Så mye koster det å kjøre el-bil med rekordhøye strømpriser
Strømprisen i vinter ligger på et historisk høyt nivå, og det betyr også at de som kjører el-bil må betale mer for å kjøre.
Torsdag er spotprisen på Østlandet over én kroner per kWh hele dagen, og er i sine dyreste perioder på hele 1,34 kroner, skriver Nettavisen.
Den rene spotprisen på strøm er derimot ikke alt du må betale. Det er både el-avgift, påslag i spotprisen, grønne sertifikater og nettselskapenes andel.
Den faktiske prisen for disse tingene varierer avhengig av både hvor i landet du bor, og hva slags strømavtale du har, men et rimelig anslag for Bergen er følgende:
Nettleie BKK: 41,54 øre/kWh (ofte høyere andre steder i landet)
Prispåslag Fjordkraft Enkel Spotpris: 5,49 øre/kWh øre/kWh (mulig å få både billigere og dyrere alternativer)
Totalpris med torsdagens høye priser: 1,42 kroner/kWh
Nettleie BKK: 41,54 øre/kWh (ofte høyere andre steder i landet)
Prispåslag Fjordkraft Enkel Spotpris: 5,49 øre/kWh øre/kWh (mulig å få både billigere og dyrere alternativer)
Totalpris med torsdagens høye priser: 1,42 kroner/kWh
Hvor mye koster det å lade el-bilen?
Hvis du lader hjemme, betyr det at det å fylle opp batteriet på bilen koster nettopp 1,42 kroner per kWh - ganske uavhengig av hva slags el-bil du har.
Den faktiske kostnaden av å fylle opp batteriet er derimot høyere. El-bilforeningen melder at man må regne med et «ladetap» på 10-15 prosent. Det betyr at du må bruke 10-15 prosent mer strøm enn det batteriet faktisk klarer å lagre.
Tar vi i utgangspunkt i det laveste, blir den reelle prisen per kWh du faktisk får på batteriet 1,57 kroner.
Til sammenligning tar Fortum ganske nøyaktig 3 kroner per kWh med hurtiglading.
Tesla har nylig justert prisen på sine superladere, og tar nå 1,70 kroner per kWh.
Hvor mye strøm bruker en el-bil?
Det faktiske strømforbruket på en el-bil varierer veldig med kjøremønster, hvilken el-bil du har, om du har bilen stående ut eller inne, om du bruker mye varmeapparat og mye mer.
Ved ren småkjøring der du alltid starter med kald bil, kan vi snakke om et reelt forbruk på 3-4 kWh per mil, mens du på langkjøring på sommeren på enkelte modeller er nede på 1,5 kWh per mil.
Nå på vinteren er det på langkjøring realistisk med et forbruk på 2-3 kWh per mil avhengig av hvordan du kjører og hva slags bil du har.
Hvor mye koster kjøringen
Prisen på å kjøre med el-bil per mil blir dermed som følger:
Hjemmelading, 2 kWh/mil: 3,14 kroner
Hjemmelading, 3 kWh/mil: 4,71 kroner
Hurtiglading, Fortum, 2 kWh/mil: 6 kroner (12 kroner på halv effekt)
Hurtiglading, Fortum, 3 kWh/mil: 9 kroner (18 kroner på halv effekt)
NB! Hurtiglading blir vesentlig dyrere per kWh om du lader med kaldt batteri eller fortsetter å lade etter at batteriet er 80 prosent fullt. Årsaken er at du betaler per minutt du lader, og du kan få mye lavere effekt om ikke alt er perfekt.
Hvor mye koster fossilbil-kjøringen?
Drivstoffkostnadene på en vanlig bil med forbrenningsmotor varierer i likhet med el-biler både med prisen på drivstoff, kjøremønster og type bil.
Med en normal pumpepris og aktiv bruk av rabattavtaler er det for tiden realistisk å regne med en pris på rundt 15 kroner per liter drivstoff.
Pris per mil blir da følgende, avhengig av forbruk:
0,3 liter per mil: 4,5 kroner
0,4 liter per mil: 6 kroner
0,5 liter per mil: 7,5 kroner
0,6 liter per mil: 9 kroner
0,7 liter per mil: 10,5 kroner
0,8 liter per mil: 12 kroner
0,9 liter per mil: 13,5 kroner