ikke...), kan man påstå at Santander tror at bilen egentlig er verd over 170.000,- etter 3år/45.000km! (265.000/180.000 * 117.000,-)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Det er jo en slags forsikring en snakker om. En taper jo også forsikringspremien hvert år bilen ikke brenner eller blir stjålet, men føler seg vel ikke snytt for det.
I det store å hele skal selskapet tjene på den sikkeheten de tilbyr. Risikoen for Santaner ligger i hvor stor fortjeneste de får Høy/lav tape har de ingen planer om. Føler en at en trenger en sikker minstepris er dette premien en må betale. En kan nok føle seg rimlig trygg på at restverdien blir minst dette. Dersom rimlig trygg ikke er bra nok er jo dette et tilbud.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA