Luftfjøringen endrer seg ved parkering

Startet av Kim-, søn 27. jan 2019, kl. 12:06

« forrige - neste »

Kim-

Hei.

Etter hva jeg kan huske så etter V9 så noen ganger når jeg parkerer senker bilen seg ned. Har ikke vært inne i bilen å sett om den har endret seg til low på skjermen. Kjører normalt i standard med low på 80+. Når jeg kommer med nøkkelen igjen neste dag hører man at bilen hever seg til riktig nivå igjen.

Noen andre som har opplevd dette?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Stig-Arne

Mest sannsynlig har du en lekkasje på systemet som gjør at bilen mister høyden sin. Når du så aktiverer bilen igjen så løfter den seg til kjørehøyde igjen.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

Vhagar

La selv merke til at bilen nå senker seg ved parkering. Dette skjer etter at bilen låser seg når jeg går vekk. Den står ellers alltid i normal høyde. Så dette er trolig noe i V9 og ikke en feil.

Har ikke peiling på luftfjøring men hadde det vært en lekasje så hadde den vel neppe klart å heve seg uten at en hører en konstant luftstrøm og dertil dårlig resultat på både heving og demping?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Stig-Arne

Sitat fra: Vhagar på tir 29. jan 2019, kl. 00:11
La selv merke til at bilen nå senker seg ved parkering. Dette skjer etter at bilen låser seg når jeg går vekk. Den står ellers alltid i normal høyde. Så dette er trolig noe i V9 og ikke en feil.

Har ikke peiling på luftfjøring men hadde det vært en lekasje så hadde den vel neppe klart å heve seg uten at en hører en konstant luftstrøm og dertil dårlig resultat på både heving og demping?

Joda, kan være en feil også, selv om du ikke hører noe. Lekkasjen kan være svært liten.
Om det er demperen så kan belgen ha lekkasje i brettekanten, slik at den kun har lekkasje ved ett visst punkt. Og den lekkasjen kan samtidig være svært liten også.

Jeg opplever ingenting slikt med min X75 -18 med V9, men det kan jo være veldig individuelt også.
Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

geear

Min slipper også ut luft når den låses, etter den fikk v9. Har inntrykk av at det er kun fronten den slipper ned litt.

Kim-

Flere som opplever dette så da antar jeg det skal være sånn
2023 Tesla Model Y LR

Spøkelseskladden

Var ikke det en endring som ble gjort i SW for å redusere ristingen i akslingene foran ved pådrag? («Shudder» problematikken) Altså at bilens standard innstilling på luftfjæringen er satt til lav og ikke normal.
Tesla Model S P85+
Sort Leaf, Tekna 2014 modell.
Solgte Audi A8 med V8er og gikk elektrisk :D

Kim-

Sitat fra: Spøkelseskladden på lør 02. feb 2019, kl. 13:07
Var ikke det en endring som ble gjort i SW for å redusere ristingen i akslingene foran ved pådrag? («Shudder» problematikken) Altså at bilens standard innstilling på luftfjæringen er satt til lav og ikke normal.
Den hever seg igjen når man kommer ut neste dag
2023 Tesla Model Y LR

Øggen

Kasta berre ut en teori da ej he lagt merke til temaet sjøl.
Kan det være at luftfjæringa prøva å sette bilen mest mulig i vater pga alarm systemet?? Der e vel en funksjon som alarmera om bilen blir "jekka opp"
Eller??
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Kim-

Sitat fra: Øggen på lør 02. feb 2019, kl. 21:38
Kasta berre ut en teori da ej he lagt merke til temaet sjøl.
Kan det være at luftfjæringa prøva å sette bilen mest mulig i vater pga alarm systemet?? Der e vel en funksjon som alarmera om bilen blir "jekka opp"
Eller??

Kanskje, men jeg har hatt av alarm fra dag 1
2023 Tesla Model Y LR

Øggen

Om du skrur av alarmen tror ikkje ej har nokke å sei. Luftfjæringa har sine oppgaver programmert likevel.
Men som sagt, berre en tanke.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Vhagar

Stemmer ikke her hvertfall da den hever seg på noen lunde flatt underlag men står stille når jeg parkerer på ujevnt underlag samme hvilken rettning det skulle være.

Men legger også merke til at det ikke er alltid, den senker seg f.eks. ikke når den mangler gps signal (parkeringskjellere) og heller ikke hver gang hvor den ellers har senket seg. Og det har ikke noe med hva jeg ellers har satt den til for den står alltid i standard og har ikke så vidt jeg vet noen gps-lokalisert hev/senk "bookmarks" for den. Noe som hadde vært fint å hatt oversikt over på kartet slik at en ev. kunne skru de av/på.

Nesten som jeg tenker at dette mer er en bug enn en feature på dette stadiet.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA