Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vestby Outlet

Startet av Leaf_2014, søndag 20. januar 2019, klokken 19:43

« forrige - neste »

Leaf_2014

Besøkte Vestby Outlet i går og som vanlig er det kamp om ladeplassene - såvidt jeg har funnet er det en håndfull nede i kjelleren samt noen rett foran inngangen. I tillegg har det nå kommet en hel rekke Teslaplasser - antar dette er såkalt destinasjonsladere?

Jeg stusser litt på plassering av ladere og hvorfor det er så mange Teslaladere der. Er det Tesla som "kjøper" disse plassene, evt bekoster ladingen? Ved å plassere disse rett foran inngangen vil jo disse til enhver tid være fulle av biler som "lader", uten å egentlig ha behov.

Hvorfor ikke sette ladeplassene litt unna? Da ville de som faktisk trengte å lade gå de ekstra meterne, og man ville klart seg med langt færre ladere. At det i tillegg er de bilene som med minst sannsynlighet trenger å lade som får opprettet ladeplasser er jo helt bak mål, eller er det noe jeg misser på her?

(Litt "rant" her etter at jeg hoppet over første lading på vei hjem som var blokkert av turbuss, nummer to glapp pga omkjøring på E6 mot Oslo og kom frem til Mortensrud med 0% ...)
Leaf 2014

jkirkebo

Sitat fra: Skjervesbu på søndag 20. januar 2019, klokken 19:43
Besøkte Vestby Outlet i går og som vanlig er det kamp om ladeplassene - såvidt jeg har funnet er det en håndfull nede i kjelleren samt noen rett foran inngangen. I tillegg har det nå kommet en hel rekke Teslaplasser - antar dette er såkalt destinasjonsladere?

Jeg stusser litt på plassering av ladere og hvorfor det er så mange Teslaladere der. Er det Tesla som "kjøper" disse plassene, evt bekoster ladingen? Ved å plassere disse rett foran inngangen vil jo disse til enhver tid være fulle av biler som "lader", uten å egentlig ha behov.

Tesla gir bort ladeboksene gratis, destinasjonen betaler for strømmen. Typisk er noen av de forbeholdt Tesla og noen kan brukes av alle. Det skal være skiltet på stedet. Vestby har ikke dukket opp i Teslas kart ennå, så jeg får ikke sjekket fordelingen der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars C. Krogenæs

Og nå er det forøvrig ikke lov å sette ut Teslas destinasjonsladere lenger, da NEK400 sier at det skal være type2 kontakt uten fast ledning på alle ladere som er alment tilgjengelig.

Dermed settes evt. nye destinasjonsladere opp uten å følge forskrift. Som eier av 2017 Leaf er dette godt nytt, da ingenting er så irriterende som å komme til et hotell som kun tilbyr Teslas destinasjonsladestasjoner...
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

turfsurf

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på søndag 20. januar 2019, klokken 22:49
Og nå er det forøvrig ikke lov å sette ut Teslas destinasjonsladere lenger, da NEK400 sier at det skal være type2 kontakt uten fast ledning på alle ladere som er alment tilgjengelig.
Hva private tilbydere gjør er vel opp til de? Så lenge de kun er tilgjengelig ved kjøp av tjenester. Skjønner godt parkeringsplasser osv, men hva hoteller o.l. tilbyr som tillegstjeneste har vel ikke det offentlige noe med så lenge det er sikkerhetsmessig forsvarlig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Velger man å kjøpe en bil fra produsent som ikke følger europeisk standard for AC lading så er det et man selv har tatt. På lik linje med at jeg har valgt en bil som ikke støtter CCS.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lars C. Krogenæs

Man kan være uenig i NEK'en, men:

722.55.101.1:
Allment tilgjengelig AC tilkoblingspunkter skal være en elbilkontakt, Type2 i samsvar med NEK EN 62196-2.


Det er dermed ikke anledning til å montere Teslas destinasjonsladere lenger.

Kravet til kontakt gjør ladestasjonene tilgjengelig for alle, uansett plugg. Det hindrer bruken av overganger som heller ikke følger forskriftene, og det eliminerer slitasje og skader på fastmontert kabel.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Zett

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 21. januar 2019, klokken 11:26
Man kan være uenig i NEK'en, men:

722.55.101.1:
Allment tilgjengelig AC tilkoblingspunkter skal være en elbilkontakt, Type2 i samsvar med NEK EN 62196-2.


Det er dermed ikke anledning til å montere Teslas destinasjonsladere lenger.

Kravet til kontakt gjør ladestasjonene tilgjengelig for alle, uansett plugg. Det hindrer bruken av overganger som heller ikke følger forskriftene, og det eliminerer slitasje og skader på fastmontert kabel.

Lars

Så hvis destination charger merkes med "kun for Tesla", så er det greit? (siden den ikke er allment tilgjengelig)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Zett på mandag 21. januar 2019, klokken 11:28
Så hvis destination charger merkes med "kun for Tesla", så er det greit? (siden den ikke er allment tilgjengelig)

Nei.

Bor du i en villa og har egen garasje, er ikke ladestasjonen alment tilgjengelig. Da har du som bruker og eier ansvar for ladestasjonen.

I et borettslag, på et kjøpesenter, i en bilklubb, er ladestasjonene alment tilgjengelig og det er større avstand mellom eier/ansvarlig for anlegget, og bruker. Det krever at anlegget er mer driftsikkert. Fastmontert kabel er en sikkerhetsrisiko og den elimineres når det kun er en kontakt på ladestasjonen. Både det å sette opp en Tesla wallbox, og å sette opp en schuko-kontakt på en 16A kurs uten B-vern på et alment tilgjengelig sted,  strider mot NEK og dermed forskriftene.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Ellemelle

Så da kan heller ikke Fortum eller GK sette opp hurtigladere med ekstra Type2-kabel da?


Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Ellemelle på mandag 21. januar 2019, klokken 13:51
Så da kan heller ikke Fortum eller GK sette opp hurtigladere med ekstra Type2-kabel da?

Hurtigladere er DC (likestrøm) og er ikke omfattet her. Type2-kabel er for AC strøm og ikke DC.

Så har vi tilfellene med AC 43kW ladestasjoner, brukt på de første ZOE'ne. Her tipper jeg det også finnes unntak, uten at jeg husker hvor dette er nevnt. Man får ikke AV 43kW ladestasjon med løs kabel. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

cra

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på søndag 20. januar 2019, klokken 22:49
Og nå er det forøvrig ikke lov å sette ut Teslas destinasjonsladere lenger, da NEK400 sier at det skal være type2 kontakt uten fast ledning på alle ladere som er alment tilgjengelig.

Sist jeg var på en slik (i Stryn) måtte jeg bruke medbragt type2-kabel, og på bildet på tocn.no er det helt tydelig at ingen av disse har fast kabel. Så da er de vel lovlige da?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ellemelle


Lars C. Krogenæs

Sitat fra: cra på mandag 21. januar 2019, klokken 14:05
Sist jeg var på en slik (i Stryn) måtte jeg bruke medbragt type2-kabel, og på bildet på tocn.no er det helt tydelig at ingen av disse har fast kabel. Så da er de vel lovlige da?

Du tenker på TOCN sine ladere de setter opp/støtter? På Stryn har de satt opp DEFA/Salto ladestasjoner.
Det jeg viste til, er Tesla sine ladestasjoner som Tesla selv deler ut.
https://www.tesla.com/no_NO/charging-partners. Disse kan ikke lenger settes opp i henhold til forskriftene. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

THE

@ellemelle. Bilde viser 43 kW AC-uttak på en hurtiglader.

Det ble faktisk åpnet to nye slike ladere rett før jul i Norge også, forøvrig også den første hurtigladeren i Finnmark.

Det er vel bare Zoe Q210 og Q90 som kan utnytte 43 kW AC (+ noen biler bygget om av Kreisel)? Zoe Q90 har aldri blitt importert til Norge via offisielle kanaler. Q210 gikk ut av produksjon på sommeren 2015, så ikke veldig mange av dem på veiene heller. Der det blir satt opp 22 kW integrert i hurtiglader eller 2x22 kW uttak ved siden av hurtiglader, så blir det alltid montert utstyr med type 2 kontakt og uten fastmontert kabel.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Ellemelle

#14
Sitat fra: THE på mandag 21. januar 2019, klokken 14:42
@ellemelle. Bilde viser 43 kW AC-uttak på en hurtiglader.

Det ble faktisk åpnet to nye slike ladere rett før jul i Norge også, forøvrig også den første hurtigladeren i Finnmark.
AC er AC, så da er disse ulovlig satt opp med andre ord?
Edit: Du mener at de har 43 kW, ikke at de har fastmontert kabel, da er jeg med :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA