Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

E-Tron kontra Model 3 - holy camoly!

Startet av My2cents, torsdag 24. januar 2019, klokken 14:36

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: My2cents på torsdag 24. januar 2019, klokken 14:36
Siden konfiguratoren til Audi nå er oppe å går spekka jeg så likt som mulig hva Model 3 kan velges med (alt utenom P). Den kom da på 887 838,- inkl. vinterdekk. Det er ca. 350 000,- mer og på kjøpet får du dårligere rekkevidde og ikke bedre plass. Deal of the century!!!

Og i samme åndedrag tar du vel også en prissammenligning med Model S og Model X?

olavxxx

E-Tron er vel også uten rattvarme.
Skulle likt henger og luftfjæring jeg også, men 3P er et sykt røverkjøp!

HalvorV

Undertegnede var også på E-tron lenge.
Audien fremstår som en skikkelig bil, men litt skuffende ytelser og Møller med prissetting, informasjon og generelt RÆV service (har hatt Sharan) gjorde at jeg senket forventningene til M3 og gikk for den.
Selv med performance føler jeg at jeg får ganske mye bil for pengene.
Har også en Kona som visstnok skal leveres i mars. Den er ikke i nærheten av å bli beholdt.
Tesla Model Y Perfomance

Autowinder

Sitat fra: Klykken på torsdag 24. januar 2019, klokken 15:45
Sitat fra: E_S på torsdag 24. januar 2019, klokken 15:02
Sitat fra: Tellus på torsdag 24. januar 2019, klokken 14:48
[
Helt enig.

Og når vi først er  i gang så er Kona enda mye billigere. 4 hjul og god rekkevidde der også. Premium er ikke verdt mer enn simpel plast. Alle vet da det.

Dashbord trekker ned for Kona sin del selvfølgelig. HUD er også negativt. Hva skal man med det når man har en 26 tommer hengende midt i kupeen ? Hatchback er tull og trekker ned. 

Det enkle er som oftest det beste.
TM3 elbilverdens svar på REMA 1000  :laugh:

I det minste slipper man trolig med Kona at den ene verkstedtimen avløser den andre, lengre ventetid på verkstedtime enn på selve bilen og å forklare bilproblemene sine til en kundemottaker med bakgrunn fra Lindex og null peiling på bil..
... Har du dårlig erfaring med din model 3? Hvis ikke kan du sikkert spare deg for oppgulpet du kommer med. Og hvis du har bestilt en med den forhåndsdømminga di så bør du gå litt i deg selv.
Såså, vi har da takhøyde for grinete og ikke mater vi trollene heller ;)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

THE

Spesifiserte eTron med det som er nødvendig for min del. Blir ca. 875000,- + vinterdekk, og da har jeg ikke valgt skinn. Eneste opsjonen som mangler i lista er større batteri. Lurer på hva eTron ville kostet med et batteri som gir sammenlignbar rekkevidde som X100D har?

eTron er den første bilen fra Audi på veldig mange år som har interessert meg, men alt tyder på at rekkevidden er mye mindre enn jeg vil å akseptere, så ikke aktuelt å bytte ut X100D.

Synes ikke det er relevant å sammenligne pris på eTron og Tesla 3.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Løve

E-tron er jo en ordentlig bil, satt sammen av folk som kan bil, og som er gjennomført kvalitet i alle ledd. Det er dette som er Premium.

HCO

Sitat fra: Løve på torsdag 24. januar 2019, klokken 23:22
E-tron er jo en ordentlig bil, satt sammen av folk som kan bil, og som er gjennomført kvalitet i alle ledd. Det er dette som er Premium.

Javel? Elbil kan de iallefall ikke. Hvor ble det av 500km, 3 motorer, rask aksellerasjon og god plassutnyttelse? Nei, e-Tron er får i løveklær.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

RuneW

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Strøm Tycoon

Sitat fra: HCO på torsdag 24. januar 2019, klokken 23:35
Sitat fra: Løve på torsdag 24. januar 2019, klokken 23:22
E-tron er jo en ordentlig bil, satt sammen av folk som kan bil, og som er gjennomført kvalitet i alle ledd. Det er dette som er Premium.

Javel? Elbil kan de iallefall ikke. Hvor ble det av 500km, 3 motorer, rask aksellerasjon og god plassutnyttelse? Nei, e-Tron er får i løveklær.

Den heter e-tron 55, og deri ligger et hint. Dette er nok bare starten.

https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/audi-introduces-new-model-naming-system

HCO

Sitat fra: model3citizen på fredag 25. januar 2019, klokken 07:48
Den heter e-tron 55, og deri ligger et hint. Dette er nok bare starten.

https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/audi-introduces-new-model-naming-system

Mulig det, men nåværende modell har 20 kWh større batteri enn Model 3 LR, men har 160 km lavere rekkevidde. Audien har også 60 hk mer enn LR, men akselererer tregere. Innvendig plass er i praksis omtrent lik.

For å kjøre med ringer i grillen må man altså ut med omtrent dobbelt så mye, og da får man kanskje en mer "premium" bil, men man får en dårligere ELbil.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

geear

Elbilsituasjonen er fortsatt slik at de utroligste biler er konkurrenter. Dette har vi sett i mange år nå, og det er avtakende, men fortsatt finnes det behov som kun to eller tre biler, kanskje med helt forskjellig formfaktor, egenskaper og/eller pris, kan utføre. Dermed er etron vs Model 3 reellt for noen, Kona vs Model 3, e-NV200 vs. Model X, etc.

Er ellers så utrolig lei av å høre at Tesla ikke er premium. Går det ikke an å snakke bil uten å stadig drive med nedrakking? Ta hvem du vil som ikke er veldig merkeopphengt, og sett vedkommende inn i en Tesla. Samtlige jeg har hatt med i Model X-en er "mindblown", på et nivå godt over BMW, Audi eller Jaguar for den skyld.

At noen måtte mene at død ku på dashbordet er det som må til, er helt greit, men det er en smakssak og er ikke et argument for at Tesla ikke er premium. Premium er også funksjonalitet, design, nyskapning og brukervennlighet. Jeg har ikke eid Jaguar, men jeg har hatt både BMW og Audi, og mangler overhodet ikke premiumfølelsen i Model X. At det er en _annen_ premiumfølelse/stil er det ingen tvil om, men det er Tesla fra A til Å. Fra bestilling til levering til å åpne, lukke og starte bilen, til verksted, til så enkle ting som å handle deler. Alt gjøres annerledes hos Tesla, og på mange områder flere hakk mer premium enn iallfall Bavaria og Møller, som jeg har mye kjennskap til.

bakskj

Satte opp en kjapp sammenligning mellom E-tron og TM3.
Bagasjeplassen og hengerfeste måtte vært eneste argument som taler fordel E-Tron etter mine preferanser.
Kilde: https://ev-database.org


2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

Strøm Tycoon

Sitat fra: HCO på fredag 25. januar 2019, klokken 08:14
Sitat fra: model3citizen på fredag 25. januar 2019, klokken 07:48
Den heter e-tron 55, og deri ligger et hint. Dette er nok bare starten.

https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/audi-introduces-new-model-naming-system

Mulig det, men nåværende modell har 20 kWh større batteri enn Model 3 LR, men har 160 km lavere rekkevidde. Audien har også 60 hk mer enn LR, men akselererer tregere. Innvendig plass er i praksis omtrent lik.

For å kjøre med ringer i grillen må man altså ut med omtrent dobbelt så mye, og da får man kanskje en mer "premium" bil, men man får en dårligere ELbil.

Dette er jo høyst subjektivt. For noen som må ha hundebur bak, så er e-tron en bedre elbil. For deg, som verdsetter akselerasjon og rekkevidde, er det motsatt.

For meg er det helt innlysende at en sedan er en bedre bil enn en SUV, men det er også min subjektive oppfatning, og jeg tror nok vi er begge i mindretall når det kommer til vurderingen av hva som er den beste familiebilen av de to.

Når det kommer til "premium"-begrepet, så er ikke Model 3 tilstrekkelig "god" til å kunne bruke det etter min mening. Betjening (med unntak av skjermen), materialkvalitet, sittekomfort står helt klart tilbake for eks. BMW i3.

E_S

Sitat fra: Klykken på torsdag 24. januar 2019, klokken 15:45

... Har du dårlig erfaring med din model 3? Hvis ikke kan du sikkert spare deg for oppgulpet du kommer med. Og hvis du har bestilt en med den forhåndsdømminga di så bør du gå litt i deg selv.

Nei, men jeg har eid tre Model S. At bilen blir en halvmeter kortere gjør ikke organisasjonen eller byggkvaliteten noe annerledes.
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA