Kunne fjernet alle bommene uten elbilfordelene

Startet av elektrolux, tor 17. jan 2019, kl. 12:21

« forrige - neste »

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

emmern

Det tror jeg ikke noe på. Staten vil bruke pengene på noe annet. Det er mer enn nok midler til vei. Det er bare at det har vært neglisjert i alle år, og bompengene går til helt andre ting enn bilvei i alle år.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

elektrolux

Tror heller ikke på det, men resonnementet er ikke helt feil.

Med dyrere elbiler vil folk vurdere om de likevel trenger 2T bil for å pendle til jobben, eller om de kanskje kunne klart seg med en på 1T

Lettere biler gir mindre miljøbelastning ut fra logikken at det blir dobbelt så mye forurensning av å produsere 2 enheter med "virudne" enn 1 enhet av samme stoffet.

Det ville også vært betydelig mer sosialt rettferdig at de som absolutt skal ha størst mulig betaler for det, og ikke at utgiftene skal fordeles ut blant de som bor slik til at de må gjennom en bom.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Burger

Carl I Hagen glemmer kostnadene ved utslipp i tettbygde strøk. Personelig så er jeg ikke i mot bom rundt byer, fordi det er et tiltak som virker for å få ned trafikken.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

elektrolux

Sikker på at reell økning av drivstoff prisen også ville gitt ønsket virkning.

Alle vet jo at det er småkjøring (les elbil territorium) som gir høyt forbruk, samtidig som lengre turer gir lavt forbruk og gjerne flere å dele kostnaden på.

Selv med 30 kr/l ville f. eks 4 personer kunne kjørt Stavanger - Kristiansand for under 100 kr/mann, mens det ikke skulle vært mange turene til nærbutikken før det måtte tankes for 1000 kr.
Stavanger:

zbk

Går elbilfordelene direkte av veimidlene da? Neppe. På samme måte som at engangsavgiftene på ice-biler neppe går direkte tilbake til vei.

Electrolux: Du prediker stadig småbilens fordeler mtp. miljøbelastning, men hvor mange kjøretøy er det du har for å dekke behovet ditt for mest mulig bomsniking? Det virker jo som at det er ganske mange ulike ut fra innlegg på forumet, men det kan være inntrykket mitt som er feil. En liten pluss en halvstor bil er vel neppe mye bedre enn en stor.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

elektrolux

He he.

Har mer enn et kjøretøy for ethvert formål.

Diesel til langtur, El til småturer og 3 hjulere klar til når bommen stenger en gang i nær framtid.

Og så har vi MC, som bank i bordet, er unnlatt dette marerittet.
Stavanger:

Electrix

Hvor mange tonn kjøretøy har du da? Og tenk om du kunne klart deg med en 2 tonn elbil i stedet? Eventuelt en elsykkel eller liten elbil i tillegg?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

automat

Stemmer regnestykket til Carl I?

Eller sammenligner han epler med pærer?

Har han ikke kommet med denne påstanden tidligere også?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

elektrolux

Sitat fra: Electrix på tor 17. jan 2019, kl. 15:28
Hvor mange tonn kjøretøy har du da? Og tenk om du kunne klart deg med en 2 tonn elbil i stedet? Eventuelt en elsykkel eller liten elbil i tillegg?

Har nok rundt 40T med kjøretøy, men tror en må regne inn km som en faktor.

F.eks står 2,5T diesel purken stille og uten skilt mellom langturene.

Den enkle måten å regne dette er rett og slett kostnaden/km som jeg alltid har forsøkt å holde på et minimum. Dermed er vi tilbake på at prising av ikke fornybar energi kunne vært vel så bra virkemiddel for å få bilister over på elbil som incentivene Hagen vil ha vekk.

Som elbilist vil jeg heller betale mva på elbilen enn bom på den.
Stavanger:

Løve

Det er ingenting, unntatt mangel på sunn fornuft, som hindrer oss i å fjerne alle bompenger umiddelbart.

elektrolux

Et umiddelbart resultat av det ville vært at kona kunne sette etter jobber også utenfor bomringen....

Stavanger:

jkirkebo

Bommene forsvinner nok etterhvert og erstattes med veiprising. Da blir de ingen faste betalingspunkter, men antageligvis soner der det blir dyrere og dyrere pr. kilometer jo nærmere sentrum man kommer. Jeg synes det høres ut som en god ide, da er det også enkelt å videreføre forskjellsbehandling av biler. Da kan man sette f.eks elbil til 100% (altså 100% av grunntakst), hybrid til 150%, bensin til 200%, diesel til 300% osv. På dager med høy luftforurensning kan f.eks hybrid øke med 50%, bensin 100% og diesel med 200% til, mens elbil slipper økning. I rushtid får alle biler uansett type 50% påslag. For eksempel. Mulighetene er mange, og det blir et mye bedre system enn dagens.

I f.eks Oslo vil det være naturlig at sonene følger ringveiene. Slik at man ikke blir belastet så mye for å bare passere Oslo på Ring 3/E6 men må betale en god del mer om man kjører f.eks på Ring 2 eller Ring 1.

For veiprosjekter i distriktene der det kun er snakk om veifinansiering og ikke miljømessige grunner for å ta betalt blir det også enklere med veiprising. Da kan man definere hele veien som betalingsstrekning slik at de som bare skal kjøre en kort del av den betaler mye mindre. Dermed slipper man å dele nabolag i to osv. Alternative veistrekninger kan få en lavere pris siden de tar lengre tid, samtidig kan man unnta de som ikke kjører av fra og inn på hovedveien igjen (dvs. null betaling for lokal trafikk på alternativ rute).

Forskjellen i innkjøpspris bør beholdes som i dag. Dvs. at om man øker momsen så raskt på elbiler at reell pris til forbruker stiger bør man legge på avgiftene for fossilbiler også.

Å fjerne alle bomringer vil føre til kaos i trafikken, dårligere kollektivtrafikk og dramatisk dårligere luftkvalitet. Så det er jeg soleklar motstander av.

I bunn og grunn er jeg tilhenger av at bil skal være rimelig å kjøpe (så lenge man kjøper en noenlunde miljøvennlig en) men dyrt å bruke der ulempene for andre er store (der det går ut over luftkvaliteten eller skaper mye kø i rushtid) og det finnes kollektive alternativer.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Løve

Veiprising må bekjempes enda hardere enn bompenger. Når en vei er bygget skal den være til fri bruk for alle.

OhmPaPa

Sitat fra: Løve på tor 17. jan 2019, kl. 21:47
Veiprising må bekjempes enda hardere enn bompenger. Når en vei er bygget skal den være til fri bruk for alle.

Jeg er enig i det - men enda værre for meg personlig er det at man skal på død og liv overvåkes slik i detalj. Det er ellevilt latterlig for din og min personlige frihet.

Mange sier det er ikke så nøye - mobilen og facebook vet allerede alt om oss. Men det kan man unngå om man vil. Selv holder jeg meg unna facebook og co. Men bilen min er det helt umulig å  holde seg unna.

Syns allerede det er for mye info lagret om alle mine bompasseringer - men når det skal logges hver cm jeg kjører så blir jeg helt svett! Er det ingen politikere som har lest boken 1984?

Jobber innenfor data og har selv hatt administratorpassordet til databaser med sensitive opplysninger. Grøsser når jeg tenker på hvor mange slike databaser som allerede finnes. Hvorfor lage enda flere?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA