Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester Audi E-tron

Startet av ktiller, onsdag 30. januar 2019, klokken 19:20

« forrige - neste »

Spinner

Sitat fra: Doleo på torsdag 09. mai 2019, klokken 08:43
Her er også en ny review av e-tron
Noen som vet om EU biler kommer med "Integrated Toll Module"?

opheim

Sitat fra: Spinner på torsdag 09. mai 2019, klokken 16:32Noen som vet om EU biler kommer med "Integrated Toll Module"?

Nokså sikker på at det der er et amerikansk konsept, ikke hørt noe om at det kan benyttes mot Autopass-systemet her i hvert fall. Men det er jo ganske stilig, når man først må forholde seg til bompenger.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

elektro

#152
Her kommer en «svensk versjon av NAF sin vinterrekkevidde test», fra Auto Motor & Sport. Med den artige tvist at den inkluderer lading og det er førstemann i mål etter 75 mil. Testpanelet er i utgangspunktet en anelse mindre positive til elbil enn det vi er vant til her på berget, fornemmer jeg.. Spoiler alert, e-tron 55 Sportback gjør det veldig bra. :) Lang video, så hopp rett til 43 minutter omtrent for alle resultater (44:50 minutter for oppsummering av e-tron):
https://youtu.be/eM6rFQSGgWQ
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

EvOslo

Sitat fra: elektro på søndag 14. februar 2021, klokken 23:52
Her kommer en «svensk versjon av NAF sin vi vinterrekkevidde test», fra Auto Motor Sport. Med den artige tvist at den inkluderer lading og det er førstemann i mål etter 75 mil. Testpanelet er også en anelse mindre positive i utgangspunktet fornemmer jeg.. Spoiler alert, e-tron 55 Sportback gjør det veldig bra. :) Lang sak, så hopp rett til 43 minutter omtrent for alle resultater og 44:50 minutter for oppsummering av e-tron:
https://youtu.be/eM6rFQSGgWQ

Dette er et bra konsept. Kjører selv med tung fot. Er ikke særlig opptatt av rekkevidde med skilpadde kjøring.

hemi

Sitat fra: EvOslo på mandag 15. februar 2021, klokken 15:16

hør hør! en REALISTISK test for mange av oss, kanskje ikke leaf gutta bare som helst vil ligge 20-30 under.
Dette er et bra konsept. Kjører selv med tung fot. Er ikke særlig opptatt av rekkevidde med skilpadde kjøring.

daktari

Det er en bra test, vintervarianten av TeslaBjørns 1000 km challenge, men han får bare kjørt en bil om gangen. Her er det like forhold for alle. I 1000 km gjør også e-tron det veldig bra. Lurer på hvor mye bedre en sportback ville være enn vanlig på 1000 km?

På vinteren i skikkelig vær klarer svenskene ca 750 km på samme tid som TB klarer 1000 km på sommeren.
Likte at de satte opp kjøretid+ladetid separat.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 16. februar 2021, klokken 08:19
Her er det like forhold for alle. I 1000 km gjør også e-tron det veldig bra. Lurer på hvor mye bedre en sportback ville være enn vanlig på 1000 km?

På vinteren i skikkelig vær klarer svenskene ca 750 km på samme tid som TB klarer 1000 km på sommeren.
Likte at de satte opp kjøretid+ladetid separat.
Nå så jeg ikke hele testen, hvordan var tilgangen på ladere på turen? Hadde alle bilene tilgang på maks effekt?

Skal man teste bilene så må jo det være en forutsetning (Tesla må ha tilgang på SuC v3, Porsche på Ionity osv).

Hadde man kjørt testen på bare 50kW ladere hadde jo resultatet blitt annerledes.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ThomasEL

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 16. februar 2021, klokken 12:30
Sitat fra: daktari på tirsdag 16. februar 2021, klokken 08:19
Her er det like forhold for alle. I 1000 km gjør også e-tron det veldig bra. Lurer på hvor mye bedre en sportback ville være enn vanlig på 1000 km?

På vinteren i skikkelig vær klarer svenskene ca 750 km på samme tid som TB klarer 1000 km på sommeren.
Likte at de satte opp kjøretid+ladetid separat.
Nå så jeg ikke hele testen, hvordan var tilgangen på ladere på turen? Hadde alle bilene tilgang på maks effekt?

Skal man teste bilene så må jo det være en forutsetning (Tesla må ha tilgang på SuC v3, Porsche på Ionity osv).

Hadde man kjørt testen på bare 50kW ladere hadde jo resultatet blitt annerledes.

Enig, hvis testen er ment å være en ren test av bilene.
- Hvis det derimot skal være en mest mulig "hvordan fungerer det i virkeligheten, med dagens ladeinfrastruktur", så blir det jo riktig at bilene må ta til takke med det som er tilgjengelig på ruta.

På Tesla Bjørns 1000km test led forresten e-tron 50 av noe av det samme. Han måtte senke farten for å nå frem til neste HPC-lader et sted. En måneds tid senere hadde det kommet ny Ionity-lader, og reisetiden hadde blitt bedre om han hadde tatt turen på nytt.

Så spørsmålet i slike tester blir jo hva som er hensikten: Kun teste bilene, gitt at disse treffer optimalt på laderne, eller teste helhetsbildet gitt dagens ladeinfrastuktur.

(Begge deler er nyttig, men som du er inne på @Tursurf, viktig å vite hvilke forutsetninger som ligger til grunn.)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Enig i betraktninger @daktari Å kjøre forskjellige biler under sammen, under like forhold er alltid interessant. Skulle gjerne sett Sportback vs. quattro, selv om det likevel kan være forskjeller på innstillinger, kupétemperatur, kjørestil, temperatur i batteriet v. start, hjul/dekk, etc. som nok potensielt kan påvirke resultatet mer enn karrosseriformen. Tror jeg.. 

@turfsurf dette var en "real life" test med de utfordringer det kan medføre. Spolte litt gjennom videoen selv, men tror de fleste fikk ladet problemfritt på lynladere, men noen hadde div. problemer med pluggen, RFID tag'en osv. som påvirket resultatet. Model 3'en ladet på SuC. Usikker på om det var V3, men det var såpass kaldt at det antakelig utgjorde lite forskjell. Bilen måtte imidlertid byttes halvveis, pga. at varmeapparatet sviktet, så de kom fra nærmeste service center med en ny bil. Antakelig tapte de tid på det.

De kjørte intervallstart med 20 minutter mellom hver bil eller noe, for å unngå kø på laderne. Dette kan selvfølgelig ha påvirket vær/trafikk, men de antatt raskeste startet til slutt. Utover dette valgte hver sjåfør sin egen strategi med Abetterrouteplanner som utgangspunkt, med justeringer underveis. e-tron sjåføren valgte f.eks. å hoppe over første planlagte stopp og ladet til nesten 100%.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Mye av fokuset på denne testen virket å være på hvorvidt en elbil kan erstatte en fossilbil. Sånn sett gir det mest mening å også teste infrastruktur og ladehastighet. Og det gir et bedre helhetlig bilde av hvordan bilen fungerer.

Det er selvfølgelig er dumt hvis én bil er uheldig eller sjåføren kløner det til, men med flere ladestopp bør det jevne seg ut og gi et godt bilde av hvordan bilen fungerer. Også bra at det startet/stoppet på samme sted. I NAF sin test er problemet utover at de bare tester rekkevidde på én full lading, at de stopper på forskjellig høyde over havet og med forskjellig gjennomsnittsfart, andel medvind/motvind osv. Det sagt gir det også en pekepinn, men utslagene blir ekstreme på den heldigste og den mest uheldige (f.eks. Model S vs. Taycan i siste sommertest).

1000 km. testene til Teslabøjørn er bra. Utfordringen her er at vær/trafikkforhold er til dels veldig ulike, og at rutene og infrastrukturen på disse rutene endrer seg over tid. Generelt bør man alltid ha en referansebil. Det trenger ikke være en direkte konkurrent.

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Polestar

Sitat fra: elektro på tirsdag 16. februar 2021, klokken 13:11
Mye av fokuset på denne testen virket å være på hvorvidt en elbil kan erstatte en fossilbil.
[...]
Generelt bør man alltid ha en referansebil. Det trenger ikke være en direkte konkurrent.
Dieselbil.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

1000kwh

Sitat fra: elektro på tirsdag 16. februar 2021, klokken 13:11
Mye av fokuset på denne testen virket å være på hvorvidt en elbil kan erstatte en fossilbil. Sånn sett gir det mest mening å også teste infrastruktur og ladehastighet. Og det gir et bedre helhetlig bilde av hvordan bilen fungerer.

Det er selvfølgelig er dumt hvis én bil er uheldig eller sjåføren kløner det til, men med flere ladestopp bør det jevne seg ut og gi et godt bilde av hvordan bilen fungerer. Også bra at det startet/stoppet på samme sted. I NAF sin test er problemet utover at de bare tester rekkevidde på én full lading, at de stopper på forskjellig høyde over havet og med forskjellig gjennomsnittsfart, andel medvind/motvind osv. Det sagt gir det også en pekepinn, men utslagene blir ekstreme på den heldigste og den mest uheldige (f.eks. Model S vs. Taycan i siste sommertest).

1000 km. testene til Teslabøjørn er bra. Utfordringen her er at vær/trafikkforhold er til dels veldig ulike, og at rutene og infrastrukturen på disse rutene endrer seg over tid. Generelt bør man alltid ha en referansebil. Det trenger ikke være en direkte konkurrent.
Synes det totalt sett viser at elbilene fortsatt har stort forbedringspotensiale.

Så lenge fokuset er på rekkevidde så er det fortsatt et problem for folk.

Trond.m

For noen er det utfordringer. Men de fleste kjører aldri 75 mil på en vinterdag.
Vil tippe at over 90 % av bileierne er i den kategorien.

daktari

Sitat fra: Polestar på tirsdag 16. februar 2021, klokken 13:25
Sitat fra: elektro på tirsdag 16. februar 2021, klokken 13:11
Mye av fokuset på denne testen virket å være på hvorvidt en elbil kan erstatte en fossilbil.
[...]
Generelt bør man alltid ha en referansebil. Det trenger ikke være en direkte konkurrent.
Dieselbil.
TB har brukt en Hyundai plug-in hybrid.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA