Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjøring model 3 - Del erfaringene etter prøvekjøringen! (Poll også..)

Startet av Jarv!s, fredag 25. januar 2019, klokken 18:06

« forrige - neste »

bno

Dere som diskuterer vindusviskere. Kan dere ikke flytte hele denne diskusjonen over i en ny tråd som går på slike ting. I et hvert fall i respekt overfor trådstarter. No bad feeling  :) Blir bare lettere for alle å navigere etter ønsket informasjon da.

Bjoris

Tesla ringte meg i dag og fulgte opp testturen vår, selger mente det kom til å bli igjen en 3 som blir «vanlig demobil». Skulle la seg gjøre å få en litt lengre test enn i forrige uke (1 time vs 30 min forstod jeg)

15 min i 50 soner ble litt snaut selv om det egentlig var nok til å bli imponert...

Tenke tenke, brukte vesentlig mindre tid på å bestemme oss før når vi kjøpte S og X, må være noe med alderen;)

olavxxx

Sitat fra: Bjoris på mandag 04. februar 2019, klokken 20:37
Tesla ringte meg i dag og fulgte opp testturen vår, selger mente det kom til å bli igjen en 3 som blir «vanlig demobil». Skulle la seg gjøre å få en litt lengre test enn i forrige uke (1 time vs 30 min forstod jeg)

15 min i 50 soner ble litt snaut selv om det egentlig var nok til å bli imponert...

Tenke tenke, brukte vesentlig mindre tid på å bestemme oss før når vi kjøpte S og X, må være noe med alderen;)
Ta en ny tur da :-) Jeg personlig brukte mer tid på å dvele over model X, som jeg var veldig fornøyd med.
Men når 3P ble annonsert i Norge og jeg så jeg kunne få den rimelig kjapt, solgte jeg Xen og bestilte 3P.

olaho

Jeg prøvekjørte Model 3 i Brumunddal nå på lørdag. Forholdene var "vinterlige", for å si det mildt, med snø i veibanen og ganske krevende kjøreforhold. Kjørte faktisk i "chill" nesten hele veien...

Bilens utseende synes jeg er fantastisk, og den var meget komfortabel. Skjermen, som jeg på forhånd var ganske sikker på at kom til å bli en vanesak, ble jeg ikke vant med på den korte turen (15 min-ish), men jeg tror fremdeles at å bli vant til den vil gå fint.

Et par ting jeg ble litt negativt overrasket overrasket over:

- Jeg synes ikke bilen satt så godt på vegen som jeg trodde den kom til å gjøre. Det er selvfølgelig vanskelig å sammenligne, men jeg kjørte delvis samme strekk med min Octavia 4x4 2007-modell rett før prøvekjøringen og opplevde faktisk den gamle bilen som mer stabil og mindre vinglete i svinger og ut av rundkjøringer
- Forbruket var høyere enn jeg forventet, rekkeviddeindikatoren viste ca. 28 mil med 90-91 % kapasitet. Og dette var med svært forsiktig kjøring sikkert ikke mer enn 50 km/t i snittfart. På ingen måte vitenskapelig dette, men jeg trodde indikert rekkevidde skulle være høyere enn dette.

Jeg venter uansett på avklaringer rundt hengerfeste og takstativ før eventuell bestilling.
Bestilt Tesla Model 3 27. mai - blå, long range AWD, 19"-sportsfelger, hvitt interiør, hengerfeste
Reservasjon Tesla Model X: #882 - dessverre kansellert

Magnus Hansen

Forbruket på en kort prøvetur vil jo være veldig avhengig av hvor varmt eller kaldt batteriet er når du starter. Ellers vært interessant om flere har lagt merke til estimert rekkevidde under prøvekjøring?

VikingWithWings

Sitat fra: olaho på tirsdag 05. februar 2019, klokken 09:58
Jeg prøvekjørte Model 3 i Brumunddal nå på lørdag. Forholdene var "vinterlige", for å si det mildt, med snø i veibanen og ganske krevende kjøreforhold. Kjørte faktisk i "chill" nesten hele veien...


- Jeg synes ikke bilen satt så godt på vegen som jeg trodde den kom til å gjøre. Det er selvfølgelig vanskelig å sammenligne, men jeg kjørte delvis samme strekk med min Octavia 4x4 2007-modell rett før prøvekjøringen og opplevde faktisk den gamle bilen som mer stabil og mindre vinglete i svinger og ut av rundkjøringer
- Forbruket var høyere enn jeg forventet, rekkeviddeindikatoren viste ca. 28 mil med 90-91 % kapasitet. Og dette var med svært forsiktig kjøring sikkert ikke mer enn 50 km/t i snittfart. På ingen måte vitenskapelig dette, men jeg trodde indikert rekkevidde skulle være høyere enn dette.

Jeg venter uansett på avklaringer rundt hengerfeste og takstativ før eventuell bestilling.

Regner med dette var en TM3P med 20 tommers felger. La du merke til hvilke dekk som var på?
11.mars -19 TM3P Deep Blue Metallic
EAP -> FSD | HW2.5 -> HW3.0 | FW2022.40.4.1

turfsurf

Sitat fra: olaho på tirsdag 05. februar 2019, klokken 09:58
- Forbruket var høyere enn jeg forventet, rekkeviddeindikatoren viste ca. 28 mil med 90-91 % kapasitet.
Hvilken rekkeviddeindikator så du på? Tesla har en graf som viser gjenstående rekkevidde basert på siste 1, 2,5 eller 5 mils kjøring. De har og en gjenstående rekkevidde som er basert på ett fast forbruk som kan settes enten til typical eller rated. I tillegg viser de og estimert gjenstående hvis man legger inn destinasjon på navi.

Grafen som baserer seg på siste kjørte n antall km er rimelig ubrukelig. Starter man med kald bil og har visningen der på 1 mil, så vil rekkevidden være helt på bærtur.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

olaho

Det var den som var basert på siste mil. Siden dette ikke var dagens første prøvekjøring ville jeg anta at batteriet var sånn nogenlunde varmt, men det er mulig at det kan forklare noe.
Bestilt Tesla Model 3 27. mai - blå, long range AWD, 19"-sportsfelger, hvitt interiør, hengerfeste
Reservasjon Tesla Model X: #882 - dessverre kansellert

GRS

Sitat fra: olaho på tirsdag 05. februar 2019, klokken 09:58
- Jeg synes ikke bilen satt så godt på vegen som jeg trodde den kom til å gjøre. Det er selvfølgelig vanskelig å sammenligne, men jeg kjørte delvis samme strekk med min Octavia 4x4 2007-modell rett før prøvekjøringen og opplevde faktisk den gamle bilen som mer stabil og mindre vinglete i svinger og ut av rundkjøringer

Hjula (20?) har nok mye av skylda her. Stive (ekstremt lav profil) og relativt brede dekk gjør nok at bilen "lever" mye ved sporete vei eller snø/is. Tror man har litt å hente på 19 eller 18 vinterhjul. Også er det selvsagt ekstremt avhengig av dekka som står på.
TM3P sort/sort

turfsurf

Sitat fra: olaho på tirsdag 05. februar 2019, klokken 10:53
Det var den som var basert på siste mil. Siden dette ikke var dagens første prøvekjøring ville jeg anta at batteriet var sånn nogenlunde varmt, men det er mulig at det kan forklare noe.
Basert på siste mil er ikke noen god indikator på reell rekkvidde hvis man ikke starter med helt varm bil og har kjørt nøyaktig 1 mil samme strekning T/R.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

olaho

Du har nok rett i det, som du antar var det 20"-ere siden dette var Performance-utgaven. Dekk var Nokian R3 i følge selger, dette sjekket jeg ikke selv. De skal såvidt meg bekjent være av de bedre vinterdekkene for den type føre.
Bestilt Tesla Model 3 27. mai - blå, long range AWD, 19"-sportsfelger, hvitt interiør, hengerfeste
Reservasjon Tesla Model X: #882 - dessverre kansellert

olaho

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. februar 2019, klokken 11:08
Sitat fra: olaho på tirsdag 05. februar 2019, klokken 10:53
Det var den som var basert på siste mil. Siden dette ikke var dagens første prøvekjøring ville jeg anta at batteriet var sånn nogenlunde varmt, men det er mulig at det kan forklare noe.
Basert på siste mil er ikke noen god indikator på reell rekkvidde hvis man ikke starter med helt varm bil og har kjørt nøyaktig 1 mil samme strekning T/R.

Jeg estimerer prøvekjøringen til å være rett i under en mil med start og mål på Tesla Brumunddal, så det er ikke så langt unna at det kravet er oppfylt. Poenget mitt var egentlig ikke at dette var en reell indikator på maksimal rekkevidde, men likevel nok til at jeg ville ønsket en betydelig lenger prøvekjøring for å få avdekket hva det reelle vinterforbruket faktisk er.
Bestilt Tesla Model 3 27. mai - blå, long range AWD, 19"-sportsfelger, hvitt interiør, hengerfeste
Reservasjon Tesla Model X: #882 - dessverre kansellert

Magnus Hansen

Det finnes en del erfaringer fra USA, men ser ut til å sprike ganske mye. Snart er de første bilene i Norge, så da får vi fort en del lokal erfaring fra norsk vinter som vel sikkert sier mye mer enn en 15-30 minutters prøvekjøring

dudeldei

Nå er jo dette demo-bil og blir 'behandlet' deretter. Regner med at alle turene inneholder gass-pådrag så det holder og ujevnt kjøremønster. Da blir jo datagrunnlaget for normal rekkevidde helt 'ødelagt'?

olavxxx

Er nok som folk sier her, ser man på "siste x km", er det slik at mange har gasset mye.
I tillegg så har bilen stått i ro på "tomgang" med aircondition på, etter kupe har blitt kald, da vil også rekkeviddeestimeringen på siste X kjørte km bli veldig unøyaktig, siden den da måler forbruk på tiden man står i ro også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA