Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bombrikke

Startet av BE, torsdag 17. november 2011, klokken 14:43

« forrige - neste »

BE

Med tanke på den gode påminnelsen fra Lars i denne tråden (Tråden er låst for svar, så jeg må åpne egen tråd)

Er det fortsatt slik at en kan stikke innom nærmeste Essostasjon og hente ut en bombrikke, eller må det nå bestilles og ettersendes?

---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

nilsrk

Er det virkelig slik at man MÅ ha bombrikke? Jeg skjønner at det gjør livet enklere for bomselskapene, men ikke at det skal frata elbilenes privilegium å kjøre gratis.
Grimstad, Sort Leaf siden 22/11-11

BE

Du kjører fortsatt gratis, men de slipper å manuelt behandle hver eneste "ulovlige" passering uten brikke.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Saxo

Sitat fra: nilsrk på torsdag 17. november 2011, klokken 14:55
Er det virkelig slik at man MÅ ha bombrikke? Jeg skjønner at det gjør livet enklere for bomselskapene, men ikke at det skal frata elbilenes privilegium å kjøre gratis.

Er det ikke flott at vi som kjører elbil får kjøre gratis MED bombrikke !!!! En tlf samtale så er du registrert og inntil du har fått brikken kjører du gratis. Slik funker det ihvert fall her i Trøndelag  :)
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim 2011 mod

mariowing

Sitat fra: BE på torsdag 17. november 2011, klokken 14:43
Er det fortsatt slik at en kan stikke innom nærmeste Essostasjon og hente ut en bombrikke, eller må det nå bestilles og ettersendes?



Fra http://www.fjellinjen.no/Avtale/fritaksavtale/3334 om hvordan man får en fritaksavtale:
"Inngå avtalen på en Esso-stasjon eller i vår resepsjon, og send med kopi av vognkortet sammen med avtalen til Fjellinjen"
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

cra

Ja, men kan selvsagt stå på sin rett og kreve å passere gratis også uten bombrikke (noe jeg for så vidt er enig i at man bør kunne). Men det ER mye enklere å betale et par hundringser i depositum og slippe å tenke mer på det.

Jeg ser av og til på TV en og annen tulling i USA som krever å fly uten å legitimere seg - noe de også har rett til - men de kommer så godt som aldri med på det flyet de hadde tenkt seg, og sikkerhetsvaktene sier alltid at de hadde spart både seg selv og vaktene for mye unødvendig styr og bortkastet tid om de bare hadde legitimert seg. "But there is always that one guy....".  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

BE

OK, jeg ringte bomselskapet Nordjæren 81500067 og bestilte brikke.

Det var ikke mulig å bestille online til El-bil, og det var flere Essostasjoner som kunen har problemer med å registrere bombrikker til El-bil. Så det er altså bare å bestille på telefon, og kjøre etter hjertens lyst.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

daggad

Jeg og vil ha !!

Vent litt...vi har jo ingen bomstasjoner...søtten !!  :-\
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

cra

Sitat fra: daggad på torsdag 17. november 2011, klokken 15:47
Jeg og vil ha !!
Vent litt...vi har jo ingen bomstasjoner...søtten !!  :-\

Ikke enda, nei. Men du kan jo alltids ta ferga (elbilen regnes som håndbagasje) over til Sykkylven for en elbil-prat, så kan vi kjøre kolonne fram og tilbake over Sykkylvsbrua; det er 23kr spart pr bil hver vei.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aspiranten

Sitat fra: cra på torsdag 17. november 2011, klokken 15:57
Sitat fra: daggad på torsdag 17. november 2011, klokken 15:47
Jeg og vil ha !!
Vent litt...vi har jo ingen bomstasjoner...søtten !!  :-\

Ikke enda, nei. Men du kan jo alltids ta ferga (elbilen regnes som håndbagasje) over til Sykkylven for en elbil-prat, så kan vi kjøre kolonne fram og tilbake over Sykkylvsbrua; det er 23kr spart pr bil hver vei.  ;D

Haha :D

Eller dere kan komme til Molde alle sammen så kjører vi elektrisk kolonne gjennom tunellen til Fræna  ;D
Nissan Leaf

daggad

SitatIkke enda, nei. Men du kan jo alltids ta ferga (elbilen regnes som håndbagasje) over til Sykkylven for en elbil-prat, så kan vi kjøre kolonne fram og tilbake over Sykkylvsbrua; det er 23kr spart pr bil hver vei.

Satan...jeg kommer jo til å spare tusener av kroner på det der !!

(Jeg skal faktisk kanskje på besøk til Ekornes i neste uke !)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

elektrolux

Sitat fra: nilsrk på torsdag 17. november 2011, klokken 14:55
Er det virkelig slik at man MÅ ha bombrikke? Jeg skjønner at det gjør livet enklere for bomselskapene, men ikke at det skal frata elbilenes privilegium å kjøre gratis.

Jo det er Elbileierens privilegium å passere gratis, og uten brikke gjennom bomstasjoner.

Er det en manuel fil må du passere der og framvise vognkort. Er det kun automatisk stasjon der alle kjører i samme fil, må du muligens si fra i ettertid dersom bomselskapet ikke forstår hva et EL skilt betyr.

Dette er er nå endelig avklart fra Samferdselsdepartementet. Se forøvrig: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4084.15.html
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: daggad på torsdag 17. november 2011, klokken 16:08
Satan...jeg kommer jo til å spare tusener av kroner på det der !!

Nemlig!  Hadde en del passeringer tett i tett i forbindelse med et innslag på TV8 Sunnmøre i fjor.  ;D

Sitat fra: daggad på torsdag 17. november 2011, klokken 16:08
(Jeg skal faktisk kanskje på besøk til Ekornes i neste uke !)

Ja, da er det ikke langt igjen til der Thinken min står. Og over brua er desidert korteste og raskeste vei (med mindre du skal til Avd. Vestlandske; da skal du ikke over/rundt fjorden. Det er forøvrig en bra sjanse for at Thinken står parkert ved Avd. Vestlandske)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lunde

Jeg har ved flere anledninger kjørt om drøbak på vei hjem fra Drammen for å spare femti kroner ekstra ;-) Eller hva med Moss Horten Ferja i stedet for turen rundt fjorden?  :P  Jaja man kan spøke å le om det meste, men antar at slike omveier unngås av normale folk  :D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Griffel

Sitat fra: elektrolux på torsdag 17. november 2011, klokken 16:14
Sitat fra: nilsrk på torsdag 17. november 2011, klokken 14:55
Er det virkelig slik at man MÅ ha bombrikke? Jeg skjønner at det gjør livet enklere for bomselskapene, men ikke at det skal frata elbilenes privilegium å kjøre gratis.

Jo det er Elbileierens privilegium å passere gratis, og uten brikke gjennom bomstasjoner.

Er det en manuel fil må du passere der og framvise vognkort. Er det kun automatisk stasjon der alle kjører i samme fil, må du muligens si fra i ettertid dersom bomselskapet ikke forstår hva et EL skilt betyr.

Dette er er nå endelig avklart fra Samferdselsdepartementet. Se forøvrig: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4084.15.html


Bomstasjonshånboka ble skrevet før de helautomatiske løsningen var lansert.
Men siden det nå står at elbiler kan få gratis abonnement vil nok neste revisjon vil gi en elbilist valget mellom å betale vanlig takst for hver passering, eller skaffe seg et gratisabonnement.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA