Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Blir Model Y Teslas Passat?

Startet av kodax, torsdag 31. januar 2019, klokken 09:30

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Tellus på fredag 01. februar 2019, klokken 12:02
Håper Y kommer uten sære og upraktiske FW dører og at det kommer et ordentlig instrumentpanel. Da kan Y bli min første Tesla.

Håper også at bilen får lov til å se ut som en SUV/CUV og ikke som en oppblåst sedan. Aksepterer gladlig litt mer luftmotstand og litt mindre rekkevidde for looks  8)

I så fall er det vel bare å kjøpe en I-pace? For min del er det helt motsatt, jeg vil ikke ha en bil med diger grill og brede hjulbuer som ødelegger for aerodynamikken. Sånn sett synes jeg TMX er den peneste i sitt segment.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bidda

Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. februar 2019, klokken 12:07
Sitat fra: Tellus på fredag 01. februar 2019, klokken 12:02
......og at det kommer et ordentlig instrumentpanel...
I så fall er det vel bare å kjøpe en I-pace? For min del er det helt motsatt, jeg vil ikke ha en bil med diger grill og brede hjulbuer som ødelegger for aerodynamikken. Sånn sett synes jeg TMX er den peneste i sitt segment.
Med ca 76% gjenbruk av TM3 så vil nok instrumenteringen bli lik, de dropper nok vingedørene....
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

Tellus

Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. februar 2019, klokken 12:07
Sitat fra: Tellus på fredag 01. februar 2019, klokken 12:02
Håper Y kommer uten sære og upraktiske FW dører og at det kommer et ordentlig instrumentpanel. Da kan Y bli min første Tesla.

Håper også at bilen får lov til å se ut som en SUV/CUV og ikke som en oppblåst sedan. Aksepterer gladlig litt mer luftmotstand og litt mindre rekkevidde for looks  8)

I så fall er det vel bare å kjøpe en I-pace? For min del er det helt motsatt, jeg vil ikke ha en bil med diger grill og brede hjulbuer som ødelegger for aerodynamikken. Sånn sett synes jeg TMX er den peneste i sitt segment.

Jeg har allerede en I-Pace. Den ska byttes ut etter 4-5 år. Passer vel bra med timing for model Y tipper jeg  8)

Smaken er forskjellig. Model S synes jeg fortsatt ser ok ut selv om den begynner å bli 'gammel' og det er svært mange av dem. Model X greier jeg bare ikke å like. Faktisk rett og slett stygg.

creal

Instrumentpanel kan du nok se langt etter. Model 3-interiøret blir nok langt på vei kopiert, og er også godt likt av de aller fleste. Styring via stor flatskjerm er jo en av signaturene til Tesla. Tror nok dette er et av punktene de har gått foran hvor resten av bilindustrien må komme etter.

Tellus

Nå er det jo instrumentpanel i begge premiumbilene til Tesla (om vi får lov å bruke et slikt ord om MX og MS). Håper at MY blir en litt mer påkostet bil enn det TM3 er.

Amoss

Sitat fra: Tellus på fredag 01. februar 2019, klokken 15:05
Nå er det jo instrumentpanel i begge premiumbilene til Tesla (om vi får lov å bruke et slikt ord om MX og MS). Håper at MY blir en litt mer påkostet bil enn det TM3 er.

Det tror jeg nok du kan se langt etter. Dette er altså ment å være CUV versjonen av Model 3. Jeg strekker den nok for langt når jeg innerst inne håper det blir "Model 3 stv"... 

Er selv skeptisk til dashbordløsningen de har valgt, men finner kanskje ut når jeg snart prøvekjører bilen om hvorvidt det fungerer eller ei. Det lengste jeg kan tro du kan strekke forhåpningene til er om det blir en HUD løsning. Men tviler egentlig på det også.
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på fredag 01. februar 2019, klokken 16:09
....Det lengste jeg kan tro du kan strekke forhåpningene til er om det blir en HUD løsning. Men tviler egentlig på det også.
Tror det er større sjanse for AR enn HUD. Er enig i at instrumentpanel er temmelig usannsynlig

Men Tesla trenger noe som er helt i tet og AR  er da midt i blinken. AR begynner også nå å bli modent.

https://youtu.be/bMqleYeegiU

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på fredag 01. februar 2019, klokken 16:41
Tror det er større sjanse for AR enn HUD. Er enig i at instrumentpanel er temmelig usannsynlig

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, men forutsetter ikke en god AR at man også har en god HUD?  I så fall vil jeg absolutt si at HUD mer mest sannsynlig, så kan man heller diskutere sannsynligheten for at man også tar ett skritt til og i tillegg tilbyr AR på denne HUD'en.

I motsatt fall får noen informere meg om hvordan man ser for seg en bil-AR uten HUD.
Model S 85D

1000kwh

Forventer at hele frontruta blir en gedigen skjerm for underholdning neste gang. Drit i de pinglete HUD greiene de andre driver med ;)

Counterpointer

Sjekk videoen jeg linket. AR er noe helt annet, selv om projeksjon brukes i begge.

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på fredag 01. februar 2019, klokken 18:26
Sjekk videoen jeg linket. AR er noe helt annet, selv om projeksjon brukes i begge.

Jada, jeg så den videoen før jeg svarte. Men forstår ikke hvordan projeksjon opp på frontruta skal kunne defineres som "AR" uten at det også er "HUD".  Joda, ikke noe problem å prosjektere annen informasjon opp på frontruta enn vi normalt forbinder med HUD, men om det kommer istedet for så har du skutt deg selv i foten. I videoen du linket til var det både normal HUD informasjon utvidet med også AR informasjon (og lagt opp en en informasjonsflate/"frontrute" jeg har problemer med å se for meg i noe annet enn ett førermiljø ala Tesla Semi).
Model S 85D

Amoss

Bare sånn for ordens skyld så vi er sikre på at vi ikke snakker omhverandre her:
https://en.wikipedia.org/wiki/Head-up_display
Sitat
A head-up display or heads-up display,[1] also known as a HUD, is any transparent display that presents data without requiring users to look away from their usual viewpoints.

Altså AR er en form for informasjon presentert på en HUD.
Model S 85D

Counterpointer

Ok, hvis en skal være veldig prinsipiell så er det ikke forskjell  på samme måte som en lommelykt på 10 lumen og en LEDbar på 15000 lumen.

Poenget med AR er at det samspiller med nett/bil/omgivelser på en stor flate, mens HUD er en bitteliten flate som viser kun opplysninger fra bilen.

Jeg har ingenting imot HUD, men AR kan bli så utrolig mye mer.

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på fredag 01. februar 2019, klokken 21:02
Poenget med AR er at det samspiller med nett/bil/omgivelser på en stor flate, mens HUD er en bitteliten flate som viser kun opplysninger fra bilen.

Feil. Som du så fra forrige linken jeg la inn her, så er HUD en gjennomsiktig flate (stor eller liten) som viser informasjon. Hvilken informasjon og hvor den kommer i fra er irrelevant, selv om mange forbinder HUD i bil med informasjon man normalt ville funnet i dashbordet på en normal bil.

Altså, har ingen ting i mot at man utvider HUD informasjonen med AR informasjon, men dersom man ikke skal bytte ut frontruta med en ugjennomsiktig skjerm - eller bruke ugjennomsiktige briller, eller en annen skjerm som ikke er frontruta (hva i alle dager er det vits med?) - så blir AR informasjonen vist på en HUD på eller foran frontruta.

Og selv om den HUD'en skulle vise nytting AR informasjon om omgivelsene så er det ikke til hinder for å også vise noe nyttig informasjon i fra bilen på den samme HUD'en.

Så jo, kommer det AR informasjon i en bil ville jeg være svært svært overrasket om den ikke skulle vises på en HUD skjerm. Og jeg ville bli svært skuffet om den ikke også viser relevant informasjon om bilen. Kommer bilen først med en HUD skjerm ville jeg ikke bli så veldig overrasket om den også skulle vise AR informasjon, selv om det i første omgang nok er mest sannsynlig uten.
Model S 85D

z4rd

#29
Dette er sånn ca hvor langt man er i bilindustrien med AR HUD: http://eu.automotive.panasonic.com/solutions/components/head-displays/next-generation-augmented-reality-hud

Det har tidligere vært snakk om et samarbeid mellom Panasonic og Tesla (2 år siden)... vet ikke hva som har skjedd siden. Ellers er jo ikke AR HUD noe nytt. Vært vanlig i fly og hjelmen til jagerpiloter i mange år, samt i andre militære applikasjoner, som f.eks stridsvogner osv. Men kun AR blir noe annet, litt enklere... det kan man integrere på et vanlig kamera f.eks. Finnes drøssevis av apps til smarttelefoner som støtter AR.

Likte for øvrig den blå varianten av "Y" som ble postet tidligere.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA