Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elendig rekkevidde 40kWh?

Startet av Tiger, søndag 20. januar 2019, klokken 09:29

« forrige - neste »

STAO

Hei!

Jeg har nesten samme rekkevidde til og fra jobb, totalt 152 km.
I morges startet jeg med 100% og forvarmet bil. Hovedsakelig motorvei. Ligger da med 106 km/t (tilsvarer 100 km/t reelt) på ProPiloten stort sett hele veien. Ved ankomst jobb har jeg da mellom 65-70% igjen avhengig av temperatur ute. Det er mye nedoverbakke på vei til jobb, og naturligvis oppover på returen. Vel hjemme har jeg mellom 14-20% igjen. Kjører da med gir i B og eco + ProPilot.

Er storfornøyd med bilen og hva den presterer på vinterstid. Men jeg har nå fått et utrolig godt tilbud på e+ så det blir bytte så fort den kommer :)

STAO
Stolt eier av en 2018 Leaf LE som byttes inn i e+
Reservasjon på Byton M-Byte

Løve

I vinter, med 22 i cupen, varme i sete og ratt har jeg fått ut ca 200km av bilen. Da med stort sett tre fire grader pluss, noen få dager med litt minus. 10 pluss i garasjen. Sommeren som var fikk jeg 250km utav den. 17 tommers hjul. 42psi(?) i dekkene. Mesteparten av kjøring i 90-100 km/t.

Så har du en slags bench mark.

Pew

Jeg trodde vel aldri på 38 mil som det ble sagt før bilene ble levert, men i begynnelsen ble jeg ganske skuffet over hva Nissan har klart å få ut av sitt 40kWh batteri. Jeg har endel stigning fra/til jobb, og har senket forventningene mine, spesielt om vinteren. Heldigvis er det maks 80 Km/t, så når jeg kjører veldig forsiktig, aksellerer sakte mm. så har jeg vel en rekkevidde på mellom 20 og 22 mil nå mens jeg kan komme opp i 26-27 mil om sommeren. Jo bedre jeg blir kjent med bilen og hva som trekker strøm, jo bedre blir det.

Når det er sagt så er jeg veldig fornøyd med bilen ellers. Syns den er veldig fin å kjøre og har sjelden eller aldri rekkeviddeangst. Den har tatt meg fra Bergen til Gøteborg, og hele familien på Danmarkstur i sommer som var. Jeg byttet ut dieselbilen med over 100 mil på en tank, med en bil som må lades hver 18-20 mil på langtur, men det har jeg lært meg å leve med.

Trekkoppbil

Her gjelder det å holde begrepene frahverandre. 38 mil rekkevidde  er for NEDC-syklusen.  Den sier ikke stort om rekkevidda på offentlig vei, så lenge du ikke har et et kjøremønster etter NEDC-sylusen.

De forskjellige bilmodellene har hver sine funksjoner som kan slå drastisk ut på forbruket under kjøring, men som gjerne ikke gir noe utslag på NEDC.
Epedal har jeg aldri prøvd sjølv, men det høres uøkonomisk ut. På motsatt side har man biler som med enkle autoseilingsfunksjoner.
På Leaf er det litt klønete å veksle mellom Nøytral og Drive til stadighet, men hvis jeg gjør det, så kommer jeg 8-9 km/kwt i eldre Leaf, så i 80km/t er det mulig å få lågere forbruk enn ved NEDC.  Problemet er at batterikapasiteten kommer aldri opp i formelle verdier.

EV-FTW

At Leaf ikke klarer mer enn 150 km i ca -10 grader er ikke overraskende, men at den ikke klarer å holde 20 grader i kupé, så de må kjøre med varme på full guffe, det er skuffende.

https://www.dinside.no/motor/sa-langt-kjorer-elbilene-egentlig-i-kulda/70871420
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Trond.m

Testen stemmer godt med min erfaring med Leaf 40 kWh. Jeg opplevde at den i praksis ikke hadde lenger rekkevidde enn BMW i3 94 Ah 300 km NEDC. Hvor mye Nissan har betalt for å få hele 378 km NEDC kan man jo bare spekulere i  8).

Teknologisk ligger de langt bak Kia / Hyundai,  men i motsetning til korranerne så har Nissan forstått at man må klare å levere biler også.

Jaran

Hvis selger solgte deg 40kwh-utgaven med lovnad om 380km, så har han nok villedet deg. Den nye 60kwh-utgaven som kommer i år har oppgitt rekkevidde på dette, men 40kwh-utgaven er oppgitt med 280km.

Vinterstid vil dette selvfølgelig ligge langt lavere pga bruk av varme og det er vanskeligere kjøreforhold.

tomrh

Rekkevidde kommer mye an på kjørestil. Dattera mi er ingen råkjører men har alltid minst 20% høyere forbruk enn meg. Når jeg sitter på med henne skjønner jeg hvorfor. Hun kjører veldig ujevnt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

elektrolux

Sitat fra: Joltus på søndag 20. januar 2019, klokken 13:31
Viktig å tenke på er ved fulladet batteri vil man ikke regenere noe.

Så starter man hjemme med fulladet vil man ha høyere forbruk i prosent enn senere.

Regenerering tapper strøm og gir kortere rekkevidde, ikke lenger.

Unntaket er om en bor slik til at turen starter med lang nedoverbakke der en faktisk ønsker å regenerere. Ellers er det bedre å kjøre jevnt og se langt fram slik at en unngår bruk av regenerering.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Joltus

Ja selvsagt Electrolux, men de gangene man MÅ bremse så er det bedre å regenerere enn å bremse.

Og når bilen er fulladet blir det mer brems og enda mer tap enn kun ved regenering.

Pew

Sitat fra: elektrolux på mandag 25. mars 2019, klokken 04:55
Regenerering tapper strøm og gir kortere rekkevidde, ikke lenger.

How so? Det høres ekstremt merkelig ut. :D

Pew

En annen ting å tenke på er at man kjører jo aldri batteriet til null. I praksis er jeg sjelden eller aldri under 10%. Det vil si at dersom rekkevidden er 25 mil, så går 2,5 mil bort i sikkerhetsmargin. Det vil si at den reelle rekkevidden for min del er 22,5 mil. Holder lenge til mitt bruk, men ikke imponerende utnyttelse av batteriet når man ser på Ioniq og Golf mm.

tomrh

Sitat fra: Pew på tirsdag 26. mars 2019, klokken 14:39
Sitat fra: elektrolux på mandag 25. mars 2019, klokken 04:55
Regenerering tapper strøm og gir kortere rekkevidde, ikke lenger.

How so? Det høres ekstremt merkelig ut. :D
Var vel dårlig formulert, men jeg tror han mener at det å kjøre ujevnt og regenerere gir høyere forbruk enn å kjøre jevnt og rulle mest mulig som han også skriver.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Joltus

Sitat fra: Pew på tirsdag 26. mars 2019, klokken 14:39
Sitat fra: elektrolux på mandag 25. mars 2019, klokken 04:55
Regenerering tapper strøm og gir kortere rekkevidde, ikke lenger.

How so? Det høres ekstremt merkelig ut. :D

Hver gang du regenerer går det energi tapt.

Hvis du istedet klarer å enten, ikke senke farten (eller enda bedre, ikke øke farten slik at du må senke den) uten bruk av bremsene eller regen, men kun vha motstand du ikke klarer å ta bort, så er det mest effektivt.

Hvis du havner i en situasjon der du må senke farten mer enn naturlig så vil regenerering selvsagt lønne seg noe voldsomt over å bremse slik at mekaniske bremsene kobler inn.

Pew

Aha. Da skjønner jeg. Men i mitt tilfelle der jeg må opp på et lite fjell på vei til jobb, og så ligger å regenerer ned igjen, så tenker jeg at det må være bra. Men selvsagt er det best å kjøre jevnt når man ellers kjører. Fun fact: Da jeg kom fra Oslo så regenererte bilen 10% batterikapasitet bare ned Modalen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA