Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

HEPA-filter. BioWeapon. Welcome.

Startet av JorEl, fredag 18. januar 2019, klokken 12:18

« forrige - neste »

JorEl

Sitat fra: turfsurf på mandag 21. januar 2019, klokken 07:08
Sitat fra: SabreMan på søndag 20. januar 2019, klokken 22:21
Supert. Da tror jeg at jeg går for dette. Det er mye skitten fyring der jeg kjører.
Lurt, mest undervurderte utstyret til Tesla.
Blir vel til at jeg vil ha det i forbindelse med min første service. Fint at Tesla også gir kjøperen en firmware update, slik at jeg kan trykke på Bioweapon symbolet ;)
Er kanskje fint å ha ved et evt videresalg av bilen?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

Sitat fra: turfsurf på mandag 21. januar 2019, klokken 07:08
Lurt, mest undervurderte utstyret til Tesla.
Dette må være veeeeldig steds/situasjonsbetinget. Jeg kan aldri huske å ha hatt dårlig lukt i bilen (iallfall som kommer fra utsiden), så jeg føler ikke jeg har noe som helst igjen for HEPA. Må nesten kjøre i saktegående kø i tunnel eller svært trafikkerte veier for at man skal oppleve noen forskjell...

turfsurf

Sitat fra: gr på mandag 21. januar 2019, klokken 09:21
Dette må være veeeeldig steds/situasjonsbetinget. Jeg kan aldri huske å ha hatt dårlig lukt i bilen (iallfall som kommer fra utsiden), så jeg føler ikke jeg har noe som helst igjen for HEPA. Må nesten kjøre i saktegående kø i tunnel eller svært trafikkerte veier for at man skal oppleve noen forskjell...
Tja, ute på bondelandet når de strør møkk på jordene, eller i kø bak stinkende dieselbiler bl.a. Har hatt nytte av det mange ganger.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

noto

Luftforurensing er helseskadelig. Også om du ikke merker det. Bor du i tettbygd strøk, nær en motorvei, eller hvor det er mye fyring, kan en luftrenser med HEPA også til hjemmet (f.eks. BlueAir) være en god investering.

SabreMan

Er det noen som har måttet slå på Bioweapon Defence Mode fordi hepafilteret alene ikke var nok?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

turfsurf

Sitat fra: SabreMan på tirsdag 29. januar 2019, klokken 11:49
Er det noen som har måttet slå på Bioweapon Defence Mode fordi hepafilteret alene ikke var nok?
Fint hvis forurensingen kommer innenfra ;D Men, ja, har brukt det innimellom.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

karl100

#36
Jeg har målt forskjell på når bioweapon er på (PM10 varierer mellom 0 og 1) og av (PM10 kan da gå opp til 3). Dette har jeg målt mens bilen har stått i ro. Mener det kan være stor forskjell om en er  allergisk f.eks. mot pollen.

Edit: Jeg prøvde på nytt og passet nå på at innstillingen var satt slik at bilen henter luft fra ute. Vifta sto på 6. Da fikk jeg samme resultat som bioweapon (PM10 varierte mellom 0 og 1). Jeg tror at grunnen til at den forrige målingen målte forskjell, var at jeg satte vifta på Auto, isteden for å sette den til å kun hente luft utenfra. (Bil:Model X v8.1)

sjokomelk

BWDM gjør ingenting annet med lufta enn det som gjøres til vanlig. Alt den gjør er å skru viftehastigheten opp på fullt, sånn at det er overtrykk i kupéen.
All luft som trekkes inn via varmeapparatet går alltid gjennom begge filtrene uansett. (Hvis du har facelift Model S eller Model X med BWDM vel og merke.)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Amoss

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 27. juli 2019, klokken 10:24
BWDM gjør ingenting annet med lufta enn det som gjøres til vanlig. Alt den gjør er å skru viftehastigheten opp på fullt, sånn at det er overtrykk i kupéen.
All luft som trekkes inn via varmeapparatet går alltid gjennom begge filtrene uansett. (Hvis du har facelift Model S eller Model X med BWDM vel og merke.)

For såvidt korrekt alt sammen, men det er jo nettopp det som er poenget med BWDM, den skaper overtrykk og tvinger derved ut all den "gamle" luften - og derved også alle partikler, gasser, lukter - og erstatter den med ny luft som alt har gått igjennom begge filtrene og derved skal være fri for dette. Dette forklarer derved observasjonene til Karl.  Så "ingenting annet" er nok ikke så lite likevel :)
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA