Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Herregårdsvognen har fått dødsdommen, burde vi kjøpe e-tron eller model X?

Startet av kodax, lørdag 19. januar 2019, klokken 23:44

« forrige - neste »

kodax

Vi bor i Oslo og sykler til jobb, men bruker bil til hytte på Golsfjellet, til seilbåten på andre siden av byen, til diverse turer for å kjøpe materialer til huset/turer på dynga, og noen ganger til andre langturer. Vi har barn, samt to hunder som må få plass baki, og bruker tilhenger til diverse minst 20 ganger i året. Totalt kjører vi under 8000km i året.
Planen vår var opprinnelig å beholde vår trofaste 2005 V70 til VW ID Buzz kommer i 2022, men nå kommer den ikke til å passere  EU-kontrollen uten å bruke altfor mye penger på den. Vi må derfor enten kjøpe oss en annen "ventebil" (som føles teit ettersom vi har lyst på el-bil), lease (som virker som en dårlig deal når vi kjører så lite), eller kjøpe en av de to el-bilene som er de vi ser dekker behovet vårt.
Vi har ikke lyst til å bruke mer enn nødvendig, og det ser ut som vi får det vi trenger for ca 700K.
Vi har ikke takboks i dag, så X-en er ikke diskvalifisert pga det, men et lite minus er det allikevel. Videre er vi litt bekymret for kvalitets- og service-utfordringer som vi har hørt rykter om. På den positive siden har X-en vel bedre plass, mye smarte tekniske løsninger, lang erfaring med el-bil, pluss at jeg digger selskapet.
Audi-en er vel litt trang inni, de er ferske i el-bil-gamet og e-tron er veldig 1.generasjon. På den andre siden er de et veletablert merke som er kjent for høy kvalitet og har bra med servicestasjoner.
Siden jeg egentlig ikke har lyst på noen av disse bilene, er det jeg mulig at jeg selger om 4 år når buzz-en kommer, så verdifallet er jo interessant. Det er vel vanskelig å si så mye om, Tesla kan jo finne på å plutselig gå konk, Audi-en kan finne på å ha mye barnesykdommer. Kommentarer?
(Jeg står på ventelisten til e-tron sundt midten av 5000-tallet, så de har vel kanskje ikke bil til meg i det hele tatt i år?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

AndreasRingdal

Kommer vel an på hvor lenge du kan vente.  Blir vel nærmere Jul før du kan få en Audi. KAn du vente så lenge så ville jeg fått prøvekjørt begge bilene.

Ungene hadde vokst ut av Leafen så jeg kunne ikke vente til November+ på ny bil og endte dermed opp med en tesla x75 6 seter.
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

kodax

Volvoen kan brukes ut juli. Vi kan deretter låne en Transporter som vil dekke endel av behovet. Den har ikke plass til alle, så vi måtte leie/låne annen bil til hytteturer etc., men vi klarer oss vel ut året. Prøvekjøring er nok lurt.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Espen Hugaas Andersen

Når tanken er at dette er en bil du skal ha i relativt få år ville jeg gått for Model X. Det skal fortsatt være mulig å få tak i 75D hos Tesla for nesten øyeblikkelig levering, frem til ca mars. Med Tesla får du en bil som er klar for ca hvilken som helst langtur i dag, uten særlig plunder og heft. Mens CCS ladenettverket i beste fall vil være opp på et lignende nivå om noen år.

e-tron ser ut som en bra bil, men jeg tror du vil være veldig fornøyd med Model X også. Den har sinnsykt mye plass, og kvaliteten er i dag noe helt annet enn den var i 2015/2016. Det er et minus at du sannsynligvis vil måtte vente noen måneder på årlig service - men på plussiden er service valgfritt i forhold til å beholde garantien. De gjør uansett nesten ingenting på servicen... Bytter kupeluftfilter, vindusviskere og nøkkelbatteri, stort sett.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kodax

Hvor mye koster en ny 75D? Jeg så for meg at vi ventet litt til 100D kanskje faller litt i pris, slik at brukt 75D blir enda gunstigere..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

emmern

Sitat fra: kodax på søndag 20. januar 2019, klokken 00:15
Hvor mye koster en ny 75D? Jeg så for meg at vi ventet litt til 100D kanskje faller litt i pris, slik at brukt 75D blir enda gunstigere..

En ribba X75D kosta vel rundt 700 000 . (ikke autopilot, men premium ble inkludert mot slutten).
Helt umulig å si hva som skjer med 100D. Mulig den blir slik i pris til det kommer noe helt nytt.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Trond.m

En hvilken som helst bil til 700.000 som ikke har samlerverdi vil falle mye i pris på 4 år. Med så liten kjørelengde vil dessuten besparelsen til drivstoff og bompenger være neglisjerbart i forhold til avskrivning. Hvis mva frittak og avgifter nå etter all sannsynlighet er sikret ut til høsten 2021, så ville jeg heller kjøpt en stor dieselbil med høy km (eks. en BMW 5 serie som har garanti til 200.000 km) og hatt den til ID buss kommer eller satset på noe annet som bør komme innen den tid. e-tron og Model X er tross alt begge overprisede biler i utgangspunktet og i kombinasjon med svak krone er de potensielle tapsbomber.  Ønsker du likevel elbil nå, så forstår jeg godt det. Men forvent en avskrivning på minst 6-7000 kr/ mnd. Det er nok slutt på den tiden da man lett kunne selge en elbil etter 1 år uten verditap.

Sandvika

E-tron får du ikke på så kort horisont og høres trang ut for ditt bruk. x100d vil holde seg greit i pris en stund til. Har du relativt normal økonomi og lite bruk i det daglige finner du på nok ikke rasjonelle argumenter for noe annet enn å kjøpe ventebil.

PF

Økonomisk sett vil det billigste være å fikse v70n, har du fast ladeplass? Hvis ikke prøv å se litt rundt i området om det er mye ledige plasser.
Her hvor jeg bor er de fleste opptatt hele tiden og naboens i3 står med skjøtekabel fra kjøkkenvinduet titt og ofte.

kodax

Sitat fra: TM på søndag 20. januar 2019, klokken 07:11
En hvilken som helst bil til 700.000 som ikke har samlerverdi vil falle mye i pris på 4 år. Med så liten kjørelengde vil dessuten besparelsen til drivstoff og bompenger være neglisjerbart i forhold til avskrivning. Hvis mva frittak og avgifter nå etter all sannsynlighet er sikret ut til høsten 2021, så ville jeg heller kjøpt en stor dieselbil med høy km (eks. en BMW 5 serie som har garanti til 200.000 km) og hatt den til ID buss kommer eller satset på noe annet som bør komme innen den tid. e-tron og Model X er tross alt begge overprisede biler i utgangspunktet og i kombinasjon med svak krone er de potensielle tapsbomber.  Ønsker du likevel elbil nå, så forstår jeg godt det. Men forvent en avskrivning på minst 6-7000 kr/ mnd. Det er nok slutt på den tiden da man lett kunne selge en elbil etter 1 år uten verditap.
Prisfallet på disse vil jo som du sier være stort særlig de første årene, og disse bilene er jo sannsynligvis overpriset ift hva som snart kommer.
Men vil det egentlig være så mye mer gunstig å kjøpe noe annet? (Jeg kan ikke dette særlig godt, så korriger hvis jeg tenke feil!) Kjapt sjekket på Finn gir 2016/50km/600K, 2013/50K450K, så det kan det se ut som prisfallet på X5 er på ca 5000,- i måneden.  Vil ikke den differansen opp til 6/7K for nybil fort spises opp av reperasjons- og vedlikeholdsutgifter etter hvert som 5 år passeres? BMW har 5 år/200000km garanti, så jeg skal ikke kjøpe mange år gammel bil før alt må betales selv, dekk må byttes etc. I tillegg er det vel ikke utenkelig at fossilbiler faller mer i pris etterhvert som elbil-utvalget øker?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Sitat fra: Sandvika på søndag 20. januar 2019, klokken 07:36
E-tron får du ikke på så kort horisont og høres trang ut for ditt bruk. x100d vil holde seg greit i pris en stund til. Har du relativt normal økonomi og lite bruk i det daglige finner du på nok ikke rasjonelle argumenter for noe annet enn å kjøpe ventebil.
Ja, E-tron er jo trangere, men siden hundene uansett fyller bagasjerommet, så blir det ikke så stor forskjell. Og muligheten for takboks er jo et pluss.
Normal økonomi og lite bruk, ja, så som du sier er nok en ventebil det mest fornuftige. Feks ville nok en 2016 Skoda Oktavia til under 300K gjøre jobben fint uten for stort prisfall.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Sitat fra: PF på søndag 20. januar 2019, klokken 08:39
Økonomisk sett vil det billigste være å fikse v70n, har du fast ladeplass? Hvis ikke prøv å se litt rundt i området om det er mye ledige plasser.
Her hvor jeg bor er de fleste opptatt hele tiden og naboens i3 står med skjøtekabel fra kjøkkenvinduet titt og ofte.
Ang fiksing av vår V70T (skinn/automat/bensin/turbo), så er det altså en 13 år gammel bil der reperasjonskostnadene ble anslått av Bilia til ca.40K. Det er rett under hva disse selges for brukt i dag. Mulig jeg kan få det noe billigere i Sverige, men siden jeg uansett må få den EU-godkjent i Norge risikerer jeg at det allikevel ikke er bra nok, og at ytteligere ting må fikses. I tillegg kommer det jo fort nye ting på en så gammel bil, eksosanlegget er oiginalt, det samme er dempere og mye annet.
Vi bor i enebolig, så ladeopplegg er en utgift som kommer i tillegg. Det kan jo hende at det blir billigere/kommer bedre hjemmeløsninger med årene, men det er en mindre "problemstilling".
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Trond.m

@kodax, X5 er en ekstremt dyr bil, så jeg tenkte mer på 5-serie «herregårdsvogn». Men «det er svært at spå...især om fremtiden..sitat Storm P  ;)
Når det gjelder framtiden til diesel, så tror jeg folk flest utenfor de store byene vil ha behov og ønske om dieselbiler i mange år. De er rimelige å kjøre, holder lenge og lar seg reparere for en fornuftig pris. Særlig for større biler har de klare fordeler framfor bensinbiler. 5 års garant for e-tron er ikke lenge, og hva det koster å bytte defekt elektronikk og reparere elektrisk drivverk da kan vi bare drømme om...eller kanskje heller ha mareritt om  ;).
Jeg har ingen facit, men jeg tenkte bare å advare mot å tro at man gjør et kupp ved å kjøpe en mva fri bil til 7-800.000 i dag. Jeg vil tro at service og delepriser er beregnet ut fra at dette er en bil som ville kostet minst 1.2 millioner med mva og avgift.


kodax

Ah, jeg som misforstod, 5-serie blir jo mer fornuftig:)

Med vår bil-bruk har vi ikke stor fordel av elbil ift billig bomring og kollektivfelt-kjøring, og det kommer til å skje mye på elbil-fronten de neste årene, så (den kjedelige) konklusjonen er nok at det økonomisk lureste for oss er en ventebil, ja.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

PF

Økonomisk er nok ventebil eller fikse den du har smartest.
Jeg kjøpte en ett år gammel f-serie i februar 2013 og solgte den i i januar 2016. Tapet var 230.000,- i verdi. Hiv på service, finans osv så kostet den 300 på tre år. Kjører omtrent som deg i året kanskje ett par tusen til.
Så i Jan 2016 kjøpte jeg en 2014 x5, den kosta 870 og ble solgt i høst for 600, med service, nye dekk, finans osv. Litt over 300 der også.
Da har jeg holdt utenom bom, diesel og forsikring.
En skoda til 300, kan maks tape seg 300 tusen og da er den kjørt helt ned.
Så har nok tesla holdt seg godt i verdi de siste årene, men det er naturlig å tro at når flere kommer på markedet, så vil prisene falle der også.
E-tronen jeg har bestilt, forventer jeg samme tap på som x5n, så får alt annet være positivt.

Konklusjon= hvis man tenker kun økonomi, fikse den du har.
Hvis man har lyst på noe nytt, men også tenke økonomi, kjøpe billigst mulig i den størrelsen du trenger. F.eks. Skoda octavia.
Hvis man har interesse for bil og ikke bryr seg så mye om økonomi= elbil alla e-tron, tesla.
Hvis man har kun interesse for bil og har økonomi, x5, cayenne, q7 osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA