Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny ladeløsning i sameie forutsetter tvangsfjerning av eksisterende

Startet av espenvp, lørdag 26. januar 2019, klokken 19:16

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Bjoris på onsdag 17. april 2019, klokken 19:29
Ja, det er jo interessant å se på effektavgiften, men våre ladere er neppe de som utgjør noen topp i effektuttaket. Vi har blitt enig om ikke å lade på fredag kveld når alle kommer opp og sette på mye strøm, så sålenge det overholdes er det utelukket at ladingen medfører en topp på anlegget totalt sett. Når det kommer 50 stk opp i anlegget på en fredag og det er -20 ute, da går det mye strøm og jeg vet vi har slitt med høy regning da, men det er ikke ladingen sin feil.

Det kan uansett løses ved å lastbalansere ladeanlegget mot hovedsikringen, slik at ladingen ikke bidrar til effekttopp overhodet. Om toppen er f.eks 150kW hittil og man setter det som limit på ladingen vil ikke lading starte før forbruket i leilighetene går ned. På natten er det kanskje bare 50kW forbruk etter at alle er ferdig med middagen, da kan 100kW brukes til lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjoris

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. april 2019, klokken 22:11
Sitat fra: Bjoris på onsdag 17. april 2019, klokken 19:29
Ja, det er jo interessant å se på effektavgiften, men våre ladere er neppe de som utgjør noen topp i effektuttaket. Vi har blitt enig om ikke å lade på fredag kveld når alle kommer opp og sette på mye strøm, så sålenge det overholdes er det utelukket at ladingen medfører en topp på anlegget totalt sett. Når det kommer 50 stk opp i anlegget på en fredag og det er -20 ute, da går det mye strøm og jeg vet vi har slitt med høy regning da, men det er ikke ladingen sin feil.
Det kan uansett løses ved å lastbalansere ladeanlegget mot hovedsikringen, slik at ladingen ikke bidrar til effekttopp overhodet. Om toppen er f.eks 150kW hittil og man setter det som limit på ladingen vil ikke lading starte før forbruket i leilighetene går ned. På natten er det kanskje bare 50kW forbruk etter at alle er ferdig med middagen, da kan 100kW brukes til lading.

Enig her, det er jo slik det burde vært, ingen trenger å lade bilen fredag ettermiddag/kveld, bare de får ladet ett par timer på lørdag morgen vil alle være klar til lørdagns kjøring som normalt er ganske kort her oppe, 10 min til trekket er det lengste folk kjører.

Bjoris

Dere som har litt greie på slike felles anlegg, er det tenkelig at min Ratio lader kan være med i ett slikt lastbasert system, har laderen noe med dette å gjøre eller skjer alt sentralt?

Styret vet ikke om jeg kan beholde min lader eller ikke, det er veldig sentralt her føler jeg siden jeg ikke gidder å krangle for 5-6000 selv om jeg mener det også er feil å belaste oss med, men 30 og kanskje blir det enda mer det går ikke.

Vi får se hvordan diskusjonen går, det blir nok ett interessant årsmøte i år:)

Bjoris

Da er årsmøte avhold, mange spørsmål og en del som var kritisk til at det kan stemme at et sameie må legge til rette for lading. Spørsmålet som blir stilt er om det kunne vært lagd noe felles, men det så vi på helt tilbake i 2014, og alle leilighetene har en parkering hver og det er ikke noe mer ledig inne, ute får en problemer med brøyting etc.

For oss som har ladeboks skal det gå ann å fortsette å bruke denne og vi betaler oss inn i infrastrukturen, jeg tenker at det er jo greit nok og saken er avsluttet for min del iallefall. Dersom boksen ikke kan brukes så har jeg forståelsen av at styret er enig i at en ikke skal betale dobbelt og jeg syns ikke det kan være rimelig at noen skal komme i den situasjonen at en må kjøpe seg inn en gang til. Det må isåfall sees på som en del av total kostnade ved nye løsning slik at alle betaler det samme, totalt sett. Jeg tror det er ett ganske sunt prinsipp. Har en fått rimeligere løsninger med lavere sikkerhet så tenker jeg at en må være villig til å oppgradere for å komme på samme nivå f.eks

E_S

I vårt sameie hadde vi litt det samme, men det var heldigvis bare 4-5 ladestasjoner montert i et sameie med 140 plasser. I tillegg var det noen som hadde brukt penger på å få satt opp en Schuko til lading. Alle stasjonene var max 3,6 kW.

Vi endte enkelt og greit med at de som allerede har ladestasjon montert kan fortsette å bruke denne. De som har Schuko kan ikke fortsette å bruke denne. Infrastrukturen må uansett alle som har P-plass betale på, ladestasjon eller ei.
:)

TB

Høres ut som en god løsning. Skaper mindre motstand mot nytt anlegg å gjøre det på denne måten. Borettslaget jeg bor i hadde bare schuko og alle måtte dermed over. Men om noen få hadde hatt en ladestasjon på 3,6 kW ville det også fungert.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Bjoris

Sitat fra: TB på søndag 21. april 2019, klokken 15:30
Høres ut som en god løsning. Skaper mindre motstand mot nytt anlegg å gjøre det på denne måten. Borettslaget jeg bor i hadde bare schuko og alle måtte dermed over. Men om noen få hadde hatt en ladestasjon på 3,6 kW ville det også fungert.

Enig, samtidig bør det gå opp ett lys for de sameier/borettslag der veldig mange har fått lov til å sette opp egne punkt, en maler seg inn i ett hjørne som er vanskelig å komme ut av. Det er totalt urimelig å forvent/kreve at disse skal være med på spleiselaget etterpå. Jo, kanskje har de retten på sin side, men en må jo se det urimelige i at mange blir avkrevd 2 ganger betaling for ladebehovet sitt, mye fordi disse som nå kommer og skal ha lading, ikke var interessert den gangen de som var tidlig ute hadde behov...

Orbit

Det vil nok også oppfattes urimelig (spesielt av de som ennå ikke ønsker lademulighet) at de skal være med å spleise på sanering av "gamle" ladestasjoner. De som har vært tidlig ute med lading, har også hatt god nytte (og noe øknomisk gevinst) av tilgjengelig lading. Både styre og seksjonseier burde uavhengig av hverandre tatt en kjapp titt i eierseksjonsloven, og funnet ut at det ikke var åpning for å gi lademulighet til noen, så lenge ikke alle andre kunne får det samme (senere).

Det er nok best å finne en løsning på halvveien, dvs hvor de med eksisterende lademulighet må betale seg inni nytt anlegg (men til en noe redusert pris), mens alle uten tidligere lademulighet må hive mer i infrastrukturpotten enn de egentlig trengte for å dekke opp for redusert pris for de som allerede hadde lademulighet, samt sanering av eksisterende anlegg.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

cra

Sitat fra: Bjoris på torsdag 18. april 2019, klokken 09:53
Enig her, det er jo slik det burde vært, ingen trenger å lade bilen fredag ettermiddag/kveld, bare de får ladet ett par timer på lørdag morgen vil alle være klar til lørdagns kjøring som normalt er ganske kort her oppe, 10 min til trekket er det lengste folk kjører.

Vel, utsagn av typen "ingen trenger ..." og "alle kan ..." er pr definisjon aldri riktige. Der vil alltid være noen som trenger eller ikke kan. ;)

Jeg trenger f.eks. ikke muligheten til å lade på 32A. Vanligvis. Men to ganger på fem år har det vært helt nødvendig for at jeg skulle kunne klare det jeg har trengt å gjøre av reiser.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Carl Anton Stenling

#69
For å oppsummere litt:

  • Når styret gir tillatelse til installasjon av et separat ladepunkt så bør styret sette tydelig krav om tilslutning til fremtidig felles løsning.
  • Dersom man har fått tillatelse uten forbehold så bør man søke å finne en minnelig løsning. Både styret og seksjonseieren har hatt mulighet for å forutse dilemmaet. Nedgradering av effekt for ladepunktet for en overgangsperiode eller redusert betaling i fellesløsningen kan være minnelige ordninger.
  • Det er ikke klokkeklare regler som tilsier at en seksjonseier kan tviholde på sin ladeløsning, men heller ikke gitt at sameiet kan pålegge fjerning der hvor dette kan fremstå urimelig.
Et par relevante sitater fra eierseksjonsloven:

  • §25, første og andre ledd: "Seksjonseieren har enerett til å bruke sin bruksenhet. Seksjonseieren har også rett til å bruke fellesarealene til det de er beregnet til eller vanligvis brukes til, og til annet som er i samsvar med tiden og forholdene. En seksjonseier kan med samtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. Styret kan bare nekte å samtykke dersom det foreligger en saklig grunn.
    Bruksenheten og fellesarealene må ikke brukes slik at andre seksjonseiere påføres skade eller ulempe på en urimelig eller unødvendig måte."
  • § 58, andre ledd: "Styret kan ikke ta beslutninger eller handle på en måte som er egnet til å gi noen seksjonseiere eller utenforstående en urimelig fordel på andre seksjonseieres bekostning."
Spesielt ved høye effektuttak, f.eks. 11-22 kW, så kan ikke seksjonseieren forvente å fortsatt blokkere såpass høy effekt gjennom et statisk ladepunkt når resten av sameiet behøver effekten til en lastbalansert løsning.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Dyreborg

Vi har vært igjennom samme prosess, der hvor jeg bor. Vi endte med å få hjelp av Huseiernes Landsforbunds justelefon. Som du selv skriver, så der ikke helt klokkeklare regler, men følgende er uansett den praksis som de anbefalte:

  • Du har jf. §25 lovtil å sette opp ladepunkt, men du har ikke krav på at det skal være koblet opp på felles strømminntak.
  • Bruk av fellesareal (herunder felles strøm) kan styret (dvs. ikke styreleder alene) gi tillatelse til ved kortere bruk - f.eks. oppsetning av et telt i en helg for å holde en bursdag. Lengere bruk (som oppsetning av ladepunkt nok er) bør godkjennes av årsmøtet, da der er tale om bruk over flere styreperioder. Tillatelsen skal gis i henhold til §58. Tillatelsen kan trekkes tilbake med rimelig varsel jf. avtaleloven - formentlig tale om 1-3 måneder.
  • Fellesskapet kan ikke pålegges å betale for at du må koble om et ladepunkt hvis en tillattelse trekkes tilbake.
  • Eneste måte å sikre seg rett til tilgang er ved å få eksklusiv bruksrett. Dette må dog vedtektsfestes og det krever 2/3 flertall på årsmøte. Ved å få eksklusiv bruksrett kan tillatelsen bare trekkes tilbake hvis den som har fått tillatelsen aksepterer det. Du får således en vetorett for akkurat den paragraff i vedtektene.

Ettersom dette ennå ikke har vært igjennom rettssystemet så mangler man retskraftige dommer, som fortolker reglene, men ovenstående var hva vi ble veiledt til.

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: Bjoris på torsdag 18. april 2019, klokken 09:56
... er det tenkelig at min Ratio lader kan være med i ett slikt lastbasert system

Er den av type Ratio Electric SMART så er det håp.

Forøvrig, kveldens innsalg:

Forankopla kontaktorboks kan kople ut alle typar ladestasjonar når laststyringa krev det, samt fungere som fasereduksjon  frå 3 til 1 fas ( 11kw til 3.6kw) og statisk fasefordeling. Utkopling kan rullerast med kortare intervall for dei bilar som ikkje likar lange utkoplingar (eGolf modus). Avhenging av antall eksisterande statiske ladestasjonar i anlegget, vil nemlig ikkje behovet for utkopling oppstå så ofte.
Alle ladestasjonar (statiske og dynamiske) kan styrast, uavhengig av om dei er kopla mot felleskurs, underkurs, seksjonseigars sin eigen kurs og med hensyn til hovedinntak. Etablering av felles flatkabel er strengt tatt ikkje nødvendig. Mange dynamiske ladestasjonstypar kan i prinsippet brukast, men pr d.d. er det KEBA, ABB ,EATON (muligens CLEVER og BMW) som er aktuelle.

Så det så :-)



Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

TB

God idé.
Spørsmål : Er det bilar / ladebokser som ikkje likar at straumen forsvinn?

Har erfaring med Citroën C-zero, den startar ikkje å lade om straumen blir kobla ut. Mulig dette berre gjeld eldre bilar?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: TB på fredag 26. april 2019, klokken 07:37
God idé.
Spørsmål : Er det bilar / ladebokser som ikkje likar at straumen forsvinn?

Har erfaring med Citroën C-zero, den startar ikkje å lade om straumen blir kobla ut. Mulig dette berre gjeld eldre bilar?
Ja, trur "trillingane" (Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn og Citroën C-Zero) var spesiellt plaga med dette. Løysinga frå Salto(m.fl.) har vel vore å unnta slike bilar frå køordning. Det forutset at ein veit kva bil som brukar kva ladestasjon, enten ved at det er faste plassar eller ei fast RFID brikke som identifiserar brukar/bilen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Bob_Core

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 23. april 2019, klokken 18:32
For å oppsummere litt:

  • Når styret gir tillatelse til installasjon av et separat ladepunkt så bør styret sette tydelig krav om tilslutning til fremtidig felles løsning.
  • Dersom man har fått tillatelse uten forbehold så bør man søke å finne en minnelig løsning. Både styret og seksjonseieren har hatt mulighet for å forutse dilemmaet. Nedgradering av effekt for ladepunktet for en overgangsperiode eller redusert betaling i fellesløsningen kan være minnelige ordninger.
  • Det er ikke klokkeklare regler som tilsier at en seksjonseier kan tviholde på sin ladeløsning, men heller ikke gitt at sameiet kan pålegge fjerning der hvor dette kan fremstå urimelig.
Et par relevante sitater fra eierseksjonsloven:

  • §25, første og andre ledd: "Seksjonseieren har enerett til å bruke sin bruksenhet. Seksjonseieren har også rett til å bruke fellesarealene til det de er beregnet til eller vanligvis brukes til, og til annet som er i samsvar med tiden og forholdene. En seksjonseier kan med samtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. Styret kan bare nekte å samtykke dersom det foreligger en saklig grunn.
    Bruksenheten og fellesarealene må ikke brukes slik at andre seksjonseiere påføres skade eller ulempe på en urimelig eller unødvendig måte."
  • § 58, andre ledd: "Styret kan ikke ta beslutninger eller handle på en måte som er egnet til å gi noen seksjonseiere eller utenforstående en urimelig fordel på andre seksjonseieres bekostning."
Spesielt ved høye effektuttak, f.eks. 11-22 kW, så kan ikke seksjonseieren forvente å fortsatt blokkere såpass høy effekt gjennom et statisk ladepunkt når resten av sameiet behøver effekten til en lastbalansert løsning.

Takker for god oppsummering.
Har det vært noen flere erfaringer siden dette ble skrevet?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA