Fem tips fra Aftenposten

Startet av HCO, tor 17. jan 2019, kl. 12:27

« forrige - neste »

HCO

https://www.aftenposten.no/bil/-Fem-tips-til-a-unnga-rekkeviddeangst-pa-iskalde-dager-12751b.html

Skuffende av Aftenposten at de ikke klarer å hoste opp noe mer tidsmessig enn dette. Jeg hadde blitt mer imponert dersom de hadde gjort litt research på forskjellene elbilene imellom (batterivarming, varmepumpe etc.) og f.eks. tatt med et så enkelt tips som å øke varmen i batteriet ved å bruke mest mulig strøm rett før hurtiglading. Kanskje også tatt med hvor mye enklere det er å eie elbil enn fossilbil i kulda, utover at den "alltid starter". Jeg har for eksempel skrapt is 2 ganger på 70.000 km, de andre gangene har det vært raskere å la forvarmingen ta seg av isen.
2019 Tesla Model 3
2022 Zero SR/F
2026 Kia Niro EV

HCO

2019 Tesla Model 3
2022 Zero SR/F
2026 Kia Niro EV

Klykken

Og Broom: https://www.tv2.no/broom/10350415/

Elbiler som trenger veihjelp er stort sett på samme nivå som fossilbiler, altså punkteringer og utforkjøring. Fåtallet har kjørt tomt for strøm.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Vesel

Det er så mange hurtigladestasjoner i Norge i dag at jeg trolig vil få mindre rekkeviddeangst når jeg får elbilen jeg har bestilt enn jeg har med fossilbilen i dag. I Sør-Norge har vi, hva, kanskje dobbelt så mange hurtigladestasjoner som bensinstasjoner? I tillegg kommer alle de andre type 2 og schuko-ladepunktene ved parkeringsplasser, arbeidsplasser, offentlige bygg m.m. Hvor mange har egentlig rekkeviddeangst med fossilbilen?
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

SveinJ

Sitat fra: Vesel på lør 19. jan 2019, kl. 17:40
Det er så mange hurtigladestasjoner i Norge i dag at jeg trolig vil få mindre rekkeviddeangst når jeg får elbilen jeg har bestilt enn jeg har med fossilbilen i dag. I Sør-Norge har vi, hva, kanskje dobbelt så mange hurtigladestasjoner som bensinstasjoner? I tillegg kommer alle de andre type 2 og schuko-ladepunktene ved parkeringsplasser, arbeidsplasser, offentlige bygg m.m. Hvor mange har egentlig rekkeviddeangst med fossilbilen?

Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men her i Tinn kommune er det 4 bensin/diesel pumper, men 1 hurtiglader. I Kongsberg Kommune er det 9 bensin/diesel pumper men bare 2 hurtigladere. I Notodden er 6 pumper men bare 1 hurtiglader. Klart man har ladekøangst!
2021 VW i.d4 Max Honey yellow,
2025 VW ID.4 4-Motion Excl. Costa Azul

Ingeniøren

Sitat fra: SveinJ på lør 19. jan 2019, kl. 18:56

Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men her i Tinn kommune er det 4 bensin/diesel pumper, men 1 hurtiglader. I Kongsberg Kommune er det 9 bensin/diesel pumper men bare 2 hurtigladere. I Notodden er 6 pumper men bare 1 hurtiglader. Klart man har ladekøangst!

Pluss alle som ikke virker. I tillegg ligger de flest ikke langs veien så kart må til når man skal på tur. Videre fyller man ikke på 2 minutter mm. En god vei enda å gå ....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Vesel

Sitat fra: SveinJ på lør 19. jan 2019, kl. 18:56

Bor i Grimstad i Aust-Agder. Når jeg tenker etter er det neppe like mange hurtigladestasjoner som bensinstasjoner i Sør-Norge likevel, men det er fremdeles null stress å finne en hurtiglader i enhver by og større tettsted jeg har vært i i Sør-Norge. Som regel er det flere.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

arthur

Elbilene utgjør hva, rundt 10% av bilparken totalt så at det fortsatt er flere bensinstasjoner enn hurtigladestasjoner er vel ikke så rart.

Antall bensinstasjoner stuper; https://www.nrk.no/telemark/bensinstasjoner-ma-mote-elbilbolgen-1.14279919

mens antall hurtigladestasjoner øker raskt, dog trolig ikke raskt nok en del steder.

Electrix

Hver tredje bilist som stopper for å fylle her, skal ikke ha bensin eller diesel
https://www.tv2.no/nyheter/10354492/

:+1:
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Dede

Du har helt rett I at rekkeviddeangst er borte.  Den er nå erstattet med ladekø-angst.  Særlig på utfartsdager eller steder der det er langt til neste lader og "alle" må stoppe på fredag eller søndager.  Feks Sirdal der det er en lader på xtusen hytteturister eller Kinsarvik/Eidsfjord der "alle" som skal over Hardangervidda må lade..

jkirkebo

Sitat fra: Electrix på man 21. jan 2019, kl. 13:53
Hver tredje bilist som stopper for å fylle her, skal ikke ha bensin eller diesel
https://www.tv2.no/nyheter/10354492/

:+1:

Jeg tør vedde på at det er vesentlig flere elbiler innom Nebbenes på en gjennomsnittsdag enn Shell Mortensrud. På Nebbenes står det til tider 34-35 biler og lader samtidig, pluss kø på de verste dagene.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA