Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading

Startet av sinhal, torsdag 24. januar 2019, klokken 10:31

« forrige - neste »

sinhal

Hei. vurderer Zoe til kona, men var litt betenkelig siden jeg sannsynlig må kjøre den et par ganger til jobb og vi har 230V 1-fas ladestasjoner på jobb og jeg hadde da forståelsen at Zoe ikke kunne lade på disse, men så i dag at det står en Zoe koblet til en av disse stasjonene. Kan den lade på en vegglader som kun er 230V 1.fas altså?

zbk

Alle enfase-kurser er 220-240V enten Zoe kan lade der eller ikke. Forskjellen er hvordan jordingen er utført (og spenningsforskjellen mellom strømførende ledning og jord). I dette tilfellet er nettet tydeligvis et TN-nett som Zoe gladelig lader fra.

Hvis do googler TN-strømnett og IT-strømnett kan du finne mer informasjon om detaljene.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

aronesen

#2
Hvis det er enfas, så er det TN-Nett og du kan Lade Zoe der uten trafo.
Hvis det er tofas, så er det IT nett og du må ha en trafo som gjør dette om til TN-nett.

Hvis du måler spenningen mellom leder og jord vil du se at det på TN-Nett er en leder som har 220V mens den andre har 0V.

På IT-nett vil begge lederne ha ca 110V mot jord.

Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

sinhal

Ahhh. Da forstår jeg. Trodde den kun kunne lade på TT nett (400v) var ikke klar over den forskjellen på IT og TN, men slik jeg har forstått det hjemme er det IT nett og da må jeg har trafo. I huset kommer det Tre Faser inn og Jordledningen er koblet til vannrøret. det er vel da IT nett?

minibiti

It might be a good idea to double check that the Zoe you saw at work was indeed charging, not just plugged in with an blinking error message :)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

sinhal

Sitat fra: minibiti på torsdag 24. januar 2019, klokken 10:49
It might be a good idea to double check that the Zoe you saw at work was indeed charging, not just plugged in with an blinking error message :)

The blue light where the type 2 plug is connected to the car is pulsating, does this mean it is charging?

aronesen

#6
Sitat fra: sinhal på torsdag 24. januar 2019, klokken 10:48
Ahhh. Da forstår jeg. Trodde den kun kunne lade på TT nett (400v) var ikke klar over den forskjellen på IT og TN, men slik jeg har forstått det hjemme er det IT nett og da må jeg har trafo. I huset kommer det Tre Faser inn og Jordledningen er koblet til vannrøret. det er vel da IT nett?

Bare mål mellom leder og jord, så finner du det ut.
Zoe liker ikke TT-Nett.

Det vil blinke rødt hvis den ikke kan lade.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

sinhal

Sitat fra: aronesen på torsdag 24. januar 2019, klokken 10:58
Sitat fra: sinhal på torsdag 24. januar 2019, klokken 10:48
Ahhh. Da forstår jeg. Trodde den kun kunne lade på TT nett (400v) var ikke klar over den forskjellen på IT og TN, men slik jeg har forstått det hjemme er det IT nett og da må jeg har trafo. I huset kommer det Tre Faser inn og Jordledningen er koblet til vannrøret. det er vel da IT nett?

Bare mål mellom leder og jord, så finner du det ut.
Zoe liker ikke TT-Nett.

Det vil blinke rødt hvis den ikke kan lade.

Bare måle med multimeter mellom en fase og Jord (gul/grønn) skal da stå 110V hvis IT og 230 hvis TN ?

aronesen

Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Amatøren

#9
Sitat fra: aronesen på torsdag 24. januar 2019, klokken 11:22
230 eller 0 hvis TN. :+1:

Med mindre det ikke er en jordfeil i området.


Forsøk å få kontakt med en med en Zoe som dere kan teste på de plassene i nærområdet der dere skal lade.

Har ikke Zoe selv, men virker som om det er mye vennlighet blant elbilfolket.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

sinhal

Målte mellom en virkelig fase på en av sikringene og jord skinnen i sikringsskapet nå og fikk 238V som jo vel er 230V og da er det et IT nett jeg har hjemme?

jkirkebo

Sitat fra: sinhal på torsdag 24. januar 2019, klokken 22:14
Målte mellom en virkelig fase på en av sikringene og jord skinnen i sikringsskapet nå og fikk 238V som jo vel er 230V og da er det et IT nett jeg har hjemme?

Hvis du måler 238V mellom fase og jord har du enten TN-nett eller en kraftig jordfeil på trafokretsen. Om du har 3-fase inntak kan du måle mellom to faser på 3-fase sikringer, da skal du få ~400V om du har TN.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA