Uuups...Feil hjemmelader blir dyrt.

Startet av Roy Aasen, tir 22. jan 2019, kl. 19:11

« forrige - neste »

Panduck

Min frykt er at en smart-lader kan bli svært dyr, dersom firmaet går konkurs og backendsystemet for styring forsvinner. Venter heller til ting har stabilisert seg.

lars667

Som nevnt koster ikke en smart lader særlig mer hvis en uansett må ha 3,6-7,2 kWh og hiver opp en egnet stasjon. Men samtidig, hvis en får tak i en usmart lader til 3-4k og har programmering i bil og ev. app som setter opp lading f. eks. fra 2 om natta, kan det ikke være mange kronene å spare selv om en har variabel strømpris? Regner med at bilene vil få mer og mer sofistikerte løsninger for dette onboard også. Jeg ser lader som en langtidsinvestering på huset, så det blir også et moment at jeg kan få lokal elektriker til å skifte komponenter som ryker 5-10 år fram i tid. Da bør det enten være en enkel lader, eller et merke en kan stole på leverer deler i overskuelig framtid. Lastbalansering er kanskje et større poeng etterhvert som bil nr 2 også blir elektrisk.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

KjellG

Dersom en har fordel av strømprisen over døgnet, så må en ha tariff med timesmåling. Er det mange som har fått det enda?

Å gå opp til 32Akan være en fordel — frem til effektpåslaget ev kommer. Strøm er blitt et puslespill. Enda et problemområde blir for dem som leier ut en sokkelleilighet uten separat måler.

Burger

Spar penger til batteri som kan jevne ut dagene dersom det blir effekttariff på de tre værste timene i måneden eller bruk fra batteri når det er dyrt.

Vi har vel 2 år på oss ish før noe blir satt i gang, men vi får vel noen pekepinner før det.

I det det lønner seg med batteri så blir det bestilt.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Ingeniøren

Sitat fra: Burger på fre 25. jan 2019, kl. 19:57
Spar penger til batteri som kan jevne ut dagene dersom det blir effekttariff på de tre værste timene i måneden eller bruk fra batteri når det er dyrt.

Vi har vel 2 år på oss ish før noe blir satt i gang, men vi får vel noen pekepinner før det.

I det det lønner seg med batteri så blir det bestilt.

Du har vel et stående i garasjen på hjul. Den dagen det kan kobles på huset skal jeg ha stort batteri i bilen jeg også og paneler på taket.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Gardin

Å lade bilen når strømmen er billigst gir selvsagt mening når den uansett står parkert hele natten, men vi får inderlig håpe at å bruke effektutgjevningsbatterier i de tusen hjem aldri blir løsningen på effektbegrensninger i strømnettet. Det blir en enorm sløsing med resurser om folk flest skulle begynne å installere husbatterier for å redusere effektavgiften helt uavhengig av om det er et reelt problem i området hvor huset står, og så lade og bruke batteriet i daglige sykluser, og dermed slite batteriet mer enn nødvendig, selv om den eventuelle effektbegrensningen i nettet bare er et reelt problem en sjelden gang.

Det må være mye smartere om nettselskapet installerer batterier akkurat der det er et reelt behov for dem, og stort sett bare bruker dem når det er et reelt behov for det. Strømnettet har tross alt rikelig med kapasitet de fleste steder meste parten av tiden.

Amoss

Sitat fra: Gardin på lør 26. jan 2019, kl. 10:19
Det blir en enorm sløsing med resurser om folk flest skulle begynne å installere husbatterier for å redusere effektavgiften helt uavhengig av om det er et reelt problem i området hvor huset står, ...

For så vidt sant, men om det lønner seg for den enkelte husstand så for man i tillegg en "backupløsning" ved strømstans. Og da blir det mer fornuftig.

Sitat fra: Gardin på lør 26. jan 2019, kl. 10:19
Det må være mye smartere om nettselskapet installerer batterier akkurat der det er et reelt behov for dem, og stort sett bare bruker dem når det er et reelt behov for det. Strømnettet har tross alt rikelig med kapasitet de fleste steder meste parten av tiden.

Sant nok, men om de skal gjøre det så må de i så fall øke nettleien for å betale for disse batteriene, eller innføre effektavgift - og vi er like langt.
Model S 85D

Burger

Ingeniøren: Har to elbiler.

• i3 som har css som ikke støtter vehicle to house. Har snappet ut om at css neste versjon 3 skal kanskje støtte det.
  • Leaf som kan få vehicle to house, men det jeg har sett koster 50k og selges kun i Japan og noe prøveprosjekt i England. Denne trenger jeg hele batteriet på dårlige dager for tur/retur jobb.

Så i stedet for å legge mye penger i enten nyere bil med css plugg eller chademo som jeg ikke får kjøpt, så tror jeg at jeg heller spytter 50-100k i ett eget batteri.

NB: Vehicle to Grid er ikke aktuelt, kun jeg skal tjene penger på batteri jeg eier. Dersom netteier tilbyr realistisk pris + 200% påslag så kan jeg vurdere det. Skal netteier tjene ett øre på batteri så får de installere det selv.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
Stjørdal

KjellG

De største energislukene i heimen er: oppvarming, varmtvann og kanskje elbillading. De to første fikses med varmepumpe, den siste med stort batteri og lastutjevning. På sikt kanskje solceller til lading.

Elbil fundamentalist

Det er ikke samfunnsøkonomisk at hver enkelt skal gjøre store investeringen i batterier etc. (som krever kompetanse for spesielt interessere og høyt vedlikehold) i heimen for å tilpasse seg nettet. Det er mer lønnsomt å gjøre investeringer sentralt.
Forvaltningsprinsippet skal ivareta det mest samfunnøkonomsk lønnsomme på vegne av alle. AMS målere som kan styre VV bereder, gulvvarme elbillading burde være maksimalt av hva man i samfunnsnytte skal kunne forvente av den enkelt husholdingen. Standardiserte løsninger som styres sentralt.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Burger

Da må samfunnet ta en beslutning på hvordan de skal ha variabel nettleie i 2021 og hvor mye det gir i utslag så man kan planlegge.

Dersom samfunnet skal ta seg av toppene sentralt så burde vi som var interessert i det i nabolaget få lov til å spytte penger inn i en større batteribank som gjorde nettleien billigere for oss som var med å investerte.

Akkurt nå virker det som grådighet, dvs de tre værste timene i en måned skal gi utslaget for nettleien hele måneden. Da gir det ingen mening å flytte elbillading til natten fordi det er mindre belastning på nettet om natten. Man flytter den til de tider man ikke har annen belastning og bruker batteri til å få jevn belastning hele døgnet. Bra for meg, men dumt for netteier som kunne fått ned noen kw fra mitt hus når det nettet sliter. Her er det vel også ett poeng at nettet ikke sliter bortsett fra noen enkelte steder i landet.

Varmepumpe er ikke særlig effektiv når det blir for kaldt. Skal installerer varmegulv på stue og kjøkken og tenker å bruke det når det blir kaldt nok til at det er lønnsomt. Man kan ha det to grader kaldere i rommet og temperaturen oppleves som det samme. På morgenkvisten så kan jeg bruke 3kw 15-20 minutter på å få varmegulvet opp i 27 grader i stedet for å la varmepumpa gå på 2kw i to timer for å få 22 grader etter nattsenking av temperatur. Blir spennende å se hvordan teori og praksis vil virke.

Jeg har ingen tro på at variabel nettleie vil kunne gavne forbrukere, fordi da ville den være basert på hvor stor belastning på nettet var og i en tid så ville det lønne seg for både meg og netteier at jeg ladet med 2x11kw kun når det var billig strøm, god kapasitet på strømnettet og jeg motvirket de som ikke klarte å omstille seg. I stedet blir det å prøve jevne ut forbruket som kun virker når alle gjør det.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
Stjørdal

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fre 25. jan 2019, kl. 09:18
Tror raskere lading vil lønne seg før dynamisk lader, så fremt man har mulighten til å programmere ladingen.

Jeg ser at jeg sliter litt nå på vinteren med å kun lade når det er billig strøm, med en 15A kurs. Når jeg starter ladingen på kvelden, så er bilen ikke ferdigladet når jeg plugger ut på morgenen. Og da lader jeg også litt på de dyrere timene på kveld og morgen, og ikke bare midt på natten. Jeg ender opp med å lade utover ettermiddagen på lørdagen. Det er ikke dyreste tid å lade på, men det er ikke billigst heller.

Hadde jeg gått opp til 32A kunne jeg sørget for å stort sett kun lade på de billigste timene av natten. Men dette blir jo også et regnestykke, der kostnaden av ladeopplegget må regnes mot besparelsen.

Og så er det jo også en usikkerhet i forhold til fremtidige effekttariffer. Vil man bli straffet for å lade med 7,4 kW på natten?

Normalt er det små endringer i pris over døgnet i Norge. Slo opp en tilfeldig dato (1.jan 2019) og det varierte fra 470 til 504 per MW over 24 timer. Bare unntaksvis er det store endinger.

Espen Hugaas Andersen

Normalt sett er det ikke store svingninger. Men det har vært mer av det i de siste ukene. Her var mitt forbruk forrige uke:

Tjener en del på å unngå å lade på dagen, bortsett fra helgen.

Her var forresten en uke i november:

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Panduck

Synes ting burde kunne bli mer standarisert. Nå er det jo alle mulig måter en lader kan lastbalanseres (for de som kan det) på. Krev standard port for last-styring som alle ladere må ha, som benytter en enkel protokoll, der man kan knytte på egen kontroller. Det er dumt å ha for mye "smarte" ting i en dyr boks, da disse smarte tingene fort blir utdatert. Sammenlikne med en smartTV vs en vanlig TV med HDMI og en "smartboks" (appleTV, chromecast, etc) plugget i. Slippe å bytte TVen bare fordi det smarte har blitt gammeldags.

elektrolux

Sitat fra: Panduck på ons 30. jan 2019, kl. 09:25
Krev standard port for last-styring som alle ladere må ha, som benytter en enkel protokoll, der man kan knytte på egen kontroller.

Tipper de fleste ladestasjonene allerede har en lignende port. I alle fall en måte å skru av og på.

API gir forøvrig mulighet til å koble sammen enheter, men jeg synes nå det er greit når en ikke er avhengig av annet utstyr for å oppnå det en ønsker.

Registrerer f.eks at omtrent alle dynamiske ladestasjoner krever tilleggs enheter for dynamisk ladestyring.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA