Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Redusere camber bak Model S

Startet av Muffinman, søndag 20. januar 2019, klokken 12:12

« forrige - neste »

Muffinman

Største ulempen med polyuretan er vel at det overføres mer støy til chassiet.
Kunne vært et prosjekt for deg dette Kristoffer ;)

Hodetelefoner

Det å redusere camber øker også støyen. Så man må tåle litt ekstra lyd.
Dere kan kjøpe armen ifra en S uten luft? De har mindre camber. (Der de har hentet det?!
Jeg kan fikse armer senere. Men opptatt noen uker fremover.

Lynet

Hvorfor mener du at å endre camber med 1,5 grad kan endre støyen?
Er det to forskjellige delenummer på med og uten luft på camberarmen?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Tror forskjellen i spesifikasjon ligger i at biler med stål har høyere bakkeklaring uten last. Dermed må de justeres noe annerledes slik at verdiene blir noenlunde like når det er folk og last i bilen. Nå er det riktignok to versjoner av stålfjæringen; de tidligere var en god del høyere enn luft i standard mens de som ble levert en periode med facelift var betydelig lavere. Det er ulike foringer på armene, avhengig av når bilen er produsert. Men om jeg skal gjette er det ikke forskjell på selve armene.

De som har redusert camber og spissing bak melder faktisk om redusert støy og forbruk. Det kan kanskje relateres til mindre deformasjon av dekket, men kan selvfølgelig også være placebo.

Lynet

Enig med deg der muffinmann, redsusert derformering av dekk kan gi mindre støy, 0 i camber gir mindre deformasjon. Men hodetelefoner mente at støyen økte med redusert camber.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Hodetelefoner

Jeg mener størst kontaktflate mot bakken støyer mest :p

Muffinman

Svar fra EVtuning mtp holdbarhet på de justerbare foringene:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/rear-adjustable-camber-bushings-for-model-s-x-group-buy.110881/page-4#post-3771786

De avfeier glatt spørsmålet om reservedeler ved å hevde at holdbarheten på produktet de selger er dobbelt så god som den originale. Ikke så veldig tillitsvekkende.

o.b.lix

Sitat fra: Muffinman på mandag 24. juni 2019, klokken 09:19
Svar fra EVtuning mtp holdbarhet på de justerbare foringene:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/rear-adjustable-camber-bushings-for-model-s-x-group-buy.110881/page-4#post-3771786

De avfeier glatt spørsmålet om reservedeler ved å hevde at holdbarheten på produktet de selger er dobbelt så god som den originale. Ikke så veldig tillitsvekkende.

Reservedeler til en foring?
Byttes ikke hele når den er utslitt?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Tilgang til delene ser ut til å være veldig begrenset ("vi har nå fått produsert 20 eksemplarer..."). Det består av foringen, bolt og noen skiver. Men det følger med verktøy til å presse ut gammel foring og presse på ny. Det er vel egentlig bare foring, bolt og skiver som bør byttes når det er utslitt mens verktøyet kan gjenbrukes.

Derav spørsmål om reservedeler.

o.b.lix

Ok, men disse foringene skal vare 200-300.000 km?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Det lurer jeg også på. Allerede byttet disse armene pga utslitte foringer på vår 3,5 år gamle bil.

Muffinman

Her har det dukket opp en ny aktør, men $850 for paret eks frakt og mva er ikke akkurat billig :)
En fast arm som er 5mm lengre enn originalt ville løst saken helt fint uten justering.

https://silverlake.me/

Hodetelefoner

Kan lage to stk til deg. Hvis du skaffer foringer selv. Kan ha de klare i morgen :)

Muffinman

#43
Jøss, du som er julenisse i år   :laugh:

Bare gi meg et hint hva du vil ha for dem. Kan evt sende deg de gamle fra 2015-modellen som ble byttet ut tidligere i år om du trenger en mal. De er riktignok av gamle typen.

Noen tanker om ting vil skje om man setter på et lengre camberstag, og som må løses:

1. Sensoren til luftfjæringen får annen input, og bakenden vil heve seg. Jeg har justerbare linker og dermed bør
    det gå greit å justere ned til ønsket nivå igjen.

2. Spissingen vil sikkert slå seg innover noe (mer toe in), men usikker på hvor mye. Dermed må man få gjort en
    justering etter en slik øvelse om man ikke skal risikere at dekkene ødelegges. Jeg har et sett Tenhulzen
    toeplates og kan måle total spissing før og etter (men ikke individuell). Det gjør at jeg kan se hvor mye det
    endrer seg, men ikke justere slik at det blir riktig på begge sider.

Polyuretanforinger er sikkert ikke spesielt lurt om man liker å ha det stille i bilen, men må si holdbarheten frister...hvem selger løse foringer? Er sikkert ikke bare å flytte foringene over fra de "nye" armene som står på bilen siden armen er ulik.

Muffinman

Siden det ikke lå pakke under (h)juletreet i 2019 vekker jeg denne igjen. Ser ut som det er dukket opp et alternativ (Finsk?), og prisen var ikke høyest av alternativene. Noen som vet noe om disse?

Har sendt dem en melding i forhold til om de passer på alle TMS, eller om det er spesifikke årsmodeller.

https://www.uniball.fi/cgi-bin/webio2kauppa?Cars/Tesla/Tesla-Model-S-adjustable-rear-camber-arms&naytasivu=2097&id=0&saitti=rallycorsa

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA