Hvem kjøper fossilbil i 2019, og hvorfor?

Startet av Vesel, lør 19. jan 2019, kl. 19:55

« forrige - neste »

geear

Utvalget er fortsatt særdeles begrenset. Hadde vi ikke hatt råd/prioritert en Model X, så kunne ikke vi hatt kun elbiler. Kjører for ofte med henger og har lang vei til hytta, uten lademulighet der vi er parkert. Vi er nok ikke alene om å ha slik situasjon. Vi kjører heller ikke i bomringer daglig, og derfor betyr det også svært lite.

Ellers er det nok av fossilbilfolk i kommentarfeltene rundt forbi, og det er ingen tvil om at det er elbilistene som er idiotene...

https://www.dinside.no/motor/tesla-tar-91300-kroner-ekstra-for-kortere-rekkevidde/70625490
https://www.dinside.no/motor/dette-skal-bli-norges-mest-solgte-bil-neste-ar/70675083
https://www.dinside.no/okonomi/hva-skjer-med-stromregningen-nar-alle-kjorer-elbil/70659578
https://www.elbil24.no/nyheter/elbilfordelene-fortsetter-ut-perioden/70672082

Riktig nok tviler jeg litt på om det er de samme folkene som faktisk kjøper nye fossilbiler.

Med plug-in hybrid hadde vi hatt nullforbruk lokalt og kjørt på fossilt til hytta, så det kunne sikkert fungert greit, men som konsept foretrekker jeg heller ren fossil eller ren el.

stefse

Sitat fra: automat på søn 20. jan 2019, kl. 09:26
(...) Andre biler, som Yaris, er det rart at selger så bra.

Toyotaene selger nok fremdeles til late majority i distriktene, og dette merket har jo ikke elbiler heller.

Sitat fra: gr på søn 20. jan 2019, kl. 09:53
Ellers er det nok av fossilbilfolk i kommentarfeltene rundt forbi, og det er ingen tvil om at det er elbilistene som er idiotene...

Riktig nok tviler jeg litt på om det er de samme folkene som faktisk kjøper nye fossilbiler.

:D :+1:
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

DagfinnN

Sitat fra: Troald på søn 20. jan 2019, kl. 06:12
Har man ikke mulighet for lading hjemme og/eller på hytte så kan det være tungvint med elbil.
Helt enig i det. Jeg har bodd i en leilighet i Oslo uten lademulighet i 14 dager. Det er upraktisk og dyrt. Open Ampera lader kun på rundt 30 Kwh som gir en kwhpris på ca 7.50 når man har standard lade pris som er 2.50 pr. min. Det er faktisk dyrere enn hva det vil koste til drivstoff til en liten fossilbil. Heldig var det en Cirkle K i nærheten med gratis lading i en prøveperiode. Selv om det var kø der, brukte jeg den når jeg kunne.
Endelig er lademulighet nå på plass ved leiligheten. Det er mye billigere og ikke minst veldig mye mer behagelig.
Beundrer de som har elbil uten lademulighet hjemme eller på jobb

Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Wibla

Sitat fra: DagfinnN på søn 20. jan 2019, kl. 12:24
Sitat fra: Troald på søn 20. jan 2019, kl. 06:12
Har man ikke mulighet for lading hjemme og/eller på hytte så kan det være tungvint med elbil.
Helt enig i det. Jeg har bodd i en leilighet i Oslo uten lademulighet i 14 dager. Det er upraktisk og dyrt. Open Ampera lader kun på rundt 30 Kwh som gir en kwhpris på ca 7.50 når man har standard lade pris som er 2.50 pr. min. Det er faktisk dyrere enn hva det vil koste til drivstoff til en liten fossilbil. Heldig var det en Cirkle K i nærheten med gratis lading i en prøveperiode. Selv om det var kø der, brukte jeg den når jeg kunne.
Endelig er lademulighet nå på plass ved leiligheten. Det er mye billigere og ikke minst veldig mye mer behagelig.
Beundrer de som har elbil uten lademulighet hjemme eller på jobb

Plugsurfing gir deg 2,50 per kwh på ganske mange Fortum-ladere, litt mer spiselig type2-lading om du har god tid.
2018 Tesla Model S 75D

1317142119

Nå har jeg ikke kjøpt ny bensinbil siden 2017, men hvis jeg skulle byttet den ut i år ville det blitt en ny bensinbil av følgende årsaker:

1. Jeg står ikke i kø for å kjøpe en bil.
2. Jeg vil ikke ha noen av familieelbilene på markedet i dag. Jeg hadde ikke kjøpt de dersom de var bensinbiler heller. Det er merkene det er noe galt med, ikke drivlinjen.
3. Det er helt uaktuelt å betale nær en million for en elbil.
4. Jeg har en i3 som nummer 2-bil. Familiebilen kan ikke være noe dårligere (noe jeg subjektivt mener andre elbiler er)

Enn så lenge koser jeg med med i3 + en bensinbil.

turfsurf

Siste taler er nok inne på det vesentlige her. Utvalget i type biler og merker er ikke stort nok.

Spesielt i varianten familiefraktere@ i mellomsjiktet i pris. F.eks Model 3 stasjonsvogn med hengerfeste og kommende Model Y hadde vært kjærkomne. Og da i tilsvarende varianter fra de tradisjonelle produsentene.

Dette er volumdriverne. Så kommer de dyrere bilene etter hvert, elektrisk er selvfølgelig en god match i luksussegmentet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

xyzzy

Sitat fra: Vesel på lør 19. jan 2019, kl. 19:55
Tenker da kun på nybiler. Ser nemlig at fremdeles så er færre enn halvparten av nyregistrerte personbiler nullutslippsbiler. Så hvem er de ca 60% som kjøper ny fossilbil i dag, og hvorfor gjør de det? Finnmark, pickuper og varebiler alene kan ikke stå for alle disse nyregistreringene.

I dag er det tett i tett med ladestasjoner i Sør-Norge, og det bygges stadig flere. Den ene langrekkevidde-elbilen etter den andre lanseres. Den nye Bobla, Tesla Model 3 med 50 kWh-batteri til ca 300 000 kr, er her om bare noen få måneder. Ionity-nettverket som vil kunne lade alle CCS-biler med Tesla Supercharger-hastighet i hele Europa stormer fram. Samtidig legges bensinstasjoner sakte ned i hele landet.

Må jo være et tapsprosjekt uten sidestykke å kjøpe ny fossilbil i dag med de dårlige utsiktene det er for verditap, økte drivstoffavgifter, økte bompriser og mulige forbud i byer. Er det så mange som har råd til ikke å kjøpe elbil i dag?

Det er mange årsaker til det:

• Modellutvalg. Om du f.eks. skal ha en bil som kan ha skiboks og dra henger har du vel bare ett alternativ nå, Jaguar i-Pace. Og den kan ikke dra en veldig tung tilhenger - da må du ha en Model X, som ikke tar skiboks.
  • Ventelister. Mange attraktive biler har lang ventetid, på flere år.
  • Lading. Mange har ikke mulighetene til å lade hjemme - spesielt i byene - og da kan elbilkjøp synes noe upraktisk.
  • Pris. Om man skal ha en familiebil med plass i, er er det vel bare Jaguar og Tesla S/X som gjelder nå. Startprisen er vel da formelt 650000 ens (billigste Jaguar), men den reelle sluttprisen blir høyere.
  • Tilgjengelige merker. Eks. vil nok mange foretrekke f.eks. Lexus og Toyota fremfor Tesla fordi man vektlegger pålitelighet, kvalitet og service. Atter andre er ganske lojale mot et merke, pga. erfaring eller hva som selges lokalt.
  • Rekkevidde. Om man har mange langturer kan de fleste elbiler fortsatt virke noe upraktiske.

THE

Jeg kjører rundt i en bil som egentlig er for stor, og som definitivt er alt for dyr. Vi tok oss råd til en X100D da dieselbilen skulle byttes ut. Den gamle Saab 9-3 stv. ble litt liten, spesielt i baksetet, etterhvert som guttungen skjøt i været.

Jeg hadde egentlig bestemt meg for at neste bil skulle bli elektrisk etter 2,5 år med Zoe som bil nr. 2., men da var det kun Tesla X som var alternativ. Det ble vel nesten et impulskjøp da jeg kunne få X100D inventory med 0,25% rentekampanjen. Siden vi også bare har bruk for en bil ble både dieselbil og Zoe solgt, og totalkostnad for bilhold ble litt rimeligere med Tesla X enn med gammel dieselbil og liten elbil i tillegg. Uten den lave renta, veldig gunstig forsikring på Xen, og høy kjørelengde så hadde nok regnestykket sett så mye dårligere ut at vi ikke hadde kjøpt en Tesla X.

Alternativet til å kjøpe X var å finne en fint brukt bensin/dieselbil (f.eks. Skoda Superb) til erstatning for den gamle dieselbilen og beholde Zoe'n i tillegg.

Hvis jeg ikke hadde hatt over to år erfaring med elbil fra før, så hadde jeg nok aldri vurdert å bytte ut dieselbilen med elbil. For veldig mange som kjøper bil i dag, så er det diesel/bensin-biler de er kjent med, og elbil er noe litt småskummelt, spesielt hvis du skal ha den som hovedbil eller eneste bil i husstanden. Så selv om elbil vil fungere for veldig mange er nok teknologien litt umoden ennå, utvalget er for snevert, prisene for høye, lading litt for vanskelig på langtur og selvfølgelig er det mange som ikke har mulighet til å lade bilen der den står parkert over natta.

Jeg synes det er mer interessant å stille spørsmålet: Hva må til for at de som kjøper fosslbil i 2019 kan, eller vil, velge elbil i stedet?

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

espenri

Sitat fra: automat på søn 20. jan 2019, kl. 09:26
I flg OFV solgte disse fossilene/hybridene mest i fjor i synkende rekkefølge:
Outlander, Yaris, X60,Rav4, Octavia, C-HR, V90, Passat, Auris, GL-C, 2-serie, Tiguran, T-roc, CX-5, Kodiaq, 3008, A3, og X90

Noen har egenskaper og pris der elbil ikke er alternativ. Andre biler, som Yaris, er det rart at selger så bra.

Husk også at leveringssitasjon for mange elbiler er vanskelig.

Egenskapene her er jo i all hovedsak pris (yaris) og karosseritype som ikke er tilgjengelig i "riktig" prissegment. Gjelder vel i mer eller mindre grad for alle med behov for stasjonsvogn, suv eller 4x4.

Særlig det med 4x4 har irritert meg, det er et absolutt behov for min del, men det er kun de dyreste modellene som tilbyr dette. Og med den andelen 4x4 salg vi har i Norge er det nok flere som meg.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

elektrolux

Tror P plass og tilgang til lading til fornuftig pris er utslagsgivende for mange som fremdeles kjøper ICE biler.

Manglende fantasi en annen viktig årsak.

Med enkle knep kan begge deler løses:

Bor en i leilighet i byen med kun en P plass uten lading kunne en f.eks kjøpt 2 elbiler en ICE bil og leid 2 P plasser. Da kunne en parkert ICE bilen på den ene halveis på vei til hytta, og den andre elbilen nærmere egen bolig.

Så er det bare snakk om å bytte biler etter behov. F. eks når ene elbilen er tom for strøm eller når en skal på langtur.

Alt dette kan en klare for mindre beløp enn en stor elbil. Spesielt om en i stedet for ny ICE bil kjøper en av de tusenvis av strøkne og omtrent verdiløse luksusbilene som har rundet 100 000 km og eller 10 år
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

THE

Sitat fra: elektrolux på man 21. jan 2019, kl. 09:41
Bor en i leilighet i byen med kun en P plass uten lading kunne en f.eks kjøpt 2 elbiler en ICE bil og leid 2 P plasser. Da kunne en parkert ICE bilen på den ene halveis på vei til hytta, og den andre elbilen nærmere egen bolig.

Så er det bare snakk om å bytte biler etter behov. F. eks når ene elbilen er tom for strøm eller når en skal på langtur.

æææhh, ja...

Personlig hadde jeg aldri orket en slik løsning. Stoppe halvveis (må jo være på et sted der elbilen kan stå på lading til man skal kjøre hjem igjen), laste over alt pikkpakk inkl. 8 par ski fra en bil til en annen, og sette seg i en poteniselt iskald fossilbil for å kjøre de siste milene til hytten.

Ja jeg har fantasi til å se at det kan være en mulighet. Nei, jeg kunne i mine villeste fantasier ikke vurdert en slik løsning. I motsetning til deg valgte jeg en bil som løser alle problemer i stedet for å ha 10-15 kjøretøy for spesielle formål. Du må jo innrømme at din tilnærming til en egen kjøretøypool er for spesielt interesserte, eller?

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

KjellG

Veldig enkelt: finner ingen elbil som fyller behovet.

Trekkoppbil

Av de som kjøper fossbil, kan jeg i farta komme på:

• Utrykkningsetater
  • Trafikkskoler
  • Begravelsesbyråer
  • Bilutleiefirmaer
  • Håndtverkere
  • Ulike typer anleggsvirksomheter
  • Byfolk uten privat grund, og ulike små og mellomstore virksomheter i byene.
  • Ulike typer langtransport i distriktene

Troald

Sitat fra: Trekkoppbil på man 21. jan 2019, kl. 12:23

• Utrykkningsetater
  • Trafikkskoler
  • Begravelsesbyråer
  • Bilutleiefirmaer
  • Håndtverkere

Når det gjelder håndverkere så finnes det da et ganske godt utvalg, tror de fleste som har oppdrag i nærområdet greier seg fint med elektrisk.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

jlan

• Utrykkningsetater
  • Trafikkskoler
  • Begravelsesbyråer
  • Bilutleiefirmaer
  • Håndtverkere
Begravelsesbyråene har jo et elektrisk alternativ - men de teller vel ikke så mye i den store sammenhengen. https://karmoybilsenter.no/tesla/#
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA