Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y - estimat på priser

Startet av ethoring, søndag 06. januar 2019, klokken 22:28

« forrige - neste »

lirekassa

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 04. mars 2019, klokken 12:11
Sitat fra: fonberg på mandag 04. mars 2019, klokken 11:33
Nypris på X er 6% dyrere enn S med samme batteri. Ser ingen grunn til at påslaget skal være større for Y, som heldigvis ikke vil ha de fordyrende bakdørene som X har.

6% opp fra dagens grunnpris på 3 er ca. 465.000,- NOK.

(MVA er et annet tema, og vil naturligvis gjelde alle elbiler på lik linje når de kommer. Men de kommer neppe før 2022).

Elon har allerede sagt 10% dyrere...

Blir kr 472 780,- for ribbet Solid Black AWD LR da, og 497 880,- inkl. AP. I tillegg kommer vinterhjul (Aero 18") på 15 560,-. Totalt kr 513 440,- såfremt de rekker å levere innen det kommer noe mva på toppen. Kan tenkes det blir bittelitt rimeligere her dersom det ligger et fast påslag for frakt og omkostninger innbakt i grunnprisen.

hELgenen

Dersom det blir som for model 3 så vil leveransene til Europa starte senere enn for USA. Dermed rekker trolig ikke noen her på berget  få den før moms innføres på elbiler. Litt synd egentlig - for dette er kanskje den bilen som passer markedet her hjemme best. Min spådom har alltid vært at så fort det kommer en elbil som passer alle familier i Norge til en ok penge - så kommer momsen.

Magnus Hansen

Sitat fra: lirekassa på mandag 04. mars 2019, klokken 15:53
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 04. mars 2019, klokken 12:11
Sitat fra: fonberg på mandag 04. mars 2019, klokken 11:33
Nypris på X er 6% dyrere enn S med samme batteri. Ser ingen grunn til at påslaget skal være større for Y, som heldigvis ikke vil ha de fordyrende bakdørene som X har.

6% opp fra dagens grunnpris på 3 er ca. 465.000,- NOK.

(MVA er et annet tema, og vil naturligvis gjelde alle elbiler på lik linje når de kommer. Men de kommer neppe før 2022).

Elon har allerede sagt 10% dyrere...

Blir kr 472 780,- for ribbet Solid Black AWD LR da, og 497 880,- inkl. AP. I tillegg kommer vinterhjul (Aero 18") på 15 560,-. Totalt kr 513 440,- såfremt de rekker å levere innen det kommer noe mva på toppen. Kan tenkes det blir bittelitt rimeligere her dersom det ligger et fast påslag for frakt og omkostninger innbakt i grunnprisen.

Lr+AWD koster nå 429.800 pluss vrakpant og dokavgift. Det blir 439.120. Pluss 10% blir 483.000.

lirekassa

Sitat fra: hELgenen på mandag 04. mars 2019, klokken 17:31
Dersom det blir som for model 3 så vil leveransene til Europa starte senere enn for USA. Dermed rekker trolig ikke noen her på berget  få den før moms innføres på elbiler. Litt synd egentlig - for dette er kanskje den bilen som passer markedet her hjemme best. Min spådom har alltid vært at så fort det kommer en elbil som passer alle familier i Norge til en ok penge - så kommer momsen.

Jeg tror at Tesla kommer til å følge med på nettopp dette. Det kan godt hende det fortsatt er mva-fritak etter 31.12.2020 også. I tillegg så har de helt andre fasiliteter nå for å gire opp produksjonen av Model Y, så ser ingen grunn til at vi skal måtte vente 18 måneder fra første bil leveres i USA til første leveres i Norge.

Det blir spennende om ti dager i hvert fall.

lirekassa

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 04. mars 2019, klokken 18:59
Sitat fra: lirekassa på mandag 04. mars 2019, klokken 15:53
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 04. mars 2019, klokken 12:11
Sitat fra: fonberg på mandag 04. mars 2019, klokken 11:33
Nypris på X er 6% dyrere enn S med samme batteri. Ser ingen grunn til at påslaget skal være større for Y, som heldigvis ikke vil ha de fordyrende bakdørene som X har.

6% opp fra dagens grunnpris på 3 er ca. 465.000,- NOK.

(MVA er et annet tema, og vil naturligvis gjelde alle elbiler på lik linje når de kommer. Men de kommer neppe før 2022).

Elon har allerede sagt 10% dyrere...

Blir kr 472 780,- for ribbet Solid Black AWD LR da, og 497 880,- inkl. AP. I tillegg kommer vinterhjul (Aero 18") på 15 560,-. Totalt kr 513 440,- såfremt de rekker å levere innen det kommer noe mva på toppen. Kan tenkes det blir bittelitt rimeligere her dersom det ligger et fast påslag for frakt og omkostninger innbakt i grunnprisen.

Lr+AWD koster nå 429.800 pluss vrakpant og dokavgift. Det blir 439.120. Pluss 10% blir 483.000.

Yes, svakt av meg å overse den detaljen.

Nå blir det vel forhåpentligvis +10% av amerikansk basispris, med samme faste påslag for levering til Norge samme som for Model 3 - pluss at vrakpant og dokavgift økes jo ikke med 10%.

I tillegg kan det jo skje mye med dollarkursen i mellomtiden mot den norske krona, men det spises fort opp om man blir nødt til å belåne bilen litt.


Espen Hugaas Andersen

Jeg tror innstegsmodellen ikke vil ha premium interiør, selv om den kanskje vil ha AWD og LR.

Så man kan ikke blindt gå utifra dagens pris på LR AWD.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

georglu

Sitat fra: lirekassa på mandag 04. mars 2019, klokken 19:04
Sitat fra: hELgenen på mandag 04. mars 2019, klokken 17:31
Dersom det blir som for model 3 så vil leveransene til Europa starte senere enn for USA. Dermed rekker trolig ikke noen her på berget  få den før moms innføres på elbiler. Litt synd egentlig - for dette er kanskje den bilen som passer markedet her hjemme best. Min spådom har alltid vært at så fort det kommer en elbil som passer alle familier i Norge til en ok penge - så kommer momsen.

Jeg tror at Tesla kommer til å følge med på nettopp dette. Det kan godt hende det fortsatt er mva-fritak etter 31.12.2020 også. I tillegg så har de helt andre fasiliteter nå for å gire opp produksjonen av Model Y, så ser ingen grunn til at vi skal måtte vente 18 måneder fra første bil leveres i USA til første leveres i Norge.

Det blir spennende om ti dager i hvert fall.

Jeg er ganske sikker på at momsfritaket beholdes til etter Stortingsvalget 2021. Dvs. at første evt endring i moms-regimet blir tidligst fra og med januar 2022. Dette begrunner jeg med at denne regjeringens plattform inneholder en lovnad om ikke å gjøre noen endringer i elbil-insentivene. Det må skje en regjeringskrise om det skal bli noen nye endringer nå og jeg tviler sterkt på at det kommer til å skje.

Så, gode muligheter for å få kjøpt en momsfri Model Y i Norge. Kollektivfeltadgang, gratis bompassering, gratis parkering og gratis lading derimot...
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

lirekassa

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 04. mars 2019, klokken 23:12
Jeg tror innstegsmodellen ikke vil ha premium interiør, selv om den kanskje vil ha AWD og LR.

Så man kan ikke blindt gå utifra dagens pris på LR AWD.

Støtter dette, men min tanke var pris på den første tilgjengelige modellen som kommer hit til lands, og da er det ikke utenkelig at de følger nåværende strategi og introduserer toppmodellene først og jobber seg nedover.

Magnus Hansen

Som jeg har nevnt før, så mener jeg tesla av taktiske hensyn bør snakke minst mulig om de billigere konfigurasjonene. De burde begynne på å presentere LR+AWD og heller komme med rimeligere konfigurasjoner etterhvert. Da går det mindre ut over Model 3 salget og gjenskaper ikke misnøyen med stadig utsettelser på grunnmodellen

georglu

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 05. mars 2019, klokken 10:44
Som jeg har nevnt før, så mener jeg tesla av taktiske hensyn bør snakke minst mulig om de billigere konfigurasjonene. De burde begynne på å presentere LR+AWD og heller komme med rimeligere konfigurasjoner etterhvert. Da går det mindre ut over Model 3 salget og gjenskaper ikke misnøyen med stadig utsettelser på grunnmodellen

Her er det neppe noe riktig svar. Jeg er sikker på at de ikke hadde fått den enorme mengden med reservasjoner uten at de samtidig lovte en standardversjon av Model 3 til $35.000. Jeg vil tro dette også vil gjelder for antall reservasjoner av Model Y.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Magnus Hansen

Sitat fra: georglu på tirsdag 05. mars 2019, klokken 12:09
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 05. mars 2019, klokken 10:44
Som jeg har nevnt før, så mener jeg tesla av taktiske hensyn bør snakke minst mulig om de billigere konfigurasjonene. De burde begynne på å presentere LR+AWD og heller komme med rimeligere konfigurasjoner etterhvert. Da går det mindre ut over Model 3 salget og gjenskaper ikke misnøyen med stadig utsettelser på grunnmodellen

Her er det neppe noe riktig svar. Jeg er sikker på at de ikke hadde fått den enorme mengden med reservasjoner uten at de samtidig lovte en standardversjon av Model 3 til $35.000. Jeg vil tro dette også vil gjelder for antall reservasjoner av Model Y.

Nå trenger de ikke hundretusenvis av reservasjoner av Y. De trenger å selge hundretusenvis av 3.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA