Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester Audi E-tron

Startet av ktiller, onsdag 30. januar 2019, klokken 19:20

« forrige - neste »

turfsurf

Tullball. Hverken etron, I-Pace eller TMX er SUVer i noen særlig grad. Etron er  mere lik allroad, I-Pace er høyreist cupe, TMX er crossover/MPV.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: belsby på onsdag 30. januar 2019, klokken 19:24
Ja, enig.
Men som en test nylig påpekte, fryser på i nedre del av frontruta, noe som kan løses med varmekabel / varmetråd. Håper dette er noe som blir fanget opp av Audi.

Merk: Den testede Limited modellen har ikke adaptive vindusviskere med innebygde spyledyser og varme (20W). Vet ikke om det hjelper, men Advanced Plus modellen har i alle fall dette som standard. Det koster ellers 4-5.000 kr, eller kommer i et par av pakkene. https://blog.audi.de/adaptive-windshield-wipers-from-audi/?lang=en

På vår Tesla uten vinterpakke, setter jeg av og til viskerne i serviceposisjon, men stående på ruta, når jeg parkerer. Da får jeg i alle fall tinet dem med defrosteren og fjernet snø og is fra nedre del av ruta før start. (Dette er vel enklere med Audi, et drag med hendelen etter du skrur av bilen, i stedet for flere lag med menyer..)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 30. januar 2019, klokken 20:30
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. januar 2019, klokken 20:04
Hele ruta blir vel noe annet enn bare nederst for å hindre at pakket snø/smeltevann bygger seg opp.
De som har varmetråder i hele ruta skryter veldig av dette. E-Golf og I-Pace er de jeg kommer på. Litt rart at lillebror Golf har noe som E-Tron ikke har??

Vi har dette på e-Golf, bruker det fint lite. Men de tusen små trådene ser jeg alltid.. særlig i motlys.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: ktiller på onsdag 30. januar 2019, klokken 19:20
Ser det har vært mange diskusjonstråder på dette forum om E-tron. Etter at bilen nå er testet av diverse forum på skikkelige norske vinterveier, både med forbruk, kjøring opp i fjellet og TeslaBjørn sin informative youtube video må jeg for min del si at all skpsis er blåst veldig langt vekk. Dette må for Audi selgere i fremtiden bli som å selge sukkertøy til barn! Avslutningsvis vil jeg fortelle dette forum at: JEG GLEDER MEG TIL BILEN SOM ER BESTILT LEVERES.

Konge, jeg får forhåpentligvis min før vinterferien. Den står på Bekkelagskaia. :)

Synes som betalende fan, at Teslabjørn sin 50 min. «review» var vel problemfokusert og manglet konklusjon.

- Informativ den saken der kontakten gikk i lås, men dette kan nok unngås eller blir fixet. Egen video om dette? Tror også det er mulig å starte bilen for å få varme, som på e-Golf. Muligens også låse/låse opp to ganger med nøkkel for å frigjøre kontakten.

- De korte kablene vil bli byttet av Fortum, og er for øvrig ikke noe verre enn på Tesla, bare du parkerer riktig. De fleste ladere har imidlertid lengre kabel eller sideparkering (som mange Ionity).

- Enpedal kjøring er jeg personlig glad jeg slipper, han la det nesten frem som noe feil. Har en Leaf pt. med en egen knapp for dette, og bruker det aldri.

- Emergency assist på VW/Audi skal stoppe bilen helt og sette på nødblinken og brekket. Kan han ha gjort noe feil?

- Han sa også at det ikke var mulig å se noe i ryggekamera pga. skitt, men den har da spyler? Frontkamera har kanskje ikke det..

- Enig med han ang. grillen, den er litt feil, men det er jo ingen grunn til å være så sur. Det er et valg de har tatt mht. helt andre kunder enn hard core elbil folk. Personlig hadde jeg foretrukket Sportback Concept grillen.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Imagine

#19
Sitat fra: elektro på onsdag 30. januar 2019, klokken 23:27
Sitat fra: ktiller på onsdag 30. januar 2019, klokken 19:20
Ser det har vært mange diskusjonstråder på dette forum om E-tron. Etter at bilen nå er testet av diverse forum på skikkelige norske vinterveier, både med forbruk, kjøring opp i fjellet og TeslaBjørn sin informative youtube video må jeg for min del si at all skpsis er blåst veldig langt vekk. Dette må for Audi selgere i fremtiden bli som å selge sukkertøy til barn! Avslutningsvis vil jeg fortelle dette forum at: JEG GLEDER MEG TIL BILEN SOM ER BESTILT LEVERES.

Konge, jeg får forhåpentligvis min før vinterferien. Den står på Bekkelagskaia. :)

Synes som betalende fan, at Teslabjørn sin 50 min. «review» var vel problemfokusert og manglet konklusjon.

- Informativ den saken der kontakten gikk i lås, men dette kan nok unngås eller blir fixet. Egen video om dette? Tror også det er mulig å starte bilen for å få varme, som på e-Golf. Muligens også låse/låse opp to ganger med nøkkel for å frigjøre kontakten.

- De korte kablene vil bli byttet av Fortum, og er for øvrig ikke noe verre enn på Tesla, bare du parkerer riktig. De fleste ladere har imidlertid lengre kabel eller sideparkering (som mange Ionity).

- Enpedal kjøring er jeg personlig glad jeg slipper, han la det nesten frem som noe feil. Har en Leaf pt. med en egen knapp for dette, og bruker det aldri.

- Emergency assist på VW/Audi skal stoppe bilen helt og sette på nødblinken og brekket. Kan han ha gjort noe feil?

- Han sa også at det ikke var mulig å se noe i ryggekamera pga. skitt, men den har da spyler? Frontkamera har kanskje ikke det..

- Enig med han ang. grillen, den er litt feil, men det er jo ingen grunn til å være så sur. Det er et valg de har tatt mht. helt andre kunder enn hard core elbil folk. Personlig hadde jeg foretrukket Sportback Concept grillen.


Har du fått sporingsnummer på bilen din? Jeg har ikke fått mitt enda og selger sier man får det utdelt ganske rett før levering. Jeg har levering uke 9, senest levering uke 12 i min kontrakt. Bestilt svart limited. Får vel høre med selgeren min.

Det jeg liker best med Audi e-tron er at den er en helt vanlig bil med elmotor. Man må se på skiltene eller vite at det er e-tron før man ser at den er elektrisk. Synes det er litt snodig med biler med design som skriker «jeg er en elbil for pokker!!!»  :D

I3s er litt sånn, men den er liten og kul, på en litt Mini cooper-aktig måte. Så der aksepterer jeg det liksom. Forstå det den som kan...

4Matic Fanatic

Sitat fra: elektro på onsdag 30. januar 2019, klokken 23:27
...Muligens også låse/låse opp to ganger med nøkkel for å frigjøre kontakten.
Tenkte det samme jeg, det fungerer ihvertfall på eGolf når den henger..

Sitat fra: elektro på onsdag 30. januar 2019, klokken 23:27
.... men det er jo ingen grunn til å være så sur. Det er et valg de har tatt mht. helt andre kunder enn hard core elbil folk.
Bjørn har mange gode poeng, men også endel subjektive meninger som blir ganske synlig i noen av testene. Alt skal være innrettet for best mulig rekkevidde og mest mulig plass - det virker som han og mange andre av Tesla-menigheten i hovedsak har disse to parametrene som grunnlag for å velge elbi, muligens pga at det er der Tesla scorer høyt?

Når han testet TM3 i USA nylig, da drev han og satte bilen i fri og rullet i unnabakkene for å få opp rekkevidde - ALDRI sett han gjøre noe sånt i I-Pace, Leaf, eTron eller annet som testes.

1000kwh

Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 31. januar 2019, klokken 08:30
Sitat fra: elektro på onsdag 30. januar 2019, klokken 23:27
...Muligens også låse/låse opp to ganger med nøkkel for å frigjøre kontakten.
Tenkte det samme jeg, det fungerer ihvertfall på eGolf når den henger..

Sitat fra: elektro på onsdag 30. januar 2019, klokken 23:27
.... men det er jo ingen grunn til å være så sur. Det er et valg de har tatt mht. helt andre kunder enn hard core elbil folk.
Bjørn har mange gode poeng, men også endel subjektive meninger som blir ganske synlig i noen av testene. Alt skal være innrettet for best mulig rekkevidde og mest mulig plass - det virker som han og mange andre av Tesla-menigheten i hovedsak har disse to parametrene som grunnlag for å velge elbi, muligens pga at det er der Tesla scorer høyt?

Når han testet TM3 i USA nylig, da drev han og satte bilen i fri og rullet i unnabakkene for å få opp rekkevidde - ALDRI sett han gjøre noe sånt i I-Pace, Leaf, eTron eller annet som testes.
Det er bare tullprat. Han er veldig objektiv og skryter/klager like mye over alle merker. Han legger ikke skjul over at han sliter med service av sin Model X.

Forskjell mellom de første testene av en bil og å maksimere rekkevidden. Tipper det blir hypermiling i både etron og ipace etterhvert.

Øyvind.h

Nå skrøt Bjørn av plassen bak i E-tron mtp hvor store kofferter han fikk inn. Så mye for Teslamenighet :o
Om noe evnet Bjørn å ikke være Audi-menighet i sin test.....
Hypermiling i en Audi klinger dårlig og er heller ikke relevant om man skal gi et godt bilde av normal rekkevidde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

AJ82

#23
...
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Øyvind.h

#24
Bjørn tester lysene på E-tron. Eller, jeg trodde det skulle være test av lys siden det stod "driving in the dark".
I praksis ser det ut som han finner en strekning hvor han forsøker å kjøre ut ved å ikke tilpasse fart. Ikke betryggende å se på :) Men lysene ser bra ut. Jevne og kraftige.
Han avslører også forbruk fra turen med E-tron, I-pace og Model X. I hvert fall forbruk i lav hastighet (fra 21:00 og utover)


https://youtu.be/zZmpWA-zUKM

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JanIvar

Og hva avsløres? Jeg har TB forbud på tven i stua ;)

PF

Sitat fra: JanIvar på torsdag 31. januar 2019, klokken 21:42
Og hva avsløres? Jeg har TB forbud på tven i stua ;)

At han ikke forstår hvordan lysa på audi fungerer, skrur av automatikken og styrer manuelt. Dermed vil jeg tro at man mister mye av matrix-funksjonaliteten

JanIvar

 :D
Jeg tenkte mest på forbruket opp mot de andre store.


daktari

Matrix på I-pace fungerer slik at den slår seg av (eller aldri på) under ca 30ish km/t og i tettbebygde strøk. Da må man overstyre. Ikke usannsynlig at disse to skaffer lykt, sensorer og AI fra samme firma, og at det fungerer likt?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: JanIvar på torsdag 31. januar 2019, klokken 21:47
:D
Jeg tenkte mest på forbruket opp mot de andre store.
I-pace vinner på forbruk, X lavest i høy fart, Audi sist.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA