Herregårdsvognen har fått dødsdommen, burde vi kjøpe e-tron eller model X?

Startet av kodax, lørdag 19. januar 2019, klokken 23:44

« forrige - neste »

Norx


Noen forsikrer innbo, huset, bikkja, kona, osv.
Ikke noe galt i å kjøpe nybil for å ha den "forsikringen" og iorden...

kodax

Ja, en ny bra bil har jo mye mer sikkerhetsutstyr enn min, og det er jo verdt mye hvis uhellet er ute...
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

En 2014 Tesla S 85 panorama med litt over 100km til rundt 350K er jo en mulig mellomløsning. Vi får plass til hundene baki, og bagasje i takboks. Så får vi heller låne mors Transporter til transport av store ting/hengertrekk.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

stefse

Har hatt samme bil som trådstarter, og såfremt den ikke har rustet opp, eller automatgear/motor er kaputt, tviler jeg faktisk litt på at det må bli så dyrt å fikse for en EU. Kjør EU på NAF, og sjekk rundt (også Sverige) for å fikse det mest nødvendige. Jeg blir ikke overrasket om du kan halvere de 40K. Dette er biler som lett ruller 300-400 tusen km.
E-tron ville nok vært mitt førstevalg av de "u-økonomiske" alternativene du skisserer, men husk at bagasjerommet ikke kan måle seg med V70. Ellers er det nok en bra bil, forventer ikke at det blir tull med grunnleggende ting på en Audi, og de har serviceapparatet. Etterhvert som EL blir utbredt vil deler som virker svindyre i dag som kraftelektronikk og batterier få fornuftige reparasjonsalternativer. Men ikke helt enda. ;)

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

geear

Har gjort regneøvelsen på Model X opp mot både X5 og en eldre XC90 som vi hadde før X5en igjen, og selv så gammel som XC90en var, så kostet den like mye å eie som en ny Model X... kan bare konstantere at det har vært riktig så langt, kanskje heller fordel X, men hva fremtiden bringer vet jeg ikke.

Espen W

Sitat fra: kodax på søndag 20. januar 2019, klokken 09:28
Ang fiksing av vår V70T (skinn/automat/bensin/turbo), så er det altså en 13 år gammel bil der reperasjonskostnadene ble anslått av Bilia til ca.40K.

Anslått rep. kost 40K hos merkeverksted kan fort reduseres til 20-30K (eller mindre) hos en god, uavhengig spesialist, og som andre nevner, enda mindre i Sverige.
(Kan man skru selv kan det i flere tilfeller reduseres til et par tusenlapper, såklart avhengig av hva som må fikses.) Ta EU kontrollen hos NAF så tidlig som du kan, så vil du få en ide'.
NAF er ikke fullt så uavhengige som de var, da de har begynt med reparasjoner selv, men mitt inntrykk er fortsatt at de ikke selger inn unødvendig fix/rep, og det pristilbudet som jeg fikk (bytte av fjærer bak på A4) var helt kurant. Jeg skrur (alt) på våre fire biler selv, så sjekket ikke rundt, men vil tro at tilbudet fra NAF må ha vært ned mot halvparten av det merkeverksted skulle hatt for samme jobb.



elektro

Sitat fra: Norx på søndag 20. januar 2019, klokken 18:05

Noen forsikrer innbo, huset, bikkja, kona, osv.
Ikke noe galt i å kjøpe nybil for å ha den "forsikringen" og iorden...

+1

Det er mulig (men slett ikke sikkert) at det billigste er å beholde V70'en. Det vet du ikke før du har sett verditapet på den dere ev. kjøper og hele regnestykket, MEN det å kjøre ny bil har jo også en verdi i seg selv! Både i forhold til driftssikkerhet, kollisjonssikkerhet og ikke minst gleden du og familien har over bilen. Jeg tolker det jo dithen at trådstarter ikke har et helt likgyldig forhold til bil.

Alternativ 1; Den korteste veien til lykke for deg er nok en godt priset, leveringsklar Model X75D (ring Tesla i dag og hør hva de har på lager) eller aller helst en brukt X90D eller X100D. De to siste gir raskere hurtiglading og litt ekstra rekkevidde. Særlig X100D, da den faktisk har 100kWh tilgjengelig batteri mens X90D har ca. 80kWh og X75D har ca. 70kWh. Det bør være mulig å finne en X90D til en overkommelig pris på Finn.no. Det er nesten ikke noe ekstrautstyr du trenger, annet enn hengerfeste og Autopilot. Finner du en fra 2016 eller senest februar 2017 har den også gratis lading. Veldig deilig å kjøre gratis, selv om det i praksis ikke er så mange 1000-lappene du sparer i året. Vit det. Kanskje bare 100-lapper.. Likevel vil det nok gi god tredjehåndsverdi. Da kan det fort bli 10.000-lapper. Se bare i nyhetene i dag "Tesla øker prisen på lading".. 5-seter gir kanskje best plass til hundene, men 6-seter gir en praktisk "bussgang" i midten til ski og lignende. Du vil uansett ganske sikkert kjøre omtrent dobbelt så mye i året hvis dere får dere Tesla, så forsikre den for minst 16.000 km. i året med en gang. :-)

NB! Jeg venter selv på en e-tron, men har A) ikke hunder B) mye erfaring som elbilist ift. lading osv. Har ingen bekymringer ift. kvalitet/barnesykdommer. Snarer tvert mot, det er litt derfor jeg bytter FRA Tesla TIL Audi.

Alternativ 2; Hvis den perfekte elbilen for deg ikke finnes enda, ref. ID Buzz, og Tesla blir for kostbart i forhold til bohovet, hva med en kremt.. hybrid? Det hender det dukker opp noen "luretilbud" på leasingfronten innimellom med 30.000 km. over tre år. Kan en Outlander PHEV fungere plassmessig? Det er ikke noen underholdene kjøremaskin akkurat, men kan gi deg litt bedre samvittighet lokalt og kanskje gjøre jobben med 1500 kg. hengervekt? Sjekk markedet for leasingbilder NØYE. Sist jeg sjekket for en slektning var det Leasplan som hadde et av de bedre tilbudene faktisk. CTC Bilpartner har også ofte noen gode tilbud. BMW/Bavaria også, hvis de har noen biler som passer plassmessig. Mercedes har hatt noen godt prisede GLe eller hva de heter, hvis de er store nok, men akkurat nå har de vel ingenting grunnet nye WLTP krav. Men det kommer nye hybrider fra alle leverandørene i år.. Ellers kommer du ikke utenom Audi Q7 e-tron, men det blir en dyr fornøyelse. Det finnes dog noen avtaler som er gunstigere enn andre der også, og det går an å overta en avtale på Finn.no

NB2: Jeg tror verditapet ved å eie elbil kommer til å bli mindre enn noen klarer å forestille seg, ettersom etterspørselen er nesten ubegrenset. Ila. en treårsperiode kommer det også moms på nye elbiler i en eller annen form. Leasing er derfor bare et alternativ hvis du skal ha hybrid/bensin/diesel, spør du meg.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

kodax

Sitat fra: Espen W på mandag 21. januar 2019, klokken 10:58
Sitat fra: kodax på søndag 20. januar 2019, klokken 09:28
Ang fiksing av vår V70T (skinn/automat/bensin/turbo), så er det altså en 13 år gammel bil der reperasjonskostnadene ble anslått av Bilia til ca.40K.

Anslått rep. kost 40K hos merkeverksted kan fort reduseres til 20-30K (eller mindre) hos en god, uavhengig spesialist, og som andre nevner, enda mindre i Sverige.
(Kan man skru selv kan det i flere tilfeller reduseres til et par tusenlapper, såklart avhengig av hva som må fikses.) Ta EU kontrollen hos NAF så tidlig som du kan, så vil du få en ide'.
NAF er ikke fullt så uavhengige som de var, da de har begynt med reparasjoner selv, men mitt inntrykk er fortsatt at de ikke selger inn unødvendig fix/rep, og det pristilbudet som jeg fikk (bytte av fjærer bak på A4) var helt kurant. Jeg skrur (alt) på våre fire biler selv, så sjekket ikke rundt, men vil tro at tilbudet fra NAF må ha vært ned mot halvparten av det merkeverksted skulle hatt for samme jobb.
Jeg mekker omtrent alt selv på (seil)båt og sykkel, men på bil er jeg mer skeptisk til å pelle på/ikke brukt tid på å sette meg inn i.
Selv å bruke "bare" 20-30K på denne bilen er jeg også skeptisk til, da det vel fort kan dukke opp mer senere, og sannsynligvis ikke vil lønne seg ift videresalg/innbytte.
På den ene siden vil jo verditapet fremover med denne bilen være omtrent null, og man kan fikse mye bil for verditapeet med dyrere bil, men ettersom det er så mange usikre faktorer tror jeg trafikksikkerhet, elektrisitet og sannsynlig bedre driftssikkerhet gjør at det blir en Model S.
Forøvrig; dersom du er fatbike-espen, så hei:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Espen W

Sitat fra: kodax på mandag 21. januar 2019, klokken 17:51
Sitat fra: Espen W på mandag 21. januar 2019, klokken 10:58
Sitat fra: kodax på søndag 20. januar 2019, klokken 09:28
Ang fiksing av vår V70T (skinn/automat/bensin/turbo), så er det altså en 13 år gammel bil der reperasjonskostnadene ble anslått av Bilia til ca.40K.

Anslått rep. kost 40K hos merkeverksted kan fort reduseres til 20-30K (eller mindre) hos en god, uavhengig spesialist, og som andre nevner, enda mindre i Sverige.
(Kan man skru selv kan det i flere tilfeller reduseres til et par tusenlapper, såklart avhengig av hva som må fikses.) Ta EU kontrollen hos NAF så tidlig som du kan, så vil du få en ide'.
NAF er ikke fullt så uavhengige som de var, da de har begynt med reparasjoner selv, men mitt inntrykk er fortsatt at de ikke selger inn unødvendig fix/rep, og det pristilbudet som jeg fikk (bytte av fjærer bak på A4) var helt kurant. Jeg skrur (alt) på våre fire biler selv, så sjekket ikke rundt, men vil tro at tilbudet fra NAF må ha vært ned mot halvparten av det merkeverksted skulle hatt for samme jobb.
Jeg mekker omtrent alt selv på (seil)båt og sykkel, men på bil er jeg mer skeptisk til å pelle på/ikke brukt tid på å sette meg inn i.
Selv å bruke "bare" 20-30K på denne bilen er jeg også skeptisk til, da det vel fort kan dukke opp mer senere, og sannsynligvis ikke vil lønne seg ift videresalg/innbytte.
På den ene siden vil jo verditapet fremover med denne bilen være omtrent null, og man kan fikse mye bil for verditapeet med dyrere bil, men ettersom det er så mange usikre faktorer tror jeg trafikksikkerhet, elektrisitet og sannsynlig bedre driftssikkerhet gjør at det blir en Model S.
Forøvrig; dersom du er fatbike-espen, så hei:)

Jepp, var noe kjent med det navnet, ja :)

Ang Volvoen: Hva slags ting er det du har fått flagget som må byttes før EU kontroll?


kodax

Sitat fra: elektro på mandag 21. januar 2019, klokken 13:53
Sitat fra: Norx på søndag 20. januar 2019, klokken 18:05

Noen forsikrer innbo, huset, bikkja, kona, osv.
Ikke noe galt i å kjøpe nybil for å ha den "forsikringen" og iorden...

+1

Det er mulig (men slett ikke sikkert) at det billigste er å beholde V70'en. Det vet du ikke før du har sett verditapet på den dere ev. kjøper og hele regnestykket, MEN det å kjøre ny bil har jo også en verdi i seg selv! Både i forhold til driftssikkerhet, kollisjonssikkerhet og ikke minst gleden du og familien har over bilen. Jeg tolker det jo dithen at trådstarter ikke har et helt likgyldig forhold til bil.

Alternativ 1; Den korteste veien til lykke for deg er nok en godt priset, leveringsklar Model X75D (ring Tesla i dag og hør hva de har på lager) eller aller helst en brukt X90D eller X100D. De to siste gir raskere hurtiglading og litt ekstra rekkevidde. Særlig X100D, da den faktisk har 100kWh tilgjengelig batteri mens X90D har ca. 80kWh og X75D har ca. 70kWh. Det bør være mulig å finne en X90D til en overkommelig pris på Finn.no. Det er nesten ikke noe ekstrautstyr du trenger, annet enn hengerfeste og Autopilot. Finner du en fra 2016 eller senest februar 2017 har den også gratis lading. Veldig deilig å kjøre gratis, selv om det i praksis ikke er så mange 1000-lappene du sparer i året. Vit det. Kanskje bare 100-lapper.. Likevel vil det nok gi god tredjehåndsverdi. Da kan det fort bli 10.000-lapper. Se bare i nyhetene i dag "Tesla øker prisen på lading".. 5-seter gir kanskje best plass til hundene, men 6-seter gir en praktisk "bussgang" i midten til ski og lignende. Du vil uansett ganske sikkert kjøre omtrent dobbelt så mye i året hvis dere får dere Tesla, så forsikre den for minst 16.000 km. i året med en gang. :-)

NB! Jeg venter selv på en e-tron, men har A) ikke hunder B) mye erfaring som elbilist ift. lading osv. Har ingen bekymringer ift. kvalitet/barnesykdommer. Snarer tvert mot, det er litt derfor jeg bytter FRA Tesla TIL Audi.

Alternativ 2; Hvis den perfekte elbilen for deg ikke finnes enda, ref. ID Buzz, og Tesla blir for kostbart i forhold til bohovet, hva med en kremt.. hybrid? Det hender det dukker opp noen "luretilbud" på leasingfronten innimellom med 30.000 km. over tre år. Kan en Outlander PHEV fungere plassmessig? Det er ikke noen underholdene kjøremaskin akkurat, men kan gi deg litt bedre samvittighet lokalt og kanskje gjøre jobben med 1500 kg. hengervekt? Sjekk markedet for leasingbilder NØYE. Sist jeg sjekket for en slektning var det Leasplan som hadde et av de bedre tilbudene faktisk. CTC Bilpartner har også ofte noen gode tilbud. BMW/Bavaria også, hvis de har noen biler som passer plassmessig. Mercedes har hatt noen godt prisede GLe eller hva de heter, hvis de er store nok, men akkurat nå har de vel ingenting grunnet nye WLTP krav. Men det kommer nye hybrider fra alle leverandørene i år.. Ellers kommer du ikke utenom Audi Q7 e-tron, men det blir en dyr fornøyelse. Det finnes dog noen avtaler som er gunstigere enn andre der også, og det går an å overta en avtale på Finn.no

NB2: Jeg tror verditapet ved å eie elbil kommer til å bli mindre enn noen klarer å forestille seg, ettersom etterspørselen er nesten ubegrenset. Ila. en treårsperiode kommer det også moms på nye elbiler i en eller annen form. Leasing er derfor bare et alternativ hvis du skal ha hybrid/bensin/diesel, spør du meg.
Alternativ 1 er svært jo fristende, men jeg kjenner nå at jeg ikke er komfortabel med risikoen for at det blir temmelig dyrt.
Alternativ 2 har vært vurdert. Dersom vi skulle hatt hybrid, så hadde leasing fort vært det tryggeste, da det å selge en bil med to motorer fort kan bli vanskelig etterhvert. Men siden vi i hovedsak bruker bil til lengre turer, er nok ikke hybrid det beste for oss.
Det blir nok en Model S nå (med mors Transporter som arbeidshest), og så en bedre egnet elbil når det kommer med riktig pris.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Sitat fra: Espen W på mandag 21. januar 2019, klokken 18:04
Sitat fra: kodax på mandag 21. januar 2019, klokken 17:51
Sitat fra: Espen W på mandag 21. januar 2019, klokken 10:58
Sitat fra: kodax på søndag 20. januar 2019, klokken 09:28
Ang fiksing av vår V70T (skinn/automat/bensin/turbo), så er det altså en 13 år gammel bil der reperasjonskostnadene ble anslått av Bilia til ca.40K.

Anslått rep. kost 40K hos merkeverksted kan fort reduseres til 20-30K (eller mindre) hos en god, uavhengig spesialist, og som andre nevner, enda mindre i Sverige.
(Kan man skru selv kan det i flere tilfeller reduseres til et par tusenlapper, såklart avhengig av hva som må fikses.) Ta EU kontrollen hos NAF så tidlig som du kan, så vil du få en ide'.
NAF er ikke fullt så uavhengige som de var, da de har begynt med reparasjoner selv, men mitt inntrykk er fortsatt at de ikke selger inn unødvendig fix/rep, og det pristilbudet som jeg fikk (bytte av fjærer bak på A4) var helt kurant. Jeg skrur (alt) på våre fire biler selv, så sjekket ikke rundt, men vil tro at tilbudet fra NAF må ha vært ned mot halvparten av det merkeverksted skulle hatt for samme jobb.
Jeg mekker omtrent alt selv på (seil)båt og sykkel, men på bil er jeg mer skeptisk til å pelle på/ikke brukt tid på å sette meg inn i.
Selv å bruke "bare" 20-30K på denne bilen er jeg også skeptisk til, da det vel fort kan dukke opp mer senere, og sannsynligvis ikke vil lønne seg ift videresalg/innbytte.
På den ene siden vil jo verditapet fremover med denne bilen være omtrent null, og man kan fikse mye bil for verditapeet med dyrere bil, men ettersom det er så mange usikre faktorer tror jeg trafikksikkerhet, elektrisitet og sannsynlig bedre driftssikkerhet gjør at det blir en Model S.
Forøvrig; dersom du er fatbike-espen, så hei:)

Jepp, var noe kjent med det navnet, ja :)

Ang Volvoen: Hva slags ting er det du har fått flagget som må byttes før EU kontroll?
Fra mekanikeren: "Funnet oljelekkasje fra innsug- og eksos VVT-enheter. Oljepumpe kan være defekt, men ser ut som at det kommer fra kamaksel. Veivhusslange er knekt, og mulig bytte av veivhusventilasjon. Bremser foran må byttes. Svetting fra girkasse."
I tillegg var vel frihjulet på dynamoen gåen.
40K var et estimat, inkludert service til 6K og eu-kontroll. Fikk overslag fra Sverige nå (uten service og eu-kontroll) på 30K. Hadde jo vært artig å gjort det selv, men tiden strekker dessverre ikke til.
(Må si det er mye morsommere å bruke penger på sykkel:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

stefse

Her holder det nok ikke å ringe et verksted, man må få andre øyne på saken. Skulle ikke forbauset meg om det bare er veivhusslangen som lager alt oljesølet, en del til noen hundrelapper.
Bremser er en bagatell man må påregne uansett bil, og frihjulet er heller ikke spesielt kostbart.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

elektro

Sitat fra: kodax på mandag 21. januar 2019, klokken 18:22
Alternativ 1 er svært jo fristende, men jeg kjenner nå at jeg ikke er komfortabel med risikoen for at det blir temmelig dyrt.
Alternativ 2 har vært vurdert. Dersom vi skulle hatt hybrid, så hadde leasing fort vært det tryggeste, da det å selge en bil med to motorer fort kan bli vanskelig etterhvert. Men siden vi i hovedsak bruker bil til lengre turer, er nok ikke hybrid det beste for oss.
Det blir nok en Model S nå (med mors Transporter som arbeidshest), og så en bedre egnet elbil når det kommer med riktig pris.

Ok, så du kan trekke henger med Transporter, men hva med hundene? Får du plass til disse i Model S? Og er det ikke like stor risiko med den?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Chimp

Er mulig å kjøpe beskyttelsesteppe og ha hunder i baksetet med hundesetebelte. Da kan du bruke bagasjerommet til kofferter.  :+1:

kodax

Sitat fra: stefse på mandag 21. januar 2019, klokken 20:47
Her holder det nok ikke å ringe et verksted, man må få andre øyne på saken. Skulle ikke forbauset meg om det bare er veivhusslangen som lager alt oljesølet, en del til noen hundrelapper.
Bremser er en bagatell man må påregne uansett bil, og frihjulet er heller ikke spesielt kostbart.
Jeg kunne vel skiftet slangen selv, og så prøvd meg med en eu-kontroll og sett hva som evt gjensto. Hvis det ikke ble mye mer, ville det i det minste øke videresalgsverdien. På den andre siden ville det nok senket verdien ytterligere hvis det var store ting som måtte fikses..
Selger jeg den nå, føler jeg meg forpliktet til å opplyse om de potensielle feilene ved privatsalg. Ved salg til bruktbilselger detimot mener jeg det er de som må avdekke eventuelle feil jeg ikke er sikker på eksisterer. (Å si til en profesjonell bruktbilselger ting som kanskje er feil med bilen virker noe bakvent.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA