Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny ladeløsning i sameie forutsetter tvangsfjerning av eksisterende

Startet av espenvp, lørdag 26. januar 2019, klokken 19:16

« forrige - neste »

espenvp

Hei,

Etter noen år med elbiler i sameiet har det ikke før nå meldt seg et behov for en felles lastbalansert løsning, da det ikke er mer kapasitet igjen i anlegget.

Frem til nå har hver enkel seksjonseier satt opp sin egen kurs med egen veggboks på eget initiativ, mot egen strømåler der det er mulig og noen har satt den opp mot fellesanlegget med minusmåler.

Nå kommer styret med forslag om ny lastbalanserende løsning som jeg også er enig i.

Men...

Til nå er det ca 15 av totalt 50 seksjoner som har satt opp egen kurs/lader. For at ny løsning skal på plass forutsetter styret fjerning av disse eksisterende kursene/laderne. Uten noen form for kompensasjon eller rabbatt på ny løsning.

Har styret mulighet til å fjerne min og 15 andre seksjoners eiendom/investering (25k) sånn helt uten videre, for å få på plass ny løsning?  Det verste av alt er at sistemann som satt opp sin egen lader gjorde det for 8 uker siden.

Trenger litt råd bistand fra dere som har vært igjennom en slik prosess tidligere :)
Tesla Model Y LR, 2023
Tesla Model ≡ LR, FSD, 2019
eGolf 2016
Merida E-Spresso Steps 900 2016

arthur

Dette kan bli en spennende diskusjon, men for egen del så tror jeg at det kan de, dessverre kan man kanskje si. Tilsvarende situasjon (ikke gjort noe enda) gjør at jeg avventer montering av egen lader i et sameie hvor vi har (ferie)leilighet, alternativt gjør en minimumsløsning så billig som mulig, men lovlig, da jeg ikke har behov for noen hurtiglading der så ladingen kan gjerne ta hele helgen for den saks skyld. Fått pris av elektriker til 5.500 for en slik løsning.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Carl Anton Stenling

Jeg tok i sin tid inititativ til lovforslaget som klargjorde at styret ikke kunne nekte installasjon av ladeuttak uten saklig grunn.
En grunn til lovbestemmelsen er nettopp å tvinge boligselskapene til å forholde seg aktivt til problemstillingen istedenfor å bare nekte.
Dersom styret har gitt tillatelse til å installere uten å vedtektsfeste eller avtale begrensninger, f.eks. krav om tilslutning til fremtidig fellesløsning så har styret malt seg inn i et hjørne.
Problemet for styret er at restriksjoner som ikke allerede er vedtektsfestet eller avtalt krever tilslutning fra sameierne det gjelder. Dersom dere nekter så kommer man nesten ikke utenom at sameiet må utvide totalkapasiteten og det kan være kostbart for alle.
Ut fra et rimelighetshensyn og av hensyn til godt naboskap så anbefaler jeg at man forsøker å finne en minnelig løsning. F.eks. kan man stille om de gamle uttakene til 10 A. Alle nye uttak blir da lastbalanserte og vil dermed gi full effekt først når eksisterende uttak er ferdige med ladingen.
Avhengig av vedtektene kan sameiet også ha en mulighet for å regulere bruken av ladeuttakene istedenfor å kreve fjerning. Da kan man f.eks. angi i husordensreglene at ladeuttakene bare skal brukes på angitt tidspunkt (f.eks. kl. 02-05) og dette kan kanskje fordele effekten tilstrekkelig. En annen mulighet som kan være verdt å undersøke er om regulering av øvrig effektuttak, f.eks. fra varmtvannsberedere kan være en løsning.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

KjellG

Samme problemstilling var nylig oppe i en annen tråd. Trådstarter fikk råd om å være forsiktig, men valte trolig å koble opp mot egen måler. Tror denne problemstillingen vil øke.

En kan stusse over at ikke netteier er på banen i eneboligstrøk. En skulle tro at problemet vil dukke opp der også med unødvendig oppgradering grunnet ladetopp 17:00-19:00

Carl Anton Stenling

#4
En del boligselskaper har nok vært for passive i å ta tak i problemstillingen. Hørte f.eks. om en sameier som fikk installert 22 kW og dermed hadde brukt all ledig kapasitet for hele garasjen. Det er ikke lett å hanke dette inn igjen i ettertid.

Det beste er at man setter ned et ladeutvalg tidlig og ikke venter til all kapasitet er opptatt. Styret bør også gjøre oppmerksom på problemstillingen til de som ønsker tillatelse til å installere uttak og man bør avtale plikt til å tilslutte seg ny fellesløsning evt. etter en periode.

For de som allerede "er i uføret" så anbefales det å sjekke hva som er faktisk ledig kapasitet. Noen av løsningene kan lastbalansere ikke bare mellom bilene, men også i forhold til resten av bygget. Har man felles varmtvannsanlegg så kan overgang til fjernvarme være en mulighet, men også tidsstyring av varmtvannsanlegget kan frigjøre mye kapasitet i de kritiske timene på ettermiddagen/kvelden.

Det er også verdt å sjekke med nettselskapet. Noen ganger er det ikke så veldig dyrt å øke kapasiteten.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Wibla

Sitat fra: arthur på lørdag 26. januar 2019, klokken 19:30
Dette kan bli en spennende diskusjon, men for egen del så tror jeg at det kan de, dessverre kan man kanskje si. Tilsvarende situasjon (ikke gjort noe enda) gjør at jeg avventer montering av egen lader i et sameie hvor vi har (ferie)leilighet, alternativt gjør en minimumsløsning så billig som mulig, men lovlig, da jeg ikke har behov for noen hurtiglading der så ladingen kan gjerne ta hele helgen for den saks skyld. Fått pris av elektriker til 5.500 for en slik løsning.

Jeg er litt i samme båt, og vurderer derfor samme løsning. Borettslag (24 leiligheter) med parkering i kjeller til 23 av 24 enheter (en plass solgt ut...), hvor jeg er eneste med elbil og resten av borettslaget i stor grad ikke virker interessert i å anskaffe elbil. Enfas 32A CEE-stikk med seriemåler og B-vern (minimumskrav i NEK) inntil andre også ønsker å etablere lading, for så å gå på en løsning med ZapCharger. Kostnad i utstyr+20M kabel (jobber for elektroentreprenør) er rundt 3000 kr ink moms.
2018 Tesla Model S 75D

Carl Anton Stenling

Tror det er en smart tilnærming å ikke investere for mye hvis man blir tvunget til å legge opp eget opplegg i et sameie.  Det kommer nok felles ladeløsninger i de fleste sameier etterhvert.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Vollis47

Vi var første elbileiere i to sameier vi har leilighet. I 2015 fikk vi styrets tillatelse til å sette opp en Schuko med 10A sikring for lading av trillingen. Det kom på drøyt 5000 kr inkl en seriemåler og koblet til sameiets fellesstrøm. Påfølgende år blei jeg styreleder i sameiet og startet arbeidet med å få et anlegg for alle leiligheter (19 stk). Sommeren 2018 var Zaptec på plass og klar for 2 elbiler og 2 ladbare hybrider.

I det andre sameiet fikk jeg i 2016 montert uttak fra egen strømmåler, med 16A enfase til en blå CEE industrikontakt. Det kom på ca 9000kr. Her er det 36 leiligheter og vi har fremdeles den eneste elbilen. Regner vel med at det om noen år vil komme et fellesanlegg her også. Men det haster ikke for min del. Får ladet Kiaen opp i løpet av natta. Til og med Teslaen får nok til nødvendig kjøring neste dag, selv om det ikke går å fullade et tomt eller nesten tomt batteri.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Lars C. Krogenæs

Hei espenvp

Dette er dessverre en kjent problemstilling. Sameiet har begrenset med strøm tilgjengelig og de første 15 har stukket av med alt. Likevel har også de 35 andre i sameiet like stor rett til å hente strøm.

La oss si at sameiet har et abonnement til garasjene med 125A. Dette tilsvarer 48kW. Litt må settes av til lys og garasjeportåpnere, så da har dere 40kW tilgjengelig.

La oss si at hver ladestasjon som hittil er satt opp er på 10A. Det er da 10A*230v*15=34,5kW. Antakelig er de fleste ladern på 16A og dermed har vi sprengt all tilgjengelig kapasitet.

Når man setter opp ladere uten laststyring, er det krav om en samtidighetsfaktor på 1. Det betyr at alle skal kunne lade samtidig uten at sikringen går.

Her mener jeg "alle" er skyld i problemene som har oppstått. Styret har vært "dumsnille" og sagt ja til lading, uten å ane hvilke konsekvenser dette vil få på sikt.

Elektrikerne (den profesjonelle) som er brukt, har installert uten å forklare styret hva som er i ferd med å skje.

Elbilbrukeren, som ikke har satt seg inn i hva det betyr å hente strøm fra en felles ressurs.

Så hva gjør man videre?

Det beste hadde vært å hive ut alt av ladere, og sette opp et lastbalansert ladestystem. Da får alle ladet bilene sine med god fart, og det blir plass til alle.

En middelvei kan være å la dagens ladestasjoner stå. De som allerede har ladestasjon, må imidlertid være med på å betale for ny felles infrastruktur. Her settes det opp et flatkabelsystem/skinnesystem slik at alle kan koble seg på. Nye ladestasjoner får lastbalansering mot hverandre. Det nye ladestasjon-systemet sjekker hva som er tilgjengelig av strøm til enhver tid på hovedtavlen, og bruker den strømmen som ikke blir brukt av de andre ladestasjonene. Betaling for strøm blir mer komplisert, fordi strømforbruket til nye brukere kan hentes automatisk, mens strømforbruket til eksisterende brukere må leses av manuelt.

Den siste og dårligste løsningen er å søke netteier om å utvide kapasiteten, med påfølgende kostnader til nye inntakskabler, og abonnement med effektledd (stor ekstra kostnad per måned). Dette blir antakelig dyrere enn å hive ut ladestasjonene som allerede er installert.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

KjellG

Kan et alternativ være at alle med ikke-lastbalanserende ladekontakter må få disse stilt ned til ca 5A?

Lars C. Krogenæs

Minste de kan stilles ned til er 6A. De fleste bilene vil ikke lade på fart under 6A, da Mode3 standarden setter 6A som nedre grense. Noen få biler kan lade på 5A, mens Zoe trenger 7A for å starte ladingen. 

Men å stille farten ned til 6A kan la seg gjøre, og da kan man enten få inn 10 statiske ladestasjoner til, eller man kan gå over til et lastbalansert system nå, og få mer fart på de ladestasjonene som kobler seg til det lastbalanserte systemet.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

espenvp

Takk for all tilbakemelding.

Foreløpig har vi kommet frem til følgende etter litt juridisk bistand.

For å beslutte bygging av nytt ladesystem trenger sameiet 2/3 flertall for å få dette gjennom jf.§49 i eierseksjonsloven.
Link til lovdata: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-65#KAPITTEL_6
Link til tolkning og rettspraksis ift. ladesystemer:
http://eiendomsadvokat.no/ny-eierseksjonslov-begrensninger-i-bomiljotiltak

For å fjerne/rive eksisterende ladere trengs det enstemmig flertall og samtykke fra berørte seksjonseiere, jf. §51 første ledd bokstav D i eierseksjonsloven.
Link til lovdata: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-65#KAPITTEL_6


Håper dette kan være til hjelp for andre.

Altså, dersom ikke sameiet imøtekommer eksisterende "kurs-eiere" med et kompromiss, vil ikke ny ladeløsning kunne igangsettes uten å øke hovedsikring/inntak.
Tesla Model Y LR, 2023
Tesla Model ≡ LR, FSD, 2019
eGolf 2016
Merida E-Spresso Steps 900 2016

KjellG

Mhp å rive. Ladekontakten er seksjonseiers eiendom og riving kan være vanskelig. Imidlertid, om en har en ladekontakt som er avhengig av en begrenset fellesressurs, har en krav på å få levert strøm til den kontakten en ikke har revet?

Forøvrig var tanken over at alle nye stasjoner måtte inn på et balansert system, kun at de med eksisterende system måtte justere seg ned som et (midlertidig) alternativ til utskiftning.

Lars C. Krogenæs

Sameiet kan ikke kreve fjerning, men de kan nekte dere å benytte felles strøm.

Er strømmen felles, skal alle sameiere ha rett tilgang til denne ressursen. Er det en hovedsikring på 125A, har dere i prinsippet da kun rett til 1/50 av dette, altså 2,5A-3fas, eller 977kW. Da får ingen ladet!

Her har både ivrige elbileiere, styret og elektrikere latt være å undersøke konsekvenser av egen handling.

Dere har alt å vinne på å finne gode kompromisser, der løsningen skal gi alle mulighet til å lade. Økning av eksisterende hovedsikring er trolig verste mulige løsning, som blir den klart dyreste på sikt.

Nå vet jeg dog ikke hva dere har av tavler og sikringer, om dette er ett område, eller om det er flere områder med hver sine abonnement....

Uansett tror jeg dere kommer til å se det verste i hverandre i året fremover.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Carl Anton Stenling

Jeg er ingen advokat, men sameiet kan neppe nekte bruk av felles strøm dersom styret har gitt tillatelse til å installere veggladeboks med en gitt effekt. Unntaket er hvis vedtektene inneholder bestemmelser som gir sameiet anledning til å endre dette.

En annen sak er at av hensyn til godt naboskap så bør man finne minnelige løsninger.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA