Uuups...Feil hjemmelader blir dyrt.

Startet av Roy Aasen, tir 22. jan 2019, kl. 19:11

« forrige - neste »

bno

Sitat fra: Roy Aasen på tir 22. jan 2019, kl. 21:46
å jukke rundt og lade når det er billigst er helt uinteressant.
Greide ikke å dy meg, med respekt å melde. Det er alle disse småregningen en må ha kontroll på ikke de store. Så i mine øyne blir det optimalt viktig å ha kontroll på disse variable kostnader. VELDIG godt ment fra en gamling som lever greit. Husk 7 magre og 7 feite for å si det slik og mange bekker små....selvsagt. Husk at Europa er i kraftig endring say no more...., men med et  glimt i øyet.

cra

Sitat fra: Roy Aasen på tir 22. jan 2019, kl. 21:46
Besparelsen med å jukke rundt og lade når det er billigst er helt uinteressant.

Det er jo dette fossilbilistene driver med hele tida. Greit nok, besparelsen er kanskje enda større på å handle drivstoff til riktig tidspunkt, men de kan ikke gjøre det fra en app på mobilen!  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Roy Aasen

Jepp, fra, når diselprisen svinger med inntil 3 kroner/liter så er det jo greit å passe på å fylle opp når det passer.      For strøm blir det litt mye styr for en gammel mann

Burger

Roy: Det er derfor man outsourcer den biten. Jeg sier når bila skal være ferdigladet og har en knapp på mobilen for å overstyre. Det virker best på biler som har mye mer kapasitet enn det man trenger. Samme har jeg på oppvarming.

Det er ikke så mye å spare nå, men jeg tror det kommer til å bli mye større forskjeller etter hvert så jeg ligger i forkant.

Investering så langt

600 for HAN plugg så jeg får ut info fra sikringskap hvert andre sekund
950 for varmepumpestyring
0 for smartlading av i3 (kobler seg mot BMW api)
700 for to Mill kontakter koblet til varmeovner
4500 for smartstyring av tre varmegulv. (på vei i posten, fått 1000 kr i rabatt pga 'god' kunde)
1000 til elektrikker ekstra for å bytte termostat på to eksisterende varmegulv.
0 for å montere smartstyring på nytt varmegulv, inkludert.
-1000 for at elektrikker ikke stiller med termostat til nytt varmegulv.
-1430 i Enovo støtte på kontrollsystem når man får lagt til minst tre soner med mulighet for nattsenking av temperatur. (Får neppe støtte for han pluggen)

Totalt 5320 kroner og jeg har mye større mulighet til å legge strømforbruket til dit jeg vil, eller slik som jeg gjør nå, forteller når jeg er hjemme og hvor varmt jeg vil ha det da. Noen andre får sørge for natt- og dagsenking av temperatur.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Roy Aasen

Heisann Burger.  Joda, du har nok helt rett. Det vil jo selvsagt også være avgjørende i hvilken  situasjon hver enkelt er i.
De sist ukene har bilen gått så mye at jeg ikke har klart å lade fullt opp hjemme selv om det er "støpsel i" ved enhver anledning. Litt hurtigladning i tillegg. 

Fra neste kommende vinter ser det litt likere ut, så da kan jeg bruke ladestyringen som er i bilen til å lade på (i hovedsak) de rimeligste tiden av døgnet.

Så er det vel ganske sikkert at det etterhvert kommer fiksere og smartere duppeditter til strømstyring.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA