Hvor mye vil en e-tron koste i løpet av tre år?

Startet av kodax, ons 23. jan 2019, kl. 20:22

« forrige - neste »

kodax

Sitat fra: torlie på tor 24. jan 2019, kl. 11:12
...Dersom det i 2020/2021 kommer mange fullgode elbiler (CUV/SUV), VW ID Crozz, Volvo XC40, Skoda Vision E, BMW X3, Tesla Model Y + flere og disse kan leveres i betydelig antall (tilnærmet ingen venteliste), og til priser fra kr 400-600k og rekkevidde på 45 mil WLTP, og tilsvarende ytelse og AWD.
...
"Det er vel overveiende sannsynlig at det kommer mange potensielle konkurrerende modeller, men mer usikkert om de blir levert i stort nok antall. Det blir nok bare færre som har lyst til å kjøpe ny fossilbil i Norge etterhvert, og resten av Europa skal nok også ha flere biler. Samtidig reduseres kanskje momsfritaket. Blir det vanskelig og/eller dyrt nok, vil nok brukt-elbilene uansett holde seg relativt godt i verdi.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

AJ82

Sitat fra: torlie på tor 24. jan 2019, kl. 11:22
Sitat fra: AJ82 på tor 24. jan 2019, kl. 11:17
Verditap vil nok avgjøres mye om og NÅR konkurrenter tilbyr bortimot "tilsvarende" elbil.

Det er flere spennende konsepter, men lanseringstakten bør økes.

Dersom det i 2020/2021 kommer mange fullgode elbiler (CUV/SUV), VW ID Crozz, Volvo XC40, Skoda Vision E, BMW X3, Tesla Model Y + flere og disse kan leveres i betydelig antall (tilnærmet ingen venteliste), og til priser fra kr 400-600k og rekkevidde på 45 mil WLTP, og tilsvarende ytelse og AWD.

Hvorfor da kjøpe en 3 år gammel E-tron til samme pris som ny alternativ bil. 50-60% verditap på 3 år er nok realistisk.

Skjønner hvor du vil hen, men det blir også å forenkle det litt vel mye. Hvorfor kjøper f.eks. folk Q7, når de kan kjøpe Kodiak? Endel har også krav utover bare plass og rekkevidde.

A.J.

Selvsagt, og kunne nok føyd til det. Merkelojalitet er viktig.

Enkelte som kjøper Audi ville uansett ALDRI kjøpt Skoda.  :) Uansett spennende og se, og gleder meg til utvalget av elbiler nærmer seg utvalget av fossil  :+1:

Enig  :+1: Tror de neste 5 årene vil være veldig spennende. Sikkert mye morsomt som kommer  :)

A.J.
- 2024 Polestar 3
- 2022 Kia EV6
x 2022 Mercedes EQE 43 AMG
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

hemi

Verditap vil nok avgjøres mye om og NÅR konkurrenter tilbyr bortimot "tilsvarende" elbil.

Dersom det i 2020/2021 kommer mange fullgode elbiler (CUV/SUV), VW ID Crozz, Volvo XC40, Skoda Vision E, BMW X3, Tesla Model Y + flere og disse kan leveres i betydelig antall (tilnærmet ingen venteliste), og til priser fra kr 400-600k og rekkevidde på 45 mil WLTP, og tilsvarende ytelse og AWD.

Hvorfor da kjøpe en 3 år gammel E-tron til samme pris som ny alternativ bil. 50-60% verditap på 3 år er nok realistisk.

Skjønner hvor du vil hen, men det blir også å forenkle det litt vel mye. Hvorfor kjøper f.eks. folk Q7, når de kan kjøpe Kodiak? Endel har også krav utover bare plass og rekkevidde.

A.J.

Teorien er riktig, men nå kan du kun velge e-tron , så torlie sitt argument er gyldig

Imagine

Sitat fra: AJ82 på tor 24. jan 2019, kl. 12:09
Sitat fra: torlie på tor 24. jan 2019, kl. 11:22

A.J.

Selvsagt, og kunne nok føyd til det. Merkelojalitet er viktig.

Enkelte som kjøper Audi ville uansett ALDRI kjøpt Skoda.  :) Uansett spennende og se, og gleder meg til utvalget av elbiler nærmer seg utvalget av fossil  :+1:

Enig  :+1: Tror de neste 5 årene vil være veldig spennende. Sikkert mye morsomt som kommer  :)

A.J.

Det kommer garantert mye moro og kjedelig pp elbilsiden. Det kommer også moms og avgifter og etterhvert innstramminger i elbilfordeler.

arthur

Sitat fra: Imagine på tor 24. jan 2019, kl. 08:05
Sitat fra: hemi på tor 24. jan 2019, kl. 01:53
regn 50% verditap på 3 år, det er normen på stor tysk bil
Sjekk gjerne med leasingselskap, sier de mindre pleier de ha rett.

Ladestasjon hjemme er MUST.

Ca 50% restverdi som 5 år gammel er mer typisk slik jeg har sett det. Verditapet du beskriver høres fransk eller italiensk ut  ;)

Vil tro at ved privatleasing i dag så regner selger med en restverdi et stykke ned på 50-tallet etter tre år.

Imagine

Leasingselskapene skal visst ha regnet med over 60% restverdi etter 3 år. Er jo bra det. De skal jo tjene gode penger på dette de også oppå det hele for å gidde å tilby leasing.

AJ82

Sitat fra: Imagine på tor 24. jan 2019, kl. 17:05
Leasingselskapene skal visst ha regnet med over 60% restverdi etter 3 år. Er jo bra det. De skal jo tjene gode penger på dette de også oppå det hele for å gidde å tilby leasing.

Har også hørt om høye restverdier, høyere enn alt annet de selger :)

A.J.
- 2024 Polestar 3
- 2022 Kia EV6
x 2022 Mercedes EQE 43 AMG
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

arthur

Joda, leaset selv en Toyota i 2010 for tre år og da beregnet de restverdien til 68%. Da jeg leverte tilbake bilen stod den i butikken til salgs i ti (!) måneder før de droppet prisen 10%, og solgte den enda biligere enn det til slutt også i følge kjøper som jeg tilfeldigvis visste hvem var/er og snakket med.

Imagine

Sitat fra: arthur på tor 24. jan 2019, kl. 17:19
Joda, leaset selv en Toyota i 2010 for tre år og da beregnet de restverdien til 68%. Da jeg leverte tilbake bilen stod den i butikken til salgs i ti (!) måneder før de droppet prisen 10%, og solgte den enda biligere enn det til slutt også i følge kjøper som jeg tilfeldigvis visste hvem var/er og snakket med.

Ikke sikkert de tapte på det av den grunn. Leasingselskapet får gode rabatter og skal gjerne ha en pott når de kjøper bilen ny for å lease den ut til kunden, deretter ofte litt av den fortløpende leien/innskudd, så av når bilen selges videre igjen. At noe tar lang tid å selge og går ned i pris betyr ikke nødvendigvis at det er tapsprosjekt.

Snart-i3

Som diskutert tidligere har også leasing-firmaene er mva-fordel på biler med mva, så selskapet sitt regnestykke er noe mer komplisert.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

JanIvar

På en bil til 740k ca ender jeg opp med leasingpris (ink. service og vinterdekk) på kr 12000 pr mnd.
Jeg har da en bil som på noen områder dårligere utrustet enn A6 Allroad jeg har nå. Etter litt finregning finner jeg at dersom jeg beholder A6 Allroad i 4 år sparer jeg mellom 100 og 150 000, selv når jeg regner inn 100 kr i bompenger pr arbeidsdag og drivstoffutgifter samt merkostnader til vedlikehold.

Her i Bergensområdet vil jeg havne på 50% bompenger i fra medio 2019, og strøm er ikke gratis heller, selv om jeg har bare kalkulert med hjemmelading.

Det betyr i praksis at ny bil i høy prisklasse vs 4 år gammel bil(i samme prisklasse) koster inntil kr 150000 mer over 4 år.

I mitt tilfelle betyr det nok at jeg beholder Allroaden, da den er en fantastisk bil å kjøre. Etron har ikke mer plass, og har heller ikke noe særlig nytt mhp. utstyr i den prisklassen jeg vurderer(spekker man til 900+ får man mer utstyr, men da er kostnaden også høyere). Og jeg slipper ladekø-angsten.

Oppsummert: Dyr bil koster mye pr km. Regnestykket med brukt fossil vs ny eTron må du gjøre selv utfra din kjørelengde og ditt behov. 

M8Biker

Sitat fra: hemi på tor 24. jan 2019, kl. 01:53
regn 50% verditap på 3 år, det er normen på stor tysk bil
Sjekk gjerne med leasingselskap, sier de mindre pleier de ha rett.

Ladestasjon hjemme er MUST.

Har nettopp solgt min 2015 A6 3.0 TDI Quattro Avant etter 4 år med 40% verditap. Det du sier er nok i høyeste laget. Fikk prisen jeg la den ut for, ingen pruting. Kunne sikkert fått mer, henvendelsene tatt i betraktning... Det er mange faktorer som avgjør, bla. kjørelengde, vedlikehold, utstyr +++

Øyvind.h

Høres ut som du har vært heldig, hatt rett konfig og funnet rett kjøper. For noen uker siden gjorde jeg den artige øvelsen å søke på BMW/Audi til maks 650.000 med minimum 200 hester, ikke gått for langt og ikke eldre enn 2015. Fant da en drøyt 3 år gammel A6 som hadde listepris ny på litt over 900, til salgs for 449. Klart, eier har sikkert betalt mindre enn listepris, men budet vil også være lavere enn 449. Den hadde ikke gått veldig langt heller. Jeg fikk bakoversveis over prisfallet på tyske store biler med litt motor. Nesten så det fristet å kjøpe, men det er jo en grunn til at de er så billige. Det er ikke et godt kjøp.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hemi

Prøv Q7.

Jeg fikk 40% av verdi for min GL v8 twinturbo etter 3 år og noen mnd :o

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hemi på fre 01. feb 2019, kl. 01:08
Prøv Q7.

Jeg fikk 40% av verdi for min GL v8 twinturbo etter 3 år og noen mnd :o

Jaha. Den billigste Q7 som er registrert i 2015 eller senere er på Finn til 599.000 og kjørt 119.000km, mens nest billigste koster 699.000.... Tydelig at bruktbilbutikkene må ha et bra påslag...eller at det er dyre biler når de er nye... :-)
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA