Er elbilen miljøvennlig? Ny rapport slår hull på elbil-myte

Startet av Rosson, man 21. jan 2019, kl. 23:35

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tir 22. jan 2019, kl. 18:24
He he, bra poeng! En gjennomsnittelig dusjforbruk er ca 1600,-
https://e24.no/privat/eiendom/hvor-mye-koster-en-dusj/10021593

Om man dusjer 50% mer blir det 800kr året Snittpris på strøm ca 70øre = 23,56km t/r jobb med 220wt/km og 220 arbeidsdager.

Det er allerede likt mellon sykkel /elbil bare på dusjing
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Elbil fundamentalist

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

jkirkebo

Tesla Model Y LR 2024 (gul)

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

Electrix

Jeg sykler til jobb (15km hver vei) 1-2 ganger i uka med elsykkelen, og det samme gjør kona. Med piggdekk fungerer det greit på vinteren også, men det skal nevnes at de har vært flinke til å prioritere sykkeltraseer her i Kristiansand, og de har høy prioritet på brøyting av sykkeltraseene.

Transporten vår består nå årlig av ca:
Leaf 2012: 20 000 km
Elsykkel:     3 000 km
Dieselbil:     3 000 km (byttelåner med familien av og til)

Men jeg ser at transportbehovet øker nå som barna blir større, spesielt lengre turer, så vi vurderer Model 3 eller X i tillegg eller i stedet for Leaf.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

geear

Veiene vi sykler på medfører også utslipp, vil anta at sykkelstamvegen de nå bygger her, til 1,3 milliarder, påfører alle som sykler der et ganske heftig utslipp i en del år fremover...

https://www.nrk.no/rogaland/her-kommer-landets-raeste-sykkelvei-1.13355886

Vedlikeholdes skal det også. Men hjelpe meg, er ikke et sekund i tvil om at de positive effektene av syklingen veier opp for alt en kan finne på av ulemper.

hgs

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tir 22. jan 2019, kl. 19:31
Sitat fra: Øyvind.h på tir 22. jan 2019, kl. 18:39
Sånn rent bortsett fra at en sykkel veier 15kg, gir mosjon og bedre helse. Elbilen veier 100 ganger mer og gjør brukeren slapp og mindre frisk.
Joda, det er den oppleste sannhetene, men å sykle rent for mosjon sin skyld, så velger man hyggelige trygge ruter med frisk luft og i flott solskinn en søndag formiddag.
Sykle til jobb hele året er noe helt annet. Sykle i mørket, snø og is med stressede bilister vogntog og 22meter lange kollektivbusser passerende centimeter fra styret. Innhallere eksosen en meter fra eksopotta på en gammal dieselpurke med iskald motor, skyhøy svevestøvkonsentrasjon langs trafikkerte gater. En 26 år gammel småbarnsmor ble skumpet ut i trafikken i Kirkeveien rett foran en kollektivbuss og ble kjørt ihjel. Andre slår seg helseløse i fall, nedkjøringer og velt. Noen ganger med varige mèn. Dette er det ikke politisk korrekt å snakke om..

En skal bare ikke seile under falskt flagg mener jeg. Når det er rent CO2 messig mer gunstig å ta med ungene på en elbiltur enn å gå en tur i marka, så mener ikke jeg at man skal gjøre det, men når MGP også er i mot elbiler, fjerner tusenvis av p-plasser og på den måten tvinger folk til å ta jobbreiser med sykkel, som for de fleste har ett eller flere livsfarlige trafikale crux på veien, så er ikke bra! Veganer eller ikke, så tåler ikke kroppen å bli meid ned av trikk eller lastebiler.

Når elbilen er er mer meiljøvennlig enn alt annet inkludert kollektivbuss og sykkel, så skal ikke MGP m.fl. slippe unna med å ødelegge for vidre elbil utbredelse i byene. Sats på langt flere ladeplasser langs fortauene. Se på de som billige luftrensere, og vis verden løsninger for å få med de som bor i sentrale sentrumsleiligheter også. Det kan være en elbilpool, etc slik at man kan besøke svigers i hjembygda en og annen helg. Det må bare inn i byplanene det også. Slik det ser ut nå skal Oslo innenfor ring 2 kun fungere som rølpeby for studenter og unge uten barn.

De siste 5 åra vi bodde i Oslo sykla jeg t/r jobb mellom Godlia og Sandvika det aller meste av året, riktignok ikke når det var mye snø. Kjenner meg ikke igjen i den svartmalinga her. Mye kunne vært bedre for syklister, men stort sett er det å sykle til jobb uproblematisk og ikke spesielt farlig så sant man følger litt med og tar høyde for at enkelte bilister ikke gjør det. Tar man med produksjon av kjøretøyet i regnskapet tviler jeg sterkt på at en elbil kommer bedre ut enn en sykkel.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

arthur

Bruker selv elsykkel en god del om vinteren i nærmiljøet (og vel sådet), men blir stadig overrasket over hvor mange som sykler i veibanen til tross for at det er godt utbyggete sykkelveier/stier og brøyting/strøing av disse er prioritert av kommunen. Mulig det er noa barer i veibanen (saltet), men oppveier det faren man utsetter seg for?

Ingeniøren

Sitat fra: arthur på ons 23. jan 2019, kl. 07:26
Bruker selv elsykkel en god del om vinteren i nærmiljøet (og vel sådet), men blir stadig overrasket over hvor mange som sykler i veibanen til tross for at det er godt utbyggete sykkelveier/stier og brøyting/strøing av disse er prioritert av kommunen. Mulig det er noa barer i veibanen (saltet), men oppveier det faren man utsetter seg for?

Ruller vel litt letter og det er tilsynelatende viktigere enn livet... (hilsen en som sykler mye, men på sommeren  :+1:)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Øyvind.h

Sitat fra: hgs på tir 22. jan 2019, kl. 23:45
Sitat fra: Elbil fundamentalist på tir 22. jan 2019, kl. 19:31
Sitat fra: Øyvind.h på tir 22. jan 2019, kl. 18:39
Sånn rent bortsett fra at en sykkel veier 15kg, gir mosjon og bedre helse. Elbilen veier 100 ganger mer og gjør brukeren slapp og mindre frisk.
Joda, det er den oppleste sannhetene, men å sykle rent for mosjon sin skyld, så velger man hyggelige trygge ruter med frisk luft og i flott solskinn en søndag formiddag.
Sykle til jobb hele året er noe helt annet. Sykle i mørket, snø og is med stressede bilister vogntog og 22meter lange kollektivbusser passerende centimeter fra styret. Innhallere eksosen en meter fra eksopotta på en gammal dieselpurke med iskald motor, skyhøy svevestøvkonsentrasjon langs trafikkerte gater. En 26 år gammel småbarnsmor ble skumpet ut i trafikken i Kirkeveien rett foran en kollektivbuss og ble kjørt ihjel. Andre slår seg helseløse i fall, nedkjøringer og velt. Noen ganger med varige mèn. Dette er det ikke politisk korrekt å snakke om..

De siste 5 åra vi bodde i Oslo sykla jeg t/r jobb mellom Godlia og Sandvika det aller meste av året, riktignok ikke når det var mye snø. Kjenner meg ikke igjen i den svartmalinga her. Mye kunne vært bedre for syklister, men stort sett er det å sykle til jobb uproblematisk og ikke spesielt farlig så sant man følger litt med og tar høyde for at enkelte bilister ikke gjør det. Tar man med produksjon av kjøretøyet i regnskapet tviler jeg sterkt på at en elbil kommer bedre ut enn en sykkel.

Jeg har syklet året rundt siste 10 år i hvert fall. Det er som å gå seg en skitur på morgenen :) Kommunen har gjort en stort sett god jobb med vedlikehold av sykkelfelt denne vinteren, men piggdekk sitter veldig bra. Bedre enn å være til fots på isen! Når det gjelder eksos har jeg merket en veldig stor forbedring, kanskje mest de siste årene. Andelen elbiler der jeg sykler langsmed trafikken er nok fort oppimot 50% nå i rushen og stiger raskt. Det har sine fordeler å bo i Oslo under incentiv-regime og med fokus på å få ned biltrafikk. Ja det kommer noen gufs av eksos nå og da, men mindre og mindre. Og det er veldig behagelig å ha stabilt god kondisjon hele året. Mindre syk føler jeg meg også. Vekten stabiliserte seg noenlunde, kommer raskere til/fra jobb, sparer penger(ish), slipper bruke ekstra tid på treningssenter +++.

Når det gjelder skader har jeg veltet tre ganger siden 2005 når jeg startet (syklet ikke helårs tre første år).
To ganger på trikkeskinner i sving. Min feil begge gangene. Tredje gangen veltet jeg i en rundkjøring full av oljegris. Blitt litt skrubbsår og blåmerker, men ingenting alvorlig.

Det er viktig å være oppmerksom. Dvs. man må lese trafikkbildet, følge med på uoppmerksomme bilister og ikke sette seg i de klassiske fellene. Det er litt synd å registrere at et flertall av syklistene er selektivt opptatt av trafikklys. Dvs ser det greit ut sykler mer enn halvparten, og jeg ser en del som tar sjanser. Men det er valg man selv tar. Får man horn i panna av å sette seg på sykkelen er det kanskje lurt å heller ta trikken.

Oppsummert kunne det ikke falt meg inn å kjøre bil eller ta kollektiv til jobben. Liker sykkelturen på morgen/ettermiddag og påvirkningen den har på kroppen. Når jeg må ta trikk føler jeg bare frustrasjon rett og slett. Ineffektivt, trangt, ingen mosjon og koster penger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electrix

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Elbil fundamentalist

HGS, Electrix og Øyvind.h

Det er mange som har sykler hele året, veldig bra! Gjorde det selv i studietiden bl.a. Veldig bra for selvtilliten også bl.a synes man fort at alle andre som ikke sykler er noen usunne sveklinger. Tar man med seg slike holdninger inn i politikken (mgp), så er det nærmest ubegrenset hvor sterk lut man er villig til å bruke for å få sveklingene ut av elbilsetet og opp på sykkelen.

Å sykle hele året er ikke for alle. Å sykle er utover fysisk form og balanse også ferdighet og evne til å lese trafikken. Jeg forsøker ikke å svartmale, ingen grunn til det da myke trafikanter alltid har vært bredt akseptert som en svært utsatt gruppe i trafikken. Synes bare risikoen for å være myk trafikant underkommuniseres betydelig de siste årene, i politikernes iver for å kunne bygge igjen enhver flekk i byen uten å ta ansvar for utbygging av veier, under påstand om at all vekst i trafikk skal være kollektivt eller sykkel. En slik forutsetning feiler allerede og kommer ikke til å bli oppfylt i fremtiden heller, med det resultatet at det er/blir betydelig overbelastning på veinett med dertilhørende økt risiko for ulykker. Til og med den helt nye paradegaten Dronning Eufemias som er Norges dyreste vei til 13.000kr PR cm (!!) er blitt ett ulykkesbelastet område. Faktisk Oslos 3 verste.

Nylig dødsulykke på sykkel https://www.nettavisen.no/nyheter/kvinnelig-syklist-omkom-etter-pakjorsel/3423536403.html Tragisk! Godt mulig det er småunger som mistet moren sin her også.

Bristene forutsetninger og økte antall ulykker på sykkel samt at det er store mørketall. Hvorfor er det ikke så viktig med nullvisjon på arbeidsreiser i byene? Hvorfor skal vi tillate maksimal fortetting og gjenbygging av byene når vi vet at forutsetninger ikke holder? Hvorfor betjener ikke politikerne innbyggernes behov. Det er vel ingen velgere i Oslo som ønsker enda mer køer, enda farligere trafikk... Kostnader for å omgjøre en topputdannet ung ressursperson (som ofte sykkelister er) til en hardt skadet pasient med varige mèn i smertehelvete resten av livet er ekstemt negativt både for samfunnet og individet. Når ulykken først skjer så er forskjell på en bulk i forskjermen eller bli meid ned som sykkleist.
https://www.toi.no/getfile.php/1347845/mmarkiv/Forside%202018/TORKEL%20Hva%20med%20syklister%20i%20Oslo_2.pdf
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA